Премини към съдържанието

Shiniasu

Потребител
  • Публикации

    1518
  • Регистрация

  • Последно онлайн

Харесвания

473 Супер репутация

5 Последователи

Всичко за Shiniasu

  • Титла
    kaldata маниак

Последни посетители

5931 прегледа на профила
  1. Дефиниции за "живот" има много и и разбира се нито една не е пълна и не изчерпва живота. Основна грешка, която се допуска е, че се говори за "живот", но животът е неразделен и безсмислен сам по себе си, отделно от живеещия (живеещите). Същото е и с понятието "движение" примерно, което всички разбираме, но само във връзка с движещите се обекти. Така наличието на живот предполага наличието на организми, същества, индивидуалности, които да живеят и обратно. Двете не могат да бъдат разделени едно от друго. В началото понятието "Бог" е имало по-различен смисъл от този в християнството. В славянския език думата е равнозначна на санскритското "дева", което предполага божества, (също както в римската, скандинавската и много други митологии), които са по-развити от човека, но все пак несъвършени и еволюиращи. Когато се говори за Абсолюта, за вечния, несътворен и неизменен принцип обуславящ всичко съществуващо, то качества като съзнание и индивидуалност не му се приписват. Християнският Бог е нещо средно между двете представи - от една страна притежаващ индивидуалност, воля и съзнание, но в същото време неограничан, неизменен и вечен.
  2. http://www.pravoslavieto.org/katolik.html Има и тема в този форум: https://www.kaldata.com/forums/topic/25010-каква-е-разликата-между-православие-католицизъм-и-протестантство/
  3. Будизъм /за любопитните/

    Мигът също се определя в зависимост от феномените. Отделно от определен феномен, умът ни си мисля, че няма как да схване времето, нито моментите. Какво е времето? - Ние разделяме чрез съзнанието си нещо иначе цялостно и неделимо на моменти; също така на минало, настояще и бъдеще (но пак не самото време, а феномените, които са протекли, протичат или ще протекат). В действителност говорейки за минало време, ние имаме предвид отминали събития.
  4. Будизъм /за любопитните/

    Допускания могат да се направят всякакви. Но каква е ползата от допускания, за които не намираме никакви основания в живота и в познатата ни вселена?
  5. Будизъм /за любопитните/

    Темата е за будизъм (ако не си разбрал). Според будизма реално съществуващо е това, което е неизменно и необусловено от външни фактори. В този смисъл нито една концепция не може да бъде реално съществуваща. Действителността в будизма няма как да е зависима от съзнанието, от ума или от сетивата на наблюдаващия. Моята представа за действителността, колкото и да е ценна за мен самия, не е действителността.
  6. Будизъм /за любопитните/

    Написаното си е ок. Преди няколко дни в темата се засегна въпросът за концепциите и абстракциите, и май никой не обърна внимание всъщност колко важен е този въпрос. В текста пък се зясага въпросът за отношението между ума и това, което възприемаме чрез ума. Умът има нужда от концепции за да функционира, да придаде форма на нещата, да ги "закове" на едно място определяйки ги. Но това е крайност. Какво ще остане от ума, ако се лишим от думите, от формите, от концепциите? Аз виждам пред себе си чаша с кафе, но това са определения на ума. Пред мен няма чаша с кафе - това, което аз виждам отговаря на моето съзнание, сетива, разбирания; то е свързано и с някакви общоприети схващания. Има много неща свързани с чашата, които аз не виждам и не разбирам, т.е. дори и концепцията ми не е напълно вярна. Каква чаша мога да имам пред себе си, ако се абстрахирам от съзнанието ми, определящо видяното като чаша? И все пак не мога да кажа, че пред мен няма чаша с кафе. Това би било втората крайност.
  7. Будизъм /за любопитните/

    Това е крачка напред, но все пак осъзнатостта сама по себе си не гарантира познаване на действителността такава, каквато е. Въпреки, че е фактор и то съществен. Нали си чувал думите "истината ще ви направи свободни". Тук под "истина" следва да се разбира "сат". Проблемът е, че не става въпрос някой да ти каже нещо и ти да го научиш, а способностите ти за разбиране, осъзнаване и т.н. да са безгранични. Нищо крайно не може да обхване безкрайното.
  8. Будизъм /за любопитните/

    Щом казваш.
  9. Будизъм /за любопитните/

    Къде видя постулиране на крайна истина? В това, че споменах, че ние като обусловени няма как да бъдем абсолютно свободни в избора си и от последствията от този избор. Крайност е твърдението, че ние сме абсолютно свободни и независими в действията и избора си, както и твърдението, че сме абсолютно несвободни и зависими. Сега погледни собственото си твърдение от гледна точка на крайността в изказването. Това дали будизмът е религия или не е религия не пречи 99% от будистите да са религиозни фанатици.
  10. Будизъм /за любопитните/

    В обусловеността. Нашето съществуване като човешки същества е обусловено от редица условия с наличието на които следва да се съобразяваме. От друга страна решенията ни, колкото и да са свободни, водят до своите неотменими последствия. Трето - ние не сме единствените същества проявяващи волята си. Така при противопоставяне на две воли, няма как и двете да се изявят напълно свободно.
  11. Будизъм /за любопитните/

    Нямаш ли? И аз как да ти повярвам, след като ти самият посочваш, че за теб няма нищо истинско? Да, разбира се, на теб ти е все едно дали ще ти повярвам. Ако беше прочел целия текст от Доген от вчера в темата, може би щеше да забележиш безсмислеността на подобни твърдения като твоето. Както сам пишеш свободата и щастието са интерпретируемо зависимо. Т.е. усещането ти за щастие и свобода зависят от собствената ти интерпретация на действителността. А това, което написа: "за мен вече няма нищо "истинско"" - е точно интерпретация на действителността.
  12. Будизъм /за любопитните/

    Да, добре. Това прави ли те свободен или щастлив? Изобщо, какво ти дава тази гледна точка?
  13. Будизъм /за любопитните/

    Добре, но какво следва след това? Събуждаш се и какво? Разбираш, че сънят ти е бил илюзия; че азът от съня ти е бил илюзорен - както се случва всяка сутрин. И какво следва след това? Как възприемаш света и себе си след като приключи сънят на самсара, или не възприемаш нито света, нито себе си? Размишлявал ли си някога (или медитирал) над събуждането така, че да можеш да го обхванеш от максимално много страни. Могат да се зададат множество въпроси, но е безсмислено аз да ги задавам.
  14. Будизъм /за любопитните/

    В кои сутри? Може и наистина да пише подобно нещо, но ти чел ли си тези сутри? Анатман не е точно "отсъствие на аз и другите". Анатман е отсъствие на вечен и неизменен аз. Всичко съществуващо е принципно еднакво, но в същото време се проявява по различен начин според съществуващите обстоятелства и още нещо. Всичко съществуващо е взаимозависимо и това е основата на състраданието. Отделният аз, сам по себе си може да е нищо, но като част от цялото, обусловен и обуславящ той е от значение - по-голямо или по-малко в зависимост от ... (това си го попълни сам). Състраданието е безсмислено, ако съществуването на аз-а е без значение (и тук нямам предвид илюзорно значение).
  15. Будизъм /за любопитните/

    Написаното от теб не отговаря на въпроса ми. Кой е действителния носител на невежеството; кой вижда индивидуалността и реалността ограничено, след като индивидуалността е нереална? Както казах от индивидуалността не можеш да избягаш независимо дали ще я възприемаш като атман или като поток от промени (действия и последствия), или пък като нещо друго. А ти дали си наясно, че понятието "обективна истина" е пълна глупост слеед като понятието за истина е обусловено от съзнанието. Понятието за действителност е обусловено от съзнанието, както и понятието "обективност". Извън съзнанието не може да се говори за съществуване и несъществуване, нито за степени на осъзнатост или за неосъзнатост. Ние наричаме "обективна истина" това разбиране на действителността, което не зависи от нашата субективна индивидуално оценка, но в действителност без индивидуално осъзнаване за никакво разбиране не може да става дума. Това е все едно да търсиш границата на вселената или началото на времето.
  • Разглеждащи в момента   0 потребители

    Няма регистрирани потребители разглеждащи тази страница.

×

Информация

Този сайт използва бисквитки (cookies), за най-доброто потребителско изживяване. С използването му, вие приемате нашите Условия за ползване.