Премини към съдържанието

ISTORIK

Потребител
  • Публикации

    19
  • Регистрация

  • Последно онлайн

Харесвания

28 Добра репутация

Всичко за ISTORIK

  • Титла
    Потребител

Информация

  • Пол
    Мъж
  • Интереси
    История, археология, средновековна военна архитектура, военна стратегия и тактика, шахмат...

Контакти

  • Интернет сайт
    http://nauka.bg/

Последни посетители

1058 прегледа на профила
  1. Three witches watch three Swatch watches. Which witch watches which Swatch watch? Tри вещици разглеждат три швейцарски часовника. Коя вещица кой швейцарски часовник разглежда? Има доста варианти за напреднали в англисйкия: Three switched witches watch three Swatch watch switches. Which switched witch watch which Swatch watch switch? Three Swedish switched witch-bitches watch three Swiss Swatch watch switches. Which Swedish switched witch-bitches watch which Swiss Swatch watch switch? В трудните варианти иде реч за три швейцарски вещици кучки, които са транссексуални. Има и едно друго - за проблемите... Don't truble the truble, until the truble trubles you.
  2. Учебниците по история

    Робското положение и безправието на българина са били факт в началните векове на османското владичество (това е неутралният историографски термин). За взет кръвен данък за последно се споменава в началото на XVIII век - годината е 1705. Еничарите са премахнати през 1826 г., а спахиите - през 1833 г. Налага се редовната наборна войска (низам-и-джедид). Турската войска се обучава от пруски офицери и се въоръжава с пруски оръжия. Чрез два реформени акта - Хат-и-шериф (1839) и Хат-и-хумаюн (1856) положението на българите се подобрява значително, поне - на хартия, de jure. В края на 1876 г. е обнародвана и Конституцията на Османската империя.
  3. Учебниците по история

    - "османо-турско присъствие" Този термин е въведен от един американски историк, чието име съм забравил. Терминът е целял да опише ситуацията в северна Африка, по-точно - в Египет. Още малко - и ще кажат "мониторинг"! - "османо-турско робство", "турско иго" Този термин е застъпен повече в литературата. Твърде емоционален е, но не е толкова коректен. Ще обясня - защо... Робство в Османската империя е имало. Терминът "робство" не е романтично название, а отразява някои особености на статута на поробеното население в Османската империя. Теоретично всички поданици били смятани за роби на султана. Но на практика имало различни типове зависимости към владетеля, т.е. - към централната власт. Системата "кул" ("роб") включвала хора, които имат привилегирован статут. Тя се формирала от ислямизираните пленници, а по-късно - чрез събираните чрез кръвния данък (наричан "девширме") и ислямизирани християнски момчета, които били организирани като бойци в еничарската пехота. От средата на ХV в. те били основният ресурс на висшите държавни служители в империята. Обърнете внимание на това, че през средновековието робите вече не са двигател на икономиката, какъвто са били в древността! През средните векове двигателят на икономиката били селяните, които плащали данъци - в стоки, в пари и в безплатен труд. В османската империя имало над 80 вида данъци и такси. А роби - данъкоплатци никога и никъде не са съществували! А т.нар. "роби на султана" в действителност не са били с робски статут; можели са да носят лично оръжие, да пазят проходи, да отглеждат ловни соколи, да бъдат назначени на високи държавни постове... Българите нито са били закрепостени като руските селяни, нито са били продавани като негрите и превозвани - оковани - с кораби до тръстиковите, тютюневите и памучните плантации в двете Америки. Българинът е бил свободен човек. Можел е да упражнява професия или занаят, да върти някакъв бизнес, да се придвижва свободно на три континента в границите на Османската империя. Можел е да търгува или да завърши висше образование в чужбина. От гледна точка на гражданските права обаче... българинът - християнин (за разлика от българина мюсюлманин) е бил считан за по-ниско стоящ от евреина. Не е имал правото да стане командир в османската армия (за разлика от множество западноевропейци!), съдия, кмет, областен управител, държавен или общински чиновник... (В по-късно време има и изключения, разбира се!). Това е причината 2500 българи с висше образование да се включат в организацията и провеждането на Априлското въстание. Терминът "робство" може да се употребява свободно в художествената литература, в публицистиката, на митинги или в кръчмата. Но - единствено в емоционален, а не - в юридически и икономически смисъл. - "османо-турско владичество" Това е най-коректният научен термин. Един народ владее друг, една държава е покорила друга. - "османо-турска власт", "доминация", "управление" Подобно на горния термин - владичество. - "османска/турска колонизация" или "османски колониализъм" Тези термини също се срещат в историографията. От десетилетия насам в българската историческа наука се е наложило становището, че терминът, който най-адекватно описва статута на българите и взаимоотношенията им с властта през епохата, когато те са били поданици на Османската империя, е „османско владичество”. В рамките на този термин най-добре могат да бъдат обяснени както съдбата на българите през първите векове след османското завоевание, така и последвалите промени в положението им и опитите им за политическо самоопределение в периода на реформите в османската държава и по време на Българското възраждане. Терминът „османско владичество”или равностойните му и почти синонимни варианти „османска власт/управление/господство” е и международно утвърденият научен термин за обозначаване на режима, при който са живели всички подвластни на Османската империя народи. Тази терминология е приета и в историографиите на съседните ни балкански страни. Институцията на робството в Османската империя (става въпрос за т.нар. домашни роби, набирани по пътя на военнопленичеството, търговията и пр.) има специфики, които не позволяват чрез този термин да бъде описан статутът на всички или поне - на по-голямата част от българските и другите балкански поданици на султана. Поради това съвременната наука предпочита да не го използва, когато говори за положението на българите в рамките на османската социална и политическа система. Като се изключи вълната от заробвания по време на османското завоевание, българското население в империята никога не е имало робски статут. Българите били данъкоплатци и се ползвали от право на собственост, наследяване, придвижване и пр. – все права, от които робът по презумпция бил лишен. Действително, в османската държава е имало и една друга емблематична група роби – еничарите, част от които с български произход. Те имали статуса на лични роби на султана и поради тази причина именно от техните среди се рекрутирала управленската номенклатура на империята. С тези трудно контролируеми дори от централната власт „роби на султана” в никакъв случай не бихме могли да отъждествим огромната маса от подвластното население на империята, включително и българите. Изразът „турско робство”, създаден от идеолозите на българското национално движение през XIX век, е част от инструментариума за мобилизиране на българите в борбата им за политическо самоопределение и еманципация от османска власт. Поради значимостта и ключовото място, което заема Възраждането в националния разказ, това емоционално определение се подема веднага след Освобождението от литературата, използва се като определящ за османския период термин в много от първите български исторически публикации и се запазва в учебниците по българска история чак до края на 70-те години на XX век. Като всяка наука обаче, и историята е претъпяла развитие от средата на XIX век до сега. Задълбочавайки познанията си, тя е прецезирала категорийния си апарат и е достигнала до извода, че изразът „турско робство“ е терминологично непригоден да опише положението на българите в Османската империя. Разбира се, фактът, че този израз се е вкоренил в паметта на няколко поколения българи, няма как да бъде пренебрегнат. Ако присъства в обучението по българска история обаче, съвременното осмисляне на „турското робство“ може да бъде основа за дебат, който да предостави на учениците терен за формиране на аналитични способности и усвояване на методите на критичния анализ. C терминa „османско присъствие“ не може да бъде обозначен османският режим на Балканите.
  4. Крепостите на България

    Форум "Културно наследство" https://forumnasledstvo.wordpress.com/ http://heritage.bg/forumnasledstvo/
  5. Крепостите на България

    За съжаление много от останките на античните и средновековните крепости не са оцелели във височина. Някои са били разрушени от османските турци, на други строителният материал е бил използван за направата на различни сгради, най-често - къщи. Едни от най-добре запазените укрепления са тези на Видин, Белоградчик, Цепина. Липсата на надземни останки от крепостите (рядко оцелелите надземни останки са в добър вид!) затруднява тяхното възстановяване в автентичния им вид. От друга страна на много места възстановяването се извършва със съвременни материали и по съвременна технология, което "убива" чувството за попадане в минала епоха - в средновековието или в античността. От друга страна понякога самата "реставрация" е извършена некачествено. Прелюбопитна подробност е, че понякога елементи от други постройки са били използвани при укрепването на градската крепостна стена. Например - в Пловдив се оказва, че елементи от античния театър (в Стария град, над тунела) и античния стадион (на Главната улица, до джамията) - пейки, колони и др. - са били вградени в градската крепостна стена. По този казус сред археолозите и реставраторите възниква спор - дали тези елементи трябва да се върнат там, откъдето са били изнесени - в театъра и в стадиона - или трябва да останат в крепостната стена, където живеят нов живот.
  6. Крепостите на България

    Препоръчвам книгата на Борис Чолпанов "Каменните щитове".
  7. Учебниците по история

    Идеален учебник, особено - по история, няма. За съжаление.
  8. Начини за преписване

    С такова мислене няма да стигнете много далече.
  9. Начини за преписване

    Не ви ли хрумва, че лъжете само себе си? В крайна сметка, вместо наистина да научите нещо, което би ви било полезно в живота, вие пропускате тази ваможност. Мислейки си, че прецаквате "сисъемата" или учителя си, вие всъщност прецаквате самите себе си. Всички опити за преписване или подсказване генерират само неграмотност, некадърност и бездарност в професионално отношение. Като гледам сайта, от който си купувате улравиолетовия невидим химикал, заглавието на профила на този сайта във Фейсбуук е с правописна грешка. Не вярвам, че ще я откриете, но можете да се пробвате.
  10. Фалшив ли е дневника на Ане Франк?

    http://www.monitor.bg/article?id=168194 Ето нещо по темата...
  11. Списание "Българска Наука" и издателство "СИЕЛА" обявяват конкурс за ЕСЕ на тема "Ние в Космоса". Повече за конкурса можете да прочетете тук: http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=14283
  • Разглеждащи в момента   0 потребители

    Няма регистрирани потребители разглеждащи тази страница.

×

Информация

Този сайт използва бисквитки (cookies), за най-доброто потребителско изживяване. С използването му, вие приемате нашите Условия за ползване.