maxminelli

Самоподготовка по кормуване и полезни съвети

    5 мнения в тази тема


    Незнам дали има друга подобна тема понеже съм нов във форума ,а и не мога да прегледам всички теми реших направо да направя нова.Решил съм да се запиша на шофьорски курсове но преди това исках да съм наясно с основните принципи за каране на автомобил (понеже почти нищо не знаех) и реших да се поразровя в интернет.Разбира се намирах полезна информация ,като листовки и ЗДП и тук таме някои техники за каране на автомобил но на мен ми трябваше основните принципи

    за каране на кола като се почне от това как се пуска двигателя,кога и как се сменят скорости,кога и как се ползва съединителя и т.н. (може да ви се стори смешно но,някои като мен и тези неща незнаят).В тая тема има полезна информация не само за начинаещи но и за по-напреднали.

    I РАЗДЕЛ - Работно място на водача

    ПОДГОТОВКА НА РАБОТНОТО МЯСТО

    След влизане в автомобила като водач, първото нещо което трябва да направите е да си подготвите работното място.

    РЕГУЛИРАНЕ НА СЕДАЛКАТА

    Автомобилите имат устройства за индивидуално регулиране на седалката. Трябва така да я регулирате, че удобно да натискате педалите с крака (без да мърдате тялото си) и да имате максимален допир на тялото към седалката. При стандартните автомобили седалката се регулира от три места:

    • Приближете или отдалечете седалката спрямо арматурното табло (напред или назад)!

    • Проверете дали правилно сте регулирали, като с левия крак натисните най-левия педал напълно! Трябва да можете удобно да работите с него.

    • Наклона на облегалката регулирайте така, че при хващане на кормилото ръцете да не са обтегнати или много свити, а погледът Ви да обхваща целия път!

    • Подглавника регулирайте така, че задната част на главата да се опира на височината на ушите и никога на височината на врата!

    РЕГУЛИРАНЕ НА ОГЛЕДАЛАТА ЗА НАБЛЮДЕНИЕ ЗАД АВТОМОБИЛА

    Part521.jpgPart522.jpg

    Огледалото за наблюдение зад автомобила се регулира, като се хваща както е показано на снимката в ляво. Нагласете го така, че при нормален седеж на седалката да виждате пътя зад автомобила през задното обзорно стъкло! Лостчето в средата под огледалото се използва само при заслепяване. То не служи за регулиране на огледалото. Страничното омален седеж на седалката да виждате пътя зад автомобила през задното обзорно стъкло! Лостчето в средата под огледалото се използва само при заслепяване. То не служи за регулиране на огледалото. Страничното огледало трябва също да е регулирано.

    РЕГУЛИРАНЕ, ПОСТАВЯНЕ И СВАЛЯНЕ НА РАМЕННО-БЕДРЕНИТЕ КОЛАНИ

    Image175.gifImage176.gifImage177.gif

    При движение водачите на леки автомобили и пътниците задължително трябва да са с поставени обезопасителни колани. Те трябва да бъдат закопчани и така затегнати, че да позволяват дланта на ръката да преминава без особено усилие между колана и гърдите. Закопчаването и откопчаването на коланите става чрез самозаключващо устройство (снимките в дясно).

    Важно условие при подготовката на работното място е точното спазване последователността на регулировките

    • Регулиране на седалката

    • Регулиране на огледалата

    • Регулиране и поставяне на обезопасителните колани

    УРЕДИ И УСТРОЙСТВА, С КОИТО ЩЕ РАБОТИТЕ

    Три основни групи елементи:

    ПЪРВА ГРУПА: Органи за управление. Те служат да накарате автомобила да Ви се подчинява. Чрез тях Вие потегляте, увеличавате скоростта,поддържате равномерно движение, намалявате, спирате, движите се праволинейно или завивате.

    Image178.gif

    ВТОРА ГРУПА: Контролно-измервателни уреди и сигнали. Те са монтирани на арматурното табло (поотделно или комбинирано). Чрез тях можете да следите за работата на двигателя, скоростта на движение, изминатия път, както и за включени допълнителни устройства (фарове, мигачи, нагреватели и др.)

    ТРЕТА ГРУПА: Спомагателните уреди и устройства, с които е снабден автомобила. Чрез тях се обслужва двигателя (при пускане и изгасяне), сигналните уредби, осветителните уредби, осигурява се нормален микроклимат на работното място и т.н.

    ОРГАНИ ЗА УПРАВЛЕНИЕ И РАБОТА С ТЯХ

    Кормилен кръг (волан)

    Воланът служи да накарате автомобила да се движи праволинейно или в завой, според пътя и вашето желание. Това е единственият орган за управление, който по време на движението на автомобила не бива да пускате и оставяте без контрол.

    Трябва да знаете, че кормилото се завърта на два оборота наляво и два оборота надясно ­ общо четири оборота. Следователно има пет положения, в които изглежда, че то е изправено. Това трябва да се има предвид при връщане на кормилото в изходно положение след завой. Колкото оборота завъртите за да завиете, с толкова връщайте кормилото веднага след завоя!

    Кормилото хванете задължително с две ръце, една срещу друга, разположени на едно ниво! Захващането трябва да е здраво, но без особени усилия. При леки изменения траекторията на движение на автомобила

    Image179.jpg

    и при движение направо, ръцете не се пускат. Важно условие е, след завъртане на кормилото, то да се връща в изходно положение. Движенията трябва да бъдат плавни. Действията с кормилото зависят от скоростта на движение на автомобила. Колкото по-бързо се движите, толкова по-плавно и с по-малък ъгъл трябва да въртите кормилото. При завой се налага по-голямо завъртане. В тези случаи се налага кормилото да се пуска и прихваща. Стремете се при въртене да не кръстосвате ръцете! След завършване на завоя, връщайте кормилото в изходно положение! Никога не пускайте кормилото едновременно и с двете ръце! При спрял автомобил не въртете кормилото!

    Педали

    Стандартните автомобили имат общо три педала. Педал за газта (най-вдясно), педал на спирачката (в средата) и педал на съединителя (най-вляво).

    Педалът за газта се натиска само с десния крак. Натискането трябва да става плавно и постепенно. Отпускането на педала зависи от това какво ще правите после. Ако ще ползвате някой от другите два педала, отпускате бързо. Ако само контролирате скоростта (плавно намалявате), тогава отпускането трябва да става бавно и постепенно. При работа с педала, петата на десния крак трябва да се опира на пода за да не се уморявате.

    Педалът на спирачката, също както газта, се натиска само с десния крак плавно и постепнно. Отпускането винаги трябва да става бързо. При работа с педала кракът ви не трябва да опира в пода на автомобила. Контактът на педала с крака ви трябва да бъде в тази част, в която е показано на графиката. Изградете си навик за десния крак да натиска бавно, а да пуска бързо.

    Image182.gifImage183.gif

    Педалът на съединителя се натиска само с левия крак бързо и докрай. Отпускането трябва да се прави плавно и постепенно. При работа с педала, кракът Ви не трябва да опира в пода на автомобила. Контактът на педала с крака трябва да бъде в тази част, както е показано на графиката. Изградете си навик на левия крак да натиска бързо, а да отпуска бавно!

    Image185.gifImage184.gif

    Как действа съединителят?

    Съединителят в автомобила служи да разделя и свързва двигателя с движещите колела. Когато педалът не е натиснат, тази връзка е осъществена и въртенето на двигателя се предава към колелата.

    Когато педалът на съединителя е натиснат, връзката между двигателя и движещите колела е прекъсната. Педалът на съединителя се натиска бързо и докрай, за да раздели бързо връзката и да не се получат тласъци от автомобила. Отпускането на педала трябва да бъде бавно, за да може да се осъществи плавна връзка от двигателя към движещите колела и автомобилът да потегли плавно.

    Връзката между двигателя и движещите колела може да се раздели и от скростната кутия, когато лостът на предавките е в неутрално положение. Когато автомобилът е в покой и двигателя работи, Вие задължително трябва да сте разделили връзката чрез лоста на предавките и тогава да отпуснете педала на съединителя. В противен случай двигателят ще изгасне.

    Лост за превключване на предавките (скоростен лост)

    Image189.gifImage188.gifImage190.gifImage191.gif

    В различните видове автомобили лостът на предавките е устроен по различен начин, има изпълнения с 4 или 5 предавки за движение на преден ход, една за движение на заден ход и неутрално положение на лоста за предавките. Местоположението на задна предавка е специфично за марката на автомобила.

    С лоста на предавките се работи с дясната ръка. Той има общо 7 положения. Пет за движение на преден ход, неутрално положение и една предавка за заден ход. Когато лостът е в неутрално положение при придвижването му наляво и надясно се усеща действието на пружини, които се стремят да го върнат в една и съща точка, т.е. срещу 3-та и 4-та предавка. Действието на тези пружини трябва да се има предвид при работа с лоста!

    Image192.gif

    На първа предавка се включва, като се премества лоста наляво, преодолява се съпротивлението на пружината и след това се придвижва напред (ако задната предавка е още по наляво, трябва да внимавате да не я включите).

    Image193.gif

    От първа на втора предавка се преминава, като лоста се измества назад и се придържа странично вляво, за да не може пружината да го върне срещу четвърта предавка.

    Image194.gif

    От втора на трета предавка се преминава като лоста се избутва внимателно напред до неутрално положение, отпуска се за момент докато пружината го фиксира срещу трета предавка и отново се избутва напред, за да се включи предавката.

    Image195.gif

    От трета на четвърта предавка се преминава като лоста се изтегля направо назад.

    Image196.gif

    От четвърта на пета предавка се преминава, като лоста се избутва напред до неутрално положение, след това се измества надясно, като се преодолява съпротивлението на другата пружина и отново се избутва напред.

    Image197.gif

    Задната предавка се включва само от неутрално положение на лоста, когато автомобилът е в покой. Това става като лостът се измести надясно докрай, преодолее се усилието на пружината, и чак тогава се избутва напред.

    Image198.gif

    Превключването на предавките в низходящ ред става в обратния порядък, като също трябва да се съобразявате с действието на пружините. Трябва да знаете, че във възходящ ред предавките се включват последователно, а в низходящ ­ може и да се прескачат (напр. от 5 на 3 или от 4 на 2).

    Лост за включване и изключване на ръчната спирачка

    Лостът на ръчната спирачка се изтегля и спуска с дясната ръка. При изтегляне (включване) го хващате, без да натискате бутона в предната му част и силно го изтегляте нагоре. При спускане (изключване), първо изтегляте лоста нагоре, след това, както сте приложили усилие в изтеглянето, натискате бутона с палеца и го държите натиснат докато спускате лоста до долу. Проверете дали сте изключили. Има контролна лампа на арматурното табло, която свети при включена ръчна спирачка. При изключване на спирачката трябва да изгасне.

    Image199.jpgImage200.jpg

    Контактен ключ

    Image228.gifImage229.gif

    Контактния ключ най често се намира в дясно до волана. Той има 4 положения, чиито функции трябва да познавате. Положение 0, което е най-вляво и при което се заключва кормилото и всички електрически вериги са изключени. Ключът се поставя и изважда от контакта при това положение. Положение 1, което е вдясно от 0. При него се включва само електрическите вериги, които задействат светлините. Положение 2, което е по-надясно от 1 и 2. При него се включват контролните лампи и измервателните уреди. Това е работното положение, при което автомобила се движи. Положение 3 се намира най-вдясно. При него се включва стартера и се пуска двигателя да работи. То е снабдено с пружина, чието съпротивление трябва да преодолеете при включването на стартера. Пускате ключа и той сам се връща в положение 3.

    Лост за вкючване на мигачите

    Лостът за включване на мигачите се намира в ляво непосредствено под кормилото. Включвайте го с пръстите на лявата ръка без да пускате кормилото. Посоките на включване са: надолу за ляв мигач и нагоре за десен. За да не се обърквате запомнете ­ лоста за включване на мигачите премествайте в посоката, в която ще въртите кормилото.

    Image230.gif

    Другите помощни устройства в автомобила са: ключ за включване на габаритите и фаровете, лост за превключване на светлините, лост за включване на чистачките и стъклоумивателните устройства, бутон за звуков сигнал, ключ за пускане на парното и т.н. За всеки автомобил тези устройства са разположени на различно място. Вие трябва да познавате тези на Вашия автомобил.

    II.РАЗДЕЛ - Техника на управлението

    ПУСКАНЕ НА ДВИГАТЕЛЯ

    1. Включвате ръчната спирачка Image233.gif

    2. Натискате педала на съединителя Image234.gif

    3. Поставяте лоста на предавките в неутрално положение Image235.gif

    4. Завъртате контактния ключ надясно докато светнат лампите на маслото и изправността за зареждане на акумулатора. Image236.gif

    5. Продължавате да въртите контактния ключ надясно и включвате стартера. Ключът се държи в това положение 2­8 секунди. Наблюдавайте двете лампи. Те ще изгаснат. Това е моментът, в който трябва да пуснете контактния ключ, за да може да се върне в работно положение

    Image237.gif

    6.Отпускате педала на съединителя

    В случай че двигателя не заработи, натискате педала на съединителя, изключвате контактния ключ наляво до край и повтаряте процедурата по точки 4, 5 и 6.

    ПОТЕГЛЯНЕ ПО РАВЕН ПЪТ

    При потегляне по равен път правите следното:

    1.Натискате и задържате натиснат педала на съединителя Image238.gif

    2.Премествате лоста на предавките на първа скорост Image239.gif

    3.Натискате педала на газта около 1 см и задържате така Image240.gif

    4.Отпускате педала на съединителя плавно, докато се промени шума на двигателя Image241.gif

    5.Задържате така около 5 сек и автомобилът сам ще потегли Image242.gif

    6.Когато автомобила тръгне, отпуснете плавно докрай педала на съединителя Image243.gif

    7.Увеличавате или намалявате скоростта според желанието си, като натискате (за увеличаване) или отпускате (за намаляване) плавно педала на газта.

    Image244.gif

    ПОТЕГЛЯНЕ ПО НАКЛОН

    За да стои в наклон автомобилът трябва да бъде с натиснат педал на основната спирачка или включен лост на ръчната спирачка. От тук следва, че при потегляне в наклон нагоре или надолу има по два варианта.

    Потегляне по наклон нагоре

    I вариант: При потегляне нагоре с използване на ръчна спирачка, правите следното:

    1. За да стои автомобила включвате ръчната спирачка Image245.gif

    2. Натискате и задържате педала на съединителя

    3. Премествате лоста на предавките на първа скорост

    4. Натискате педала на газта около 2 см и задържате така Image246.gif

    5. Отпускате педала на съединителя плавно, докато се промени шума на двигателя и го задържате в това положение

    6. Изключвате ръчната спирачка и автомобилът сам ще потегли Image247.gif

    7. Когато автомобила тръгне, отпуснете плавно докрай педала на съединителя Image243.gif

    8.Увеличавате скоростта, като натискате плавно педала на газта Image244.gif

    II вариант: При потегляне нагоре с използване на основна (крачна) спирачка правите следното:

    1. За да стои автомобила, натискате и държите натиснат педала на спирачката Image248.gif

    2. Натискате и задържате натиснат педала на съединителя Image249.gif

    3. Премествате лоста на предавките на първа скорост

    4.Отпускате педала на съединителя плавно, докато се промени шума на двигателя и го задържате в това положение Image250.gif

    5. Премествате десният крак от педала на спирачката върху педала на газта и го натискате около 2 см. Автомобилът тръгва сам.Image251.gif

    6. Когато автомобила тръгне, отпуснете плавно докрай педала на съединителя

    7. Увеличавате скоростта, като натискате плавно педала на газта

    Потегляне по наклон надолу

    I вариант: При потегляне надолу с използване на ръчна спирачка правите следното:

    1. За да стои автомобила включвате ръчната спирачка Image252.gif

    2. Натискате и задържате така педала на съединителя

    3. Премествате лоста на предавките на първа скорост Image239.gif

    4. Отпускате педала на съединителя плавно, докато се промени шума на двигателя и го задържате в това положение Image253.gif

    5. Изключвате ръчната спирачка и автомобилът сам ще потегли

    6. Когато автомобила тръгне, отпуснете плавно докрай педала на съединителя Image254.gif

    7. Увеличавате или намалявате скоростта според желанието си, като натискате (за увеличаване) или пускате (за намаляване) плавно педала на газтаImage255.gif

    II вариант: При потегляне надолу с използване на основна (крачна) спирачка, правите следното:

    1. За да стои автомобила, натискате и държите натиснат педала на спирачката Image256.gif

    2. Натискате и задържате натиснат педала на съединителя Image257.gif

    3. Премествате лоста на предавките на първа скорост Image258.gif

    4. Отпускате педала на съединителя плавно, докато се промени шума на двигателя и го задържате в това положение

    5. Отпускате с десният крак педала на спирачката. Автомобилът тръгва Image259.gif

    6. Отпускате плавно докрай педала на съединителя Image260.gif

    7.Увеличавате или намалявате скоростта според желанието си, като натискате (за увеличаване) или пускате (за намаляване) плавно педала на газта Image261.gif

    УВЕЛИЧАВАНЕ НА СКОРОСТТА

    Увеличаването на скоростта се постига само с натискането на педала на газта. Не смятайте, че предварителното превключване на по-голяма предавка е начин за увеличаване на скоростта. Превключването е следствие от това, че сте увеличили.Има случаи, при които автомобилът сам си увеличава скоростта. Това може да се получи, когато се спускате по наклон.

    ПРЕВКЛЮЧВАНЕ НА ПО-ВИСОКА ПРЕДАВКА

    Увеличаването на скоростта не е безкрайно. Идва момент, в който, колкото и да натискате педала на газта, скоростта не се увеличава повече. За да продължите да увеличавате още, трябва да се превключи на следваща по-голяма предавка. Най-трудното за Вас ще бъде да се научите да определяте точния момент, в който да превключвате. Има няколко начина да се определи моментът за превключване.

    I начин ­ по показанията на скоростомера: при увеличаването на скоростта следите показанията на скоростомера. Достигнете ли съответната скорост ­ превключвате Image232.gif

    предавка

    0® 1

    1® 2

    2® 3

    3® 4

    4® 5

    по равен път

    0

    10-20

    25-35

    40-50

    70-90

    при изкачване

    0

    20-30

    30-45

    60-80

    100-120

    при спускане

    0

    5-10

    20-30

    30-40

    60-80

    II начин ­ по скоростовите граници на предавките: за да работи двигателя в нормален режим има така наречените “скоростови граници” за всяка предавка. Стремете се при движението на автомобила да се придържате към тях.

    III Начин ­ по оборотите на двигателя: когато автомобила е снабден с оборотомер, можете да следите показанията му. Превключвате на по-голяма предавка при 2500­-3000 об/мин.Image262.gif

    Посочените до тук начини използвайте за придобиване на началните умения и навици. Стремете се да “усещате” момента за превключване.

    За да превключите на по-голяма предавка е необходимо да спазите следния алгоритъм:

    1. Натискате педала на газта плавно и постепенно, докато достигнете такава скорост, каквато е необходима за превключване на следваща по-голяма предавка Image244.gif

    2. Отпускате бързо педала на газта (време ­ 0.5s) Image254.gif

    3. Натискате веднага бързо и докрай педала на съединителя (време ­ 0.5s) Image240.gif

    4. Премествате бавно и прецизно лоста на предавките от по-малката към по-голямата (време ­ 3s) Image263.gif

    5. Отпускате веднага, бавно и докрай педала на съединителя (време ­ 1s) Image273.gif

    6. Увеличавате или намалявате скоростта според желанието си, като натискате (за увеличаване) или пускате (за намаляване) плавно педала на газта Image265.gif

    НАМАЛЯВАНЕ НА СКОРОСТТА

    Намаляването на скороста става по три начина:

    I начин ­ с отпускане на педала на газта (в този случай двигателя на автомобила служи като спирачка)

    II начин ­ с натискане на педала на спирачката

    III начин ­ при изкачане на стръмен наклон от намаляване мощността на двигателя.

    ПРЕВКЛЮЧВАНЕ НА ПО-НИСКА ПРЕДАВКА

    Превключването на по-ниска предавка не е начин за намаляване на скороста. То е следствие от това, че скороста е намалена. По-ниската предавка само осигурява движение с по-малка скорост и по-голяма мощност.

    За да определите точния момент за превключване, начините са същите, но стойностите са по-различни.

    I начин ­ по показанията на скоростомера: при намаляването на скоростта следите показанията на скоростомера. Достигнете ли съответната скорост ­ превключвате. Image266.gif

    предавка

    5® 4

    4® 3

    3® 2

    2® 1

    по равен път

    60-50

    35-25

    25-15

    10-5

    при изкачване

    80-70

    60-50

    30-45

    15-10

    при спускане

    50-40

    30-20

    20-30

    НЕ!

    II начин ­ по скоростовите граници на предавките: справка ­ таблицата в раздел “увеличаване на скороста”

    III начин ­ по оборотите на двигателя: когато автомобила е снабден с оборотомер, можете да следите показанията му. Превключвате на по-ниска предавка при 1500­-1000 об/мин.Image267.gif

    За да превключите на по-малка предавка е необходимо да спазите следния алгоритъм:

    1. Отпуснете педала на газта бързо и докрай Image268.gif

    2. Достигнете такава скорост, която е необходима за превключване на по-малката предавка чрез:

    a)натискане на педала на спирачката (когато се налага бързо да намалите) Image269.gif

    б) изчакване автомобила сам да си намали скороста Image270.gif

    3. Натискате бързо и докрай педала на съединителя Image271.gif

    4. Премествате бавно и прецизно лоста на предавките от по-голямата към по-малката Image272.gif

    5. Отпускате веднага, бавно и докрай педала на съединителя Image273.gif

    6. Увеличавате или намалявате скоростта според желанието си, като натискате (за увеличаване) или пускате (за намаляване) плавно педала на газтаImage261.gif

    СПИРАНЕ

    Спирането на автомобила се налага в два случая:

    • внезапно спиране за предотвратяване на ПТП;

    • преднамерено спиране ­ за даване на предимство, за престой или паркиране.

    Внезапно спиране

    Внезапното спиране се прави само ако се налага да предотвратите ПТП. Трябва да знаете, че то е доста опасно. Следователно трябва да се извършва много прецизно. За да спрете автомобила, бързо трябва да спазите следния алгоритъм:

    1. Пускате бързо педала на газта и натискате веднага, но внимателно и стабилно педала на спирачката.

    2. Веднага, бързо и докрай натискате и задържате така педала на съединителя.

    3. Увеличавате натиска върху педала на спирачката до окончателното спиране на автомобила.

    4. Изключвате от предавката, на която е бил автомобила пр еди спирането.

    5. Отпускате педала на съединителя

    6. Подсигурявате автомобила да не потегля сам.

    Преднамерено спиране

    Преднамереното спиране се прави във всички останали случаи, когато искате да спрете на определено от Вас място. За да спрете автомобила, правите следното:

    1. Пускате бързо педала на газта и бавно натискате и задържате така педала на спирачката, като следите показанията на скоростомера.

    2. Когато скороста се намали към 20­30 км/ч, натискате и задържате така педала на съединителя.

    3. С усилието, което прилагате върху педала на спирачката, определяте точното място на спиране.

    4. Изключвате от предавката, на която е бил автомобила преди спирането.

    5. Отпускате педала на съединителя.

    6. Подсигурявате автомобила да не потегля сам.

    ЗАБЕЛЕЖКА: Когато автомобилът се движи със скорост по-малка от 20-­30 км/ч натискате първо педала на съединителя и след това педала на спирачката.

    ДОЗИРАНЕ НА СПИРАНЕТО

    I начин ­ държите натиснат педала на основната спирачка ­ ползва се, когато се налага за кратко време автомобила да стои в покой (за даване на предимство, при слизане и качване на пътници и т.н.) Image277.gif

    II начин ­ изтегляте лоста на ръчната спирачка ­ нормално се ползва когато по-дълго време се налага автомобила да стои на място при работещ двигател Image278.gif

    III начин ­ при загасен двигател включвате малка предавка (1-ва или задна) ­ ползва се при паркиране на автомобила в комбинация с II начин Image279.gif

    РАВНОМЕРНО ДВИЖЕНИЕ

    Равномерното движение на автомобила се осигурява, като контролирате скороста чрез натискане, отпускане или задържане леко натиснат педала на газта, съобразявайки се с наклона на пътя. По равен път държите постоянно леко натиснат педала на газта. При изкачване го натискате, а при спускане го отпускате.

    ДВИЖЕНИЕ НА ПОЛУСЪЕДИНИТЕЛ

    На полусъединител автомобилът може да стои или да се движи. За да успеете да накарате Вашия автомобил да стои или да се движи на полусъединител, трябва да усетите “момента” на включване (зацепване) на съединителя. Признаците, по които можете да разберете, че съединителя включва са намаляване шума на двигателя и стремеж на автомобила да потегли. При бавно отпускане на педала трябва да внимавате и като стигнете дотози “момент” да спрете отпускането. При това положение трябва да работите много прецизно с педала на съединителя. Движение от 1­2 см натискане или отпускане на педала влияят на автомобила така: при отпускане потегля, а при натискане спира. За да работи двигателят по-добре, желателно е педалът на газта да бъде леко натиснат.

    Стоенето на полусъединител се налага най-често при потегляне в наклон нагоре. В този случай положението “полусъединител” замества спирачките.Image280.gif

    Движението “на полусъединител” се налага, когато искате автомобила да се движи много бавно, със скорост, която е по-малка от тази, развивана от автомобила на първа или задна предавка без да подавате газ. То се налага най-често при паркиране, движение през стеснени участъци и при навлизане в къстовище, когато осигурявате предимство.

    Image281.gif

    ДВИЖЕНИЕ НАЗАД

    Image282.gif

    “Полусъединителят” се ползва и при движение назад, при паркиране, гариране, преминаване през стеснени участъци и пр. Движението назад е по-трудно, защото се губи координацията за посоките и защото автомобила е по-маневрен. Най-лесно можете да се ориентирате, като спазвате следната методика:

    1. Обръщате си главата назад към посоката, в която желаете да се придвижите.

    2. При движението ще завъртате кормилото натам, накъдето Ви е обърната главата и винаги ще имате успех

    III РАЗДЕЛ - Тактика на кормуването

    В този раздел ще се запознаете с най-често използваните “случаи” при управлението на автомобила. Ще разберете какво трябва да правите, за да се движите безопасно, как да подбирате скоростта според релефа, състоянието на пътя и атмосферните условия, къде да се движите, според характера и интензивността на движението, как да прилагате правилата за движение, както и с други обстоятелства, които имат значение за безопасноста на движението Ви.

    ПОТЕГЛЯНЕ И ВКЛЮЧВАНЕ В ДВИЖЕНИЕТО

    Потеглянето Ви, за включване в движението е промяна на пътната обстановка за всички останали участници. Преди тази маневра е необходимо да направите три неща:

    1.Да съобщите на другите участници, чрез съответния сигнал за намерението си Image283.gif

    2.Да огледате пътя пред автомобила, встрани и отзад, чрез обръщане на главата и в огледалата за обратно виждане Image284.gif

    3.Да потеглите само когато сте убедени, че не застрашавате никого и останалите участници са разбрали намерението Ви.Image285.gif

    УПРАВЛЕНИЕ НА АВТОМОБИЛА ИЗВЪН НАСЕЛЕНО МЯСТО

    Image286.gif

    Кормуването извън населено място изглежда на пръв поглед лесно. Трябва да знаете, че движението извън града предразполага към развиване на по-високи скорости. Слабата интензивност на движението ще Ви успокои и ще придобиете самочувствие на добър водач. Практиката показва, че извън населено място най-бързо се променя пътната обстановка. Слабата Ви квалификация може да бъде причина за ненавременна и неточна реакция.

    ДВИЖЕНИЕ НАПРАВО

    Извън града най-много време ще Ви се наложи да се движите направо. Праволинейното движение се постига, като държите волана изправен неподвижно. Поради релефа и наклона на пътя е възможно автомобила Ви да се отклони от правата посока и да Ви се наложи да направите съответната корекция. Коригирането на посоката се прави много внимателно. Трябва да премествате волана в посоката в която желаете да коригирате с късо движение и ВЕДНАГА да го връщате в изходно положение.

    При силен страничен вятър автомобилът Ви постоянно ще се стреми да завие в посоката към която духа. В този случай кормилото се придържа леко завъртяно в противоположна посока.

    Силният страничен вятър крие опасност автомобила рязко да се отклони когато:

    • се разминавате, изпреварвате или заобикаляте големи превозни средства

    Image288.gif

    • преминавате през места където има заслони (под мостове и др.)

    Image289.gif

    • влизате или излизате от тунели или се движите по мостове

    Image290.gif

    ЗАВИВАНЕ ПО ЛЕКИ ЗАВОИ

    Image291.gif

    Леките завои извън града преодолявайте по следния начин: Преди завоя намалявайте скоростта чрез отнемане на газта или чрез натискане на спирачка докато прецените, че можете безопасно да завиете. При започване на завоя подавайте равномерно газ до завършването му. Подаването на газ в завой се налага за да се противодейства на силата, която се стреми да “изхвърли” автомобила от завоя

    ЗАВИВAНЕ ПО ГОЛЕМИ ЗАВОИ

    Image292.gif

    За да завиете безопасно на голям (остър) завой трябва предварително да намалите скоростта със спирачка, докато достигнете скорост за безопасното му изпълнение. Превключвате на предавка, която е подходяща за намалената скорост. При започването на завоя подавайте равномерно газ до завършването му.

    ИЗКАЧВАНЕ

    Image293.gif

    За да направите лесно изкачването на наклон извън населено място е необходимo преди наклона да увеличите скоростта на автомобила в рамките на разрешената от закона, т.е. при започване на изкачването да се движите максимално бързо. По време на изкачването ще установите, че скоростта Ви ще започне да намалява. Това е моментът, когато трябва да превключите на по-малка предавка. Възможно е скоростта Ви да продължи да намалява. Включвате на друга, още по-ниска предавка и така, докато установите,че двигателят на автомобила Ви има “запас от мощност” и можете да увеличавате скоростта на избраната предавка. Мощноста на автомобила е обратнопропорционална на предавките, за сметка на скоростта. На най-малката предавка (I-ва) автомобилът е най-мощен, но се движи най-бавно. На най-голямата предавка (IV-та или V-та) автомобилът може да се движи най-бързо, но мощноста му е най-малка и при изкачване на стръмни наклони скоростта намалява.

    СПУСКАНЕ

    Image294.gif

    Спускането по наклон извън населено място е много по-опасно от изкачването, защото, ако се наложи да намалите скоростта или да спрете, това става по-трудно заради наклона. При спускане никога не увеличавайте скоростта допълнително. Най-правилното поведение при спускане е да се ползва ефекта на моторната спирачка. Това означава, когато се спускате по наклон предварително да включите на по-малка предавка, дори да смятате, че не се налага. Когато се спускате по наклон на малка предавка няма да Ви се налага често ползване на спирачките. Постоянното ползване на спирачките води до намаляване на спирачния им ефект и при нужда може да Ви изневерят.

    ИЗПРЕВАРВАНЕ

    Изпреварването е маневра, която при неправилно изпълнение води до тежки последици. Решение за изпреварване може да вземате, само когато сте убедени, че по време на изпреварването няма да застрашите насреща движещото или изпреварваното превозно средство и не Ви изпреварват.

    След като вземете решение за изпреварване, за да го изпълните ще преминете през три етапа.

    I етап:

    Излизане от заеманата лента и навлизане в лента за насрещно движение. За правилното изпълнение на този етап трябва да извършите следното:

    1. Поглеждате в огледалото дали не Ви изпреварват Image295.gif

    2.Сигнализирате за намерението си чрез подаване на ляв мигач Image296.gif

    3. Преминавате в лента за насрещно движение. Преценката на момента в който да преминете в насрещната лента зависи от разликата в скоростта на изпреварвания и Вашата скорост.

    Пример първи: Вие се движите със скорост 80 км/ч и изпреварвате камион с ремарке, който се движи с 40 км/ч. Трябва да преминете в насрещната лента на около 80­100 м преди камиона, защото, ако има насрещно движещо се МПС да имате пространство да намалите до скоростта на камиона и да продължите движението зад него.

    Пример втори: Движите се със скорост 80 км/ч и изпреварвате автомобил, който се движи със 70 км/ч. Трябва да преминете в насрещната лента на около 15­20 м. Ако има насрещно движение, Вие ще можете бързо да намалите скоростта на 70 км/ч и да се върнете зад изпреварвания, но ако няма насрещно движещ се, ще можете за по-кратко време да изпреварите.

    II етап:

    Image297.gif

    Движите се по лентата за насрещно движение покрай изпреварвания. За този етап най-важното е да си осигурите достатъчно странично разстояние между Вашия автомобил и изпреварвания. Този етап трябва да изпълните възможно най-бързо, като през цялото време подавате газ. Ако скоростта Ви позволява да избирате предавка, изберете по-малката, защото ще можете да ускорите бързо.

    III етап:

    Image298.gif

    Връщате се във вашата лента пред изпреварения. Моментът, който трябва да изберете за да се върнете е когато видите изпреварвания на вътрешното огледало за обратно виждане.

    ЗАОБИКАЛЯНЕ

    Image299.gif

    Заобикалянето се извършва по същият начин, както изпреварването. Само трябва да имате предвид, че скоростта на заобикаляното препятствие е 0 км/ч, т.е. заобикалянето трябва да става на достатъчно разстояние преди препятствието, защото, ако има насрещно движещ се, да можете да се върнете и да спрете пред препятствието.

    РАЗМИНАВАНЕ

    Image300.gif

    Когато се разминавате с други превозни средства, най-важното е да си осигурите достатъчно странично разстояние. Трябва да имате предвид, че при разминаване с големи превозни средства (товарни автомобили, автобуси и пр.) се образува въздушна струя и има опасност автомобила Ви да се отклони.

    ПРЕМИНАВАНЕ ПО МОСТОВЕ, ТУНЕЛИ, Ж.П. ПРЕЛЕЗИ

    Движението по мостове се характеризира с няколко особености:

    1. Възможна е поява на силен страничен вятър.

    2. В студени дни е възможно частично заледяване

    3. Изпреварването е опасна маневра, поради ограничената ширина на моста

    При движение в тунел трябва да спазите следното:

    1. Да се движите с включени светлини, дори и тунелът да е осветен, за да сте “видим” за останалите участници в движението.

    Image302.gif

    2. Да спирате само в краен случай при неотстранима авария, защото концентрацията на вредни газове е много голяма. Ако ви се наложи да спрете, задължително гасете двигателя.

    Image303.gif

    3. При навлизане в тунел и при излизане от него, поради рязката промяна на светлината, до адаптирането Ви ще виждате трудно. Стремете се в тези случаи да сте далеч от другите участници в движението.

    Когато преминавате през ж.п. прелези трябва да сте сигурни за две неща:

    1. Не приближава влак. Необходимо е да намалите скоростта и дори да спрете, ако видимоста е ограничена. Не се доверявайте на вдигнати бариери.Image304.gif

    2.Ще преминете през опасната зона на ж.п. прелеза без да закъсате. Не преминавайте прелеза с изключена предавка, не превключвайте предавките, не преминавайте, ако от другата страна няма достатъчно място поради задръстване.

    Image305.gif

    СКОРОСТ НА ДВИЖЕНИЕ

    Изборът на подходяща скорост за движение зависи от много фактори на пътната обстановка:

    1. Интензивност на движението (Наличие на други участници в движението)

    Image306.gif

    2.Видимост по пътя (през деня, през ноща, при дъжд, мъгла, дим, прах, снеговалеж и др.)

    Image307.gif

    3. Вид на пътната настилка (асфалт, паваж, бетон, макадам, черен път и др.)

    Image308.gif

    4. Състояние на пътната настилка (суха, мокра, хлъзгава, повредена и др.)

    Image309.gif

    5. Профил на пътя (хоризонтален, наклонен, завой, и др.)

    Image310.gif

    6. Техническо състояние на автомобила (спирачки, кормилна уредба, гуми и пр.)

    ДИСТАНЦИЯ

    Според ЗДвП дистанцията се определя от водача. Изборът на достатъчна дистанция зависи от:

    1. Скоростта на движение

    2. Състоянието на пътната настилка и видимостта

    3. Спирачните способности на автомобила

    За дистанцията спазвайте следното практическо правило: Каквато цифра показва стрелката на скоростомера Ви, толкова метра дистанция си осигурявайте.При скорост на движение от 100 км/ч дистанцията следва да бъде 100 м

    СПИРАНЕ ЗА ПРЕСТОЙ ИЛИ ПАРКИРАНЕ

    Спирането за престой или паркиране извън населено място трябва да става на определените за това места. Ако Ви се налага да спрете на друго място, трябва да го подберете така, че да не пречите на другите участници в движението и да не създавате предпоставки за ПТП.

    Избраното място трябва да отговаря на следните условия:

    1. Да има достатъчно видимост

    2. Да има достатъчна ширина на банкета (спирането трябва да става на банкета)

    ДВИЖЕНИЕ ПРЕЗ НОЩTА И ПРИ НАМАЛЕНА ВИДИМОСТ

    Нощното кормуване се различава доста от дневното поради факта, че фаровете на автомобила могат да осветят само ограничен участък от пътя и информацията, която получавате не винаги е достатъчна. Недостатъчната осветеност на пътя при движение през нощта трябва да бъде компенсирана чрез движение със скорост, значително по-ниска от скоростта през деня (на фарове се движете със скорост, която ще Ви позволи да спрете в осветения участък).

    Image319.gif

    Друг фактор, който затруднява кормуването през нощта е заслепявянето. Заслепен може да бъде всеки. Ако сте заслепен, намалявате скоростта и спирате. При разминаване не гледайте във фаровете на насрещните коли, а банкета в дясно от Вас и се ръководете от него.

    Image320.gif

    При разминаване включвайте на къси светлини, когато сте убедени, че водачът на насрещно движещия се автомобил ще види превключването. Ако превключите на къси светлини преди това, насрещния водач може да предположи, че сте на дълги светлини, да започне да Ви сигнализира и да Ви заслепи. В момента на разминаването включвайте дълги светлини.

    Image321.gif

    Избягвайте пушене по време на нощно кормуване. Паленето на цигара също може да Ви заслепи. Не включвайте осветлението на купето по време на движение.

    Не пътувайте с непочистено или мокро (на капки) предно стъкло. Мръсното стъкло и капките винаги са причина за заслепяване.

    Умората по време на нощното кормуване е съпътстващ фактор. Много и тежки ПТП са ставали поради заспиване на водача. Пътувайте само добре отпочинали, правете често почивки и ако се налага, спрете и поспете в автомобила.

    Най-важно при движението в условията на намалена видимост е да “бъдете видим” за останалите. Това се постига, когато сте с включени къси светлини, включени габаритни светлини и включени допълнителни, по-силни габарити отзад на автомобила. Преди свечеряване също е по-добре да сте “видим”. Не чакайте да стане съвсем тъмно, за да включите фаровете. Видите ли поне един участник в движението с включени светлини, направете го и Вие.

    ДВИЖЕНИЕ ПО ХЛЪЗГАВ ПЪТ

    Когато кормувате по хлъзгав път трябва да спазвате три правила:

    1. Да не подавате рязко газ. Image324.gif

    2.Да не въртите бързо волана.

    3.Да не натискате рязко педала на спирачката

    По хлъзгав път съществува опасност от занасяне и от боксуване. При занасяне на автомобила трябва да отпуснете бързо педала на газта и да завъртите кормилото в посока обратна на занасянето. При боксуване включете на по-голяма предавка и подавайте равномерно газ. Спирането по хлъзгав път е по-трудно, затова предвиждайте по-голямо пространство за осъществяването му и спирайте внимателно.

    ДВИЖЕНИЕ ПО ПОВРЕДЕН ПЪТ ИЛИ ПО ЧЕРЕН ПЪТ

    Image328.gif

    По повреден или черен път се движете бавно, защото не винаги можете да видите опасността от дупки, канавки, издатини, коловози и др. Стремете се да минавате по високите места. Не минавайте над издатини в настилката, защото те могат да ударят и повредят части или агрегати от автомобила Ви (напимер ауспух, скоростна кутия и др.)

    ДВИЖЕНИЕ ПО АВТОМАГИСТРАЛА

    По автомагистрала движението се извършва с висока скорост. Получават се големи разлики в скоростта на участниците в движението. Често се налага изпреварване, престрояване в ляво или в дясно. Когато кормувате по автомагистрала, трябва много прецизно да преценявате скоростта на останалите, техните намерения и тогава да вземате решение за каквато и да било маневра. Неправилно взето решение може да се окаже фатално. Преди всяка маневра подавайте съответния сигнал своевременно, дори Вие да прецените, че е рано и наблюдавайте действията на водачите за които сте го подали. Чак когато сте се убедили, че е безопасно, направете желаната маневра.

    Image329.gif

    УПРАВЛЕНИЕ НА АВТОМОБИЛА В НАСЕЛЕНО МЯСТО

    Кормуването в населено място се различава от кормуването извън населено място по следните показатели:

    1. Интензивността на движението е много по-голяма

    2. Движението се извършва с намалена скорост

    Image332.gif

    3. Възникват опасности, свързани с неспазване, поради незнание на правилата за движение от другите участници (деца, велосипедисти, пешеходци и др.)

    Image333.gif

    РАЗПОЛОЖЕНИЕ ВЪРХУ ПЛАТНОТО ЗА ДВИЖЕНИЕ

    Поради големия брой автомобили около Вас е много важно да си подберете мястото на пътя (лентата, по която да се движите). Изборът на подходяща лента зависи от:

    1. Вида на пътя (еднопосочен, двупосочен)

    Image334.gif

    2.Броя на лентите за движение

    Image335.gif

    3.Скоростта на транспортния поток по всяка от лентите

    Image336.gif

    4. Състоянието на настилката по всяка от лентите

    Image337.gif

    5. Броя на спрелите и паркирани автомобили по най-дясната лента

    Image338.gif

    а) ПО ДВУПОСОЧЕН ПЪТ

    Когато се движите по двупосочен път, където имате възможност, винаги избирайте най-дясната лента. При наличие на повече от една лента за движение, за всяка от посоките можете да ползвате лявата лента когато:

    • по дясната лента има спрели или паркирали автомобили

    Image339.gif

    • по дясната лента има неравности

    Image340.gif

    • ще завивате наляво или в обратна посока

    Image341.gif

    • изпреварвате или заобикаляте

    Image342.gif

    б) ПО ЕДНОПОСОЧЕН ПЪТ

    При движение по еднопосочен път с две ленти за движение в една посока, ползвайте предимно дясната лента. По лявата лента можете да се движите, когато са налице същите причини, както при двупосочен път.

    При наличие на три и повече ленти за движение не сте длъжни да ползвате най-дясната, а тази, по която другите се движат със скорост, близка до Вашата.

    Image343.gif

    в) РАЗПОЗНАВАНЕ НА ПЪТЯ

    Слабата организация на движение у нас е причина не винаги еднопосочните пътища да са обозначени с пътен знак. За да разпознаете дали пътя е еднопосочен или двупосочен, се водете по следните белези:

    1. По посоката на спрелите или паркирали автомобили

    Image344.gif

    2. По разделителната ивица в ляво от пътя.

    Image345.gif

    3. По насрещно движещите се.

    Image346.gif

    г) СТРАНИЧНИ РАЗСТОЯНИЯ

    При преминаване покрай други участници в движението, независимо дали те са спрели или се движат, винаги осигурявяйте достатъчно странично разстояние между тях и Вашия автомобил. Определяйте “достатъчното” странично разстояние по следните белези:

    • покрай автомобили ­ дължината на отворена врата;

    Image347.gif

    • покрай пешеходци и велосипедисти ­ един човешки ръст;

    Image348.gif

    • покрай деца ­ двойно повече.

    Image349.gif

    ПРЕСТРОЯВАНЕ

    Когато ще се престроявате от една лента в друга, спазвайте следния алгоритъм:

    1. Сигнализирайте за намерението си чрез съответния мигач

    Image350.gif

    2.Погледнете в огледалото за обратно виждане и пропуснете превозните средства, с които може да имате конфликт при маневрата (ако има такива)

    Image351.gif

    3. Престройте се. Докато се престроявате, увеличавайте скоростта

    Image352.gif

    4. След престрояването можете да намалите скоростта, когато това се налага

    Image256.gif

    ПРИБЛИЖАВАНЕ КЪМ КРЪСТОВИЩЕ

    Кръстовищата са местата с най-много конфликтни точки. Голям процент от пътните произшествия стават именно на кръстовищата. За да преминете безопасно през кръстовището много е важно как ще подходите към него, с каква скорост ще се движите, на каква предавка ще сте включили, коя лента сте избрали?

    а) РЕГУЛИРАНО С РЕГУЛИРОВЧИК

    Image353.gif

    Към кръстовище, регулирано с регулировчик приближавайте съобразно поведението на регулировчика. Следете действията му от момента, в който го видите. Имайте предвид, че и той вижда вашето поведение и намерение. Ако регулировчика е подал сигнал, който Ви разрешава да преминете, движете се със скоростта на транспортния поток и преминете през кръстовището. Когато регулировчика реши да промени подадения сигнал, той ще се съобрази с Вашата скорост и местоположение на кръстовището и ако се наложи с допълнителни сигнали ще Ви подскаже какво да направите, тоест няма да бъдете изненадани от смяната на сигнала. Когато регулировчикът е подал сигнал, забраняващ преминаването Ви, спрете и изчакайте разрешаващ сигнал. Забраняващият сигнал на регулировчика може да трае по-дълго време в зависимост от причината, заради която е подаден. Това не бива да Ви изнервя.

    б) РЕГУЛИРАНО СЪС СВЕТОФАР

    Кръстовище, регулирано със светофар можете да заварите в пет варианта:

    I Вариант: Свети червен сигнал на светофара. При приближаване към кръстовището спрете плавно на подходящото според пътната ситуация място, изключете предавката, отпуснете съединителя и изчакайте зеления сигнал, за да потеглите. Докато изчаквате, дръжте натиснат педала на спирачката. Повечето кръстовища са с лек наклон и автомобилът Ви е възможно да потегли вследствие наклона. Когато очаквате скорошна смяна на червения сигнал на светофара и пътната ситуация позволява, можете умишлено да намалите скоростта, да преминете на по-малка предавка, бавно да се придвижвате към кръстовището и при смяната на сигнала да продължите, без да Ви се наложи да спирате.

    Image354.gif

    II Вариант: Свети едновременно червен и жълт сигнал на светофара. Очаквайте светването на зелен сигнал. При приближаване към кръстовището при тази ситуация, намалете скоростта и превключете на по-ниска предавка, за да можете да преминете без да спирате. Когато пред Вас има спрели повече автомобили е необходимо време за да потеглят и може да Ви се наложи да спрете, независимо, че е светнал зелен сигнал.

    Image355.gif

    III Вариант: Свети зелен сигнал на светофара. Когато сте видели момента на светването на зеления сигнал и прецените, увеличете скоростта, за да успеете да преминете. Ако не сте видели кога е светнал зеления сигнал на светофара се движете с такава скорост, че при евентуална смяна да можете да спрете. Завари ли Ви смяната на сигнала в момента, в който навлизате в кръстовището, продължете движението си, за да го освободите. Не навлизайте в кръстовището, когато има задръстване или не сте сигурни, че ще можете своевремено да го освободите.

    Image356.gif

    IV Вариант: Свети жълт сигнал на светофара. Очаквайте светването на червен сигнал. Спрете, изключете от предавка, пуснете педала на съединителя, дръжте натиснат педала на спирачката и изчакайте промяната на сигнала. Преди спирането не е необходимо превключването на по-ниска предавка.

    Image357.gif

    V Вариант: Светофара свети с жълта мигаща светлина. Погледнете за пътни знаци относно предимство и съобразно тях, приближете към кръстовището.

    Image358.gif

    в) РЕГУЛИРАНО С ПЪТНИ ЗНАЦИ ОТНОСНО ПРЕДИМСТВО

    Кръстовище, регулирано с пътни знаци относно предимство Ви дава три възможности за преминаване:

    1. Когато е поставен пътен знак Б3 “Път с предимство”. Приближавайте към кръстовището със скорост, необходима Ви за да преминете през него. Намаляването на скоростта е по-скоро опасно, отколкото полезно, защото движещите се зад Вас превозни средства не очакват такова поведение и може да Ви блъснат.

    Image359.gif

    2.Когато е поставен пътен знак Б2 “Спри! Пропусни движещите се по пътя с предимство”. Намалете до кръстовището и спрете на линията на видимоста. Преди спирането не е необходимо превключването на по-ниска предавка. След спиране, веднага включете на първа предавка и потеглете, когато пропуснете движещите се по пътя с предимство или ако няма никой.

    Image360.gif

    3. Когато е поставен пътен знак Б1 “Пропусни движещите се по пътя с предимство. За да приближите безопасно към кръстовището трябва да направите следното:

    - намалявате скоростта ­ преминавате на по-ниска предавка;

    - навлизате в кръстовището с такава скорост, която да Ви даде възможност да спрете, за да пропуснете движещите се по пътя с предимство, когато има такива.

    Image361.gif

    Най-правилно е да намалите повторно скоростта дотолкова, че да можете да включите първа предавка в движение и тогава да навлезете в кръстовището. Движението на първа предавка ще Ви осигури както бързо спиране, ако се налага, така и бързо изтегляне от кръстовището.

    г) НЕРЕГУЛИРАНО

    Към нерегулирано кръстовище се приближавайте така, както към кръстовище, регулирано с пътен знак Б1.

    Image362.gif

    ПОДРЕЖДАНЕ НА КРЪСТОВИЩЕ

    Image363.gif

    При прилижаване към кръстовище, пред което има спрели повече превозни средства, трябва предварително да изберете подходящата лента, на която да спрете за изчакване според посоката, в която желаете да продължите. Когато има две или повече ленти, разрешаващи движение в избраната от Вас посока, изберете тази, на която има най-малко превозни средства.

    ПРЕМИНАВАНЕ ПРЕЗ КРЪСТОВИЩЕ

    а) НАПРАВО

    Преминаването направо през кръстовище изглежда лека маневра. Това наистина е така, когато спазвате следното правило: при преминаване през кръстовището да не променяте лентата, по която се движите.

    Image364.gif

    б) НАДЯСНО

    При завиване надясно на кръстовище имайте предвид, че радиусът на завоя е по-малък, отколкото при завой наляво и за безопасното му изпълнение е необходимо достатъчно да намалите скоростта. При завиване, ширината на напречния път може да Ви заблуди и след завоя да се озовете в лявата лента за насрещно движение. Пешеходците са с предимство пред завиващите пътни превозни средства. Когато завивате, трябва да ги пропуснете.

    Image365.gif

    в) НАЛЯВО

    Завиването наляво на кръстовище е най-трудната маневра. При ляв завой радиусът на завиване е по-голям и позволява преминаване с по-голяма скорост, но е необходимо да пропуснете насрещните пътни превозни средства, които се движат направо или завиват надясно и пешеходците. За да успеете да го направите безопасно, най-правилно е да преминeте през кръстовището на първа предавка и на полусъединител. При изпълнението на завоя избирайте най-късия път. Когато има две и повече ленти, разрешаващи завой наляво, преминавайте през кръстовището така, че от която лента сте започнали завоя по нея да се движите и в същата да излезете след завоя. Имайте предвид, че успоредно с Вас завиват и други участници в движението и при промяна на лентата за движение по време на завиване, можете да ги “свиете” и да създадете предпоставка за ПТП. С насрещните превозни средства, които завиват наляво, не трябва да имате конфликтни точки.

    Image366.gifImage367.gif

    г) В ОБРАТНА ПОСОКА

    В обратна посока можете да завиете само на кръстовище, което има достатъчна ширина на платното за движение. При изпълнението на маневрата се движете на първа предавка и на полусъединител. По принцип завиването в обратна посока се извършва от най-лявата лента, като пропускате насрещно движещите се, а при недостатъчна ширина на пътя, можете да започнете завиването и от най-дясната лента, но трябва да пропуснете и попътно движещите се. Така преценявайте ширината на пътя, че при изпълнението на маневрата да не Ви се наложи движение назад.

    д) ПРЕМИНАВАНЕ ПРЕЗ КРЪСТОВИЩЕ С КРЪГОВО ДВИЖЕНИЕ

    Най-често кръстовището с кръгово движение може да бъде регулирано с пътен знак Б1 “Пропусни движещите се по пътя с предимство” или нерегулирано.

    1. Когато е регулирано с пътен знак, движещите се в кръга са с предимство. Този вид кръстовище с кръгово движение има много добра пропускателна възможност. Движението в кръга се осъществава на няколко реда и със сравнително висока скорост. Преди да навлезете в кръстовището, изберете най-дясната лента. От тази позиция най-лесно можете да се включите в кръга. Движете се по дясната лента в кръга и ще можете да го напуснете лесно.

    Image368.gif

    2. Когато кръговото кръстовище е нерегулирано, при навлизане в кръга Вие сте с предимство, защото сте отдясно, но в кръстовището ще трябва да намалите скоростта, за да имате възможност да пропускате другите превозни средства, навлизащи в кръстовището.

    Image369.gif

    3. Всяко влизане и излизане на кръстовище с кръгово движение може да бъде самостоятелно регулирано с пътни знаци. Вие трябва да следите това и да действате според конкретната ситуация.

    Image370.gif

    е) ДАВАНЕ НА ПРЕДИМСТВО

    Много е важно да прецените точно мястото, където да спрете за даване на предимство, най-вече при завой наляво. Спазвайте следното правило:

    1. Когато се движите по път с предимство, при разрешаващ сигнал на светофара или регулировчика, спирайте за даване на предимство в средата на кръстовището.

    Image371.gif

    2. Когато се движите по път без предимство, спирайте за изчакване в началото на кръстовището, защото ще трябва да пропускате и движещите се по напречния път.

    Image372.gif

    ПРЕМИНАВАНЕ ПОКРАЙ СПИРКИ ЗА ОБЩЕСТВЕН ТРАНСПОРТ

    Покрай спирки за обществен превоз на пътници преминавайте винаги с намалена скорост и повишено внимание. Това са места, където има голяма концентрация на хора и не винаги можете да предвидите тяхното поведение.

    1. ТРАМВАЙНИ

    a) с остров за сигурност

    Когато приближавате към трамвайна спирка отдясно на трамвая, намалете скоростта достатъчно, за да можете да спрете, ако пешеходците преминават по платното между тротоара и острова.

    Image373.gif

    б) без остров за сигурност

    Приближавате ли трамвайна спирка отдясно на трамвая и той спира или е спрял, ЗАДЪЛЖИТЕЛНО СПРЕТЕ и пропуснете слизащите и качващите се пътници. Можете да потеглите, когато трамвая затвори вратите, потегли и на пътя пред вас няма пешеходци.

    Image374.gif

    2. АВТОБУСНИ И ТРОЛЕЙБУСНИ

    Когато преминавате покрай автобусна или тролейбусна спирка и автобуса или съответно тролейбуса потегля и е вероятно създаване на конфликтна ситуация, винаги им давайте възможност да си направят маневрата. Заобиколете ги, ако можете или спрете според конкретната ситуация. Имайте предвид, че водачите на тези превозни средства не винаги ще се съобразят с Вас поради напрегнатата им дейност.

    Image375.gif

    УПРАВЛЕНИЕ НА АВТОМОБИЛА В КОЛОНИ ОТ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА (ЗАДРЪСТВАНЕ)

    Image376.gif

    В големите градове, в определени часове по някои пътни артерии е възможна голяма концентрация на превозни средства и създаване на колони от автомобили (задръствания). Попаднете ли в такава ситуация, най-важно е да не се изнервяте и да не се опитвате по никакъв начин да преодолеете задръстването. Движете се в колоната, в която се намирате. Движението в повечето случаи става на първа предавка, понякога и на полусъединител. Често ще трябва да спирате и да потегляте. След всяко спиране, ако прецените, че няма да потеглите веднага, изключвайте от предавка и пускайте педала на съединителя. Не изключвайте двигателя докато изчаквате да потеглите.

    ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА НЕРАВНОСТИ,ЗАОБИКАЛЯНЕ НА ПРЕПЯТСТВИЯ

    Когато пътя, по който се движите е повреден, според пътната ситуация можете да реагирате по два начина:

    1. Да заобиколите неравностите, като за целта сигнализирате за намерението си, погледнете в огледалото за гледане назад и пропуснете попътно движещите се.

    Image328.gif

    2. Да преминете през неравностите, когато е невъзможно заобикалянето им. Преди това трябва да намалите скоростта достатъчно, за да не повредите автомобила си.

    Когато пътната настилка е мокра и има образувани локви, преминаването през тях е нежелателно, защото под локвата може да има голяма дупка, която да повреди автомобила Ви.

    Image377.gif

    ПРЕМИНАВАНЕ ПРЕЗ СТЕСНЕНИ УЧАСТЪЦИ

    Image378.gif

    При навлизане в стеснени участъци винаги намаляйте скоростта и включвайте ниска предавка, за да преминете безопасно.

    ДВИЖЕНИЕ В ЖИЛИЩНА ЗОНА

    Image379.gif

    Когато се движите в жилищна зона, обозначена със съответните пътни знаци, най-важното е да не увеличавате скоростта, дори и да няма други участници в движението. Трябва за знаете, че внезапната поява на играещи деца е съвсем нормално явление в жилищните зони.

    Дано ви бъде полезно както на мен ,и да научите някои особености които трябва обаче да бъдат подплатени и със сериозно желание и практика разбира се...! Успех на всички бъдещи шофьори :) а за мен релакс след дългото оформление на темата :mark:

    Източник: Автошкола Рулан

    3 души харесват това

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове

    искам да знам кой е тоя акомулатор и какви са тия кабели и кой е тоя стартер, които ще издържат 28сек. въртене.

    повечето съвремени коли са с електронно подаване на гориво и е безсмислено да се пали на ръчна. аз лично паля с натисната спирачка.

    а това са оборотите е пълна гупост. въртящият момент на всеки един автомобил е различен. кога тр. да се привключи предавка е въпрос на изграждане на усет за това и с пресмятания на обороти не знам някой да е успял да го придобие.

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове

    Добре направено и полезно, аз само се притесних някой да не направи ре или "цитирай"на поста че е малко дългичък :cool:

    Е тия 28 секунди са бъг на превода, пълна простотийка. И някои други неща. Но като цяло си мисля, че четивото е полезно за начинаещи/профани sad.gif

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове

    само да добавя как се регулира седалката щото не е обяснено...

    първо седалката се придвижда толкова напред че кракът да е леко свит в коляното при натискане на предала до ламарината. наклона на облегалката пък трябва да такъв че, когато се изпънат ръцете и се сложат от горната страна на волана (на 12 часа), той да опира в китките и да сте облегнати на облегалкатата...

    тва за натискането на педала на 2 см е пълна глупост - всеки производител дава различен ход на съединителя до момента на отцепване зацепване... за жигулата е между 25 и 40мм, за мойто пежо съм го регулирал за удобство и въобще никъде не съм чел колко да е, просто като се отпусне жилото съм направил да остават 5мм хлабина, тия 5 мм минали през лостовата система на педала отговарят между 2-3-4 см (точно не сум ги мерил...)

    Редактирано от the professor (преглед на промените)

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове

    Мда,мислех да напиша за стартера и оборотите ,ноооо .... забрaвих и както виждате...снимките са от преди години и колите и те :) просто си поиграх да го копирам от сайт...който явно е старичък.Ако желаете напишете правилните неща и подточките към тях за да ги поправя.

    Редактирано от maxminelli (преглед на промените)

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове

    Регистрирайте се или влезете в профила си за да коментирате

    Трябва да имате регистрация за да може да коментирате това

    Регистрирайте се

    Създайте нова регистрация в нашия форум. Лесно е!


    Нова регистрация

    Вход

    Имате регистрация? Влезте от тук.


    Вход