Премини към съдържанието
peppone1

Пренавиване на високоговорител

Препоръчан отговор


Здравейте, прехвърлих темата от форум "Сандъците".

Проблема при пренавиване на говорител не е толкова в изработването на бобината (шпулата), колкото в крайното залепване и центроване. Понеже ремонта се извършва по обратен ред от сглобяването и бобината се залепва първа на мембраната и накрая се окачва готовата ситема с гофр и се залепва. Затова няма как да отлепим мембраната и се налага да извадим бобината отгоре. След като отлепим шапката, с поялник с остра човка прогаряме и изронваме епоксидното лепило около алуминевия цилиндър на бобината, след което го разкъсваме и го изваждаме на части с изгорялата намотка. Тъй като диаметъра на намотката е по-голям от цилиндъра, то трябва допълнително да разширим дупката на мембраната с едра шкурка, за да може да влезне новата бобина. За да се уплътни междината между цилиндъра и мембраната, се обвива хартиена лента върху цилиндъра, докато се изравни с дебелината на намотката. Цилиндъра не е задължително да бъде от алуминий, а може да се приготви от обикновена хартия или картон, като принтерна с добра влагопроницаемост за да попие добре лепилото, може и гланцирана хартия, например от рекламните брошури и се изрязва парче с дължина равна на обиколката на цилиндъра, точно толкова, без застъпване. Залепването става като парчето се увие върху цилиндър със същия диаметър, малко по-дебел от сърцевината на магнита (шишенце, туба от дезодорант, батерия и др.), като  го обвием с тиксо до достигане на нужната дебелина. Залепването на хартиения цилиндър става с обвиване на хартиена лента на горния широк край, намазан с лепило С-200 и заедно с нея се залепва и началния извод на намотката и така един пълен оборот и я оставяме да виси без да я отрежем. После нанасяме епоксидна смола на мястото където ще се навие намотката и така не много стегнато навиваме плътно първия слой и след като го завършим отново нанасяме смола върху намотката и продължаваме с втория слой. След като го навием залепваме края на жицата с остатъка от хартиената лента и я обвиваме няколко пъти, докато дебелината се изравни с намотката. Накрая покриваме цялата намотка с епоксидна смола, като внимаваме да не проникне под цилиндъра и да го залепи за тубата. После слагаме бобината във фурна на 60-70 гр.  за да се втечни добре смолата и да изсъхне. За да извадим бобината, рязко я завъртаме по посоката на навиване докато се отлепи. Ако е много стегната може да капнем малко масло, но винаги трябва да я въртим по посоката на навиване. Понякога лесно се изважда само с издърпване. Преди да я залепим за мембраната почистваме добре процепа на магнита с прахосмукачка, а магнитните стружки можем да извадим с парче двойно залепващо тиксо, залепено върху картонче.

Преди да залепим шпулата, с батерия проверяваме полюсите, така че плюса е този извод, когато бобината изкочи нагоре. Ако е обратно, я завъртаме на 180 гр. След това издигаме бобината максимално над мембраната, почти до намотката и нанасяме епоксидна смола и с въртене я пъхаме обратно на такава височина, че 1/3 от намотката да е над магнита, така че средата да бъде на нивото на магнитната междина, в зависимост от дебелината на желязната шайба. За центриране се надяват между магнита и цилиндъра срещуположно 3-4 картонени ленти и обръщаме говорителя с мембраната надолу за да не прокапе смолата по намотката. Накрая пробваме говорителя на много тих басов сигнал дали няма изкривяване и ако има такива, нагряваме със сешоар лепилото, докато се размекне и отново центрираме. Накрая запояваме краищата към гъвкавите опашки и ги покриваме с лепило Хелми. С батерийка пробваме амплитудата на мембраната да е еднаква и в двете посоки, това означава че бобината е добре центрирана и чувствителността на говорителя е максимална. За по-голяма сила при някои говорители, като Sony, намотката се навива на 4 слоя. Тези говорители са с най-голяма чувствителност тъй като цялата намотка попада в магнитния процеп, но пък амплитудата на трептене намалява, а оттам и басът става по-плътен и изкривяванията са минимални. Затова не бива да използваме по-дебела жица от оригиналната и дължината на намотката трябва да бъде същата.

Забележка: Бобината не бива да се залепва с еластично лепило, като Хелми и Момент. Ако опашките са повредени, могат да се заменят с медна оплетка за отстраняване на припой. Алуминиевото фолио на цилиндъра има недостатък че окъсява намотката при прегряване на изолацията, лесно се разлепва и се образуват вихрови токови, което намаля КПД, то служи единствено за охлаждането на намотката. При някои говорители се използва друго температуро устойчиво фолио. Но все пак ако разполагате с дебело алуминиево фолио, цилиндъра не трябва да е затворен докрай, а трябва да има лек процеп, за да не служи като магнитен екран и да се намалят загубите от вихрови токове до минимум. Ако използваме употребявана жица, трябва да я изгладим с триене в дървено трупче с леко опъване не повече от 3-4 пъти, понеже независимо колко дебел е проводника, той се източва и променя сечението си. Затова не трябва да се изглажда напълно и ако видим, че е станал по-дълъг и навивките са се увеличили, трябва да го сменим. Краищата се оголват с макетен нож, но никога с изгаряне, тъй като проводника светкавично се окислява и изтънява и лесно се къса, а загубата от сечението се засича дори с обикновен шублер. Центрирането на разлепен и разместен магнит става с вкарването на 2-3 клечки в процепа или се сваля горната шайба и се надява картонена тръба с дебелината на процепа и шайбата се залепва с епоксидна смола. Ако изгорялата намотка се е заклещила вътре в магнита, и се налага той да се разглоби, това можем да направим без дори да го сваляме от говорителя, без да отлепваме мебраната, трептилката, докато се разкъсат. За целта поставяме говорителя с дъното на магнита върху нагорещен до 60-70 градуса котлон и с отвертка пъхната в работният процеп рязко я разклащаме, докато магнита се разлепи и се разцентрира. След като го почистим го залепваме с епоксидна смола и го центрираме с картонени лентички и пак го оставяме върху котлона на 50-60 гр., докато смолата се втвърди.
eb8dc96a7fed56356c4e2262bf0ef854.jpg

Редактирано от peppone1 (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Май ти стана мания да прехвърляш теми, но съм сигурен, че с последната няма кой да се занимамва! Чиста загуба на време и нерви с неясен краен резултат. Цените за нов продукт вече не са толкова недостъпни

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Ако се спазват инструкциите, крайният резултат ще бъде съвсем ясен. И колко са достъпни цените, само българските 6" говорители са над 30-40лв., а за по-големите достигат над 200-300лв., а за неодимовите цената е над 500лв. докато медната жица излиза не повече от 1-2лв. Който е мързелив, ще хаби нерви във всяка една работа. Скоро пренавих говорител от тонколона за 800лв. и той свири като нов. При старите говорители лепилото губи лепящите си свойства и лесно се разлепват, а при българските гънката сама се разлепва.

Редактирано от peppone1 (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

В грешка си. Не можеш да предизвикаш дискусия в западнал форум, пълен с псевдоразбирачи, простолюдие и лапета. Някои сега тепърва ще прочетат в интернета за какво иде реч, това което говориш и ще се напънат да дадат някакво "мнение", без знания и капацитет.

Насочи се към dir.bg, napravisam, дори bgaudioclub и bgaudio.org

Редактирано от Atanas Pachov (преглед на промените)
  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Името ми е Костадин Рахнев.Занаята ми е ремонт и реставриране на говорители.

От опита, и знанията които имам,най отговорно заявявам, че написаното за ремонт на говорител, е пълна, и необорима глупост.Като, целта на целия тоя пасквил, е да си повредите говорителя необратимо.Няма нищо общо с ремонт на говорители, а само с тяхното унищожаване.Почетох писаното няколко пъти,и така и не намерих нещо, наистина полезно.


  • Харесва ми 3

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

И нека чуем твоите полезни съвети тогава. Или пазиш тайната за себе си, че току виж някой ти взел занаята и твойте клиенти отишли при него. И само препоръките да не са от сорта "Това не се прави така, другото е грешно и т.н." И да, повреден говорител като се ремонтира, малко или много се уврежда, когато мембраната е хартиена, неизбежно е. Или ти за да го пренавиеш сменяш и мембраната, на някой марков говорител като Сони му слагаш друга като за ВКН09360. Българският завод за високоговорители спря производство, поради липса на магнити, гънки и мембрани и ти ни уверяваш че ще направиш нещо по-различно от написаното от мен. Знам че няма да отговориш, да споделиш опита си и методите, защото щеше да го направиш, вместо да оплюеш заниманията на другите. Включвали са се и преди други самодоволни и надути колеги в другия форум, като основната им цел беше да се изплюят и после да си тръгнат по живо, по здраво, без да мернеш очите им. Познавам ви по купешкия начин начин на говорене и всеки си пази хляба, а тайните ще отнесе в гроба.

И както Кумчо вълчоо   спомена, най-добрият ремонт на високоговорител е като си купиш нов.

Редактирано от peppone1 (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Моля ,не ми пишете на "ти".Не сме толкова близки,пък и е доста просташко.И................ вземете мерки за психическото си със

тояние.Все още не е късно.

Редактирано от Крумов (преглед на промените)
  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Добре, като говорим на Вие, простащината ще звучи възпитано. И така, Вие г-не, Крумов пръв започнахте да пишете. А на мен ми писна ми от ганьовците, говорите типично като надут недоял се депутат. След като няма какво да дадете по конкретната тема, не е нужно да клепате. Аз говоря на Вие, само когато имам респект към някой, а не по задължение. Най-добре да прекратим диалога и всеки по пътя си, със своите знания, със своят опит. Не случайно прехвърлих темата тук, защото злобата между колегите е огромна. Иди си, изкарвай си парите да храниш семейството си и не се бъркай в работата на другите.

  • Харесва ми 3

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Преди доста години пренавих двата изгорели говорители на една скъпа тонколона Сони, купена от тогавашния Кореком. Беше пробил единият транзистор в крайното стъпало на усилвателя, в резултат на което се е получило изгарянето. За да разглобя говорителите , без да ги повреда, ги накиснах в една тава в коресилин, естествено захлупени плътно. След десетина часа мембрани, трептилки, шпули-всичко се раздели без всякаква повреда. После се наложи на струг да се направи дорник с диаметър като на магнита, да се навие двуслойна шпула със същият проводник и схема( и посока) и накрая много внимателно да се сглоби и центрова всичко. Тонколоната заработи чудесно и до днес е в изправност, не може на слух да се открие разлика с другата. Тогава, в онова време нямаше никакъв друг чалъм да се спаси положението -цялата скъпа аудио система щеше да иде на кино.

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 15 часа, peppone1 написа:

Добре, като говорим на Вие, простащината ще звучи възпитано. И така, Вие г-не, Крумов пръв започнахте да пишете. А на мен ми писна ми от ганьовците, говорите типично като надут недоял се депутат. След като няма какво да дадете по конкретната тема, не е нужно да клепате. Аз говоря на Вие, само когато имам респект към някой, а не по задължение. Най-добре да прекратим диалога и всеки по пътя си, със своите знания, със своят опит. Не случайно прехвърлих темата тук, защото злобата между колегите е огромна. Иди си, изкарвай си парите да храниш семейството си и не се бъркай в работата на другите.

Не сме колеги.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 14 часа, B3M2W0 написа:

Преди доста години пренавих двата изгорели говорители на една скъпа тонколона Сони, купена от тогавашния Кореком. Беше пробил единият транзистор в крайното стъпало на усилвателя, в резултат на което се е получило изгарянето. За да разглобя говорителите , без да ги повреда, ги накиснах в една тава в коресилин, естествено захлупени плътно. След десетина часа мембрани, трептилки, шпули-всичко се раздели без всякаква повреда. После се наложи на струг да се направи дорник с диаметър като на магнита, да се навие двуслойна шпула със същият проводник и схема( и посока) и накрая много внимателно да се сглоби и центрова всичко. Тонколоната заработи чудесно и до днес е в изправност, не може на слух да се открие разлика с другата. Тогава, в онова време нямаше никакъв друг чалъм да се спаси положението -цялата скъпа аудио система щеше да иде на кино.

Кисненето в коресилин е малко опасна процедура и някои видове гънки, които не са от плътна гума, а от друг порест материал се набръчкват и изпръхват когато се намокрят, но след изсъхването си възвръщат първоначалната форма. Тяхното отлепяне е много трудно, защото са влагопроницаеми и лепилото е проникнало дълбоко и лесно могат да се скъсат. Докато плътната гума сама се разлепва, това е недостатъка на българските високоговорители ВКН09360, гофрата може да се отлепи само при изваждането на болтовете. Старото полихлоропреново лепило най-добре се отстранява като нанесесем ново лепило. Понеже полихлоропреновите лепила не залепват здраво гумата, в чуждите говорители използват епоксидно лепило, което не се разтваря в ацетон. Ако мембраната е полипропиленова, разлепването е по-лесно, но ако е хартиена всяко мокрене е опасно и най-много се уврежда при отлепването на шапката, дали ще се отдели с бръснарско ножче, горният слой на мембраната се обелва и понеже няма как да прекъснем обелените слоеве под шапката, то при свалянето й мембраната се обелва до долу, чак до шпулата. Обелките не трябва да ги късаме, а да ги залепим обратно с C200.

Когато намотката е 4-слойна, тогава се налага да се свали мембраната с трептилката, защото намотката е много дебела и разширяването на дупката може да отнеме и от гънката на трептилката. Но и това се оправя след крайното залепване на шпулата.

 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
на 23.04.2017 г. в 23:13, peppone1 написа:

Ако се спазват инструкциите, крайният резултат ще бъде съвсем ясен. И колко са достъпни цените, само българските 6" говорители са над 30-40лв., а за по-големите достигат над 200-300лв., а за неодимовите цената е над 500лв. докато медната жица излиза не повече от 1-2лв. Който е мързелив, ще хаби нерви във всяка една работа. Скоро пренавих говорител от тонколона за 800лв. и той свири като нов. При старите говорители лепилото губи лепящите си свойства и лесно се разлепват, а при българските гънката сама се разлепва.

.

 

Редактирано от Крумов
......... (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Регистрирайте се или влезете в профила си за да коментирате

Трябва да имате регистрация за да може да коментирате това

Регистрирайте се

Създайте нова регистрация в нашия форум. Лесно е!

Нова регистрация

Вход

Имате регистрация? Влезте от тук.

Вход

×

Информация

Поставихме бисквитки на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите условия за ползване.