Премини към съдържанието
Abadon

Намаляване на напрежението в диодна верига

Препоръчан отговор


Здравейте,

Изгоряла ми е платката на единия диоден габарит на колата. Нова платка не се продава. Продават целия стоп на доста солена цена. Искам да премахна въпросната платка и да си сложа нови диоди със сходни характеристики. 

Но оригиналната платка има 5 диода.

Купих си нови диоди. Със следните характеристики:

 

Цитат
Работно напрежение: 1.8~2.4 [VDC]
Мощност: 120 [mW]
Ток в права посока: 20 [mA]

Мисля да ги свържа последователно. 

 

Следователно сметката ще стане:

5х 2.4V=12V

Когато запаля алтернатора подава 14.4V напрежение. 

Следователно диодите ще изгорят. 

Затова искам да съм сигурен, че напрежението през диодите няма да надвишава 12V.

Възнамерявам да го постигна с 150-200 ома резистор. 

Смятайки го така:

14.4-12= 2.4

2.4÷0.020 (тока на един диод)=120 ома.

За да не прегрее резистора ще сложа 150-200 ома.

Правилни ли ми са сметките?

Има ли по-добър вариант за решаване на проблема?

Поздрави!

 

 

 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

6х 2.4V=14,4V

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Гост

Какво е изгоряло по платката? Това дето си замислил си мисля че няма да се получи по искания начин, по - добре е да се възстанови платката. 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 43 минути, barbuncela написа:

6х 2.4V=14,4V

Това е най-лесния начин, но няма къде да се сложи 6-тия диод без това да промени начина на светене на габарита. Ако сложа 5 светодиода и един обикновен, не светещ ще стане ли?

преди 34 минути, AAUUXX написа:

Какво е изгоряло по платката? Това дето си замислил си мисля че няма да се получи по искания начин, по - добре е да се възстанови платката. 

Дали са фира два резистора (а може и диоди ни светещи да са). Много малки на размер елементи. Такива каквито има на led  лентите между диодите. Няма как да се запоят или поне аз и на 2-3 места на които питах не можем.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 2 минути, Abadon написа:

Това е най-лесния начин, но няма къде да се сложи 6-тия диод без това да промени начина на светене на габарита. Ако сложа 5 светодиода и един обикновен, не светещ ще стане ли?

Стига да е на същия ток и на същото напрежение!  Шестия диод какво пречи толкова. Може да е в шлаух, за да не се вижда. Щом светлината му ще пречи!


Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 49 минути, Abadon написа:

Здравейте,

Изгоряла ми е платката на единия диоден габарит на колата. Нова платка не се продава. Продават целия стоп на доста солена цена. Искам да премахна въпросната платка и да си сложа нови диоди със сходни характеристики. 

Но оригиналната платка има 5 диода.

Купих си нови диоди. Със следните характеристики:
Мисля да ги свържа последователно. 

Следователно сметката ще стане:

5х 2.4V=12V

Когато запаля алтернатора подава 14.4V напрежение.
Следователно диодите ще изгорят.
Затова искам да съм сигурен, че напрежението през диодите няма да надвишава 12V.
Възнамерявам да го постигна с 150-200 ома резистор. 

Смятайки го така:

14.4-12= 2.4

2.4÷0.020 (тока на един диод)=120 ома.
За да не прегрее резистора ще сложа 150-200 ома.

Правилни ли ми са сметките?

Има ли по-добър вариант за решаване на проблема?

Поздрави!

Правилни са.
Пропуснал си един момент. Резисторът разсейва мощност и той трябва да е миниум 50мW.

Toва обаче не е елегантно изпълнение, а кръжок по радиотехника. При изключен мотор, напреженето на борда намалява на ниво акумулатор, а с неговото разреждане още повече. "Платката" , която искаш да изхвърлиш е стабилизатор по ток и стабизлизатор по напрежение. На входа й напрежението плава, но на изхода то е константа.

Финтово може да я минеш с XL4005.

spacer.png

На входа  може да подаваш постоянно напрежение в пределите 4V ~ 38V, на изхода и да получаваш 1.25V ~ 36V до 1.5А сила на тока без принудително охлаждане. Идва с вградена защита от КС и претоварване. Единия тример въртиш на нужното напрежение на матрицата от светодиоди. Даваш на късо през ампермер и въртиш другия тример за нужна сила на тока. Цената на въпроса 2.68лв. Топиш обилно в лак няколко пъти и забравяш.

поздрави!

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Както не си сигурен дали са изгорели резисторите или светодиодите от къде ще тръгнеш да възстановяваш?

Резисторите се проверяват с измерване на стойността им. Светодиодите по малко по-различен начин.

След като си запоиш новите светодиоди може да захранваш платката през стабилизатор 7812. Така напрежението винаги ще е 12V и няма да се надвиши. За 120mA едва ли ще иска радиатор, но гледай да не нагряваш стабилизатора от някоя лампа със жичка(ако има такава наблизо).

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Гост
преди 57 минути, Abadon написа:

 

Дали са фира два резистора (а може и диоди ни светещи да са). Много малки на размер елементи. Такива каквито има на led  лентите между диодите. Няма как да се запоят или поне аз и на 2-3 места на които питах не можем.

Ясно, защо не я занесеш платката в някой сервиз за елекртоника, във всеки могат да сменят SMD елементи. 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 12 часа, barbuncela написа:

Стига да е на същия ток и на същото напрежение!  Шестия диод какво пречи толкова. Може да е в шлаух, за да не се вижда. Щом светлината му ще пречи!

Много добра идея! Бързо и лесно решение.

преди 12 часа, Profruit написа:

Правилни са.
Пропуснал си един момент. Резисторът разсейва мощност и той трябва да е миниум 50мW.

Toва обаче не е елегантно изпълнение, а кръжок по радиотехника. При изключен мотор, напреженето на борда намалява на ниво акумулатор, а с неговото разреждане още повече. "Платката" , която искаш да изхвърлиш е стабилизатор по ток и стабизлизатор по напрежение. На входа й напрежението плава, но на изхода то е константа.

Финтово може да я минеш с XL4005.

spacer.png

На входа  може да подаваш постоянно напрежение в пределите 4V ~ 38V, на изхода и да получаваш 1.25V ~ 36V до 1.5А сила на тока без принудително охлаждане. Идва с вградена защита от КС и претоварване. Единия тример въртиш на нужното напрежение на матрицата от светодиоди. Даваш на късо през ампермер и въртиш другия тример за нужна сила на тока. Цената на въпроса 2.68лв. Топиш обилно в лак няколко пъти и забравяш.

поздрави!

Това е най-доброто решение. Благодаря за информацията. Ще потърся в нета подобна платка. Това ще гарантира, че диодите няма да променят начина си на светене при никакви обстоятелства. По-пипкаво решение е, тъй като има вероятност да не мога да я събера на мястото на старата платка. Обаче с удължаване на входните или изходните кабели ще и намеря място зад стопа. Идеята да изолирам всичко с лак, след настройката също е много добра. Изпълнено по този начин, ще стане по-добре от оригинала. :D

преди 12 часа, ice_lion__01 написа:

Както не си сигурен дали са изгорели резисторите или светодиодите от къде ще тръгнеш да възстановяваш?

Резисторите се проверяват с измерване на стойността им. Светодиодите по малко по-различен начин.

След като си запоиш новите светодиоди може да захранваш платката през стабилизатор 7812. Така напрежението винаги ще е 12V и няма да се надвиши. За 120mA едва ли ще иска радиатор, но гледай да не нагряваш стабилизатора от някоя лампа със жичка(ако има такава наблизо).

Потърсих в нета какво представлява стабилизатор 7812. Първо открих големия, квадратен, черен елемент с 3-те пина. След това открих "КИТ K212 СТАБИЛИЗАТОР НА НАПРЕЖЕНИЕ С 7812". Платката от снимката, която прикачвам. Елементите от тази платка изглеждат 1:1 с елементите от оригиналната платка. Разликите с оригинала са, че на него няма никакви обозначения, като C1, C2, D1 и т.н. Входните кабели са запоени а на изхода вместо кабели тръгват пътеки към отделните 5 диода.

За да констатирам какъв е проблема на платката, чисто лаишки направих следната постановка. Подадох напрежение от зарядно за кола на входа. След това с мултицета започнах да меря напрежението на всеки един елемент.

Установих, че навсякъде има напрежение с изключение на елемента C2. Със сини точки съм обозначил къде съм извършвал измерването. Мерейки по същия начин (червените точки) видях, че на С1 има ~12V. Така стигнах до извода, че елемента C2 е дал фира, тъй като на платката няма никакви обозначения,  реших че това е резистор или някакъв вид диод. 

След твоя съвет и намирането на тази снимка, разбирам че въпросния елемент не е нито резистор, нито диод, а e кондензатор (capacitor).

От светодиодите мисля, че има здрави (ако не са и всичките), защото като подадох ток директно на спойките на един от диодите, светнаха още 3. Предвид, че възнамерявам да махна цялата платка, по-сигурно ми се вижда да сложа направо 5 нови диода.

 

 

преди 11 часа, AAUUXX написа:

Ясно, защо не я занесеш платката в някой сервиз за елекртоника, във всеки могат да сменят SMD елементи. 

Питах на 1-2 места, но казаха че не могат да я ремонтират. Може би не са били добри сервизи или не им се е занимавало. Това е причината да започна да мисля начин как да си ги сменя сам.

product_97854.jpg

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Гост
преди 29 минути, Abadon написа:

 

Питах на 1-2 места, но казаха че не могат да я ремонтират. Може би не са били добри сервизи или не им се е занимавало. Това е причината да започна да мисля начин как да си ги сменя сам.

product_97854.jpg

Този стабилизатор за да върши работа иска по- високо входно напрежение от това което има в случая. На @Profruit предложението е най- добро. 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 16 часа, barbuncela написа:

Стига да е на същия ток и на същото напрежение!  Шестия диод какво пречи толкова. Може да е в шлаух, за да не се вижда. Щом светлината му ще пречи!

Да слага светодиод в шлаух, който да не се вижда че свети? Ми че то само резистора му е с много по-малки размери, че даже няма и да намери толкова маломощен, всички са от 125mW нагоре, което е най-доброто и монтажно и икономично решение. За по-голяма мощност и за такова ниско гасящо напрежение вместо съпротивление може да се свържат последователно и два обикновени силициеви диода, чието право напрежение на всеки от тях е 1,2V.

И какви са тия светодиоди на 2,4V и 20mA и то за осветление? Всички стандартни светодиоди работят с напрежение над 3V и токът им е до 300mA. Така че вместо да добавяш светодиод, може да трябва и да махаш. По-вероятно това 2,4V да е минималното напрежение при което отпушва светодиода, а не работното.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Гост
преди 12 минути, peppone1 написа:

 

И какви са тия светодиоди на 2,4V и 20mA и то за осветление? Всички стандартни светодиоди работят с напрежение над 3V и токът им е до 300mA. Така че вместо да добавяш светодиод, може да трябва и да махаш. По-вероятно това 2,4V да е минималното напрежение при което отпушва светодиода, а не работното.

Ти пак се изфърли, има на 1.6V на 2.4V на 3.4V на 6V на12V Led диоди. 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 9 часа, Abadon написа:

Установих, че навсякъде има напрежение с изключение на елемента C2. Със сини точки съм обозначил къде съм извършвал измерването. Мерейки по същия начин (червените точки) видях, че на С1 има ~12V. Така стигнах до извода, че елемента C2 е дал фира, тъй като на платката няма никакви обозначения,  реших че това е резистор или някакъв вид диод. 

След твоя съвет и намирането на тази снимка, разбирам че въпросния елемент не е нито резистор, нито диод, а e кондензатор (capacitor).

От светодиодите мисля, че има здрави (ако не са и всичките), защото като подадох ток директно на спойките на един от диодите, светнаха още 3. Предвид, че възнамерявам да махна цялата платка, по-сигурно ми се вижда да сложа направо 5 нови диода.

Питах на 1-2 места, но казаха че не могат да я ремонтират. Може би не са били добри сервизи или не им се е занимавало. Това е причината да започна да мисля начин как да си ги сменя сам.

Заминал си е стабилизатора(вероятно е прегрял от постоянното светене на габаритите и фаровете до него). Затова нямаш напрежение на C2. Този стабилизатор можеш и сам да си го направиш с по-дълги кабели и да го сложиш на по-хладно място. Частите за него нямат и левче. Не е нужно да са SMD елементите.

Не им се занимава в сервизите с такава дребна работа. Можеш и сам да си го смениш стабилизатора, но иска духалка с горещ въздух. Може и с пистолет за горещ въздух, но трябва да се внимава малко повече с него.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 11 часа, Abadon написа:

...

Потърсих в нета какво представлява стабилизатор 7812. Първо открих големия, квадратен, черен елемент с 3-те пина. След това открих "КИТ K212 СТАБИЛИЗАТОР НА НАПРЕЖЕНИЕ С 7812". Платката от снимката, която прикачвам. Елементите от тази платка изглеждат 1:1 с елементите от оригиналната платка. Разликите с оригинала са, че на него няма никакви обозначения, като C1, C2, D1 и т.н. Входните кабели са запоени а на изхода вместо кабели тръгват пътеки към отделните 5 диода.

За да констатирам какъв е проблема на платката, чисто лаишки направих следната постановка. Подадох напрежение от зарядно за кола на входа. След това с мултицета започнах да меря напрежението на всеки един елемент.

Установих, че навсякъде има напрежение с изключение на елемента C2. Със сини точки съм обозначил къде съм извършвал измерването. Мерейки по същия начин (червените точки) видях, че на С1 има ~12V. Така стигнах до извода, че елемента C2 е дал фира, тъй като на платката няма никакви обозначения,  реших че това е резистор или някакъв вид диод. 

След твоя съвет и намирането на тази снимка, разбирам че въпросния елемент не е нито резистор, нито диод, а e кондензатор (capacitor).

От светодиодите мисля, че има здрави (ако не са и всичките), защото като подадох ток директно на спойките на един от диодите, светнаха още 3. Предвид, че възнамерявам да махна цялата платка, по-сигурно ми се вижда да сложа направо 5 нови диода

...

< снимка />

Този  разказ хвърля конкретна светлина върху проблема.
Логично е светодиодите да са свързани паралелно към платката. Замисъла ти последователно да ги свържиш губи по точки. Дефектира диод в групата и всички "ослепяват". При успоредното ( паралелно )  свързване дефектира даден, но другите продължават, разбира се в резултат силата на светлината спада.

spacer.png

Щом това е платката, тя е линеен положителен стабилизатор на напрежение. Тя отработва на 100% замисъла си, когато разликата между изходното и входното напрежение е по-голямо от 1.5V. Спрямо предното ми предложение, тази платка е по-евтин вариант, затова е прибягното към нейно ползване. Въпросните C1/C2 са керамични кондензатори от порядъка на 0.1uF ~ 10uF. По препоръка на производителя те се монтират в непосредствена близост с изводите на 78ХХ. Гасят самовъзбуждания и шумове по мрежата. Главен нейн минус е топлоотделянето. Корпусът е D2 Pack и метализираните отверстия над нея се явяват радиатори. Тези схеми изгарят от претоварване. Два от светодиодите са тръгнали да деградират и в резултат схемата фалира. Последвалите опити и светване на три диода говори, че са свързани паралено.

ОК, схемата на снимката е разчетена спрямо новите диоди. За минимум телодвижения се купува нова 7812, но в корпус ТО-220, който има ухо. Нужна импровизация за закачане на малък радиатор. Старата схема е изгоряла, така че смело с поялника. Флюс и пинцети са желателни.

Успех!

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Не вярвам светодиодите да са свързани паралелно, щом стабилизатора е на 12V. Така ще се губи излишна мощност в топлина, гасяща се в резисторите на всеки светодиод. Ако е така, тогава е по-добре да смени стабилизатора с такъв на 3,3V и да се шунтират съпротивленията с такива че еквивалентните да се получат по 45 ома на всеки елемент за 20mA ток. Но за такава малка консумация от 24mW, плюс голямата мощност угасена в резисторите 80mW, то за 104mW лампа няма нужда от такъв грамаден, мощен стабилизатор, а е достатъчен един ценеров диод, свързан през малък резистор.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Добавете отговор

Можете да публикувате отговор сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате регистрация, влезте в профила си за да публикувате от него.

Гост
Напишете отговор в тази тема...

×   Вмъкнахте текст, който съдържа форматиране.   Премахни форматирането на текста

  Разрешени са само 75 емотикони.

×   Съдържанието от линка беше вградено автоматично.   Премахни съдържанието и покажи само линк

×   Съдържанието, което сте написали преди беше възстановено..   Изтрий всичко

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Добави ново...

Информация

Поставихме бисквитки на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите Условия за ползване