Премини към съдържанието
  • Добре дошли!

    Добре дошли в нашите форуми, пълни с полезна информация. Имате проблем с компютъра или телефона си? Публикувайте нова тема и ще намерите решение на всичките си проблеми. Общувайте свободно и открийте безброй нови приятели.

    Моля, регистрирайте се за да публикувате тема и да получите пълен достъп до всички функции.

     

Проточен или обемен бойлер


Препоръчан отговор

Здравейте. Предстои ми смяна на бойлера,и се чудя кой вариант на бойлер да си взема.Ако може някой който е имал от единия модел, а после го е заменил с другия, да сподели кой от двата варианта е по-удачен.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Здравейте. Предстои ми смяна на бойлера,и се чудя кой вариант на бойлер да си взема.Ако може някой който е имал от единия модел, а после го е заменил с другия, да сподели кой от двата варианта е по-удачен.

Проточноя бойлер е за предпочитане, но трябва да е на Сименс или Стиебел елтрон и е добре да е трифазен(380V) ,ако нямате трифазен ток тогава трябва да е 10KW или 12KW, по добре е 12 KW.При тях хубавото е че колкото и време да се къпеш винаги има топла вода ,а и при повече хора в къщи излиза по икономичен.Заема много по малко място и изглежда много по добре.Минос е че трябва от апартаментното ел.таблото до него да се прекара кабел с по голямо сечение.Ако имате трифазен ток ви препоръчвам 21KW на Стиебел елтрон с електроното управление.
Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Проточноя бойлер е за предпочитане, но трябва да е на Сименс или Стиебел елтрон и е добре да е трифазен(380V) ,ако нямате трифазен ток тогава трябва да е 10KW или 12KW, по добре е 12 KW.При тях хубавото е че колкото и време да се къпеш винаги има топла вода ,а и при повече хора в къщи излиза по икономичен.Заема много по малко място и изглежда много по добре.Минос е че трябва от апартаментното ел.таблото до него да се прекара кабел с по голямо сечение.Ако имате трифазен ток ви препоръчвам 21KW на Стиебел елтрон с електроното управление.

За съжаление живея в панелка, и трифазен(380V) няма от къде да дойде.Все пак благодаря за насоките.
Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Предимства на проточния бойлер: 1. Заема малко място. 2. Работи само когато е необходимо. Недостатъци: 1. По-скъп (марковите модели, особено на Stiebel Eltron). 2. Не се знае инсталацията дали ще издържи, особено ако мощността му е ≥10 KW, при монофазен ток. 3. Температурата на водата зависи от дебита и определено е по-ниска от тази на обикновен бойлер. Ако не е пускан от известно време се чака ок. половин минута докато дойде топлата вода. Имах проточен Stiebel Eltron 10KW (ок. 500 лв.) и пиша по лични впечатления. От друга страна, обикновеният бойлер заема място и въпреки многото защити винаги бих гледал на него като на потенциална бомба. Примери достатъчно...

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

еми като гледам проточния,но да ти кажа един минус че хаби доста ток! а да попитам проточния няма ли опасност да гръмне?

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

еми като гледам проточния,но да ти кажа един минус че хаби доста ток! а да попитам проточния няма ли опасност да гръмне?

Ами да ти кажа честно, че и мен от това ме е страх, да не вземе да гръмне докато се къпя.
Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Бих препоръчал проточните бойлери само за градове в които водата е с голяма твърдост,PH, или каквото там му се казваше.Водата минава през проточния,нагрява се и изтича без да има време да отдели варовик(котлен камък).Всички градове по поречието на река Дунав са с голяма твърдост на водата.Неудобството на обемния бойлер в такива градове е че поне веднъж годишно трябва да се чисти.Едно чистене е свързано със смяна на уплътнението,анодната защита и на 2 год. нагревателя +работа. В градове с по -мека вода е хубаво обемен бойлер с двойна изолация. При липса на трифазен ток е по-добре бойлера да е обемен. Ако бойлера(проточния) е вързан от правоспособен ел.техник и инсталацията на сградата е добра, опасност няма. Поздрави и успех в покупката.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

еми като гледам проточния,но да ти кажа един минус че хаби доста ток! а да попитам проточния няма ли опасност да гръмне?

Почти два пъти не. Едно къпане е около 20 минути (??) и проточният ще изгори около 3 киловата. На обемния му трябват около 3 часа ако е на един киловат за да загрее водата в бойлера. Ако е бил на нощна тарифа а ти решиш да се къпеш на другия ден следобяд водата вече няма да е 80 градуса а около 70... Възможни са доста варианти на сценариите като времетраене на къпане и изразходвана вода. За единия може да каже например, че остава топла вода за миене и подобни, на другия, че може да се спира докато си в банята и т.н. Затова всеки си решава сам.

<спам>

А риска с гърмежа на обемния си стои и това е май е съществената разлика между тях :) Имах голям късмет преди десетина години, бяхме на гости в Плевен при роднините и вечерта около 23:00 часа случайно обърках стаите и усетих странни вибрации и тътнеж откъм банята. Понеже бях на няколко ракии, не се усетих веднага за какво става дума и ми се стори и подозрително, и погледнах да видя какво издава подобни звуци. Бойлера вибрираше и метала му скърцаше... Ужасна гледка... След няколко секунди (2 или 3, не повече, може би) изтрезнях светкавично и излетях от помещениято, скочих веднага в кухнята и се молех да има връзка с бойлера за топлата вода.... За мой късмет имаше.... 15 минути излизаше пара като от магистрален паропровод от едно време... Част от тапетите се отлепиха в кухнята.... Размина се, след първата минута на изпускане на парата слязох долу на първия етаж да извикам близките да видят какво е можело да стане...

</спам>

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Бих препоръчал проточните бойлери само за градове в които водата е с голяма твърдост,PH, или каквото там му се казваше.Водата минава през проточния,нагрява се и изтича без да има време да отдели варовик(котлен камък).Всички градове по поречието на река Дунав са с голяма твърдост на водата.Неудобството на обемния бойлер в такива градове е че поне веднъж годишно трябва да се чисти.Едно чистене е свързано със смяна на уплътнението,анодната защита и на 2 год. нагревателя +работа.

В градове с по -мека вода е хубаво обемен бойлер с двойна изолация.

При липса на трифазен ток е по-добре бойлера да е обемен.

Ако бойлера(проточния) е вързан от правоспособен ел.техник и инсталацията на сградата е добра, опасност няма.

Поздрави и успех в покупката.

О,kei и аз на там се бях насочил,,ама знае ли човек "свят голям"
Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Почти два пъти не. Едно къпане е около 20 минути (??) и проточният ще изгори около 3 киловата. На обемния му трябват около 3 часа ако е на един киловат за да загрее водата в бойлера. Ако е бил на нощна тарифа а ти решиш да се къпеш на другия ден следобяд водата вече няма да е 80 градуса а около 70... Възможни са доста варианти на сценариите като времетраене на къпане и изразходвана вода. За единия може да каже например, че остава топла вода за миене и подобни, на другия, че може да се спира докато си в банята и т.н. Затова всеки си решава сам.

<спам>

А риска с гърмежа на обемния си стои и това е май е съществената разлика между тях :) Имах голям късмет преди десетина години, бяхме на гости в Плевен при роднините и вечерта около 23:00 часа случайно обърках стаите и усетих странни вибрации и тътнеж откъм банята. Понеже бях на няколко ракии, не се усетих веднага за какво става дума и ми се стори и подозрително, и погледнах да видя какво издава подобни звуци. Бойлера вибрираше и метала му скърцаше... Ужасна гледка... След няколко секунди (2 или 3, не повече, може би) изтрезнях светкавично и излетях от помещениято, скочих веднага в кухнята и се молех да има връзка с бойлера за топлата вода.... За мой късмет имаше.... 15 минути излизаше пара като от магистрален паропровод от едно време... Част от тапетите се отлепиха в кухнята.... Размина се, след първата минута на изпускане на парата слязох долу на първия етаж да извикам близките да видят какво е можело да стане...

</спам>

Според мен от гледна точка на злополуката е по-добре обемен бойлер да гръмне и да разруши стена когато няма никой в помещението,отколкото проточен да пробие и да те удари ток.Не забравяй че в банята си мокър целия и няма време да бягаш ако те удари тока.

Вече 10 год. съм с проточен и дефект не е дал(да чукна на дърво).Само че съм го обезопасил и максимално.И да пробие това ще стане извън банята.Отделно заземителен кабел с голямо сечение + връзване и към тръбите които са подземни.

И все пак като си направя ремонта на банята мисля да си сложа обемен хоризонтален бойлер който също не заема място и е комбиниран и за парно.Все пак един път в годината мога да отделя 1 час да го почистя.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Риска от ел.ток е поделен между видовете. Може би не беше добра идея да дам само пример с обемен :) Но съм имал и следният случай. В едното жилище понякога се усещаше пиперижене на ток, когато се пипне някаква тръба а в банята понякога си удряше силничко :) В един момент на чудене какво става и къде е проблема.... (???) развих входящия холендер на студената вода и излезе такава искра и ток, че почти завари холендера. Аз съм си жив и здрав естествено и до днес, да чукна на кухо.... Оказа се, че проблема е в съседите, в техния бойлер и инсталация.... Правена от баш майстори и специалисти... Ще помислите, че си измислям, но не е, истина си е поне за мен и десетина човека още. Няма да казвам какъв беше бойлера а и няма значение в случая. Просто към обемния се добавя и риска от лек бомбаж. Моля да ме извините за спама ;)

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Слабата "нула" е проблема на много български жилища. Публикувано изображение Българина е склонен да даде повече пари за външния вид на една стена,отколкото за изграждане на една ел. и ВИК инсталация,защото това е в стената и не се вижда.В крайна сметка освен типа бойлер е важно и подвръзването,както казах по-горе,от правоспособен техник.Под правоспособен разбирам човек с практика,а не с документ Публикувано изображение

Все пак да уточним за случая в който човека пита.Панелките са доста зле откъм инсталация,да не кажа трагедия.Един отделен кабел с фаза и нула от ел.таблото +един кабел със сечение 6/8/10 квадрата от корпуса на бойлера към тръбите на ВИК +авт. предпазител на границата на изключване ще осигурят ел безопасност.За останалото ще трябва профилактика.

Успех.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Слабата "нула" е проблема на много български жилища. Публикувано изображение Българина е склонен да даде повече пари за външния вид на една стена,отколкото за изграждане на една ел. и ВИК инсталация,защото това е в стената и не се вижда.В крайна сметка освен типа бойлер е важно и подвръзването,както казах по-горе,от правоспособен техник.Под правоспособен разбирам човек с практика,а не с документ Публикувано изображение

Все пак да уточним за случая в който човека пита.Панелките са доста зле откъм инсталация,да не кажа трагедия.Един отделен кабел с фаза и нула от ел.таблото +един кабел със сечение 6/8/10 квадрата от корпуса на бойлера към тръбите на ВИК +авт. предпазител на границата на изключване ще осигурят ел безопасност.За останалото ще трябва профилактика.

Успех.

Слабата "нула" отива в форум "Бисери", а ако обясниш логично противоположно "силна" нула-директно го пращам на лондонската борса за диаманти. Четох до тук "Под правоспособен разбирам човек с практика,а не с документ " и спрях. То бива глупости, то бива битовизми.

Сечението на нулевия проводник е равнозначно на сечението на фазовия, в противен случай говорим за самодейни изпълнения. Защитното зануление е мост между нулевия проводник и външните металните части на бойлера. Ролята на този мост е при евентуален пробив на изолацията, да отведе по нулевия проводник опасното напрежение появило се по корпуса на бойлера в земята. Точка.

Аз имам триетажен дом с три бани. Три бойлера съответно. Два обемни и един проточен. Единият обемен е италиански емайлиран 120л с мощност 4000W, вторият е варненско производство-80л с мощност 2000W. Проточният е български 10кW. Подобно разположение наложи две монофазни табла с електромер и едно трифазно табло с трифазен електромер.

Смисъл от проточен бойлер няма. Това чудо натоварва излишно ел.инсталацията. Един електромер (тези в къщи са на Етрополе завода) е разчетен за 63А сила на тока.Делим 10 000W на 220V напрежение и получаваме 45.5А. Остава запас от 18А закръглено. Извинявайте, но аз се грея на маслен радиатор и ползвам електрическа фурна. Те също са мощни консуматори. Eдновременното им ползване натоварва токовата бобина на електромера и го довежда до състояние на ъглошлайф. Това са тежки режими. Минус на проточния бойлер е, че зимата се плациках с затоплена вода. Да не говорим, че аз се къпя с 40'С топла вода. Обичам сауната и врялата баня. Живея в един селски квартал на Пазарджик и там имаше токови удари и прекъсвания на градската мрежа непредвидено. Няма ток -няма проточен бойлер.

Проточният бойлер е "Юнга" с по-голям дебит и нищо повече. Другият каприз бе, че проточният бойлер има клапан. Да сработи този клапан трябва входното налягане да е по-високо от 4 атмосфери, обаче селяните, като се върнеха от копаници, се къпеха или си поливаха доматите в двора и на втория етаж налягане йок и бойлера капут-не включваше електроклапана, за да захрани нагревателите. От тогава седи като паметник на подобни философски размисли.

Обемният бойлер бил бомба..след намеса или ненамеса на родния гений. Обемен бойлер не се монтира в мокро помещение. Обемният бойлер има електрически терморегулатор, термичен токоизключвател и клапан за налягане. Ролята на електрическия терморегулатор е да включва мрежовото захранване в пределите 40'С -85'С на водата. При изправност той включва и изключва по зададения режим. Ако дефектира и залепи моста на комутатора, водата в бойлера ще продължи да загрява. Тя ще премине 110'С и тогава ще сработи термичния регулатор. Той ще спре електрозахранването и нагряването на водата ще спре. Ако и този комутатор по някакви причини дефектира и не изключи, то тогава иде ред на клапана на студената входна тръба. Налягането в бойлера ще се изравни с налягането в тръбопровода, после ще го надмине и клапана ще се отвори. Така ще да де възможност да спадне наляагнето в бойлера. На входа на клапана има цедка, която задържа фини механични частици. Един ден тази цетка прогнива и тя престава да бъде цетка. Отделно пружината клеясва, защото е стоманена. Това състояние настъпва при стари по време клапани. Клапана не отваря и бойлера гръмва.Често самодейци шунтират разните изключватели и способстват бомбата, защото нямат пари за резервни части и прочие битовизми.

Обемният бойлер е кондензатор и това е главното му предимство. Няма електричество за момента, но топла вода в него има.

Котленият камък е бич. Това, че той се натрупва повече в обемния, не значи, че на проточни му се е разминало. И в проточния го има. Водата в Пазарджик евю от сонди и тя е силно варовита. В София идва от Панчаревското езеро, ако не се лъжа и там картината е по-добра. Отварях всяка година двата бойлера и изпадаше "круша" котлен камък в вид на люспи. Не правех ли тази профилактика-рискувах изгаряне на нагревател, защото камъка е лош топлопровдник. Работа за половин час.Българският нагревател редовно гореше от това, докато италианския бе куче. За мен проточния бойлер е една идея, но не алтернатива.

Това е 120л електрически бойлер. Инсталацията струва 500лв. Това чудо ми дава топла вода от 1 март до 15 ноември, като лятото водата е непоносимо топла и се налага разреждане с студения кран. Икономията е налице и се изплаща за една година, особено сега с поредното увеличение.

post-3366-1212434655_thumb.jpg

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

"Бисерите" ги подминавам Публикувано изображение

Сечението на нулевия проводник е равнозначно на сечението на фазовия, в противен случай говорим за самодейни изпълнения. Защитното зануление е мост между нулевия проводник и външните металните части на бойлера. Ролята на този мост е при евентуален пробив на изолацията, да отведе по нулевия проводник опасното напрежение появило се по корпуса на бойлера в земята. Точка..

-това го оставям без коментар Публикувано изображение

За останалото можем да поспорим,но не е тази тема мястото,а и сега ме мързи да пиша,утре съм на работа. :bye1: Ако добия желание за словоизлияния ще продължим на лични. :phone:

Поздрави и успех !

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 години по-късно...

Браво, радвам се че намерих това форумче, щото и мен ме влечат тези теми напоследък. Относно проточен или обемен болиер, за мен отговора е някаде по средата, и двата си имат предимства и недостатъци. Но като че ли при проточни, неизвестните са малко повече, малко по капризен спрямо ел инсталацията, малко по капризен спрям входящата вода. Ако имаш мрънкаща жена, заложи на сигорното и си земи обемен :) Там нещата са прости, за мен лично обемня болер е по не притенциозния болиер, доста добре може да се контролира температурата на водата посредством термостата, докато проточния много зависи от температурата на входящата, от дебнита и мощноста. Също така ти остава и опцията със нощна енергия, не даи си боже да го свържеш със локално парно на котле през зимата, а през остналото време да е на слънчеви панели (като на един колега) тогава обемня излиза много по напред от проточниа :P Другото което е че в последно време не се говори за гръмналите болери? Защо ли? :D Преди 2 години на чичо ми му грумна болер на 1 месец. Но почти никои не разбра, поради простата прична че вече ги правят толко тънки че немогат да вдигнат толкова високо налягане като болерите от преди 20 години :D Като цяло искам да ти кажа, че ако искаш да заложиш на сигорното вземи си обемен, ако си по хазартен тип и искаш да кантариш си вземи проточен :)

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Да, също така, може някой друг който се интересува да прочете това онова, трябва ли да се омъловажава труда на хората писали по темата. Това е опит примери, теория сметки и прочие :ph34r: Все някому ще потрябва, но иначе благодаря за забелжката, въобще не бях обърнал внимание на датите :)

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Ами, да споделя какво стана преди две години(така и така сте подновили темата).Така се случи, че взех и проточен и обемен бойлер.Обемния сложих в банята, а проточния в кухнята.До сега нямам никакви проблеми с бойлерите. Честно казано по-доволен съм от обемния.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Да споделя и моите наблюдения относно двата типа бойлери. След 10 годишно ползване на 6 кW проточен, поставих 80 л. обемен на "Павел Матев Хасково" 3 кW. Избрах този бойлер понеже е с два нагревателя и повечето време бойлера е включен на позиция 1. Бойлера не се гаси, а при нужда се включва и на 4. След поставянето на обемния сметката ми за ток скочи с 30 лв. и вече постоянно си е такава. За мен е по-добре да се ползва проточен бойлер, но да е на трифазен ток, за да може да се използват пълноценно възможностите на бойлера.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

То за това са напревени проточните бойлери, за хора като теб, всеки има различни нужди. В такъв случаи защо си го сменил?

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Да споделя и моите наблюдения относно двата типа бойлери.

След 10 годишно ползване на 6 кW проточен, поставих 80 л. обемен на "Павел Матев Хасково" 3 кW. Избрах този бойлер понеже е с два нагревателя и повечето време бойлера е включен на позиция 1. Бойлера не се гаси, а при нужда се включва и на 4.

След поставянето на обемния сметката ми за ток скочи с 30 лв. и вече постоянно си е такава.

За мен е по-добре да се ползва проточен бойлер, но да е на трифазен ток, за да може да се използват пълноценно възможностите на бойлера.

по хипермаркетите за бяла техника са пуснали немски проточни монофазни бойлери под налягане 9кв. не са от горе споменатите марки. препоръчвам ги само там където водопроводната мрежа поддържа нормален дебит и налягане, като алтернатива има една софийска фирма произвеждаща 10-30л бойлери с 3 нагревателя по 3кв. има вариант и с 4 нагревателя
Линк към коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 година по-късно...

Аз купих проточен 8,8 кВ, понеже ми трябва инцидентно (на ТЕЦ съм, трябва ми само като резервен вариант при профилактики в топлоцентралата). Влязох тук, понеже търсих отговор на въпроса дали трябва да има монтиран възвратен клапан за топлата вода, понеже не съм сигурен моите "баш" майстори какво са сътворили. Или този клапан е вътре в проточния бойлер - този който се отваря когато водата е под достатъчно налягане за да циркулира за затопляне? Сега го закачих на тръбите по начина, по който е предвидено на стената, без да го включвам в ел. инсталацията (все още) и кранът за топлата вода на ТЕЦ-а е нормално отворен за да си ползвам водата от ТЕЦ-а. Усетих обаче странен ефект - топлата вода от ТЕЦ-а сега се бави много преди да дойде. Мисля, че преди да закача бойлера, топлата вода идваше много по-бързо: почти веднага, а сега я чакам. Какъв може да е проблемът? Не знам как са свързани тръбите: само ме увериха, че ги закачили правилно. Някаква идея защо може да ми се бави топлата вода от ТЕЦ-а?

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Архивирана тема

Темата е твърде стара и е архивирана. Не можете да добавяте нови отговори в нея, но винаги можете да публикувате нова тема, в която да продължи дискусията. Регистрирайте се или влезте във вашия профил за да публикувате нова тема.

×
×
  • Добави ново...