Премини към съдържанието
simtech

Сигналните ламПи на таблото при леките автомобили

    Препоръчан отговор


    Сигналните ламПи на таблото в леките автомобили могат да кажат много с малко думи. Добре е всеки водач да им обръща внимание, в противен случай го грозят неприятни изненади по пътя. За хората, които не са се замисляли все още за тях, ще редактирам и и публикувам тук информация по този въпрос.
    battery-charge.png
    1. Лампичка - акумулаторче.
    Лампичката акумулаторче е червена и тихо и кротко си изгрява на таблото без никакви предупредителни звуци. Но тя може да означава от досаден проблем до тотална гибел на автомобила, ако не й се обърне внимание. Причините за светването й може да са следните:
    - Динамото не зарежда, поради повреда - ще карате на акумулатор, докато не свърши. В този случай е добре да се изгасят всички консуматори, включително светлини, ако не е наложително и по възможно най-бързият начин да приберете колата у вас или да я закарате в сервиз
    - Ремъкът на динамото е хлабав - може ремъкът да се притегне на място. Необходими са гаечни ключове, а понякога и втори човек да помага.
    - Ремъкът е скъсан - същото като първото.
    !!!Да се има предвид, че на много модели автомобили един и същи ремък може да върти динамото и водната помпа. В такъв случай хлабав ремък или скъсан ремък означава директна опасност от прегряване и много скъпи ремонти.

    icon3.png
    2. Лампичка ВНИМАНИЕ
    Лампичката внимание обозначава проблем със спирачната система на автомобила. Светва при следните случаи.
    - Вие сте дръпнали ръчната спирачка.
    - Ниско ниво на спирачна течност - може да означава теч на спирачна течност. Проверете за видими течове около колелата. Долейте спирачна течност, ако течът е малък и възможно най-скоро подменете скъсаният маркуч/съединител или закарайте колата в сервиз възможно най-скоро. При сериозни течове автомобилът въобще да не се кара. Дърпа се с твърда връзка с ниска скорост или на платформа.
    Ако това се случи в движение и изгубите крачната спирачка, не се паникьосвайте. Намалете скоростта чрез сваляне на предавки. Използвайте ръчната спирачка, за да спрете напълно.
    При по-новите автомобили може да означава и :
    - Износени накладки.

    handbrake-warning-light.gif
    3. Лампичка ПАРКИНГ
    Лампичката светва в един случай. Дръпната е ръчната спирачка. А сега - спрете да карате на ръчна спирачка и я освободете.

    Low-Coolant-Warning-Light.jpg
    4. Лампичка АНТИФРИЗ.
    Може да означава следните неща:
    - Автомобилът прегрява. Веднагически вижте температурата на таблото. Автомобилът от висока температура до прегряване и тотална щета на двигателя стига за по-малко от минута. Изгасете автомобила веднага. Не пробвайте да доливате вода и не отваряйте казанчето. Системата на повечето автомобили работи под налягане. Водата ще кипне и вряща вода ще ви оплиска щедро. Освен нов автомобил ще си спечелите и посещение до болницата.
    Причина за прегряването може да е скъсан ремък на водната помпа. Или хлабав.
    - Ниско ниво на антифриза. Действайте както в предната точка. Долейте вода най-добре на охладен автомобил. Причината за загуба на антифриз 100% е теч от охладителната система. Направете обща проверка за течове.
    Възможно е загубата на антифреиз да се дължи на повредена гарнитура на главата на двигателя. В такъв случай автомобилът ще губи охладителна течност, а от ауспуха ще излиза плътен бял дим. В такъв случай спрете автомобила и изключете двигателя. Най-добре е да ви приберат с дърпане или платформа. Ако приберете колата на самоход, рискувате по-сериозна повреда и много скъпи ремонти. Ако се случи такъв проблем, освен загуба на антифриз, ще познаете проблема по намалена мощност, мудност и белият дим от ауспуха.

    oilpressurelight.jpg
    5. Лампичка МАСЛО
    Лампичката следва да свети в следните случаи.
    - Малко масло. Най-вероятната причина е, че имате теч на масло, например от ударен картер или автомобилът ви го гори. Износен двигател. Проверете нивото на маслото с помощта на щеката. Долейте масло през капачката на капака на клапаните. НЕ карайте без масло. Винаги си дръжте по 1 литър резерва в колата. Липсата на масло води до блокиране на двигател и много скъпи ремонти.
    - Ниско налягане на маслото. Най-вероятна причина е повреда на маследната помпа или датчика за налягане. Ако масло има(проверете с щеката), веднага изключете двигателя. Ще ви приберат с дърпане или платформа. Ако продължите рискувате блокиране на двигателя. Скъпи ремонти. Не казвайте, че не съм ви предупредил.

    ABS.jpg
    6. Лампичка ABS - антиблокираща система.
    Лампичката обозначава грешка в системата против приплъзване поради блокиране на колелата, която разпределя спирачното усилие.
    Свети при следните случаи:
    - Повреден ABS компютър/модул
    - Повреден/откачен датчик. Особено ако са ви сменяли гуми наскоро, нещо са разбутали.
    Във всички случаи можете да продължите безопасно пътя си. При първа удобна възможност проблемът да се отстрани.

    EPC.png
    6. Лампичка Check Engine -  Провери двигателя
    Тази лампичка е многозначителна и си придава голяма важност. В по-голямата част от случаите светването й не означава нещо сериозно, а проблем с някой датчик на колата, поради което се натрупват и грешки в компютъра й(ЕБУ) Те се четат с диагностичен кабел. В сервиз извършват услугата, но и вие можете да си закупите такъв. Китайските реплики са евтини.
    - Грешка с датчик, натрупване на грешки в компютъра
    - Карате на газ колата и нямате ламбда емулатор. Отново грешки на бензиновият компютър.
    - Сериозна повреда, комбинирана с други лампички, описани по-горе.
    При по-новите автомобили се включва аварийният режим(Limp Mode) който ви ограничава до около 80км/ч и до 3000 оборота, колкото да стигнете до сервиз. По-старите автомобили нямат лампичка Check Engine, нито режим "Limp Mode"
    При по-стари автомобили грешките могат да се чистят със сваляне на акумулатора за 20минути. Имайте предвид, че ще ви се нулира и паметта на радиото и ако има код, ще трябва да го вкарате след като поставите акумулатора обратно. Нулира се и часовника.

    Warning1.png
    7. Лампичка ПОДГРЕВ
    Тази лампичка я има само на дизелите. Означава проблем със системата за подгрев, кабелите на свещите или изгоряла свещ. Тествайте свещите като им пуснете 12 волта от акумулатора с 2 кабелчета. Заменете дефектната. За целта трябва да ги свалите. Развиват се с гаечно ключе. Ако не са сваляни отдавна, може да се развиват трудно. Не упорствайте, че ако ги скъсате следва кофти тръпка - не евтин ремонт. Развивайте на студен двигател.
    Тази лампичка я имат само по-новите дизелови автомобили.
    TireProsBlog_lightsSEC4.png
    8.Лампичка ИМОБИЛАЙЗЕР.
    Имобилайзерът е допълнително устройство за защита на автомобила от кражба. Или така казват...
    Лампичката изглежда като ключе или ключе с автомобилче.
    Светването на лампичката може да означава:
    - Повреден модул на имобилайзера
    - Имобилайзерът е забравил ключа ви. Нужно е да го обучите(специфична за всеки автомобил процедура) с помощта на ГЛАВНИЯ ви ключ.
    Докато не отстраните проблема, никъде няма да ходите. Целта на имобилайзера е точно тази. Истината е, че лампичката може да затруднява вас, но не и крадците. Те са намерили цаката много отдавна.

    Редактирано от Trichocephalus
    правопис "лампа" се пише с "П", а не с "Б" ! (преглед на промените)
    • Харесва ми 1

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове

    преди 27 минути, Кумчо вълчооо написа:

    Тези сигнални лампички и техните значения ги познава всеки шофьор! 

    Не и начинаещите. И не всички знаят причините за тях. Например моята водна помпа се върти от същият ремък, който и динамото. Днес ми светна акумулаторчето. Оказа се, че болтът, който застопорява обтягащият механизъм се е охлабил и е паднал. Ако не бях обърнал внимание на акумулаторчето, което се оказа, че не е нищо свързано със системата за зареждане, автомобилът щеше да прегрее и да правя ремонт на двигател за 700лв.

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове
    преди 59 минути, simtech написа:

    Например моята водна помпа се върти от същият ремък, който и динамото.

    На много модели коли се върти от същия ремък, да не кажа на почти всички.

    преди 1 час, simtech написа:

    автомобилът щеше да прегрее

    А ти лампа и стрелка за температура нямаш ли ?

    • Харесва ми 2

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове
    преди 1 час, BMW Маниак написа:

    На много модели коли се върти от същия ремък, да не кажа на почти всички.

    А ти лампа и стрелка за температура нямаш ли ?

    1.На някои коли водната помпа се върти от ангренажния ремък, а на други ремъкът на динамото и на водната помпа се въртят от една и съща шайба(демпферна), но от различни ремъци.
    2. Лампа и стрелка за температурата колата има. Но когато ти се скъса ремъкът на водната помпа циркулацията на водата става почти нулева, като изключим естествената конвекция. Докато чакам индикаторите за температурата да  се вдигнат, то блокът вече е прехвърлил критичната температура и двигателят отдавна е блокирал.. Получава се локално прегряване.
    Нека да не забравяме, че изходящата от блока вода мие температурният датчик, който обикновено е на някакъв фланец извън двигателя. Когато няма циркулация, двигателят си грее, но датчикът не отчита адекватно бързо загряването.
    За съжаление няма датчик, който да отчита въртенето на водната помпа. Не съм чувал някоя кола да има.

    Редактирано от simtech (преглед на промените)

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове
    преди 2 часа, Кумчо вълчооо написа:

    Тези сигнални лампички и техните значения ги познава всеки шофьор! 

    Има и такива дет знаят да въртат само геврека:lol6:

    • Харесва ми 1

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове
    преди 29 минути, simtech написа:

    На някои коли водната помпа се върти от ангренажният ремък, а на други ремъкът на динамото и на водната помпа се въртят от една и съща шайба(демпферна), но от различни ремъци.

    Аз написах "почти" с което допускам че има и други при които не е така. Например на стария ми опел 2.0 SFI мотор водната помпа се задвижваше от ангренажния ремък. А си я оставил с вода зимата и ремъка остава без зъби, от там насетне я камилата я камиларя.

     

    преди 29 минути, simtech написа:

    Лампа и стрелка за температурата колата има. Но когато ти се скъса ремъкът на водната помпа циркулацията на водата става почти нулева, като изключим естествената конвекция. Докато чакам индикаторите за температурата да  се вдигнат, то блокът вече е прехвърлил критичната температура и двигателят отдавна е блокирал.. Получава се локално прегряване.

    Това може да го твърди човек без практически опит в подобна ситуация.
    Не ми се изброява какво се случва и какво поведение има прегрял мотор но последното нещо което може или би му се случило е да блокира.
    Чукане на аванса, губене на мощност, издухване на гарнитура ...

    А иначе локално двигателя винаги си е прегрял. Няма как да свалиш температурата от челото на буталото и то винаги е загрято до над 800 градуса макар че водата ти показва 90!

    п.п. Но темата не е за това. Предполагам е за новите или бъдещи шофьорки.

    Съжалявам за офтопика.

    Редактирано от BMW Маниак (преглед на промените)
    • Харесва ми 1

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове
    преди 13 минути, BMW Маниак написа:

    Не ми се изброява какво се случва и какво поведение има прегрял мотор но последното нещо което може или би му се случило е да блокира.

    Сериозно прегряване на двигателя криви глава, следва смяна на гарнитура, може да изкриви дори и блок и да задерат буталата.
    Относно локалното прегряване - не се прави на луд, знаеш какво имам предвид. Хората са сложили водна помпа за принудителна циркулация на водата. Не работи ли, топлата вода не отива до радиатора достатъчно бързо. В двигателя температура й се повишава, но топлината няма къде да се отдели.

    Редактирано от simtech (преглед на промените)

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове
    преди 1 минута, simtech написа:

    Сериозно прегряване на двигателя криви глава, следва смяна на гарнитура, може да изкриви дори и блок и да задерат буталата.
    Относно локалното прегряване - не се прави на луд, знаеш какво имам предвид. Хората са сложили водна помпа за принудителна циркулация на водата.

    Всичко за което споменаваш няма как да се случи без светната червена лампа за температурата която е светела поне 3 минути и без отчитане на стрелката на скалата за температурата. Така че в случая вие се правите на луд. И се опитвате да вменявате някакво локално прегряване което няма как да се отчете от датчиците щото водата не циркулирала!!! Това са си точно ваши заключения и са погрешни.

    • Харесва ми 1

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове
    преди 2 минути, simtech написа:

    Сериозно прегряване на двигателя криви глава, следва смяна на гарнитура, може да изкриви дори и блок и да задерат буталата

    Има случай в които даже е най добре да смениш двигателя 

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове
    току-що, sony.1970 написа:

    Има случай в които даже е най добре да смениш двигателя 

    Ама разбира се. То за това има датчик за температура и датчик за налягане на масло. Като няма кой да ги гледа може и кола да се наложи да смените. И пак няма да има файда в крайна сметка. Огледалото за задно виждане не е за да се гримирваш на него и таблото не е за украшение.

    • Харесва ми 1

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове
    преди 5 минути, BMW Маниак написа:

    Всичко за което споменаваш няма как да се случи без светната червена лампа за температурата която е светела поне 3 минути и без отчитане на стрелката на скалата за температурата.

    Казвам, че докато температурата на водата в двигателя е критична, то при температурният датчик е по-ниска. Системата е инертна и ще разчита на топлопроводимостта на водата и на конвекцията, понеже няма циркулация на охладителна течност. Лампа рано или късно ще светне, но когато го направи, може вече двигателят да е за боклука.
    ВЪВ ВСЕКИ СЛУЧАЙ ако един ремък върти динамото и водната помпа, много по-бързо ще разбереш, че нещо не е наред по "светещото акумулаторче", отколкото да чакаш да изпищи от прегряване и да ти изпише STOP.
    Защото аз разбрах за проблема преди да изпищи за висока температура. Ако бях чакал стрелките и зумерите, вече щеше да е време да ме дърпат или да правя скъп ремонт.

    Редактирано от simtech (преглед на промените)

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове
    преди 4 минути, simtech написа:

    Защото аз разбрах за проблема преди да изпищи за висока температура. Ако бях чакал стрелките и зумерите, вече щеше да е време да ме дърпат или да правя скъп ремонт

    То това е най важното усета 

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове
    преди 1 минута, simtech написа:

    Казвам, че докато температурата на водата в двигателя е критична, то при температурният датчик е по-ниска.

    Това само ти си го мислиш обаче. Ако може да го демонстрираш на практика как става може и да си намериш работа като инженер в някоя водеща автомобилна марка автомобили и да заемеш мястото на някой инженер де хабер си няма и е допуснал такава фундаментална грешка че не е успял да защити мотора от локално прегряване. Пробвай, иди и изложи теорията си, и им кажи че даже тези температурни датчици са излишни защото не предпазват мотора от "локално прегряване".

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове
    преди 2 минути, BMW Маниак написа:

    ...и им кажи че даже тези температурни датчици са излишни...

    Датчиците не са излишни. Те са си съвсем на място. Просто системата е предвидена с мисъл водата да циркулира, а не моторът да си грее, а водата да не се движи. Имай предвид, че когато автомобилът почва да прегрява, много бързо и рязко почва да се вдига температурата. Докато ти покаже 120 градуса при спряла водна помпа, то в блока водата вече е на 140.

    Редактирано от simtech (преглед на промените)

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове
    преди 15 минути, BMW Маниак написа:

    Ама разбира се. То за това има датчик за температура и датчик за налягане на масло. Като няма кой да ги гледа може и кола да се наложи да смените. И пак няма да има файда в крайна сметка. Огледалото за задно виждане не е за да се гримирваш на него и таблото не е за украшение.

    Не е само и до гледане а и навременна профилактика смяна примерно на водна помпа не на 80 000км колкото и горе долу живота или като гръмне ами примерно на 70 000км и се спестяват куп неприятности

    • Харесва ми 1

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове
    преди 36 минути, simtech написа:

    Имай предвид, че когато автомобилът почва да прегрява, много бързо и рязко почва да се вдига температурата. Докато ти покаже 120 градуса при спряла водна помпа, то в блока водата вече е на 140.

    Извинявай ама този датчик да не би да е на радиатора или на разширителния съд !!!  Как така ще ми показва 120 градуса а водата в блока ще е 140 !!! 

    Благодаря за "ценната информация". Нещо от собствен опит да приложите като подкрепа ? В точно тази част с разликата в температурите и локалното прегряване и блокирването на мотори заради това.

    Аз набързо мога да ти дам 3-4 примера от моята дългогодишна практика като шофьор ама ти пак ще ми домъкнеш от 9 кладенеца вода.

    Виж, за това си прав че при светнала лампа на акумулатора е логично след малко да очакваш и повишаване на температурата на мотора. Но останалите теории които разви са ти грешни.

    Редактирано от BMW Маниак (преглед на промените)

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове

    А аз смятам, че  при светкането на която и да е авариина контрола е необходимо да се спре да и да се обмисли ситуацията и да се направи бърз преглед при възможност! Изключвам тук сигнализацията на Чека! Всичко друго е инат и непознаване на автомобила!

    Редактирано от Кумчо вълчооо (преглед на промените)
    • Харесва ми 1

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове
    преди 39 минути, BMW Маниак написа:

    Нещо от собствен опит да приложите като подкрепа ?

    Не, твоите теории са грешни. На радиатора ти е датчикът на перката. Датчикът на двигателя е на фланец около двигателя, но не в него. Няма как да твърдиш, че каквото и да показва датчикът на фланеца, отразява температурата на водата вътре в двигателя моментално. Системата е инертна, а самият датчикът е термистор, който също е инертен. Определено забавяне в отчитането е налично. Също така и датчикът може да дава отклонения по редица причини.

    Редактирано от simtech (преглед на промените)

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове
    преди 2 минути, simtech написа:

    Не, твоите теории са грешни. На радиатора ти е датчикът на перката. Датчикът на двигателя е на фланец около двигателя, но не в него. Няма как да твърдиш, че каквото и да показва датчикът на фланеца, отразява температурата на водата вътре в двигателя моментално. Системата е инертна, а самият датчикът е термистор, който също е инертен. Определено забавяне в отчитането е налично.

    Е, то по - горе BMW Маниак, обясни а и аз подкрепям т.е. ,че няма как пряко да се следи температурата на двигателя! Тя е различна в различните негови части и зони. 

    Несериозно звучи при светнал авариен  индикатор да продължаваш да шофираш и да не интересуваш от причината! За да се стигне до фатално  прегряване на двигателя, то водата трябва да достигне сериозни температури! Наблюдава се изпушване / пара или специфична миризма! Много трябва да се инатиш или да показваш безхаберие или незнание, че да достигнеш до описаната ситуация!

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове
    току-що, Кумчо вълчооо написа:

    Много трябва да се инатиш или да показваш безхаберие или незнание, че да достигнеш до описаната ситуация!

    За това е и тази тема.

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове

    A другите специалисти които за 100 000км са сменили два пъти масло и викат аве тая нещо не върви още от 50 000км както трябва:lol6:

    Редактирано от sony.1970 (преглед на промените)

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове

    То за това се казва........."Датчик за температура на охладителна течност" ,няма как да го боднеш някъде на блока щото инфото което дава няма да е меродавно .

    • Харесва ми 1

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове

    Искам да те попитам нормално ли е лампичката за акумулатора да свети докато колата е само на контакт.

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове

    Регистрирайте се или влезете в профила си за да коментирате

    Трябва да имате регистрация за да може да коментирате това

    Регистрирайте се

    Създайте нова регистрация в нашия форум. Лесно е!

    Нова регистрация

    Вход

    Имате регистрация? Влезте от тук.

    Вход


    ×

    Информация

    Този сайт използва бисквитки (cookies), за най-доброто потребителско изживяване. С използването му, вие приемате нашите Условия за ползване.