Премини към съдържанието
  • Добре дошли!

    Добре дошли в нашите форуми, пълни с полезна информация. Имате проблем с компютъра или телефона си? Публикувайте нова тема и ще намерите решение на всичките си проблеми. Общувайте свободно и открийте безброй нови приятели.

    Моля, регистрирайте се за да публикувате тема и да получите пълен достъп до всички функции.

     

САМОЗАЛБУДА - продължение 1


Препоръчан отговор


В първа част се опитах да засегна някои от общите колективни проблеми, които съпътстват формирането на общества и култури на базата на идеологии, които по същество са колективни заблуди. Но в тия думи ще опитам засегна съвсем общо личните и индивидуални аспекти, свързани със същото.

Процесите, чрез които се реализира самозаблуда са изключително сложни и тяхната специфика и анализ не е тема на този текст, поради невъзможност за изчерпателност и дълбочина. Въпреки това няколко думички за част от явленията, свързани със самозаблудата биха разкрили колко са дълбоки и широки проблемите, които възникват за всеки човек и колектив.

На първо място - личността на човека се формира в неговия живот. Даденостите и особеностите на индивида влизат в сложни комбинации от наслагвания със социалната среда и нейните особености. Формира се представата за идентичност, припознава се като АЗ и психичните защитни механизми започват да го "пазят".

В процеса на израстването и развитието на личността, възниква явлението ЛЪЖА. В общ смисъл, средностатистически всяко дете на 4 години вече започва да лъже съвсем съзнателно.

ЛЪЖАТА е много щекотлив човешки въпрос и с него се предлагат първите му противоречия. Всяко дете усеща ползата от това да лъже и го прави по различни съображения. Но пък в хода на възпитанието идват сигнали (примерно от родителите) че това е порицателно и неприемливо, дори наказуемо. Нещо повече - всяко дете научава през израстването си, че неговите родители също лъжат - както помежду си, така и него самото. 

Пример за конфликта, който възниква сред всяко дете е "Дядо Коледа". Той възниква когато всяко дете започне да подозира че "нещо в обяснението с "комина" е проблемно. Обаче подозренията дават началото на едно развенчаване на "приказката и наградите, радостите, трепетите", които тя носи. Това за мен е един от първите екзистенциални конфликти и според моите наблюдения много деца не ги преодоляват цял живот...

Лъжата... не се отнася само до децата, а всъщност цялото общество се основава на нея. Лъже се на всички нива, от всеки, но същевременно отношението към нея е двойствено. От една страна отношението към лъженето е негативно, но от друга - приемливо, защото е дълбоко вплетена в социалното битие...

Ето един от многото линкове, с кратък материал как хората се отнасяме до "лъжата" и Лъженето и колко много измерения и конфликти са вплетени в казуса:

"ЛЪЖА, значи съществувам"

----------

Друго явление, което се основава на самозаблуда - е явлението "ПРИСТРАСТИЕ". То има както психичен индивидуален аспект и влияние, така от личността се простира до целия социум, поради сходствата.

ПРИСТРАСТИЕ - не е само в когнитивен план. Всъщност представлява явление, при което даден субект проявява предпочитание към нещо, за сметка на друго. До голяма степен това определя и изборите на поведение, на мислене, на отражение и представност. А на пристрастието влияят безброй фактори от социален характер, възпитание , индивидуални особености и характеристики, през цялото личностно развитие - всъщност през целия живот. До степен, сборните ни предпочитания, формират представата за "индивидуалност"... Заедно с тях се стига до формирането на т.н. "отношение" - спрямо едно, друго... както и спрямо един или друг човек...

Вече в когнитивен план - явлението самозаблуда резултира до комплекс от когнитивни явления, общо представени като "КОГНИТИВНИ ГРЕШКИ", влияещи на резултатите от мисленето, възприятието, представността. В тях се включват и влиянията на психичните особености, паметта, степента на развитие и израстване, натрупването на опит... А от тях - ситуирането във времето и пространството, социалната среда и ролята ни в нея. Когнитивните грешки резултират и в допълнение с ограниченията на сетивния апарат, особеностите на обработка на сетивните сигнали, представността, паметта, всички изкривявания и несъзнавани влияния на "отражателната картина"...

Когнитивните грешки са описани в "списъци" от когнитивните учени и са явления, които са сред всички хора и засягат всички житейски аспекти, вкл и колективния живот. В този форум също са налице.

Едно от многото популярни явления, свързани със самозаблуждаването са "когнитивен дисонанс", както и "синдром Данинг-Крюгер"...

Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
×
×
  • Добави ново...

Информация

Поставихме бисквитки на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите Условия за ползване