Премини към съдържанието
electroface

Мощност при усилвател и тонколони

    Препоръчан отговор


    Не знам как да формулирам правилно въпроса.. Ще се избира усилвател и тонколони. Въпросът ми е усилвателят ли трябва да е с малко по-мощен от тонколоните или обратното? Тъй като става въпрос за колони 2-ра употреба ( http://audio-bg.org/ver3/product.php?id_product=292 ) на които мощността е дадена по DIN, а за усилвателите втора употреба трудно се намира инфо за параметрите в нета, вторият въпрос е дали между мощността по DIN и RMS мощността има някаква връзка? Извинявам се предварително ако въпросът е объркващ....

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове

    Мощността на тонколоните трябва да е с около 30% по-висока. Има приблизителна формула за преобразуване на мощността но е силно пожелателно да се използва тази по ДИН. И да, при избора трябва да се гледат мощностите в един стандарт. На посочения сайт има специалист/и, които ще отговорят незабавно дали и кои компоненти са съвместими или не. Просто е неохходима кратка консултация, вероятно по телефона. Успех в избора

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове

    Благодаря! :) Значи ще ровя за повечко инфо, ако е възможно... Ако модераторите преценят, може темата да бъде изтрита.

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове

    вторият въпрос е дали между мощността по DIN и RMS мощността има някаква връзка?

    Двата стандарта измерват с различно отношение между сигнал и шум.

    Мощността на тонколоните трябва да е с около 30% по-висока.

    Абсолютно невярно - така може да изгърми усилвателят. :rolleyes:

    Най-добре е да са с еднакви стойности или приблизително еднакви, ако няма възможност да са с еднакви.

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове

    Уви, пак се започнаха свободни съчинения ;)

    Може да ви се стори странно, но всъшност нормалните, пасивни озвучителните тела Нямат мощност! Именно защото са пасивни :fly1:

    Данните, които се дават в характеристиките им са:

    Power Handling - максималната подадена от усилвателя мощност, която конкретните озвучителни тела могат да понесат нормално без рискове.

    Recommended Amplifier - препоръчвана мощност на усилвателя.

    Да се избира усилвател за дадени колони чисто по характеристики и особено пък сравнявайки мощността е кардинално неправилен подход!

    Кратка тема за размисъл:

    Различните озвучителни тела имат различна чувствителност - измерва се в децибели.

    Това просто обяснено означава, че с една и съща подадена мощност от усилвателя, дадени озвучителни тела, могат да звучат доста по-силно от други със същата максимално обявена допустима поета мощност!

    Какво значи това ...

    Значи например, че е доста често срещан случай, озвучителни тела с обявена максимална допустима поета мощност да кажем 300W, но с висока чувствителност - например 95-96db... да бъдат чудесно захранвани от усилвател с максимална изходна мощност ... да кажем 10 W.

    Предполагам сами разбирате колко е абсурдно да се гледа на нещата толко повърхностно - че мощността на усилвателя трябвало да бъде 30% повече или по-малко, или пък да бъде равна с максималната допустима поета мощност на озвучителните тела...

    Тезата на gothickrock, както обикновено е доста далече от истината.

    Усилвателят може да изгори, когато съпротивлението на озвучителните тела е твърде ниско или твърде непостоянно... в следствие те дърпат твърде много ток от усилвателя, той прегрява и т.н. Това обаче, няма особена връзка с обявената максимална поета мощност на озвучителните тела!

    Максималната мощност, която едни озвучителни тела могат да поемат, по никой начин не означава, че не биха могли да бъдат захранени с доста по-слаби усилватели.

    За да не се почннат поредните безмислени спорове, ето един пример:

    Monitor Audio Silver RX6

    Power Handling (RMS): 125W

    Recommended Amplifier Requirements (RMS):40-125W

    Ако човек си направи труда да потърси, ще намери стотици такива примери.

    За финал, при напасването на усилвател и озвучителни тела, или каквито и да било аудио компоненти, теоритичните сметки рядко водят до добри попадения.

    Често се случва компоненти, които на теория би трябвало да си пасват добре, да свирят ужасно заедно, а съчетани по различен начин - с други компоненти, да свирят чудесно!

    За това, може би най-правилния подход е лично тестване на Конкретните компоненти, а в случай, че нямате достатъчно опит или доверие на собствения си слух - то не е лошо да се допитате до хора с повече опит и трезва преценка, но за да зададете въпрос за Конкретни компоненти и комбинации.

    Успех!


    • Харесва ми 3

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове

    Уви, пак се започнаха свободни съчинения ;)

    Може да ви се стори странно, но всъшност нормалните, пасивни озвучителните тела Нямат мощност! Именно защото са пасивни :fly1:

    Данните, които се дават в характеристиките им са:

    Power Handling - максималната подадена от усилвателя мощност, която конкретните озвучителни тела могат да понесат нормално без рискове.

    Recommended Amplifier - препоръчвана мощност на усилвателя.

    Да се избира усилвател за дадени колони чисто по характеристики и особено пък сравнявайки мощността е кардинално неправилен подход!

    Кратка тема за размисъл:

    Различните озвучителни тела имат различна чувствителност - измерва се в децибели.

    Това просто обяснено означава, че с една и съща подадена мощност от усилвателя, дадени озвучителни тела, могат да звучат доста по-силно от други със същата максимално обявена допустима поета мощност!

    Какво значи това ...

    Значи например, че е доста често срещан случай, озвучителни тела с обявена максимална допустима поета мощност да кажем 300W, но с висока чувствителност - например 95-96db... да бъдат чудесно захранвани от усилвател с максимална изходна мощност ... да кажем 10 W.

    Предполагам сами разбирате колко е абсурдно да се гледа на нещата толко повърхностно - че мощността на усилвателя трябвало да бъде 30% повече или по-малко, или пък да бъде равна с максималната допустима поета мощност на озвучителните тела...

    Тезата на gothickrock, както обикновено е доста далече от истината.

    Усилвателят може да изгори, когато съпротивлението на озвучителните тела е твърде ниско или твърде непостоянно... в следствие те дърпат твърде много ток от усилвателя, той прегрява и т.н. Това обаче, няма особена връзка с обявената максимална поета мощност на озвучителните тела!

    Максималната мощност, която едни озвучителни тела могат да поемат, по никой начин не означава, че не биха могли да бъдат захранени с доста по-слаби усилватели.

    За да не се почннат поредните безмислени спорове, ето един пример:

    Monitor Audio Silver RX6

    Power Handling (RMS): 125W

    Recommended Amplifier Requirements (RMS):40-125W

    Ако човек си направи труда да потърси, ще намери стотици такива примери.

    За финал, при напасването на усилвател и озвучителни тела, или каквито и да било аудио компоненти, теоритичните сметки рядко водят до добри попадения.

    Често се случва компоненти, които на теория би трябвало да си пасват добре, да свирят ужасно заедно, а съчетани по различен начин - с други компоненти, да свирят чудесно!

    За това, може би най-правилния подход е лично тестване на Конкретните компоненти, а в случай, че нямате достатъчно опит или доверие на собствения си слух - то не е лошо да се допитате до хора с повече опит и трезва преценка, но за да зададете въпрос за Конкретни компоненти и комбинации.

    Успех!

    Няма смисъл от спорове! Определено, което сте написал е точно така, и струва ми се, че често хората почват да разискват по въпроси, които въобще не са им ясни или никога не са се занимавали с нискочестотна техника.

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове

    Тъй като аз бях отворил тази тема, се изненадах, че някой отново е отговорил и след толкова време. Идеята беше, че се бях запалил да си купувам усилвател Денон с дадена мощност по RMS и тонколони Кантон, при които препоръчителната мощност беше дадена по DIN.

    Редактирано от electroface (преглед на промените)

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове

    Тезата на gothickrock, както обикновено е доста далече от истината.

    Усилвателят може да изгори, когато съпротивлението на озвучителните тела е твърде ниско или твърде непостоянно... в следствие те дърпат твърде много ток от усилвателя, той прегрява и т.н. Това обаче, няма особена връзка с обявената максимална поета мощност на озвучителните тела!

    Тонколоните могат да дърпат много ток от усилвателя, защото играят ролята на товар! :shy11:

    Може да ви се стори странно, но всъшност нормалните, пасивни озвучителните тела Нямат мощност! Именно защото са пасивни :)

    Всеки товар в една електрическа система има мощност, която консумира, когато работи! :)

    ...............................................

    Аз неслучайно в една друга тема писах, че този, който иска да се занимава с аудиотехника, първо трябва да разбира от електротехника.

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове

    Двата стандарта измерват с различно отношение между сигнал и шум.

    Абсолютно невярно - така може да изгърми усилвателят. :)

    Най-добре е да са с еднакви стойности или приблизително еднакви, ако няма възможност да са с еднакви.

    Абсолютна глупост!

    kmvasilev е прав. Не е тонколони - това е фолклор. Терминът е озвучително тяло и технически препоръчано е то да бъде с мощност минимум 1.3 пъти повече от тази на НЧУ.

    Озвучително тяло трябва да има пълно (показател от активно, реактивно и капацитивно) съпротивление на входа равно или по-голямо от изходното на усилвателя. Това е второ условие.

    Тонколоните могат да дърпат много ток от усилвателя, защото играят ролята на товар! :shy11:

    Всеки товар в една електрическа система има мощност, която консумира, когато работи! :)

    ...............................................

    Аз неслучайно в една друга тема писах, че този, който иска да се занимава с аудиотехника, първо трябва да разбира от електротехника.

    Още фолклор, разбирай глупости.
    • Харесва ми 1

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове

    Терминът е озвучително тяло и технически препоръчано е то да бъде с мощност минимум 1.3 пъти повече от тази на НЧУ.

    Човек може чудни неща да прочете в тази тема. :)

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове

    Човек може чудни неща да прочете в тази тема. :)

    Да, може. Но може и да научи нещо. Аз примерно не пиша нищо за авиацията. Обичам я много, но не я разбирам и си трая. Само чета. За твое сведение! Eдни от най добрите хайфисти по света никога не са учили ни радиотехника, ни електротехника. Те са музиканти, доктори, строителни инженери и т.н.

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове

    Да, може. Но може и да научи нещо.

    Вярно е!

    Аз научих, че тонколоните нямат мощност, но трябва да са поне 1.3 пъти по-мощни от усилвателя. :P

    Редактирано от gothicrock (преглед на промените)
    • Харесва ми 1

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове

    Тонколоните могат да дърпат много ток от усилвателя, защото играят ролята на товар! :P

    Всеки товар в една електрическа система има мощност, която консумира, когато работи! :no-no:

    ...............................................

    Аз неслучайно в една друга тема писах, че този, който иска да се занимава с аудиотехника, първо трябва да разбира от електротехника.

    Представи си два резистора със съпротивление 8 ома, да кажем единият е 0.125W другият 2W максимална разсейвана мощност. Кой от двата ще "товари" повече?

    При едно и също подадено напрежение през тях ще протече един и същ ток, просто 16 пъти "по-мощният" резистор ще понесе 4 пъти по-голям ток преди да прегрее и да откаже.

    Това е доста опростен пример с чисто активно съпротивление, но идеята е сходна :P

    • Харесва ми 2

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове

    Представи си два резистора със съпротивление 8 ома, да кажем единият е 0.125W другият 2W максимална разсейвана мощност. Кой от двата ще "товари" повече?

    При едно и също подадено напрежение през тях ще протече един и същ ток, просто 16 пъти "по-мощният" резистор ще понесе 4 пъти по-голям ток преди да прегрее и да откаже.

    Това е доста опростен пример с чисто активно съпротивление, но идеята е сходна :)

    Абсолютно вярно.

    Но при аудиотехниката има една особеност, че ако към даден усилвател се вържат много по-мощни колони, при по-големи стойности колоните започват да натоварват повече усилвателя. Аз го пиша, защото съм виждал какво става при такъв тип свързване.

    Но има едно важно допълнение. Понякога усилвателят се прави с по-голяма мощност, но се ползва, примерно, 80% от мощността му. Това се прави, за да се избегнат изкривявания в звука, които обикновено започват да се появяват, когато се използва над 75-85% от мощността на усилвателя.

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове

    Абсолютно вярно.

    Но при аудиотехниката има една особеност, че ако към даден усилвател се вържат много по-мощни колони, при по-големи стойности колоните започват да натоварват повече усилвателя. Аз го пиша, защото съм виждал какво става при такъв тип свързване.

    Но има едно важно допълнение. Понякога усилвателят се прави с по-голяма мощност, но се ползва, примерно, 80% от мощността му. Това се прави, за да се избегнат изкривявания в звука, които обикновено започват да се появяват, когато се използва над 75-85% от мощността на усилвателя.

    Радвам се, че си съгласен :)

    Но това наистина беше много опростен пример и както каза Evlampi, "мощността" на едно озвучително тяло е нещо много относително... Първо музиката възприета като сигнал е съставена от огромен брой хармонични честоти. Второ: всеки драйвер има специфична характеристика на импеданса спрямо честотата. Трето: едно озвучително тяло може да се състои от няколко драйвера, съответно и филтри от 2ри, трети или от който дизайнерът е решил за подходящо да използва ред. Четвърто: филтрите се изчисляват така, че да се линеализира субективното усещане за сила на звука за различните хармонични честоти в зависимост от чувствителността на различните драйвери. Пето: след математиката идва "майсторската" част с донастройването на цялата тази система по слух, за да се чува нещо наистина реалистично от озвучителните тела. Има сигурно и много други фактори оказващи влияние за които не съм написал...

    Това което си виждал може да е частен случай, може и да е вярно в голям процент от случаите, но не може да се каже, че е правило. Различната музика натоварва по различен начин честотните ленти и нещата стават още по-сложни...

    • Харесва ми 1

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове

    Радвам се, че си съгласен :)

    Но това наистина беше много опростен пример и както каза Evlampi, "мощността" на едно озвучително тяло е нещо много относително... Първо музиката възприета като сигнал е съставена от огромен брой хармонични честоти. Второ: всеки драйвер има специфична характеристика на импеданса спрямо честотата. Трето: едно озвучително тяло може да се състои от няколко драйвера, съответно и филтри от 2ри, трети или от който дизайнерът е решил за подходящо да използва ред. Четвърто: филтрите се изчисляват така, че да се линеализира субективното усещане за сила на звука за различните хармонични честоти в зависимост от чувствителността на различните драйвери. Пето: след математиката идва "майсторската" част с донастройването на цялата тази система по слух, за да се чува нещо наистина реалистично от озвучителните тела. Има сигурно и много други фактори оказващи влияние за които не съм написал...

    Това което си виждал може да е частен случай, може и да е вярно в голям процент от случаите, но не може да се каже, че е правило. Различната музика натоварва по различен начин честотните ленти и нещата стават още по-сложни...

    Между другото, мощността може да се измерва в няколко стандарта - DIN, RMS и PMPO, които означават различни неща. Например, една система може да e с: 60W DIN, 100W RMS и 500W PMPO. Ако някой гледа усилвателя колко DIN или RMS има, а пък колоната - колко PMPO, вярно се разминават, както в примера на Evlampi.

    Edit: По принцип, когато се усилва над 90%, има лека опасност колоните да заминат, така че, ако се сложат по-мощни говорители, това няма да се случи, но пък е опасно за усилвателя. Така че най-добре е да не се усилва до дупка, най-малкото защото и без друго това ще донесе изкривявания при звука. ;)

    Редактирано от gothicrock (преглед на промените)

    Сподели този отговор


    Линк към този отговор
    Сподели в други сайтове

    Регистрирайте се или влезете в профила си за да коментирате

    Трябва да имате регистрация за да може да коментирате това

    Регистрирайте се

    Създайте нова регистрация в нашия форум. Лесно е!

    Нова регистрация

    Вход

    Имате регистрация? Влезте от тук.

    Вход


    ×

    Информация

    Този сайт използва бисквитки (cookies), за най-доброто потребителско изживяване. С използването му, вие приемате нашите Условия за ползване.