Премини към съдържанието

Препоръчан отговор


Натрупаха се твърде много компоненти за домашната ми аудио и видео система. В момента тя се състои от предусилвател, крайно стъпало, многоканален ресивър, три плейъра - мрежови HiRes аудиоплейър, мрежови аудио/видеоплейър и блурей плейър, втори усилвател в ролята на DAC, грамофон, Андроид ТВ бокс, кабелен IPTV тунер, телевизор, саундбар,суич за етернет кабелите към отделните устройства и 5 озвучителни тела /тонколони.  Всичките тези устройства /без тонколоните/ имат мрежови кабели, и са свързани с  аудиокабели към 5-те озвучителни тела, аналогови и цифрови коаксиални и оптични интерконект кабели, етернет кабели и HDMI кабели.

При наличие на толкова много кабели и при неизбежното пресичане на мрежови, аналогови и цифрови кабели възникват смущения. За намаляване и филтриране на смущенията се налага използване на кабели с многослойна изолация и многослойно екраниране.

Поради тази причина започнах постепенно да заменям стандартните захранващи кабели, кабелите към тонколоните и интерконектните кабели с по-качествени /и по-скъпи такива/,  с по-добра изолация и екранировка.

Досега използвах кабели за колони на немската фирма Eagle cable, които по принцип се продават от музикална къща Фактор - София - (audio-factor.eu) Хубав меден кабел със 4 кв. мм с цена 7 лв. метъра.

Интерконектите са Кордиал, продават се от Musicworld.

Тъй като използвам усилвател Naim Nait 5si, реших да проверя дали ще има разлика в звученето, ако заменя кабела до тонколоните с такъв, който се препоръчва за усилвателите Naim. Поради тази причина се спрях на кабелите на английската фирма Chord Company, специализирана в производството на кабели.

Избрах си нещо сравнително евтино спрямо ценовата листа - Chord Clearway - 2 х 2.5 кв.мм, два отделни изолирани проводника, с дебела кръгла външна изолация, след това трипластова екранировка с метално фолио, плюс още един слой външна изолация.

Във форумите за Наим се препоръчват кабелите на тази фирма. А от самите Наим има препоръчителни дължини за аудиокабелите. За оптимална дължина се смята между 3.5 и 7 метра /на канал/, а за допустима дължина - в диапазона  3 - 15 метра. Затова си взех 2 х 3.5 метра, въпреки че идеална работа щаха да ми свършат и 2 х 3 метра.

Според фирмата, откъдето ги купих кабелите на Корд имали посока /както и самите кабели производство на Наим - те имат означени стрелки/ На кабелите на Корд няма стрелки, но ми препоръчаха да ги свържа по посока на надписите - начало на надписа - към усилвателя, краят на надписа - към тонколоната. За връзка към усилвателя към кабелите запоих накрайниците на Наим, с които е окомплектован усилвателят. Връзката може да стане само със запояване, поради странната конструкция на бананите.

plug-with-cable.jpg

speaker-plug-naim-4mm-black-64-p.jpg

 

Това са накрайниците /снимки от Интернет/.

А това е самият кабел Chord:

 

zMsgonkaNEKE2SDst4yzC9-1200-80.jpg

Това всъщност е кабел фабрично терминиран с накрайници на Корд /снимка от Интернет/.

Освен това смених и засега един от интерконектите Кордиал /между предусилвателя и крайното стъпало/ със следния кабел на Корд:

 

JGeCBrNmb7Zvbh88ViEnNm-1200-80.jpg

 

 

 

Може и да не ви се вярва, но подмяната дори само на тези кабели доведе до забележимо подобряване на звученето. Звукът някак си се избистри, високите честоти звучат по друг начин - звънчета, чинели, фусове, струнни инструменти.

 

  • Харесва ми 2

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Помоли някого вкъщи да смени кабелите със старите - само че без ти да знаеш кога. И ако хванеш разлика, значи наистина има :D

  • Харесва ми 4

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

И аз се бях хлъзнал по едно време по това, че като са по-качествени кабелите от усилвателя до тон-колоните ще има разлика в качеството на звука, но не, всичко е плацебо ефект, разбира се ако се ползват някакви съвсем долнопробни кабели и след това ги смениш с качествени ще се усети вероятно някаква разлика, но случая не е такъв в момента. Кабелите на входовете на усилвателя са ти по-важни от тези на изхода, защото от некачествени такива с не добра екранировка, се явяват брум, шум от там и изкривявания.
Иначе адмирации за това което правиш!

  • Харесва ми 5

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Може и да си внушавам. Психоакустиката е нещо страшно. Но засега съм убеден, че има разлика.

  • Харесва ми 2

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Ето защо съм против предусилвателите. Едно време и аз бях пуснал такава тема за кабелите, заради които теми бях изключен от форумите. Но на тонколоните кабелите не е нужно да ги сменяш, най-важни са входните, особено на предусилвателя от източници на слаб сигнал (микрофон, грамофонна доза, и др.). Кабела на микрофона трябва да е до 1м., а на моя съм го дал 20см. и ниските и високите честоти значително се засилиха. 3,5м. е прекалено много за входен кабел, всички USB компютърни кабели са максимално 2м., има и по-дебели 3м. екранирани кабели за хард диск. Същото е и в аудио техниката, а усилвателят по принцип трябва да е заземен, но заземяване = зануляване, което е доста опасно и по-добре да не се прави. Фабрично се прави галванично зануляване, чрез входният мрежов филтър, което също е много опасно. За намаляване на "Скин ефекта", кабелите за тонколоните и бобините във филтрите би трябвало да са литцендрат, но това не се прави, но за тонколоните е добре жилото на кабела да оплетено с колкото се може повече и по-тънки жички, като затова се избира по-голямо сечение на кабела, а не просто дебелината е важна, колкото броят жички в него. По принцип те би трябвало да са лакирани помежду си, но не знам как е при скъпите аудио кабели.

преди 6 часа, killchain написа:

Помоли някого вкъщи да смени кабелите със старите - само че без ти да знаеш кога. И ако хванеш разлика, значи наистина има :D

Няма нужда, повечето ефекти се откриват случайно и последното място е било да се усъмниш в кабелите.


  • Еха 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

3.5 метра е дължината на кабелите  от крайното стъпало до колоните. Интерконектите - от източници до предусилвател, и от предусилвател до  крайно стъпало, са значително по-къси - под 1 метър.

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 16 часа, peppone1 написа:

Ето защо съм против предусилвателите. Едно време и аз бях пуснал такава тема за кабелите, заради които теми бях изключен от форумите. Но на тонколоните кабелите не е нужно да ги сменяш, най-важни са входните, особено на предусилвателя от източници на слаб сигнал (микрофон, грамофонна доза, и др.). Кабела на микрофона трябва да е до 1м., а на моя съм го дал 20см. и ниските и високите честоти значително се засилиха. 3,5м. е прекалено много за входен кабел, всички USB компютърни кабели са максимално 2м., има и по-дебели 3м. екранирани кабели за хард диск. Същото е и в аудио техниката, а усилвателят по принцип трябва да е заземен, но заземяване = зануляване, което е доста опасно и по-добре да не се прави. Фабрично се прави галванично зануляване, чрез входният мрежов филтър, което също е много опасно. За намаляване на "Скин ефекта", кабелите за тонколоните и бобините във филтрите би трябвало да са литцендрат, но това не се прави, но за тонколоните е добре жилото на кабела да оплетено с колкото се може повече и по-тънки жички, като затова се избира по-голямо сечение на кабела, а не просто дебелината е важна, колкото броят жички в него. По принцип те би трябвало да са лакирани помежду си, но не знам как е при скъпите аудио кабели.

Няма нужда, повечето ефекти се откриват случайно и последното място е било да се усъмниш в кабелите.

Не ми се ще да цапаме точно в тази тема, но ти предизвикваш това!
Къде заби от кабели за тон-колони на микрофони и грамофони дози? Темата е друга!  Кой го казва това, че кабела на микрофон трябва да е не по дълъг от 1м, а ти пък си оставил 20см, ходил ли си в кръчма във времето когато нямаше безжични микрофони да видиш как хората си пеят с кабели на микрофона по над 5м и всичко е точно. USB и DATA кабела на хорд диска нямат нищо общо с кабел за входен сигнал на НЧУ, по едното върви цифров сигнал, а другото аналогов. Другите щуротии за жичките няма да коментирам.
Извинявам се на автора за отклонението от темата!

  • Харесва ми 3
  • Ха-ха 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

А, няма нищо! Аз съм си пуснал Вивалди - Concerto in B Minor for Violin RV 386 -в изпълнение на Джулиано Карминьола и Венецианския бароков оркестър и направо се размазвам от кеф от качеството на музиката!

 

sny87733.jpg

  • Харесва ми 3

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Имам един въпрос по отношение на захранващите кабели за аудио устройства. Всичките ми аудио и видео устройства са със захранващи кабели по европейски стандарт - IEC-Шуко. Обаче на някои от уредите конекторите за захранващи кабели са с по два пина, а на останалите уреди - с по три пина.Пример:

194485d1366063010-iec-kontakt-spa-rsma-l

Т.е. на някои уреди - усилвател, плейър - липсва средният пин. И кабелите им съответно са с отвори за два пина.

Предполага се, че третият пин би трябвало да е свързан с масата на устройството. Електроинсталацията ми в апартамента е от стария тип - двупроводна, като нулата е заземена. В контактите естествено масата е свързана със заземителната клема с мостче.

Въпрос - при комбиниране на устройства с два и три пина във веригите им за захранване, това може ли да доведе до разлика в потенциалите на нулата, протичане на уравнителни токове и в резултат на това - на допълнителни смущения /съскане, брум и т.н./ в аудиотракта на устройствата?

Втори въпрос - налага ли се за такива устройства /с два пина/ да пускам допълнителна жица за заземяване - от масата на устройството до тръбите на парното отопление /при нас са метални от стария тип/?

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Най-доброто решение е да прекъснеш зануляването в контакта, което може да увеличи брумовете и смущенията, но не е добре корпусите на устройствата да са под напрежение, спрямо галаванична фаза от други незанулени устройства. Изравнителни токове текат само в момента на включването на входните кабели и всички останали устройства се зануляват именно през входните кабели, но при избил уред, може да изгори и зануленото устройство. Може също да сложиш галавничен изолатор на кабелната мрежа, която галаванично да занули устройствата, ако са свързани към нея. НИКОГА не взимай зануляване от водопроводната инсталация, ако си на високите етажи, съпротивлението на инсталацията е голямо и между нулевият проводник и водопровода има пад на напрежение около 10V, за 8 етажен жилищен блок, а при по-високите блокове, разликата се увеличава. Ако имаш входен мрежови филтър, трябва да провериш дали и той не праща галванична фаза към корпуса на устройствата. Ако устройствата не са свързани към кабелната мрежа, през телевизора и др., можеш да направиш галванично зануляване чрез един кондензатор, но не офазяване както е масово при входните филтри.

 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Недей модва нищо, щом е проектирано по такъв начин така трябва да е , можеш да ги включваш в един и същи контакт/разклонител и нищо повече.
 

преди 5 минути, peppone1 написа:

Най-доброто решение е да прекъснеш зануляването в контакта

Ти чуваш ли се какъв съвет даваш ? :angry:

  • Харесва ми 2

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Тъй като заради мен, ограничиха правата ни да допълваме мнението си, сега ще го пльосна тук, след другият подребител, за да стане темата една каша, вместо да е подредена и хубава. За да избегнем брумовете на усилвателя при липса на зануляване, то можем да направим галванично такова. Галванично зануляване можем да направим чрез един кондензатор, без значение от капацитета, но да не е по-малък от 2,2nF. Кондензатора можем да го свържем вместо мостчето между нула и занулителната пластинка в разклонителя шуко. Разбира се галваничното зануляване няма да предотврати евентуално токово поражение върху човека, затова не е препоръчително в този разклонител да се включват други домакински уреди с метален корпус, (печки, ютиии и др.) ако не сме сигурни в тяхната изправност. Затова този разделител трябва да се направи в гнездото само за домашната аудио-видео техника. Както казах по-горе можем да използваме и галваничният изолатор през кабелната мпрежа, ако усилвателят е свързан към нея, но задължително трябва да се откачи неговото зануляване, защото той ще шунтира и галваничния изолатор, като ще се се налулят и телевизорите, приемниците и др. Опасно е и слагането на външни входни филтри преди устройствата (картинка 2), тъй като техните токове се сумират с тези на вградените в устройствата филтри и могат да причинят поражение. И да не забравяме че най-големите поражения стават благодарение на зануляването, при допир на повреден незанулен уред, към друг занулен такъв. Добре е и в апартаментното табло да се монтира и дефектно токова защита.

 

9440354O.jpgfil-fyc10t1.jpg

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 2 часа, Михайлов написа:

Т.е. на някои уреди - усилвател, плейър - липсва средният пин. И кабелите им съответно са с отвори за два пина.

Предполага се, че третият пин би трябвало да е свързан с масата на устройството. Електроинсталацията ми в апартамента е от стария тип - двупроводна, като нулата е заземена. В контактите естествено масата е свързана със заземителната клема с мостче.

Въпрос - при комбиниране на устройства с два и три пина във веригите им за захранване, това може ли да доведе до разлика в потенциалите на нулата, протичане на уравнителни токове и в резултат на това - на допълнителни смущения /съскане, брум и т.н./ в аудиотракта на устройствата?

Втори въпрос - налага ли се за такива устройства /с два пина/ да пускам допълнителна жица за заземяване - от масата на устройството до тръбите на парното отопление /при нас са метални от стария тип/?

устройствата с три пина, задължително се зануляват със съответния извод на щепсела
уравнителните токове са незначителни и не предизвикват смущения

преди 16 минути, peppone1 написа:

 

fil-fyc10t1.jpg

такива устройства се слагат там, където има комутиращи вериги и създават "бял шум"...ъ-ъ-ъ...тъй де, ширикоспектърни смущения

  • Харесва ми 1
  • Ха-ха 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Регистрирайте се или влезете в профила си за да коментирате

Трябва да имате регистрация за да може да коментирате това

Регистрирайте се

Създайте нова регистрация в нашия форум. Лесно е!

Нова регистрация

Вход

Имате регистрация? Влезте от тук.

Вход

×

Информация

Поставихме бисквитки на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите условия за ползване.