Премини към съдържанието

Търсещ истини

Потребител
  • Публикации

    403
  • Регистрация

  • Последно онлайн

Харесвания

108 Отлична репутация

1 Последовател

Всичко за Търсещ истини

  • Титла
    kaldata приятел

Последни посетители

467 прегледа на профила
  1. През октомври се проведе заключителната дискусия на тема „Здравето”. По план целта беше да се потърсят надеждните източници на съдействие за да бъде човек здрав. Като такива бяха подадени Опитът Лекарят Медиите Познати По отношение опита бе споменато, че тялото знае най- добре кое е добро и кое лошо за човека; че изграденото положително психическо отношение към света е път към здраво тяло; че личната воля е ценен лечител; че справянето със здравословни проблеми в миналото е опора за настоящето По отношение лекарите първоначално се изказа недоверие относно лекарски грешки, небрежност и некомпетентност, печалбарство. Впоследствие се изяви участничка, която се оказа лекарка тук в миналото, която отдавна не е идвала и изменена от годините не е разпозната. Разговорът протече в друга посока, като мнозина си спомниха случаи в които тя им е помогнала и сега изразиха отново благодарност. По отношение медиите бе оценена бързината с която ни дават информация, чрез печатните медии се научават изпитани народни рецепти, но същевременно някои вестници публикуват нелепици. Отбелязано бе, че пациентка е била при внука на Петър Димков, но той не практикува лечението по методите на дядо си, което бе прието, че билкарството не е така надеждно. В защита бе подчертана ползата от самовнушението при ползването на алтернативната медицина. Познатите, като източник на познания за здравето, бяха двустранно обсъдени. Отбелязано бе, че поставяне на диагноза от приятели е недостоверно, че лечението не е съобразено със съпътстващи заболявания и лекарства. От друга страна, на приятелите имаме голямо доверие, техният опит е като нашия- живеем в еднаква среда и заболявания. Участничка сподели, че лекува хемороиди успешно с рецепта от приятели. Този интимен проблем бе приет като доверие към групата и водещия. Бе подчертана ролята на родителите като съветници по здравословни проблеми, защото те знаят и за незапомнени болести, както и за традиционни за рода болести и предразположености, а и тяхната доброжелателност е безспорна. На финала бе предложено следващият летен сезон да бъде разгледана тема за Етиката. Всички участници приеха да посещават следващия цикъл. Като обща оценка за психологическото значение на дискусията отчитам, че се получи доверие, хората придобиват самочувствие да се изказват и дискутират, да се утвърждават и защитават, независимо, че още предпочитат лекционна форма с безспорен лидер.
  2. Относителността на етиката иде от променящата се ситуация свързана с Основното етично отношение: свой- чужд. Имали древните двама вождове- един за мир и друг за война. Този, за мира бил по- благ, този за войната- по- лют. С тях и племето било благо помежду си в мирния труд и люто в ратния. Така искам да изразя най- радикално относителността на правилата за етично поведение, как „Не убивай” се превръща в противоположното си, в „Убивай” и това е пак за добро. В случая древните са променяли лидера, а така и авторитета за подражание, а днес се насочваме към лидери- артисти, като Рейгън, като Зеленски и Слави, които да могат да се превъплъщават в мирновременни и военновременни вождове. Това гъвкаво етично отношение е своеобразно представено у Ботев Блазе му, който умее за чест и воля да мъсти — доброму добро да прави, лошия с ножа по глава
  3. Ядро само от 5 % от множеството, стига да има настойчиво еднаква етика, могат да привлекат другите, ако онези са деморализирани. Не е чудно, че християнската етика в разлагащата се Римска империя е надвила. Само 5% са достатъчни за да тръгнат след тях такива, които са неуверени и не принадлежат към никоя морална система. Деморализацията, скепсиса по отношение на правилата, правят хората безразлични към това, да отстояват някакви свои норми. От друга страна, това незначително ядро, тези 5% не носят практически отговорност, защото по никакъв начин не са облечени с власт и отговорност за да водят. Може да се каже, че последователите сами са избрали тези, а не други норми, което пък е вярно само до толкова, доколкото в магазина подсъзнателно избираш рекламираната, видяната многократно, а не друга стока. В цитирания експеримент това са подставени, тайни лидери, за които няма съгласие или „обществен договор” да бъдат следвани. Подобни групи за влияние стават причина да вярваме в някаква конспирация, пък то си е и реална възможност при едни целенасочено режисирани НПО, с влияние, умножено от медиите.
  4. Не е сблъсък на етични възгледи, а на системи елементи и връзки. Когато се противопоставят различни възгледи, примерно дискутират двама политика за морала в обществото или учител и родител за възпитанието на ученика, или прависти- различни страни по някакво дело, то не се противопоставят само техните етични възгледи. Във взаимоотношението влизат целите множества, съставени от досегашен живот, опит, познания, контакти, семейно, приятелско и подкрепящо обкръжение, дори и толкова далечни елементи като демография, материална осигуреност, социална компетентност. Сблъсъкът на етични възгледи е абстракция, опростяване, което не е решаващо за изясняване или преодоляване на ситуацията. Тези дни имаше конфликти на училищните власти с родители от цигански етнос- в паника, че децата им може да бъдат отнети. Учителите смятаха, че подобна постъпка е абсурдна (извън всякакви етично допустими норми), а за родителите това беше вероятна постъпка. Не може при това положение да се проумее случилото се извън демографското положение, социалния статус, религиозните водачи с техните проповеди съставящи мирогледа на множеството и т.н., т.е. колкото по- голям обем от елементи и връзки разглеждаме, толкова по- надеждно е да установим значимите фактори и да си съставим по- вярна картина. Казано другояче, най- лесно би ни било да определим някаква функция само чрез един аргумент , но най- точно ще я определим ако имаме предвид всички значими аргументи.
  5. Редно е да се добави, че в подмножеството "семейство" елементите- съпрузи имат различни ФУНКЦИИ. Различните функции поставят граници на Кантовия императив. Аз на практика правя на съпругата си нещо интимно, което самият не бих желал да изпитам. Функцията води до съществени разлики на елементите, които при някои случаи могат да бъдат игнорирани, (ако не са от значение), но в други не.
  6. Два цитата от Монтен "За стиховете на Вергилий" Опити, т. 3, с. 91 и 93 1. "Сполучливият брак, ако изобщо съществува, отхвърля намесата и условията на любовта.Той се мъчи да я замени с приятелство. Това е едно приятно преживяване на дните, изпълнено с постоянство, доверие и безкрайно много твърде осезателни и полезни услуги и задължения от страна на двамата. Никоя жена, на която бракът е по вкуса, Optato quam junxit lumine taeda (в брак съчетана, при сватбени факли желани) не би желала да бъде едновременно любовница и приятелка на своя мъж. Ако е приела мъжа си с чувство на привързаност, тогава това чувство е и по- почтено, и по- трайно" 2. "Служи на мъжа си като слугиня и се пази от него като от враг" С тези цитати пред мен се отваря въпросът Приятел или Враг? Доверие или слугуване? Явно есетата на Монтен са в по- голяма степен литературни творби, допускащи вътрешни противоречия, отколкото научен труд в който едно твърдение не може да е отречено с друго безоснователно. И така- Защо пред/следсексуалната връзка продължава и без секс? Много животни се отделят след периода на чифтосването. Кое задържа човека в група? Може би това е някакво безпокойство, тревога от самотата? Изглежда жената намира сигурност в мъжкото присъствие, както когато се отглеждат деца, така и преди и след това. От друга страна обаче, ако съпругът е закрилник, от къде се появява този „Враг” у Монтен? Да не би това да е хитрината на котката, която бяга от зимата при човешкото огнище, но смята големия и силен за враг и е готова да забива нокти, бяга или отмъкне нещо във всеки удобен момент, уверена, че ще бъде отново потърсена заради това, което изпълнява? Ето тук е въпросът за връзката между елементите в множеството „семейство” или „любовна връзка”. Коя е центростремителната сила, която ни задържа? В едни от възгледите у Монтен става дума за приятелство, види се в обезпечени семейства, където и самостоятелно индивидите са независими. В други за материална зависимост. При брак по сметка богатата съпруга кори мъжа си: “Sit tandem pudor; aut eamus in jus; Multis mentula millibus redempta, Non est haec tua, Basse; vendidisti;” „Имай срам или с теб да се съдим: членът, купен за милиони много , Бассе, твой не е; ти ми го продаде.” Възможно е необходимостта от подкрепа при самота или бедствия, при глад, безработица или при страх от необходимостта да се работи, да са причина да се свързват хората, а сексуалното да бъде само връвта, с която да се върже магарето за сливата. Пък може и необходимостта от постоянна слугиня, която щом се усети за кое са я взели, приема мъжа за враг (което пък е обратната причинност на котешкото обяснение и не е по- убедително). Макар и без изчерпателност, връзките се определят като стремеж за удовлетворени потребности, за които пък вж. Маслоу . Откривайки потребността във връзката, вече може да прогнозираме и обсъждаме системата.
  7. Грета Тунберг или Популярност и Авторитет Активността на г- ца Тунберг започва през 2018 г., когато е 15 годишна. Получила медиен интерес и подкрепа, тя става световно известна еко активистка. Получава широка популярност и с дръзкото си поведение, поставяща пред влиятелни световни форуми изисквания по екологичните проблеми. Популярността й дава възможност да направи известна каузата, но не може да привлече привърженици, последователи, защото не е постигнала авторитет. Популярните личности могат да рекламират, но не и да водят. За да предизвикват уважение, подражание и желание за следване е необходимо изграждане на авторитет.
  8. Фрагменти Времето на живот като характеристика на самоуправляващата се етична система. Никоя етична система не е вечна. Поради това трябва да имаме предвид нейната трайност. Животът й се определя от сложността на системата и животът на най- сложните функционални подмножества, както и авторитетите, определящи я. С отпадането им се руши и етиката. Деморализация, последвана от преморализация. „Гле`й 10.11.1989 и пиши”. Институти и организации се ангажираха с „комунистическия морал”, който се промени с появата на новите авторитети и условия на живот. *** Социалните науки са особено трудни за съвременно изследване защото в значителна степен зависят от контекста- средата, както и от състава- авторитетните личности и групи. *** Отношението „Собственост” е неизменна част от взаимоотношенията, защото включва „моето” пространство, моите вещи, моите най- близки и отстояването им. В каквото и да е множество, тези елементи биват заявени суверенно, че са част от подмножеството, което съм аз. В този смисъл полярността мое- чуждо определя етичен проблем. *** Взаимосвързани подмножества (по Конфуций) между баща и син; (родители- деца) между мъж и жена; (мъже- жени) между братя; (съседи, колеги) между различни семейства; (родови, народностни, по местообитание и национални разлики, опростено наречени ближни-чужди) между владетеля и поданиците (авторитети- последователи или клиенти) Обаче такива връзки, като учител- ученик, лекар- пациент, лице- медия, работодател- работник отсъстват.
  9. А сега, моля още един експеримент. Затворете очи и се вслушайте в шумовете. Представете си, че ви няма. Тази пак ще прави същото, онзи пак ще прави същото. Едни ще се смеят, други ще вдигат патардия, трети ще се възползват от откритите възможности... само вас няма да ви има.
  10. Микро ръководство по етика за новаци системен аспект Където и да сте- нова работа, ново училище, нов жилищен квартал, нов спортен клуб, винаги трябва да усвоявате нова етика Осъзнайте, че етиката с която трябва да се съобразявате са я формирали важните клечки. Открийте кои са те. Това може да е Големият, Сивият кардинал, Вещицата или някой друг, включително Пъдарят или Мама, а дори Групата на зайците. Докато ги откриете, бъдете вежливи с всички (не знаете още нито структура, нито функции, така че усмивката и вежливостта да не слизат от лицето. Според наклонностите си можете да се постараете да бъдете близо до важните или далече, но във всички случаи трябва да разучите какво смятат Те за добро. Не си спестявайте да задавате въпроси, съдържащи „Редно ли е”, „Бива ли”, „Добре ли е”, „Какво ще кажете/ще каже/кажат …”, „Позволено ли е”, „Ще одобри/те/ят ли”, Дали ще ме похвалят/забележат/харесат ако”. Питането е много важно. „С питане един- на моя мъж жената…” Заздравете връзките с хора, които ви се струват ценни, помагат, значими са, държат възлови позиции/имат важни функции. Подражавайте. Подражавайте на всеки, когото цените и смятате за успял. Така придобивате поведение, което успява. Не забравяйте, намирате се в система със свързани елементи, които функционират различно, но вашето място е тук, а правилата ви за поведение се откриват като гледате тези, които са като вас, като питате и слушате. И последно. Като елемент от системата, можете сам да определяте правилата. Да налагате контраетика и контракултура. Съответно трябва да поемете негативните последици, щом вашите противоречат на установените. Ако вече сте изучили етиката на системата и нещо не ви харесва, добийте авторитет за да прокарате каквито и да е реформи. На добър час!
  11. Моля, направете следния експеримент. Прочетете началния постинг с погледа на една отговорна, зряла жена на 26. Другата гледна точка ще ви даде допълнителна информация. Може да не е единствен верен път, но е друг път.
  12. Помагат делата, пък форумите- съчувствие и окуражаване. Не смятам, че форум може да даде грижа. Нито пари. Ето, собственикът на форума призовава за помощи, но от необходимите 1000Е са дадени 143Е. Обаче остава отворен въпросът- Какво според вас би помогнало на Asq11 ?
  13. Парадокс „Жилище срещу гледане” Юридическа страна: Две лица сключват договор, че едното прехвърля на другото собствеността на жилището си, но до смъртта му другото лице се задължава да му осигури издръжка и гледане. Същността на парадокса е следната: Ако този, който се грижи е коректен, той удължава живота на прехвърлителя, съответно и разходите си за издръжка и труда си. Ако е небрежен и дори злонамерен, скъсява живота му и съответно по- скоро се сдобива с имота. Старателният и етичен е в по- неизгодна позиция и печели в живота по- малко от този, който е безскрупулен (не че това не се случва при много други обстоятелства). Осмисляне. Етичното поведение носи предимства на лицето, което ги спазва, доколкото не се въвлича в конфликти и санкции за неспазването им. В повечето случаи става дума за предимства на обществото, в което живеят етични (спазващи етичните норми) хора, но и това не е абсолютно. В разглеждания парадокс се касае за съществуването на елемент от системата, който не функционира (нуждае се от грижи) и погледнато абстрактно, удълженият му живот не допринася с нищо за системата. Интуитивната съпротива идва от това, че приемаме живота, включително и неговия за върховна ценност. От друга страна, материалното- жилището в случая, а общо собствеността, заема своето място в отношенията и е съществен мотив при вземането на етични решения.
  14. Каква е съдбата на темата за Анжелизма? Намирах я за интересна? Ако я имате като чернова, пуснете я, моля, в блог.

    1. Anjel Dimitrov

      Anjel Dimitrov


      Ако бъде проявен още интерес ,ще я възстановя.

  15. Мина-а, на Ася й мина. Тъй, де, измъкна се. ПоздравИ се по този случай. Ех, какви времена бяха, когато от една майчина целувка, всичко минаваше . Нещо не може ли да я замести?
  • Разглеждащи това в момента   0 потребители

    Няма регистрирани потребители разглеждащи тази страница.

×
×
  • Добави ново...