Премини към съдържанието
go6o_kara

Какво да правим когато не стартира компютъра?

Препоръчан отговор


Целта на този материал е да ви представи пътища и начини за лекуване на компютъра в домашни условия. Постарал съм се да представя информацията в максимално нетехнически и разбираем вид. Съответно умишлено някои неща са неточно поднесени, с цел да бъдат по-добре разбрани. Има незасегнати аспекти като перфектно работеща система с +13 волта вместо +12 и други подобни частни случаи.

Неправилното изпълнение на съвети от тази статия може да доведе до сериозни последици. Ерго, всичко което правите си е на ваша отговорност.

Компютъра може да спре да работи по няколко основни причини с общ знаменател - електричество. Гръмнало захранване, гръмнала мрежова карта, гръмнала видеокарта.

Как да предпазим захранването си?

Публикувано изображениеПубликувано изображение

Минимума е защитен разклонител.

Ако искате когато мигне тока или спре за минута да не спира компютъра минавате на UPS - това е защитен разклонител + батерия. Стандартно ниският клас UPS са проектирани да дадат 5-15 минути живот на компютъра на батерия, с цел да се запишат файловете с които се работи и да се изключи по безопасен начин.

Публикувано изображение

Регулатор на напрежението - тази кутийка представлява трансформатор който се грижи да подава стабилно напрежение 220/230/240 волта по желание, като входящото може да е приблизително и според модела в рамките на 160-280 волта. Изключително удобен и полезен уред за вили, села и всички места където енергото взема пари, а доставя "нещо".

Как да предпазим видеокартата си?

Предпазваме монитора. Включваме го заедно със захранването в защитено гнездо. Качествено изгорял от токов удар монитор може смело да я отнесе със себе си.

Как да предпазим мрежовата си карта?

Като за начало се слага външна мрежова карта. Защо? Защото когато изгори тя вероятността да вземе и дънната платка със себе си е минимална. А цената на една мрежова карта е 10-15лв. Докато вградената мрежова карта в добрият случай ще изгори и дънната платка ще работи, а в лошият няма да работят и двете. В такъв случай гаранция се отказва, тъй като дънната платка е използвана "неправилно". Все едно да пуснете 220 волта на телефона си и да си търсите гаранцията в последствие.

Как гори мрежова карта?

Лесно. Доставчикът на интернет има грижата това да се случва, с цел да намира занимание на абонатите си. При токов удар на устройството на доставчика той идва към компютъра ви. Това устройство е повечето случай е суитч(комутатор), често неправилно бъркано с хъб и рутер.

Някои модели разклонители и UPS имат и защита за мрежова карта. Ако е налична е препоръчително да се използва.

------------------

Полезна информация:

На различните дъна разположението на компонентите може да се различава малко. Целта е да знаете какво да търсите.

Публикувано изображениеПубликувано изображение

1. Тук се включват бутоните за вкл/изкл и рестарт, лампичките за твърдия диск и тази която показва че компютъра работи. И най-важното: пищялката, pc speaker.

Какво прави пищялката? Пищи. Нека оставим настрана значението на различните звукови кодове.Пищи ли по начин който не сте чували преди има проблем. Обикновено са поредица от къси и дълги звуци, понякога е непрекъснат, а някои дъна обичат да свирят мелодии.

2. Батерийка. Служи за запазване на настройките на BIOS когато няма ток. Да не се чете "когато компютъра е спрян", това е голяма грешка, защото тогава също се подава напрежение.

3. Слотове за РАМ памет. Всеки слот има жлеб който прави обратното поставяне на платката невъзможно.Също така при различните видове РАМ памет SD, DDR 1, 2, 3 жлеба е на различно място тъй като поставянето на друг стандарт памет е фатално за системата. Задължително преди поставяне се гледа правилната ориентация на платката памет. Изваждането от слота е лесно - щракат се щипките настрани и се издърпва плочката. Поставянето може да стане по два начина:

- Платката се поставя в слота като симетрично се натиска с пръсти отгоре в двата края и заедно се щракват палците на слота.

- Първо се натиска и защипва единият край, а след това другият.

SD РАМ която не е показана на снимката има два жлеба.

Публикувано изображение

4. ATX захранващ конектор. Необходим за да работи компютъра. Може да се постави по един начин само.

5. Конектор за вентилатора на процесора.

6. Захранващ конектор за процесора. Без него компютъра няма да работи, но вентилаторите ще се въртят.

Синият слот по средата на дънната платка е за видеокартата.

Ако разполагате с мултицет или волтметър сега е момента да го извадите.Когато захранването е включено в контакта, но компютъра не работи трябва да имате +5 волта на виолетовата и зелената жички. Т.е. черната сонда се бучва на кой да е черен кабел, а червената на виолетово и зелено след това. Мерим право напрежение! След това когато пуснете компютъра и се въртят вентилаторите можете да измерите и другите цветове които ни вълнуват: на жълто се очакват +12 волта, на червено +5 волта, на оранжево +3.3 волта. +/- разлики над 5% са нежелателни, дори могат да бъдат смъртоносни за някои компоненти. За да получите достоверна информация е препоръчително да мерите когато са включени всички компоненти. BIOS също показва тези напрежения, но точността там обикновено е в границите на научната фантастика.

В случай че имате съвместими, работещи компоненти можете да ги вкарате в играта на точка 13 от последващото упътване. Така ще бъдете сигурни кой компонент е загинал.

Преди да започнете огледайте дънната платка, видеокартата и захранването за надути кондензатори. Мисли в насока "едвам се е надул, нищо му няма" са изключително вредни, особено за нетренираното око. Нагледен пример с "едвам" надут кондензатор:

Публикувано изображениеПубликувано изображениеПубликувано изображение

"Нормално" надути и изтекли кондензатори:

Публикувано изображениеПубликувано изображение

Нека разгледаме ситуацията "Компютърът не работи, няма картина"

С два под-варианта:

- вентилатори не се въртят

- вентилаторите се въртят

Натиснали сте бутона за включване и нищо не се случва.

1) Проверявате захранващия кабел и положението на on/off бутона на гърба на компютъра ако има такъв.

2) Махате страничният капак на кутията.

Публикувано изображение

3) Целта на упражнението е да изключите всички кабели на захранването от компютъра. Захранване се нарича металната кутийка в горният ляв ъгъл на снимката с надпис "Antec" на нея и много кабели. Вероятно ще има разлики с вашето, примерно вентилаторът няма да е отдолу, а отзад до буксата за захранващия кабел. Ако имате притеснения за буксите разгледайте темата за монтаж на захранване линкче.

4) Разкачили сте всички захранващи кабели от компонентите. За разнообразие включвате захранващ кабел на оптичното устройство, така ако захранването работи, но вентилатора му е спрял ще знаем по мигащата лампичка. Потвърждавате че захранващият кабел е включен и че бутона On/off е в позиция on ако го има.Хващате смело широката бяла букса, номер 4 на горната снимка. С кламерче, пинсета или каквото се сетите окъсявате зелената жичка с коя да е черна. Ако захранването работи лампичката на оптичното устройство ще започне да свети, а вентилаторът да се върти ако работи. Ако работи продължавате към следващата точка, ако не бегом към точка 15

5) Ако вентилаторът не е сработил е задължително да се смени. За времевата рамка на сегашното упражнение не е фатално ако не работи, но при работа над половин час захранването вероятно ще изгори.

6) Заемате се с ресет на BIOS. Много герои са загинали безславно на този етап, а всъщност е доста лесно. Махате батерийката на дънната платка(номер 2) и окъсяваме с нещо контактите на гнездото й за 30 секунди. Не бързайте да я върнете на мястото й, нека си стои настрана.

7) Закачаме обратно кабелите 4 и 6 от снимката. Останалите кабели можете да ги закачите. Аз предпочитам да не го правя и разкачам от дънната платка всички интерфейсни кабели.

Публикувано изображение

Червените кръгчета показват SATA и ATA интерфейсни кабели. Също така за някои може да бъде интересно да видят кутия с долу стоящо захранване.

8) Включваме компютъра. Ако всичко е наред той стартира и след няколко секунди изписва някакви странни неща с бели букви на черен фон. Казва че няма от къде да зареди. Нормално, нали му разкачихте периферията. Спирате го от захранващия кабел. Закачате си обратно батерийката и всички кабелчета и кабелченца, включвате го и забравяме случилото се.

Какъв беше проблемът? Забил BIOS.

9) Днес не ви върви и компютърът все още е в почивка. Дърпате захранващият кабел и демонтирате РАМ паметта и видеокартата ако е външна. Изваждате батерийката и пак окъсявате контактите на цокъла й. Изключвате твърди дискове, оптично у-во, флопи, допълнителни платки - тунер, мрежова карта, нещо друго.Издърпват се кабела за интернет и всичко останало освен клавиатурата.

10) Закачате захранването и натискаме бутона за включване. Ако има монтирана пищялка вероятно ще ви надуе главата. В името на качествената музика изтрайвате 15-20 секунди и дърпате кабела.

11) Монтираме обратно видеокартата и една плочка РАМ памет.

12) Точка 10) с надежда за картина. Включихте интерфейсният кабел на монитора, нали?

13) Ако имате повече от една плочка РАМ памет може да опитате с различни плочки.

14) Ако все още няма картина разкачате всичко от дънната платка без процесора и охлаждането му. Изваждате я от кутията. Поставяте я на електроНЕпроводима повърхност, картон примерно. Оставяте я да си почине няколко часа. След това обратно на точка 11.

15) Ако сте стигнали до тук значи сте за сервиз. Виновника е някой от следните: захранване, дънна платка, РАМ памет, видеокарта. Това са компоненти от които едва ли имате допълнителни бройки вкъщи за да пробвате със смяна.

Редактирано от go6o_kara (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

не съм съгласен с твърдението за външната ланкарта - статистиката от работата ми в компютърни фирми е че, точно външната отнася дъното, докато доста пъти вградената само гори без дъното, имал съм и случаи дето трябва да се махне pi (физическия интерфейс) за да запали компа... но съм има много случаи външна да гори pci шината... друг начин да ти изгори дъното е с интелска карта - там жичките, които не се ползват са вързани на маса (идеята на замасяването е тока да не мине през елемента а през масата на ел инсталацията, обаче в тоя случай тока е много пъти по голям и отнася целия комп (особенно ако контакта не е занулен, каквито са 70% от контактите) пък може и да се спаси ланкартата... иначе всичко е много добре написано и обяснено...

Редактирано от the professor (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

не съм съгласен с твърдението за външната ланкарта - статистиката от работата ми в компютърни фирми е че, точно външната отнася дъното, докато доста пъти вградената само гори без дъното, имал съм и случаи дето трябва да се махне pi (физическия интерфейс) за да запали компа... но съм има много случаи външна да гори pci шината... друг начин да ти изгори дъното е с интелска карта - там жичките, които не се ползват са вързани на маса (идеята на замасяването е тока да не мине през елемента а през масата на ел инсталацията, обаче в тоя случай тока е много пъти по голям и отнася целия комп (особенно ако контакта не е занулен, каквито са 70% от контактите) пък може и да се спаси ланкартата...

иначе всичко е много добре написано и обяснено...

Напълно съм съгласен с колегата.Евала за темата доста е полезна за много начинаещи.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

the professor, както съм писал горе темата е насочена към начинаещите. Хора от които се очаква да не знаят кое точно им е видеокартата примерно. Не ги виждам с разпояването на SMD чип. Дори и дънната платка да оцелее, това означава че гаранцията й отива на френската ривиера, това ти е ясно. Заземяването е личен проблем на всеки човек притежаващ компютър или какъвто и да е електроуред. Офазеният корпус винаги ме е радвал :cool:

Все още смятам че е по-практично да се използва външна мрежова карта. Питай абонатите на интер-блях :cool:

Което насочва темата към лаптопите. Виждал си изпукала мрежова карта, един-два USB порта и гръмнал принтер, нали.

Притежатели на лаптопи, купувайте си рутери! Хем ще имате настина лаптоп, хем ще ви гори рутера. А D-линковете ст3м0 ги сменят гаранционно. Не съм гледал кои модели са галванично разделени.

////весело - като копираш нечии ник и автоматично копира и линка към профила му и прави текста удебелен.


Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Много полезно.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

имам един стар компютър които днес реших да го пусна но не иска да светхе когато натисна копчето само премигва екрана и до там продалжава да си брамчи и всички вентилатори си работят имаш ли предложения от какво може да е? благорадя предварително

Редактирано от Lyudmil (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

имам един стар компютър които днес реших да го пусна но не иска да светхе когато натисна копчето само премигва екрана и до там продалжава да си брамчи и всички вентилатори си работят имаш ли предложения от какво може да е? благорадя предварително

Само да допълня,когато се изтощи батерията на дънната платка компютъра не иска да тръгне въобще.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Само да допълня,когато се изтощи батерията на дънната платка компютъра не иска да тръгне въобще.

Не е така, компютъра може да тръгне и без батерия, но няма да запомни настройките в BIOS-а.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Не е така, компютъра може да тръгне и без батерия, но няма да запомни настройките в BIOS-а.

Казвам го от личен опит ремонтирам компютри и имам три такива случая. Компютъра въобще не може да се включи и след смяна на батерията с нова веднага стартира. И аз искам да си го обясня защо е така, има възможност батерията да дава на късо.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Казвам го от личен опит ремонтирам компютри и имам три такива случая. Компютъра въобще не може да се включи и след смяна на батерията с нова веднага стартира. И аз искам да си го обясня защо е така, има възможност батерията да дава на късо.

Защо не я махаш батерията? Ако мислиш че окъсява - премери я.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Защо не я махаш батерията? Ако мислиш че окъсява - премери я.

Не съм се сетил да замервам батериите,направо пробвам с нови и компютъра тръгва.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Захранването ми е Forton ATX 400-PNF. Конфигурацията ми е пише на профила. Вече 2-3 пъти PC-то не стартира от първия път. Изключвам захранването от копчето след секунди като пробвам пак се включва. Днес обаче ми донесоха новия хард диск WD BLUE 1TB и докато прехвърлях от стария на новия ми изписа нещо от рода на "Преминаване в режим на готовност" и компютъра се изключи, съответно не се включи пак от първия път. Слагал съм допълнително охлаждане,http://kaldata.com/forums/uploads/monthly_02_2011/post-282997-0-95683100-1296644569_thumb.jpg мисля да сменям видеокартата лятото с GTS-450 (или 460 зависи от цената), или да слагам accelero s1 или twin turbo. Притеснява ме много защото от 2 седмици захранването и видеокартата са с изтекла гаранция. Възможно ли е втория хард и 3те вентилатора да минават границата на възможностите му? Единия вариант е да продавам захранването и да купувам ново нещо по-добро по възможност до 100 лева съобразено с gts-460 и още модинг, а другия е да оправя старото по някакъв начин, нека който може да ме посъветва

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Захранването ми е Forton ATX 400-PNF. Конфигурацията ми е пише на профила. Вече 2-3 пъти PC-то не стартира от първия път. Изключвам захранването от копчето след секунди като пробвам пак се включва. Днес обаче ми донесоха новия хард диск WD BLUE 1TB и докато прехвърлях от стария на новия ми изписа нещо от рода на "Преминаване в режим на готовност" и компютъра се изключи, съответно не се включи пак от първия път. Слагал съм допълнително охлаждане,http://kaldata.com/forums/uploads/monthly_02_2011/post-282997-0-95683100-1296644569_thumb.jpg мисля да сменям видеокартата лятото с GTS-450 (или 460 зависи от цената), или да слагам accelero s1 или twin turbo. Притеснява ме много защото от 2 седмици захранването и видеокартата са с изтекла гаранция. Възможно ли е втория хард и 3те вентилатора да минават границата на възможностите му? Единия вариант е да продавам захранването и да купувам ново нещо по-добро по възможност до 100 лева съобразено с gts-460 и още модинг, а другия е да оправя старото по някакъв начин, нека който може да ме посъветва

Захранването ти е достатъчно мощно. Дефинирай "не стартира от първия път". Какво точно се случва - въртят ли се вентилатори, чува ли се звук от пищялката?/имаш ли такава/ Имаш, вижда се на снимката. Редактирано от go6o_kara (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Значи да обясна. Бях с 2 харда и dvd. но брат ми ми зе преходника за сата (ще взема тия дни нов преходник) и сега съм спрял двд-то и съм с нов хард диск. Проблема е съвсем от скоро. Натискам копчето за стартиране но не стартира, някой път вентилаторите тръгват за секунда и спират. Натискам няколко пъти копчето, но няма признаци на живот. Спирам захранването от копчето след секунди го включвам и компютъра тръгва. Това много ме притеснява огледах всички кабели букси и не виждам проблем и незнам какво да правя.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

-премерване на напреженията с мултицет -проверка за надути кондензатори в захранването -ресет на биос

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

...

Компютър със същото проблемче ми донесоха за поправка.

Обаче както си правело както ти описа, така един ден компютъра просто не стартирал въобще.

На пръв поглед всичко вътре беше ОК, кондензаторчета подути нямаше и т.н.

И тъй като имах друго захранване, не се занимавах да го ремонтирам, просто го замених и всичко беше 6.

Отвори все пак захранването и го огледай за подути или изтекли електролитни кондензатори.

Опитай да го запалиш без дънната платка и да видиш дали ще тръгне, като след това измериш напреженията на Molex конектор.

Ето така се включва захранване без дънна платка

post-247750-0-96664000-1296647878_thumb.

Редактирано от jjjjjk (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Компютър със същото проблемче ми донесоха за поправка.

Обаче както си правело както ти описа, така един ден компютъра просто не стартирал въобще.

На пръв поглед всичко вътре беше ОК, кондензаторчета подути нямаше и т.н.

И тъй като имах друго захранване, не се занимавах да го ремонтирам, просто го замених.

и аз предпочитам да го сменя дай съвет за нещо до 100 лева ако може ще зимам gts-460 по-нататък

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

и аз предпочитам да го сменя дай съвет за нещо до 100 лева ако може ще зимам gts-460 по-нататък

Допълних си коментара, прочети и останалата част.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Допълних си коментара, прочети и останалата част.

страх ме е да правя такива работи ще го дам на един познат да го погледне, а възможно ли е да се получава ако не съм кварал някоя букса както трябва

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Я най-добре тичай при някой който знае какво прави. Според мен е безсмислено да се опитваме да ти помагаме, щом се страхуваш/не искаш/не можеш да изпълниш половината неща. Така ще си спестиш и време и нерви. Да, може да е от някоя букса.

Редактирано от go6o_kara (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Исках да разбера дали си струва да го правя или да зимам ново направо :baby:

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Исках да разбера дали си струва да го правя или да зимам ново направо :baby:

Кое дали си струва, захранването ли? В момента информацията която си дал е равна на "тука на едно нещо му има нещо". Видях че питаш какви пари може да му търсиш на това захранване, значи си си наумил да го сменяш. Тогава за какво е целия разговор тук? Компютри не се оправят с потупване по кутията. Правят се тестове, губи се време, трябват знания.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Добавете отговор

Можете да публикувате отговор сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате регистрация, влезте в профила си за да публикувате от него.

Гост
Напишете отговор в тази тема...

×   Вмъкнахте текст, който съдържа форматиране.   Премахни форматирането на текста

  Разрешени са само 75 емотикони.

×   Съдържанието от линка беше вградено автоматично.   Премахни съдържанието и покажи само линк

×   Съдържанието, което сте написали преди беше възстановено..   Изтрий всичко

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Добави ново...

Информация

Поставихме бисквитки на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите условия.