Премини към съдържанието
ivanov4343

Кога и как се използва съединител

Препоръчан отговор


здравейте,

започнах курс за категория В.

И имам проблем..

все още не сме на практика но скоро ще я почнем

 

Проблема ми е при потегляне

натискам съединител, включвам на първа, започвам да отпускам съединител и в същото време да натискам педала на газта

 

тогава или подавам повече отколкото трябва (двигателя се затормозява) или поък по-малко (двигателя изгасва)

 

 

другото което е:

много ми е объркано за съединителя

 

Вече ми обясниха кога се използва, но ситуациите са доста и на практика сигурно ще има още доста и както може да се сетите - нищо не помня.

 

Иска ми се да си запиша подробно кога и колко се натиска съединител за да схвана някаква логика.

 

Благодаря предварително

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Само опит и много каране и ще му свикнеш. На всяка кола е различно кога отделя и кога зацепва съединителя. Ускорението също е различно. На учебната е едно като си купиш твоя ще е подобно, но ще ти е странно в началото.

Един съвет ТЪРСИ АВТОМАТИК когато си купуваш кола.

  • Харесва ми 3

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Съединител се натиска при смяна на предавките, а също и при необходимост от намаляне (без да се ползва спирачката примерно можеш чрез предавките да намаляш). Това не става с обяснение по форумите, а с повече практика. За потеглянето не се безспокой. Така или иначе инструктора трябва да ви обясни какво се прави, какво е полусъединител и т.н.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Шофьорски курсове не се учат по форуми. За това си плащате за курс. Задайте си въпросите към инструктора и ги съчетайте с практика на полигона. Ако знаехте устройство на автомобила нямаше да задавате тези въпроси.

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Задайте си въпросите към инструктора и ги съчетайте с практика на полигона. Ако знаехте устройство на автомобила нямаше да задавате тези въпроси.

Така е колега, но някъде нямат полигони и от първия час още тръгват градско... :)


  • Харесва ми 2

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Намери от приятел,познат или роднина, който има стара "вършачка" и не му е жал да се понаучиш на нея. Излизате на крайна или селска улица с малко движение и започваш едно единствено упражнение - потегляне на полусъединител. Караш така, докато ти кажат, че всичко е ОК. И не си обременявай мозъка с излишна информация от рода - това или онова за какво се използва. Просто го използвай!

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Намери от приятел,познат или роднина, който има стара "вършачка" и не му е жал да се понаучиш на нея. Излизате на крайна или селска улица с малко движение и започваш едно единствено упражнение - потегляне на полусъединител. Караш така, докато ти кажат, че всичко е ОК. И не си обременявай мозъка с излишна информация от рода - това или онова за какво се използва. Просто го използвай!

За целта си има полигони.

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Здравей, преди 1 год. и яз имах същия проблем. Благодарение на баща ми, за три часа научих повече от колкото инструктора беше, ми казвал за 1 месец. Моя съвет е казваш на баща си, да взима колата и да те кара на полигона. Да ти обяснява по-подробно и т.н. и ще се научиш много бързо. Зависи дали баща ти има достатъчно опит. Моя вече прави 28 год. зад волана. " Не се хваля просто споменавам".  Успех :) 

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

За целта си има полигони.

Да, добре е на полигон, но за тази цел не е чак такава вьпиюща нуждата от него. Още повече, че автора има вече няколко часа по управление на автомобил.

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Да, добре е на полигон, но за тази цел не е чак такава вьпиюща нуждата от него. Още повече, че автора има вече няколко часа по управление на автомобил.

Е, нека не подстрекаваме публично управлението на автомобил без свидетелство за правоуправление ;)  Има си полигон във всеки град, а ако човека е от село, няма начин да не се е сетил, че може да се пробва и на безлюден път, двор или нещо подобно. Аз обаче не виждам как в моя град ще се намери ненатоварена улица. Няма логика да се ходи и на село, след като полигона е на 5 -10 километра. И точно на полигона човек може да се пробва сравнително безопасно. Не, че и там не съм крещял, но това е отделен въпрос. 

 

 

 

А по темата...от автомобил до автомобил и от съединител до съединител има много голяма разлика. Не е гаранция, че като се научиш на автомобила, даден от приятеля ти, ще можеш да се справиш от раз и на учебния автомобил. Напротив. Голяма е вероятността да се объркаш тотално при липсата на опит. За да се потегли безпроблемно с един автомобил, е важно и с какво задвижване разполага. Под задвижване разбирам двигател + скоростна кутия с определени предавателни съотношения на предавките ( 1-ва в случая) и главно предаване. Двигателят е важен за това, да предостави достатъчен въртящ момент при оборотите, на които потегляш. Обикновено малък мотор с нисък въртящ момент и високо тегло на автомобила са много лоша комбинация, особено при недобро изчисляване на предавателната кутия от страна на инженерите. А такова може да има, защото един автомобил може да се оборудва с няколко двигателя и за спестяване на разходи, се налага и една предавателна кутия за всички модификации. Е, има и изключения, но в днешно време е по-важно да се продаде нещо, отколкото да е добре направено.  Дизеловият двигател предоставя по-висок въртящ момент, но това не означава автоматично, че с него ще се потегли по-лесно. Всичко зависи от инженерите, конструирали тоя автомобил. Така, че учи се на учебния автомобил, защото с него ще вземаш книжка. Не е необходимо още в началото да се объркваш с различните начини на тръгване при различните автомобили. Това може само да ти навреди. 

Редактирано от bildera_ (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Да приемем, че нямам родител който да ме научи и приятели със собствени коли :)

единствения вариант остава сега на курса

да, но аз искам да имам нещо в главата преди да идем на полигона (имаме такъв).

 

Иначе знам, че съединителя се използва за смяна на предавките. Но до там!

 

Инструктура ни обясни (даже нагледно), но докато кара - говори, толкова много инфо което за първи път на практика виждам и нищо чудно, че съм запомнил едва малка част от него.

 

На мен идеята ми беше да разбера в дадени ситуации какво се прави.

Примерно

тръгвам - включвам на първа, натискам съединител - превключвам на първа

натискам и отпускам газ и съединител, вдигам над 1000 оборота и превключвам на втора (всичко това става бързо)

 

вече съм на втора и така до кога? примерно след 2к оборота на 3-та и така до край

 

но ако все още съм на втора и след 300 метра идва кръстовище на което има знак СТОП - какво да правя?

 

а ако само трябва да намял и съм на трета - слизам на втора до около 1500 оборота и тогава сигурно вече ще съм се огледал - вдигам над 2к и влючвам отново трета

 

ето за такива ситуции ми се иска да знам предварително какво да правя а не като ида там тепърва да се уча

 

----------

когато отпускам съединителя колко да го правя - до половината ли

ами ако идва знак СТОП след съвсем малко да го отускам ли до край или да го държа на половина (полусъединител)

Редактирано от ivanov4343 (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Написал си грешно нещо горе - първо се натиска съединителя и след това се включва на първа скорост, а не обратното. Значи, приеми съединителя като нещото, което винаги е с предимство и се натиска една идея по-рано. Така е при потегляне, при превключване на по-висока предавка и при спиране. Спира ли се екстремно, съединителя също трябва да се натисна заедно със спирачката. Иначе рискуваш колелата да блокират и двигателя да загасне. А докъде се отпуска съединителя, се опитаха да обяснят повечето хора тук. Отпуска се дотам, докъдето започва да зацепва. При всяка кола това е различно и дори при еднакви коли, защото тоя съединител има износване. Затова пък аз ти препоръчах да не се учиш на два автомобила едновременно. После ако имаш желание го прави, но курсовете карай на един автомобил, защото човек свиква с един автомобил и му трябва доста време, за да свикне с друг. Из книгите се споменава, че човек свиква за 10 километра с новия автомобил, но това не е точно така, защото 10 километра могат да се изминат и по магистрала, а там и 100 км да мине, няма как да свикне със съединителя и дори с кормилното управление. А при теб е още по-зле, защото няма да имаш възможността да изминаваш десетки и стотици километри с различни автомобили, та да свикнеш с даден начин на управление. Затова си карай само учебни, пък ако се налага, дай още 30 лева за поправка. Не е срамно да не вземеш от първия път изпита. 

 

Айде сега малко за оборотите. Полезният работен диапазон при дизеловите автомобили е по-нисък от тоя на бензиновите. При дизела имаш максимални 4000-4500 об/мин, а максималният въртящ момент при новите и не толкова нови турбодизелови мотори е в диапазона 1200-2000 об/мин. Бензиновите мотори без турбокомпресор, имат работен диапазон от около 1500 до над 6000 об/мин при някои автомобили. Максималният въртящ момент в повечето случаи е след 3000 об/мин и достига дори до над 4000  об/мин при някои автомобили. Например при моя 1.4 литров бензинов мотор, максималният въртящ момент е при 4200 об/мин. Това не означава, че няма въртящ момент и преди това. Напротив, има, но всичко зависи от това, какво са направили инженерите. От всички тия цифрички следва нещо важно. Дизалът се кара на по-ниски обороти и те не са сравними с оборотите на бензиновия мотор! Така, че никой не може да ти даде точна информация, кога да превключваш на по-висока предавка. А и автомобилите са с различни скоростни кутии и в частност предавателни числа на отделните предавки и главното предаване. По принцип за икономично шофиране се превключва при възможно най-ниски обороти. Например при моята кола има индикатор за това, който светва при малко над 2000 об/мин, което отначало се струва ненормално за тоя зад волан, но в последствие се разбира, че не е точно така. За нормално шофиране в града на бензин ов автомобил с малък мотор, е добре да се достигат поне 2800-3000 об/мин преди да се превключи на следваща предавка.  Но пак казвам, всичко е индивидуално. Има автомобили с къси предавателни числа, има и такива с по-дълги. Отношенията между различните предавки са различни и не може да се каже примерно - стигаш 2200 об/мин и превключваш. За да направиш това, трябва да се уточни най-напред на каква предавка си и след това, какви са разликите в оборотите на двете съседни предавки. Това се установява с опит, а не на курсовете. 

 

Виж, ако  искаш някакви препоръки за твоя автомобил, кажи поне марка, модел и двигател. Дали е бензинов или дизелов. Не може на сляпо да ти кажа - 3000 об/мин и инструктура да те удари с отверката по главата. Моя така правеше - сгреша ли, шамар по врата или с отверка по пръстите на скоростния лост, като сбъркам нещо предавките  :)

Редактирано от bildera_ (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

здравейте,

колата е Пежо 207 - http://www.auto-data.net/bg/?f=showCar&car_id=5350

 

относно грешката - да, горе съм с еобъркал

първо съединител и след това пре/включвам скоростите

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

здравейте,

колата е Пежо 207 - http://www.auto-data.net/bg/?f=showCar&car_id=5350

Е че то с тази кола потеглянията трябва да са песен за новобранец шофьор, освен ако много не ти пречат волана и педалите.

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Извинявай, но преди не си ли се качвал на кола.? Не си ли карал кола? Качваш се в едно такси, и гледай как отпуска съединителя и т.н. Най-добре питай те инструктора си. Нали за това му давате почти 600 лв.? То това му е работата, да ви научи на нещо, не само да взима пари.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Да си дам мнението аз понеже имам доста пресни спомени от курсовете си и от изпитите си за книжка. Понеже по рано спомена за някакви завой и смени на скорости и т.н. да кажа нещо което много ми помогна по време на курса след това и на изпита. Завой се взима в по-голямата част от ситуациите на втора скорост. А относно това дали да се учиш на други коли, недей. В момента в който взех книжката започнах да карам 3 автомобила и въпреки че УЖ се водих подготвен все пак бях получил вече удостоверение за управление на МПС,мазалото беше пълно. Всяка кола си има нужда да свикнеш с нея пък дори и вече да имам 3 години книжка и редовно каране все още като се кача в нов автомобил гледам като теле зеле и ми е терсене докато посвикна най-вече със съединителя. Накратко, учи си се на колата на която ще държиш изпита(тоест на инструктора ти) и когато нещо не ти е ясно го питаш, все пак това му е работата и за това му плащаш сумати пари. 

Успех с обучението и изпитите после!

 

ПС: как може никой да не ми каже че обучение не се пише убочение, а аз се чудя какво не ми изглежда като хората :D

Редактирано от Георги Тренев (преглед на промените)
  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

здравейте,

колата е Пежо 207 - http://www.auto-data.net/bg/?f=showCar&car_id=5350

 

относно грешката - да, горе съм с еобъркал

първо съединител и след това пре/включвам скоростите

Да, както каза Izabel1,  трябва да е песен потеглянето, освен ако от Пежо не са направили нещо нарочно, за да не тръгва тая кола. Пробвай с отпускане на съединителя постепенно, без подаване на газ. Би трябвало да си потегли и на празни обороти, пък после подавай постепенно газ. Пък дизела се кара на по-ниски обороти в сравнение с бензина. Има някаква вероятност тоя мотор да има слабост при потегляне, понеже максималният въртящи момент е нисък за дизел и е при по-високи обороти от нормалното за съвременните дизели. Последните ми спомени от едно 206 бяха, че съединителя отлепяше почти в долно положение и лично това на мен никак не ми допада. Просто свикваш и това е. Моят инструктор бе измислил някакво броене до 5, с което трявбаше да запомним последователността на операциите. И ако забравехме нещо ( примерно ляв мигач бе 5), Повтаряше два-три пъти "пет, пет" и удряше. Така се свиква. Боя му е майката, ама сега никой не възпитава по тоя начин за жалост. 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Няма лошо авторът да се интересува предварително, но шофьорлък не се учи с четене, а с каране. И документът (книжката) не прави собственика си шофьор, прави го практиката.

В даден момент ще стигнеш до извода, че скоростите не се сменят според показанията на оборотомера, няма и да го поглеждаш дори, а според усещането ти за поведението на двигателя - той сам ще ти подскаже дали се нуждае по-висока или по-ниска предавка.

Както вече многократно посочиха колегите по-горе, потеглянето е различно за всеки един автомобил и дори и най-опитен шофьор би допуснал изгасване на двигателя, но при всеки вариант е за предпочитане да позатормозиш с повечко от нужната газ, отколкото да допуснеш загасване на двигателя. Но и второто не е трагично, ще се научиш постепенно за опцията "полусъединител", която ще ти върши безкрайно много и полезна работа. 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Е че то с тази кола потеглянията трябва да са песен за новобранец шофьор, освен ако много не ти пречат волана и педалите.

ако караше курсовете като мене на лада,какво ли ще стане?:)

 

Извинявай, но преди не си ли се качвал на кола.? Не си ли карал кола? Качваш се в едно такси, и гледай как отпуска съединителя и т.н. Най-добре питай те инструктора си. Нали за това му давате почти 600 лв.? То това му е работата, да ви научи на нещо, не само да взима пари.

Много от инструкторите се надценяват,разликата между един и друг инструктор е много ама много голяма

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

ако караше курсовете като мене на лада,какво ли ще стане? :)...

Вероятно щеше да е по-добре подготвен. Аз съм ги карал в гимназията на Жигули и камион ГАЗ 53. А инструкторът Бай Илия (лека му пръст на човека) биеше шамари за всяка издънка... :beat:

  • Харесва ми 1

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Вероятно щеше да е по-добре подготвен. Аз съм ги карал в гимназията на Жигули и камион ГАЗ 53. А инструкторът Бай Илия (лека му пръст на човека) биеше шамари за всяка издънка... :beat:

а мен с бутилка от вода(с капачката)

 

До автора на темата:

Левия крак е само за съединителя,не прави грешка да натиснеш с десния защото ще ядеш шамарите

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Ще се опитам и аз по-просто и на кратко да ти го обясня. Съединителя се натиска само като превключваш предавките или тръгваш, спираш, Колата не може да работи на едно място, ако не е натиснат съединителя освен ако не си на свободна предавка. При спиране съединителя се натиска ако спираш изцяло, а за намаляване на скоростта се използват спирачки, ако скоростта ти намалее и колата започне да тресе преминаваш на по-малка(пак с натискане на съединител, превключване и пак отпускане) най-вероятно на 2ра щом говорим за градско шофиране. Това става с опит, а не само с гледане на обортомера. Аз като започнах курса още през първия час погледнах към обортомера, не че да следя стрелката или нещо такова просто погледнах и инструктура ми сложи някакво картонче да не го гледам :D Само със слух си ускорявах първия час, а и в следващите въпреки, че 'картончето' го нямаше :D

Ако автомобила е дизел потеглянето става по-лесно, там става с малко газ, а в някой случай и без газ, освен ако не тръгваш по баир на горе :)

Редактирано от ivan93bg (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Само опит и много каране и ще му свикнеш. На всяка кола е различно кога отделя и кога зацепва съединителя. Ускорението също е различно. На учебната е едно като си купиш твоя ще е подобно, но ще ти е странно в началото.

Един съвет ТЪРСИ АВТОМАТИК когато си купуваш кола.

Абе автоматика е удобство, но съответно това удобство се заплаща. Примерно ако колата ти харчи 8,9 градско с тоя автоматик ще ти вдигне разхода с най-малко 3 литра и ще вдигне на 11/100. Така, че по добре да има и опция за ръчни скорости, но и автоматичните не са излишни. Един човек ми разказва, че работи в Украйна и да работата са му 40 км. явно знае за какво работи та всеки ден ходи до там. И ми каза, че ако не е автоматик ще ти се откачи ръката с тая ръчка. Вика пускам си автоматика и нямам проблем. Поздрави.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

първо тренирай само със съединителя на равно на ръчна, без газта.

натискаш съединителя, включваш 1 и много бавно и плавно отпускаш докато почне да зацепва леко (заглъхва двигателя), като усетиш че почва да зацепва го натискаш, така след 10-тина опита ще имаш усещането къде точно зацепва (ще можеш да го правиш и по бързо) и почваш втората част от упражнението - като видиш че оборотите леко паднат, задържаш съединителя и подаваш малко газ. третата час от опита е едновременно отпускане до зоната на зацепване и подаване на газ. и четвърта част - на отпусната вече ръчна прослед момента на зацепването продължаваш с отпускането на съединителя и подаване на газ до потегляне. не забравяй - съединител се натиска рязко и се отпуска бавно!!!

категорично съм против да експериментираш на друга кола - както са писали по горе, на всяка съединителя изисква различно усилие да се натисние и отпуска на различно място, така че не тренирай на никоя друга кола, освен на тая която караш курса - на нея ще те изпитват. друго - съединител не се натиска при намаляне на скоростта - докато колата е на скорост - не може да загасне!!! също така съединителя не се ползва с пребоксуване с цел ускоряване, а се превключва на по ниска предавка, щом няма мощност... съединител не се ползва и за държиш колата на място на баир - за това се ползва ръчна спирачка - отпускаш съединителя, докато започне да глъхне двигателя, подаваш газ, отпускаш и ръчната и съединителя...

Редактирано от the professor (преглед на промените)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Да, както каза Izabel1,  трябва да е песен потеглянето, освен ако от Пежо не са направили нещо нарочно, за да не тръгва тая кола. Пробвай с отпускане на съединителя постепенно, без подаване на газ. Би трябвало да си потегли и на празни обороти, пък после подавай постепенно газ. Пък дизела се кара на по-ниски обороти в сравнение с бензина. Има някаква вероятност тоя мотор да има слабост при потегляне, понеже максималният въртящи момент е нисък за дизел и е при по-високи обороти от нормалното за съвременните дизели. Последните ми спомени от едно 206 бяха, че съединителя отлепяше почти в долно положение и лично това на мен никак не ми допада. Просто свикваш и това е. Моят инструктор бе измислил някакво броене до 5, с което трявбаше да запомним последователността на операциите. И ако забравехме нещо ( примерно ляв мигач бе 5), Повтаряше два-три пъти "пет, пет" и удряше. Така се свиква. Боя му е майката, ама сега никой не възпитава по тоя начин за жалост. 

За боя не съм съгласен с теб.Записах се при инструктор,за когото знаех,че е спокоен и уравновесен човек.Всеки път,когато правех грешка(в началото постоянно),той си мълчеше и ме оставяше сам да достигна до извода(ако не успеех,сам да разбера къде съм сбъркал ми обясняваше).

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Регистрирайте се или влезете в профила си за да коментирате

Трябва да имате регистрация за да може да коментирате това

Регистрирайте се

Създайте нова регистрация в нашия форум. Лесно е!

Нова регистрация

Вход

Имате регистрация? Влезте от тук.

Вход

×

Информация

Поставихме бисквитки на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите условия за ползване.