Премини към съдържанието
  • Добре дошли!

    Добре дошли в нашите форуми, пълни с полезна информация. Имате проблем с компютъра или телефона си? Публикувайте нова тема и ще намерите решение на всичките си проблеми. Общувайте свободно и открийте безброй нови приятели.

    Моля, регистрирайте се за да публикувате тема и да получите пълен достъп до всички функции.

     

Lumberman

Образованието - средство за личностно израстване и усъвършенстване или за припечелване и контрол? Или в чий интерес и за чие благо работи (и трябва да работи) образователната система

Препоръчан отговор


Гледам, че няма дискусии за образователната система, нейните проблеми и вариантите за преодоляване на тези проблеми. А това са основни въпроси, защото при сгрешена методология и система, ще произвеждаме и дефектни продукти, т.е. хора, които трябва да се борят с вложените в тяхното обучение недомислици и недостатъци, и ще са претърпели повече личностни щети отколкото ще са спечелели ползи. Американският писател Марк Твен е казал: "Никога не съм допускал училището/школуването да пречи на образованието ми."

Ето в тази статия например са събрани някои интересни цитати за ролята на образованието:
https://dama.bg/article/mark-tven-obrazovanieto-se-sustoi-naj-veche-ot-tova-koeto-ne-sme-nauchili/13830/

Темата за ролята на образованието е всеобхватна и основна, може да се подхване от много места. Специално в българското образование и държавната образователна система от години се повтарят едни и същи грешки, но очевидно доста хора имат интерес нещата да бъдат в това състояние. За начало бих искал да пусна интервю с един мъж, който се е заел с образование въпреки изискванията, методите и натиска от системата, и на критиката му кой ще отговори?

 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 29 минути, Lumberman написа:


... но очевидно доста хора имат интерес нещата да бъдат в това състояние. 

 

Съвсем вярно! Простия и необразован човек, се държи в подчинение много по лесно! И се манипулира по лесно!

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Гост

аз не помня образованието да е имало за цел "средство за личностно израстване"
от както се помня, образованието е имало за цел да подготвя "пчелички" хранещи и обслужващи "царицата" и точно това ги прави податливи на манипулации

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Ами, който плаща, той поръчва и музиката, осъществява контрола. В крайна сметка масовото държавно образование трябва ли да е от полза на индивида? Или наистина да произвежда "пчелички-работнички"?

В това образователно видео има някои интересни исторически факти от историята на образователната система в САЩ:

Редакция от 7 окт. 2018: Видеото е премахнато от YouTube (странно защо ли!). Ето го на друго място:


 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
на 8.05.2018 г. в 10:37, дръндю написа:

аз не помня образованието да е имало за цел "средство за личностно израстване"
от както се помня, образованието е имало за цел да подготвя "пчелички" хранещи и обслужващи "царицата" и точно това ги прави податливи на манипулации

много правилно, повечето бъркат образованието с интелекта, или търсят допирни точки  а те са коренно различни неща. 


Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Тази работа с пришпорването на децата за високи оценки е леко идиотска. Така или инак в реалния свят, съвсем на никой няма да му дреме за оценките ти, а за действителните ти умения. 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Този Johann Fichte (Йохан Фихте) страшни идеи имал за образованието. Струва си да се разглеждат отново и отново (видеото по-горе, за съжаление е на английски). Потресаващи направо. Нищо чудно, че правят ... как беше... обхващането на децата насилствено. И какво се е променило оттогава? Пак имаме образование за елита и образование за масите. И някои по-елитни места, за да може елитът да си поставя някои избрани изсред масите, да ги управляват.

Ще хвърля още едно видео тука (пак за образованието в Метрополията):
 

 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Чета тая статия:

60 000 деца са извън училище, прибират ги със зонов подход

Това ми напомня за методите на Хитлер, гестаповска работа. Бях гледал преди време интервю с една жена от Австрия, в последствие емигрирала в Америка след ВСВ, в което тя обясняваше как образованието в страната се променило с идването на Хитлер на власт и как се създала "хитлеровата младеж". Жената била пратена от родителите в манастир или нещо подобно, за да я спасят от пропагандата и промиването на мозъци така да се каже. И тогава са искали да обхванат всички деца... уж за тяхно благо.
 

 

Но все пак да попитам: защо го правят? Така ли се действа в "свободния свят"? Вместо либерализация на образованието и даване възможност на родители да избират какво образование да дадат на децата си... било частно, държавно, домашно ... имаме хайки и заплахи. Смешното е, че дори не знаят дали децата са в страната въобще.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Мнението на един фермер от Австрия, което касае и тази тема (на немски с английски субтитри):
 

 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Цитат
Съгласно проекта предучилищното образование става задължително за всички деца, които са навършили петгодишна възраст. Учебната година стартира на 15 септември и приключва на 31 май. Целодневното предучилищно образование осигурява възпитание, социализация, обучение и отглеждане на децата в рамките на 10 астрономически часа на ден, а полудневното в рамките на 6 астрономически часа. Предлага се въвеждането на задължително условие децата да отсъстват по семейни причини за не повече от 10 дни за цялата учебна година с предварително уведомяване от родителите.

Прочети още : https://www.actualno.com/education/celodnevnoto-preduchilishtno-obrazovanie-po-10-chasa-na-den-news_526967.html
© Actualno.com

https://www.actualno.com/education/celodnevnoto-preduchilishtno-obrazovanie-po-10-chasa-na-den-news_526967.html

Ленин да цитирам ли за отнемането на децата от майката от най-ранна възраст и възпитаване в държавни институции?

 Нещо да кажат "другарите анти-комунисти" от ГРОБ?

 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

 

Доброто образование е необходимо, ако знаете, че ще имате добра работа гарантирана smile.gif

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
на 8.05.2018 г. в 9:19, Lumberman написа:

Гледам, че няма дискусии за образователната система, нейните проблеми и вариантите за преодоляване на тези проблеми. А това са основни въпроси, защото при сгрешена методология и система, ще произвеждаме и дефектни продукти, т.е. хора, които трябва да се борят с вложените в тяхното обучение недомислици и недостатъци, и ще са претърпели повече личностни щети отколкото ще са спечелели ползи. Американският писател Марк Твен е казал: "Никога не съм допускал училището/школуването да пречи на образованието ми."

Ето в тази статия например са събрани някои интересни цитати за ролята на образованието:
https://dama.bg/article/mark-tven-obrazovanieto-se-sustoi-naj-veche-ot-tova-koeto-ne-sme-nauchili/13830/

Темата за ролята на образованието е всеобхватна и основна, може да се подхване от много места. Специално в българското образование и държавната образователна система от години се повтарят едни и същи грешки, но очевидно доста хора имат интерес нещата да бъдат в това състояние. За начало бих искал да пусна интервю с един мъж, който се е заел с образование въпреки изискванията, методите и натиска от системата, и на критиката му кой ще отговори?

 

Образователната ни система е пълна пародия в момента и ние произвеждаме не дефектни продукти, а тотално неграмотни деца. И това вече се вижда, но никой не иска да се намесва. Чака се уж нещата да се оправят или някой да ги оправи, само че не става така.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Ами някой има интерес образователната система да работи точно по този начин. Иначе алтернативите ги громят:

 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Позиция на Асоциация за домашно образование  относно Планираното задължително предучилищно образование за 4-годишните деца от 2020 г.

Цитат

Уважаеми дами и господа,

Решимостта на българското правителство, изразена чрез министъра на образованието и науката Красимир Вълчев, да предложи промени в Закона за предучилищното и училищното образование, чрез които институционализацията в образователната системата за 4-годишните деца да е задължителна, е не само неправилна и антисемейна, но и античовешка.

Асоциация за домашно образование коментира в своя позиция още през 2010 година заложения в Проектозакона за училищното образование задължителен обхват на 5-годишните деца в образователната система. Тогава, както и сега считаме, че държавната администрация злоупотребява със своята административно-властническа функция, работейки срещу интересите на българското семейство, респективно срещу децата в семейството. Показателни са противозаконните Решение 373 на МС от 5 юли 2017 г. и Постановление 100 на МС от 8 юни 2018 г. В посочените подзаконови административни актове, както и в сегашното предложение за промяна в Закона за предучилищно и училищно образование, чрез което се цели задължителен обхват на 4-годишните деца в държавната образователна система, прозира слабост и некомпетентност, по отношение проблемите в българското образование.

Всичко това е следствие от грешната философия на управляващите, по отношение семейството и децата. Философия, чужда на българското общество и етично неприемлива, не кореспондираща с традиционните ни ценности, които от своя страна са силно обвързани с привързаността на българските родители към техните деца.

...

Изследване в Харвард показва опасностите от ранното записване на децата в училище

Да цитирам ли В.И. Ленин за държавното образование? Ако Ц. Цачева е "майка на нацията", може ли Ленин да е неин баща (на нацията)?

 

 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Това със задължителното ранно записване не е чужда идея само на нас. Няма значение раса и националност, това за мен е твърдо рано за отделяне на дете и родител. Отделен е въпроса да ги включваш в училище на тази възраст. Даскалите ще станат луди калинки. И те както обикновено си мълчат.

на 16.04.2019 г. в 12:49, Емил Костов написа:

Образователната ни система е пълна пародия в момента и ние произвеждаме не дефектни продукти, а тотално неграмотни деца. И това вече се вижда, но никой не иска да се намесва. Чака се уж нещата да се оправят или някой да ги оправи, само че не става така.

Това е навсякъде, не е само у нас. Само си помисли за идеи като плоската Земя. Тя не е тръгнала от България. Като гледам и чуждоезични форуми и платформи, с целия този огромен неструктуриран информационен поток се изграждат хора, които не получават отрано разбиране за някакви основни неща. И също така промени, като фрагментираното знание и дигиталната амнезия - все неща, които засягат младите навсякъде по света.

на 7.10.2018 г. в 17:31, sound написа:

Тази работа с пришпорването на децата за високи оценки е леко идиотска. Така или инак в реалния свят, съвсем на никой няма да му дреме за оценките ти, а за действителните ти умения. 

Има друга идея - да се целиш нависоко винаги. Ако е осъзнато усилие и от детето, то това дете има по-голям шанс за по-успешна кариера (и съптветно начин на живот) от  някое, което е свикнало да се скатава и да се радва на тройки. Разбира се това е принципно положение, а не аксиома. Оценката е необходимо зло. При някои деца може да подейства много демотивиращо и депресиращо, други да се амбицират.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Ролята на образователната система е да тормози децата с куп излишни тъпотии от които никога няма да имат нужда.
Например тъпотията литература. След 18г. възраст не съм прочел нито един роман, новела и т.н. За кво ме мъчиха да ги чета до тогава ?
А пък това математиките как изтезаваха по 24 деца от 30 в класа, да не ви разправям. Направо се чувствах аз виновен че имах 6-ци по тях. Даже един път ни даде даскалицата на по чаткащите да сме проверявали контролните на деца от друг клас. Еми на децата които ги познавах лично не им писах с молива оценки, както искаше даскалицата и тя проумя че ѝ е била тъпа идеята. 
Историята е пропаганда, пропаганда и пак пропаганда, може си и без изпити по нея.
Физическото е само да намират работа на някой дето няма акъл да стане даскал по история поне. Никой дебел ученик не е отслабнал щото бил играл два пъти седмично некакви тъпи упражнения, от рода на патешкото ходене. Това ми беше толкова противна работа, да се събличаш и обличаш за няма нищо, че в края на 10 клас му намерих цаката и повече не играех физическо, ходехме да пием боза и лапаме толумбички с един друг освободен.
А пък химията в последните класове ми беше отвратителна и за кво ми е била изобщо, нито съм щял да ставам инженер, нито доктор.
А руската литература на руски беше върхът на подигравката с децата. Егати ужаса ... Е, сега гледам тв канали на руски и си ги разбирам, ама що трябваше да ме мъчат с руска литература ?
А в 9-ти клас в гимназията още имаше музика моля ви се. Като ѝ казах на даскалицата че 3-ка ще ми е достатъчна, понеже не влиза в дипломата и тя подивя и ме навика пред съучениците как може така да говоря като ми е писала все 6-ци предишните години. Е па може, осъзнал съм ненужноста на този предмет за мен.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Гост

Кое в образователната система да одобря? Запазване на бройката в паралелките за сметка на възпитанието и качеството на усвоените знания, или работата само с ученици, който посещават частните уроци на учителите, или неспазването на собствените, гласувани правилници, или многото издателства, който бълват учебници с невярна, грешна или противоречаща информация, или учителите, който четат и преписват от лист и преподават, или ... тн.

Да, за жалост образованието вече е средство за припечелване и контрол! 
Имах не малко случай, в който се конфронтирах с училищното настоятелство, точно по гореизложените причини. Няма как да изискваш, ако самия ти не си пример в дадена област, а примери останаха толкова малко, и то и те превиват, вече глава и вдигат рамене, поставени в безизходица от системата. Толкова права раздадоха на учениците, че учителя остана, като наблюдаващ и констатиращ в цялата тая анархия, наречена образование. 

Образователната система работи за МО. От там само набиват канчета за бройката. Срамота! Всичко се свежда само до численост, а качеството е за сметка на всичко около нас. Всичко произвеждано за образованието, обслужва частни финансови интереси, е как да се пръкне нещо ценно и значимо?

Та ние нямаме бази за практически обучения и придобиване на дълготрайни знания, как да имаме капацитети и икономика?

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 2 часа, Белгиеца написа:

(1)Ролята на образователната система е да тормози децата с куп излишни тъпотии от които никога няма да имат нужда.

(2)За кво ме мъчиха да ги чета до тогава ?

(1) Вчера , в "Семейни войни" , люде с уж висше образование "гадаеха" , че една морска миля е равна на 100м , 500м , 1000м......Никой не се сети да каже , че е равна на съзнателно създадени 80% дебили....Само един от 10 "състезаващи се" знаеше що е то 1 миля....което е около 10%.......

И това не е обида (нека да подчертая специално за екипа , че стават грешки :lol6:) , а констатиран факт ! :nono:

(2) За да не ти се смеят на Акъла....:nono:

Ето , за това ме забавлява това предаване......   и (някои от) форумите в Калдата - също .....:lol6:

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 2 часа, by_chechi написа:

 

(2) За да не ти се смеят на Акъла...

 Я да познаеш 1986 - 88г. в Софийския университет колко от тъпотиите учени в гимназията са ми трябвали за нещо, като си такъв отворко. Литература не ми е трябвала със 100 % сигурност.
А после като се чупих далече, в Белгия са ми послужили само знанията по математика, всичко друго ми е било излишно за ученето ми по маркетинг. Даже не съм знаел френски като хората и пак съм успял. Абе все едно да хванеш едно кадърно цигане и го караш да учи направо на български висше, па то нали го знаеш колко го знае. Арабелите и гърчетата ги караха да учат предварително цяла година български, преди да почнат висше образование в София. Пък аз пристигам в Белгия и ония си затварят очите че никога не съм учил френски и ме записват, щото познават жена ми вече и успявам още от първата година без да повтарям. Я ми кажи това дали е заради ученето на тъпотии в софийската гимназия че съм се справил, или е щото гените от родителите ми са се съчетали добре, а ?
На синчето съм му казал сега, че са му важни само матиматиките и родния му френски в тукашната гимназия. За другото колко изкара и може да го забравя веднага след като завърши. За следването му по икономика му трябва само математика и френски да знае. Те това е истината !!!

И от къде на къде дете от 7-ми клас щяло да било могло да се ориентира каква професия да избере.
Ами че то си е още дете. Ето сега моето трябваше да получи специлно разрешение от съдия, за да си продаде неговия дял от наследствената му къща, щото като дете не разбирало и родителите му щели да го прецакат нещо. Та съдията дава и съгласие за цената , моля ти се, ако не е познало детето как вървят цените оня не разрешава.
Е, като едно дете няма право да си продаде къщата, как пък така има право да си избере професия за цял живот, а ?
Образователната система навсякъде из Европа  е инструмент за създаване на бачкатори за фабриките на богаташите. Те за това служи, за нищо друго.
Ако някое дете не иска да е бачкатор, еми трябва да си доучва поне 3 години след гимназията и тогава то вече по-добре знае какво да избере, щото е по-зряло. Е, пак го карат да учи излишни тъпотии, като да речем макроикономика, ама все пак знае кво ще прави после с дипломата си. А диплома от гимназията и за тоалетна хартия не става, щото всички имат еквивалетна на нея , понеже образованието е задължително до 18 годишна възраст.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 12 часа, Мальчик Бананан написа:

Това със задължителното ранно записване не е чужда идея само на нас. Няма значение раса и националност, това за мен е твърдо рано за отделяне на дете и родител. Отделен е въпроса да ги включваш в училище на тази възраст. Даскалите ще станат луди калинки. И те както обикновено си мълчат.

Това си е социален инженеринг, малко напомнящ разрушаването на семейството в романа на Оруел. Нарушават се естествените връзки и се рушат опорите на младия човек в името на попиване на""богатства" и "ценности" от една зле-смазана и бездушна образователна машина. Но дори програмите да са читави и учебниците да са добри, пак тая среда, това отделяне и сегрегиране на децата насила, това създава навика у всеки да бъде мачкан и да се покорява на някаква държава или друга властова структура, която има по-големи претенции за ума, сърцето и тялото му, отколкото неговите собствени родители и неговите плът и кръв... Които родители се предполага, че: а) не му мислят доброто; б) са неграмотни и неинтелигентни като добичета и някой трябва да решава за децата им вместо тях (като с рожбите на овцете и на кокошките). Това е скандално. Но още по-скандално е, че сме свикнали да ни третират по такъв начин.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Е, има си и съвсем практични цели, засягащ другите роби - родителите им и това, че ги освобождават от задълженията по тантуркане. Не знам, училището е като ваксините. Да, стават фалове, но като цяло, налагането им е полезно. Това, което понякога дразни е монопола на държавата над образованието. Има достатъчно различни системи и методики вече, да не говорим с тези пълни класове, че няма как да се извършва пълноценен обучителен процес.

 

Според мен си прекалено критичен към училището. Критично мислене, което си изградил най-вероятно в училище. ;)

Аз пък не съм фен на домашното образование.

преди 21 часа, Белгиеца написа:


Например тъпотията литература. След 18г. възраст не съм прочел нито един роман, новела и т.н. За кво ме мъчиха да ги чета до тогава ?
 

:eek:

И се хвалиш с това?

на 7.10.2018 г. в 17:31, sound написа:

Тази работа с пришпорването на децата за високи оценки е леко идиотска. Така или инак в реалния свят, съвсем на никой няма да му дреме за оценките ти, а за действителните ти умения. 

Обвързани са в повечето случаи, колега. Не гледай мутрите и депутатите. Ако си свикнал да се стараеш като дете/ученик и да преодоляваш предизвикателства, да гониш един стандарт, вероятно е и като порасне това дете, да си гони тези стандарти и като възрастен.

преди 21 часа, Meri Meri написа:

Та ние нямаме бази за практически обучения и придобиване на дълготрайни знания, как да имаме капацитети и икономика?

Ами, макар и мнооого закъсняла и все още неналагана, както трябва, имаш дуалното обучение, което според мен е много позитивна промяна. Аз съм голям фен на дуалното обучение. Освен това чрез него се елиминира изискването училището да има добра материална база. Примерно.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
Гост
преди 20 минути, Мальчик Бананан написа:

Ами, макар и мнооого закъсняла и все още неналагана, както трябва, имаш дуалното обучение, което според мен е много позитивна промяна. Аз съм голям фен на дуалното обучение. Освен това чрез него се елиминира изискването училището да има добра материална база. Примерно.

Според мен не е закъсняла, а по-скоро отменена във времето на преход, и сега се правят опити да се възобнови в част от професионалните гимназии.
Много точно казано! 

на 21.12.2019 г. в 7:58, Мальчик Бананан написа:

Има друга идея - да се целиш нависоко винаги. Ако е осъзнато усилие и от детето, то това дете има по-голям шанс за по-успешна кариера (и съптветно начин на живот) от  някое, което е свикнало да се скатава и да се радва на тройки.

 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 2 часа, Мальчик Бананан написа:

И се хвалиш с това?

Разбира се че няма да чета измислиците на разни драскачи. Аз даже и филми не гледам и на кино не ходя вече от поне 25 години.
В моето семейство жена ми прахосва пари за романчета и после ги носи при един дърт антиквар и му ги подарява за жълти стотинки, с цел да освободи място за нови романчета.
И чалга и мачове не гледам и си ми е много добре. Па и на опера не съм ходил никога. На театър съм ходил заради гаджета разни да им угаждам за да си вдигат краката. На балет не съм ходил никога, нищо че жена ми си ходеше и като женена на класически балет да танцува. 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Интервю с един български учител по повод дистанционното обучение практикуванонкъм момента и състоянието и насочеността на образователната система у нас. Как не са се сетили само и учителите като лекарите да ходят с касови апарати и да показват "видими резултати"...

 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Добавете отговор

Можете да публикувате отговор сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате регистрация, влезте в профила си за да публикувате от него.

Гост
Напишете отговор в тази тема...

×   Вмъкнахте текст, който съдържа форматиране.   Премахни форматирането на текста

  Разрешени са само 75 емотикони.

×   Съдържанието от линка беше вградено автоматично.   Премахни съдържанието и покажи само линк

×   Съдържанието, което сте написали преди беше възстановено..   Изтрий всичко

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.