Премини към съдържанието
  • Добре дошли!

    Добре дошли в нашите форуми, пълни с полезна информация. Имате проблем с компютъра или телефона си? Публикувайте нова тема и ще намерите решение на всичките си проблеми. Общувайте свободно и открийте безброй нови приятели.

    Моля, регистрирайте се за да публикувате тема и да получите пълен достъп до всички функции.

     

Препоръчан отговор


Споменаване у Спиридон Габровски езическия обряд Пеперуда. Във "Ветрената мелница" на Елин Пелин също, при това доста скоро.

Цитат

 

Първото писмено споменаване на обичая е от Спиридон Габровски в „История во кратце о болгарском народе словенском", където е описан като почитане на образ, наречен Перун или Пеперуд, погрешно счетен за исторически български владетел:

„И сего Перуна болгары почитаютъ: ко время бездождія, собираются юноши и дѣвицы и избираютъ единаго, или от дѣвиц или юношах, о облачают его въ мрежу, аки въ багряницу, и сплетутъ ему вѣнецъ от бурянов образ краля Перуна, и ходят по домахъ, играюще и спѣвающе часто поминающе бѣса того, и поливающе водами и Перуна того, и сами себѣ; людiе же безумнiи даютъ имъ милостыню тую, купуют ястiе и питiе и дѣлают трапезу, ядят и пiят во славу Пеперуда того и дѣлающе тако кланяющiяся iдолом..."[4]

 

В други райони след Пеперуда хората се разотиват и това е рядък обред без жертва и трапеза.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Да, явно си си лаладжия 😂

Не знам дали осъзнаваш що за смешни примери даваш.  Спиридон Габровски следва илирийската теория, вероятно повлиян от Винко Прибоевич,  според която т.нар. славяни са древните илири,  взема твърдения и от други произведения и ги подрежда както сметне за най правилно.  Днес товя се приема с насмешка, но за онова време е било нормално. Не казвам, че го е правил с лоши намерения,  но "научната" база, с която е разполагал е била твърде оскъдна и със съмнителна обективност.  Но на теб явно ти е достатъчно,  че някой някъде е писал,  че българите преди 1000 години са вярвали в Перун. Добре че е бил той да ни каже,  защото в средновековието българите не са и предполагали за съществуването на Перунчо 😂 

 

Пействам ти изказването на Константин Апамейски на църковния събор в Константинопол през 681 год: 

Дойдох при вашият свети събор, за да ви поуча, че ако бях изслушан, нямаше да претърпим онова, което претърпяхме във войната с България. Защото аз поисках още отначало да дойда на събора и да помоля да стане мир, така щото да се извърши нещо, което да обедини двете страни, та нито едните нито другите да се измъчват, сиреч нито тия, които изповядват една воля нито тия, които изповядват две воли.” 

 

Проучи какво представлява това за едната воля и двете воли, какво са изповядвали ромеите тогава и какво са изповядвали преди това. 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 3 часа, Michigan111 написа:

Да, явно си си лаладжия 😂

Не знам дали осъзнаваш що за смешни примери даваш.

Стигналите до оскърбления в общуването често биват дискриминирани като простаци и тяхното мнение се пренебрегва. Много хора смятат, че така е правилно, за да се запази спокойно и многостранно обсъждане на фактите.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

В градинката на Гергана има някои цветя, чиито имена са не- съвсем познати. Две от тях са "кремък".

Цитат

В моята мала градинка
доста е мене, що имам:
всякакви ружи шарени,
шарени, жълтоалени,
дребен босилчец черночък,
син кремък, жълта латинка,
бял кремък чисто сребърен,

В поезията не всичко е ясно, понякога имената са митични, заради това не съм се задълбочавал. Случайно разбрах, че това име на цвете и до днес се използва в Трявна- градът, където се е задомил дядо Петко. Отнася се до перуниката- цветето на Перун. В това друго, синонимно име на цветето няма противоречие. Кремъкът също е символ на Перун. Чрез него се ражда искра, която носи цвета на светкавицата.

Уики.англ. дава тези сведения за Перун

 

Цитат

 

Weapons

In the classification scheme of Georges Dumézil, Perun was the god of the second function (physical and military power), a god of war, and as such, he was armed with several fantastic weapons. Perun's lightning bolts were believed to be stones and stone arrows. According to folk beliefs, fulgurites, belemnites, and sometimes even the remains of prehistoric stone tools found in the ground are remains of these weapons. Various Slavic countries also call these deposits "Perun's stones", "thunderbolt stones", "thunderbolt wedges" and "Perun's arrow"; other unrelated names for these include "devil's finger", "God's finger", and "Mother of God finger", and in Lithuania, "Perkun's finger" (Belemnitida).

 

Тази връзка потвърждава, че част от българите са познавали славянския бог Перун и атрибутите му.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 1 час, Търсещ истини написа:

Стигналите до оскърбления в общуването често биват дискриминирани като простаци и тяхното мнение се пренебрегва. Много хора смятат, че така е правилно, за да се запази спокойно и многостранно обсъждане на фактите.

Направо се трогнах 😂

Обиди се че те нарекох лаладжия ли?

Които точно факти обсъждаш ти? Не познаваш историята,  не познаваш изворите,  и уж търсиш някакви истини,  а упорито натрапваш лъжи. 


Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 4 часа, Търсещ истини написа:

Споменаване у Спиридон Габровски езическия обряд Пеперуда. Във "Ветрената мелница" на Елин Пелин също, при това доста скоро.

На свързването на Пеперуда с Перун може да се противопостави разпространението на обряда в Гърция, където преводът на пеперуда е близкото по звучене πεταλούδα, но гръцката уикипедия не е споменат обичай с това име, нито има препратка от българската или македонска към гр. За това пък в Wiki.de става дума, че в Македония обичаят е продължил до 60- те г. на 20 в. както с името Пеперуга, така и Додоле, в шопско- вай-дудуле. Уики.де също набляга, че обичаят е свързан с Перун

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Тук, моля за извинение, но ще споделя една моя фантазия, която ме вълнува. Зная, че нямам никакви сериозни основания, но какви волни съчинения съм чел...

В младините си Темуджин, бъдещият Чингис хан изпатил от конекрадци. Тръгнал той да ги гони и стигнал до един младеж, който доял кобила от стадото си. Попитал го за липсващите си коне, а младежът му отговорил горе- долу така: Уморен си от препускане в степта. Разбирам те, защото мъжете имаме едни и същи ядове. Верен другар ти ставам и ще ти помогна. Аз съм Борчу (казахите го наричат Богорши- "Боғуршы", а това Богурчи ми е много познато) и съм син на Наху баян (и това баян ми е познато). Чингис хан му казва "Ти си истински хулег-багатур" (и това багатур ми е познато) По- насетне този Борчу (Богурчу) споделил с Темуджин своята вяра в Тангра и монголите развели конската опашка в най- голямата империя на света.

 

Наистина, това са фантазии, монголците казват, че Богорчу бил от  род арулад от клан Бодончирийн, като са им били дадени земи в централа Монголия, но преди това Темуджин три дни е яздил докато стигне до тях. Нека имаме предвид, че българите вече са били премазани от Хазарския хаганат и кой- където е можел, е бягал. Обаче братовчедът на Богарчу се е казвал Угелен Черби, което е малко (?!) непонятно. От друга страна, врагове на рода на Темуджин са били татарите, а те са ни също познати. Една особена фигура в обкръжението на Чингис хан е бил и Теб-тенгри- шаманът, който имал силно влияние върху владетеля, докато не започнал да си придава прекомерна важност, де. 

Това са идеи, по- скоро вдъхновени, отколкото изследвани от "Тайната история на монголите", неколкократно издавана, вж. и тук: http://altaica.ru/SECRET/bulgarian.pdf  

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Интересен пасаж от Уики.де

Цитат

 

Im 18. Jahrhundert lagen Berichte über den asiatischen Schamanismus vor, der nun mit Orpheus und dem orphischen Impuls in der griechischen Kulturgeschichte in Verbindung gebracht wurde. Johann Gottfried Herder hielt Orpheus, den er sehr bewunderte, für einen Schamanen und schrieb ihm eine maßgebliche Rolle bei der Ausformung der griechischen Zivilisation zu.[58] In der Encyclopédie schilderte Louis de Jaucourt 1765 die orphische Lebensweise in dem ihr gewidmeten Artikel sehr positiv. Er kennzeichnete sie als tugendhaft und religiös und beschrieb Orpheus, der die Orphik begründet habe, als den ersten Weisen und als Reformator, der die Wilden zivilisiert habe. Verbreitet war im 18. und noch im frühen 19. Jahrhundert die schon von antiken Autoren geäußerte Meinung, Orpheus sei der Gründer der eleusinischen Mysterien gewesen.

През 18 век има съобщения за азиатски шаманизъм, който сега се свързва с Орфей и орфическия импулс в гръцката културна история. Йохан Готфрид Хердер счита Орфей, на когото много се възхищава, за шаман и му приписва важна роля при формирането на гръцката цивилизация [58]. В „Енциклопедия“ през 1765 г. Луи дьо Жукарт описва много позитивно начина на живот в статията, посветена на него. Той я характеризира като добродетелна и религиозна и описва Орфей, който основава Орфик, като първия мъдрец и като реформатор, цивилизовал диваците. През 18-ти и началото на 19-ти век, мнението, изразено от древните автори, че Орфей е основоположник на Елевзинските мистерии, е широко разпространен.

 

Както споменах по- горе, на мен ми са познати Орфеевите химни

 
Цитат

 

Извършва се обредно кадене с манна*.
 
"Ела, Пеане, убийцо на Титий, Фебе Ликорее,
мемфиецо славен, щастие носещ, блажени, застъпник,
с лирата златна, орач, семенар, питиец, титаничен,
Гринее, Сминтее, питоногубец, делфиец, гадател,
див, божество светозарно, прочут и чаровен герое,
лиросвирач, хороводец, улучващ с лъка, стрелометец,
Бранхие и Дидимее, и Фебе Патарски, Локсие свят,
Делоски цар, лъченосец, с око, наблюдаващо всичко,
и златокъдър, вестяваш слова, откровения чисти;
чуй с милостиво сърце, за народите аз ти се моля,
целия този ефир безпределен с очите обхващаш
и земята щастлива през тъмата отгоре оглеждаш,
и в покоя на тихите нощи под звездоокия мрак
гледаш устоите долу; пределът на цяла вселена
твой е; началото, краят - на тебе са те поверени,
всеразцъфтял, ти настройваш в съзвучност небесния полюс,
ту най-напред преминаваш към тонове от дълбината,
ту извисяваш нагоре или към дорийска настройка,
целия полюс размесваш, делиш родове животворни,
смесваш в хармония ти за мъжете съдбата световна
и разпределяш еднакво на двете - на зима и лято,
тонове горни за зима, за лятото звукове долни,
а за свещения цвят на любимата пролет доризми,
ето защо назовават те с твоето име "владетел",
Пан, бог двурог, изпращач на свистенето на ветровете
и затова съхраняваш печата, извайващ всемира.

 

Чуй, отзови се, блажени, на твойте молители мисти!"


Манната е сок или смола от дървото Мъждрян (Fraxinus orus), наричано още Бял ясен.

 

Орфеев химн към Хеката

Славя Хеката, на път и кръстовища богиня, Тройна богиня
Небесна, Земна и Морска, загърната в плаща шафранен,
властница гробна, с душите на мъртвите празнуваща Бакха,
Персова щерка, самотна, другарка на бързи елени,
Нощна, Господарка на кучетата, с непобедимо лице господарка, животнояда,
с бици ловуваш царице, държаща ключа на цялата Вселена,
Владичица, Господарка, отхранваща децата, нимфа, водачка,
бродеща из планините,
чуй ми молбите и на благочестивите жертви със сърце благосклонно девицо явявай се вечно!

Извършва се обредно кадене с манна*.

 
"Чуй ме, богиньо, която повеждаш деня лъчезарен,
о, светлолика Еос! Над вселената ти руменееш
и вестоноска на бога велик, на титана възвишен,
с твоите изгреви пращаш по нейните мрачни пътеки
към дълбините подземни Нощта с тъмнокожото рухо,
водиш към дневния труд и насочваш живота на всеки,
радваш преходния род на земята. Не ще се намери
никой, когато изгрееш, от твоя взор да се отвърне,
след като сладкия сън надалеч от очите прогониш.
Всеки човек ти се радва и всеко влечуго, породи
четириноги, пернати и неизброимите морски
жители: всякакъв деен живот ти на смъртните даваш.
Над посветените, чиста, разливай свещения блясък!"

 

 
 
Ще споделя моето мнение за Орфеевите химни като културно постижение. Те структурират необходимите части от една молба или молитва. На първо място е обръщението към божеството като към родово божество с което молителят е добре запознат. Той изрежда максимално пълно и като възхвала деянията и качествата на божеството (или при друг случай владетеля, старейшината) и така се домогва до неговата симпатия. Едва след като постигне близост, благосклонност, едва тогава  се обръща с молба към високостоящите. Тази култура на молитвата с успех може се прилага и като автосугестивна техника за преодоляване на психически проблеми, добиване смелост и вяра в помощта на външни сили.
А другото- предизвикване на доверие към притежаването на свръхсетивно познание, чрез разказ за слизане в смъртта и излизане от там е широко разпространено, едва ли Орфей го е започнал, може би египтяните.
И до сега има хора, които генерират в себе си енергия чрез вярата в мистичната Орфеева душа, която задвижва живота. Ето един от  съвременните последователи на орфизма http://www.desant.net/show-news/41036
 

 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Един мистичен себеексперимент с Тенгризма

Изградих си чрез самовнушение представа за приемане на религията на Тангра. Общо взето, поведението ми не се промени. Направи ми впечатление, че се засили оптимизма- безкрайността на небето и вярата, че то помага на приелите го ме разведрява в трудни моменти. Малко по- пасивен станах извън ежедневните си задължения. Изглежда Тангра подкрепя вътрешната енергия, но не дава мотиви за изграждането й. По същия начин подкрепя и научните и войнски усилия, но не ги предпоставя (в кошара не вкарва). 

Струва ми се, че последователите на Тангра нямат основание да приемат за закрилник Йехова, ами те си имат родов покровител от небето! Хазарските владетели обаче, изглежда са наблегнали това, че ще добият и книжнина, което си е изключително предимство. Мохамеданите пък са с големи предимства пред Тангра, защото предлагайки книжнината, не променят нагласата за безусловна защита от божеството. Християнството- напротив, с въведената първородна вина и изкупление е направо в противоречие с нагласите на тенгризма. Не е чудно, че това са били непримиримите, които Борис е изклал.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Езическите религии ми се виждат по- демократични от монотеистичните

Доколкото "небесното" е отражение на земното, дотолкова и небесната йерархия е като земната. Във време на империя, царствената религия на Юпитер става неудобна на Рим. Не може на земята един своевластен император, а на небето доста широк сонм от божества, отговарящи за своите ресори. Опитите за триумвират, какъвто е бил Юпитер- Нептун- Плутон в края на републиката едва е издържал, а в Империята просто не е бил приложим- разделянето на Източната и Западната империя е окончателно и не е никак братско разделяне на ангажиментите. При това положение Един владетел изисква Един бог!

Когато обаче има демокрация, нейното "небесно" съответствие е политеизма. Множество божества покровители. Олигархията пък се отразява в един главен бог сред неколцина равностойни на него.

Естествено, земният ред е по- леко променим и господстващият небесен може да не съответства, което ще остане някое време, но непременно ще се промени, просто защото не съответства.

Заради това на мен са ми по- симпатични тенгризъм-орфизъм-перун, отколкото монотеизма. Види се на други- също.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Днес си помислих, че Тангра е надвил Мохамед, Буда, Конфуций, Йехова и Христос. Кога? Ами при Чингис хан. Искам да кажа, че човекът е важен, не богът и хан Крум можеше да надвива над Източната РИ под знамето с конска опашка, но Борис Кръстител искаше да сплоти народа и затова напусна Тангра. Жалко, че е изклал първенците. Това е куцо единение.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Добавете отговор

Можете да публикувате отговор сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате регистрация, влезте в профила си за да публикувате от него.

Гост
Напишете отговор в тази тема...

×   Вмъкнахте текст, който съдържа форматиране.   Премахни форматирането на текста

  Разрешени са само 75 емотикони.

×   Съдържанието от линка беше вградено автоматично.   Премахни съдържанието и покажи само линк

×   Съдържанието, което сте написали преди беше възстановено..   Изтрий всичко

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Добави ново...