Премини към съдържанието
  • Добре дошли!

    Добре дошли в нашите форуми, пълни с полезна информация. Имате проблем с компютъра или телефона си? Публикувайте нова тема и ще намерите решение на всичките си проблеми. Общувайте свободно и открийте безброй нови приятели.

    Моля, регистрирайте се за да публикувате тема и да получите пълен достъп до всички функции.

     

Търся спешно информация за гуми


Препоръчан отговор

Но наистина нека да отговори само някой, който е сигурен.

Интересува ме, кой е пo-безопасния начин за комбиниране на два стандартни гуми с две зимни гуми Rotation Left. Това е по стечение на обстоятелствата за да мога да закарам колата където трябва за да се оправят нещата.

От търсене по интернет не останах сигурен какво е ROTATION LEFT. Някой, които се занимават твърдят че това означавало, че гумата е лява, като това според мен няма общо. Да, разбрах по отношение на шарката и опетката долу-горе какво е значението.

За по-прегледно правя една рисунка какви са точно гумите и на кои места са монтирани в момента. Моля за отговор от наистина запознат човек.

ВСИЧКИ ГУМИ СА 155/70 R13 75 T

в момента

ПРЕДНА ЛЯВА Е TUBELESS RADIAL ЗИМНА

ПРЕДНА ДЯСНА Е ROTATION LEFT KLEBER CRISALP

ЗАДНА ЛЯВА Е ROTATION LEFT ЗИМНА GOODYEAR ULTRAGRA - тази е с най-износен грайфер в момента.

ЗАДНА ДЯСНА Е TUBELESS STEEL BELTED RADIAL YOKOHAMA

 

GUMI.jpg

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Говориш и правиш глупости! Накратко!

Каква е тази комбинация - 4 колела с 4 различни гуми?

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 13 минути, jhoro написа:

Говориш и правиш глупости! Накратко!

Каква е тази комбинация - 4 колела с 4 различни гуми?

Така я е купил от...Англия бре Жоре. Или не вярваш в това?

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 3 минути, Kolev71 написа:

Така я е купил от...Англия бре Жоре. Или не вярваш в това?

Да бе - те във Великобритания ... ядат доматите с колците!

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 1 минута, jhoro написа:

Да бе - те във Великобритания ... ядат доматите с колците!

За Англия не зная, но тук е сигурно че колците дори не са окастрени.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

току-що, Kolev71 написа:

За Англия не зная, но тук е сигурно че колците дори не са окастрени.

За тук е ясно. Доматите може да са само „нарисувани“!

Но там ... много добре ги знам, как действат! Такъв автомобил - нито ще излезе от сервиз, нито някой англичанин - ще направи подобна комбинация.
Ти не можеш ги накара, да си купят нещо от друга верига - не от тази, дето пазаруват редовно - камо ли, да комбинират гуми.

 

Към автора.
Гуми се слагат еднакви като - марка, модел, вид, насоченост на въртене - на всяка ос. Особено - на задвижващата!

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Различните гуми имат различно триене. Колата влачи в посоката с по голямо триене. Може да спаднеш две гуми за да се получи малко по голямо триене и чат пат да се изравни на четирите колела.  На сухо ще дърпаш волана, но на лед не става с дърпане.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 33 минути, N1K17Y написа:

Иначе rotation left трябва да са от лявата страна.

Няма такива гуми! Това зависи - как ще се монтира на джантата!
Има „гуми с и без посока на въртене“ и „симетрични и асиметрични гуми“!

3.jpg    2.jpg
Тези ги изкара ... асиметрични, с посока на въртене.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 17 минути, jhoro написа:

Няма такива гуми! Това зависи - как ще се монтира на джантата!
Има „гуми с и без посока на въртене“ и „симетрични и асиметрични гуми“!

3.jpg    2.jpg
Тези ги изкара ... асиметрични, с посока на въртене.

Автора ще монтира джантите на колата и ще ходи до гумаджийницата да си вземе нови, а тия франкенщайни да ги хвърля. Няма да ги сваля от джантата, че да ги монтира правилно.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 1 минута, N1K17Y написа:

Автора ще монтира джантите на колата и ще ходи до гумаджийницата да си вземе нови, а тия франкенщайни да ги хвърля. Няма да ги сваля от джантата, че да ги монтира правилно.

Франкенщайн гуми е опасно на пътя а Дясната джанта се слага от ляво и става с правилна ориентация.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Колата ще върви, както с 4 еднакви гуми, така и 4 различни гуми. Имах преди 15 години Опел Аскона. Цяла година го карах с 4 различни гуми, включително и зимата, като зимата бях сложил две с по-голям грайфер отпред и пак различни. И това цяла година. Изобщо не виждам къде е проблема. И сега да се наложи и сега ще карам с 4 различни гуми.

 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 5 часа, Petrov123 написа:

Но наистина нека да отговори само някой, който е сигурен.

Интересува ме, кой е пo-безопасния начин за комбиниране на два стандартни гуми с две зимни гуми Rotation Left. Това е по стечение на обстоятелствата за да мога да закарам колата където трябва за да се оправят нещата.

От търсене по интернет не останах сигурен какво е ROTATION LEFT. Някой, които се занимават твърдят че това означавало, че гумата е лява, като това според мен няма общо. Да, разбрах по отношение на шарката и опетката долу-горе какво е значението.

За по-прегледно правя една рисунка какви са точно гумите и на кои места са монтирани в момента. Моля за отговор от наистина запознат човек.

ВСИЧКИ ГУМИ СА 155/70 R13 75 T

в момента

ПРЕДНА ЛЯВА Е TUBELESS RADIAL ЗИМНА

ПРЕДНА ДЯСНА Е ROTATION LEFT KLEBER CRISALP

ЗАДНА ЛЯВА Е ROTATION LEFT ЗИМНА GOODYEAR ULTRAGRA - тази е с най-износен грайфер в момента.

ЗАДНА ДЯСНА Е TUBELESS STEEL BELTED RADIAL YOKOHAMA

 

GUMI.jpg

Спокойно си закарай колата докъдето трябва, за да ти решат проблема.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Закарай си колата до гумаджийницата със скорост до 50 - те ще ти изберат гуми и ще направят баланс. След това отиваш на регулировка на предница да не ти "изяде" новите гуми. Каквато и да е колата, тя контактува с пътя единствено с гумите. Този размер е на изчезване за насовите употреби така че е добре да се обадиш на гумаджиите предварително да доставят. Направи справка с книжката какви гуми се препоръчват за модела.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Гумаджийницата, където мога да намеря подходящи гуми не е на една ръка разстояние в моя случай. Да, вярно е, че 13-ките изчезват. Не съм имал големи надежди, че тук ще има монтьори специалисти, това е предимно IT форум. Колата и сложихме гумите посока ляво отляво, неутралните вдясно. Аз преди да задам въпроса проучих и съм събрал важни основни неща за гумите и джантите. Обозначението DIRECTION или ROTATION предполагах и все още предполагам, че е нещо обикновено и затова няма специфична информация. То и нямах време за по-обстойно търсене но това са предимно гуми за сняг и дъжд. Едното им значение е накъде отвождат водата или снега а другото най-вероятно си е, че лява ротация е за лява гума. Затова и може би няма някаква специфична информация, защото явно е толкова просто. Обаче хич не е просто как си комуникират гумите при различните предавки, как да се разменят и др. Въобще събирам информация за един сериозен материал по въпроса. Да, така е както е казано и по-горе колата комуникира с пъря посредством гумите и е едно от важните неща в една кола.

А въпроса ми към IT хората е как да сложа навигации/карти на GPS ТОМТОМ защото те изобщо не поддръждат България в официалния си сайт, намерих само, но за купуване и то доста солено пакет за Европа.

ТОМТОМ-а има българско меню също и звуково, но картите му са стари и са почти само за извънградско. А без това... Но иначе първите ми впечатления са, че е по-добре от такива като гугъл мапс, а и не му трябва интернет.

 

 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Ти си или някакво страшно шубе, което кара кола или за пръв път се качваш на кола, или и двете. Сложи скапаните гуми и я закарай до където трябва.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 4 часа, Petrov123 написа:

Гумаджийницата, където мога да намеря подходящи гуми не е на една ръка разстояние в моя случай

А колко? 5000 мили? Не се излагай, просто карай по-бавно!

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Цитат

"Rotation"- задължителна посока на въртене на гума (има и стрелка указваща посоката)

от тук

+ 1 глас за:

преди 17 часа, N1K17Y написа:

Няма значение как са, щом отиваш директно за смяна. Иначе rotation left трябва да са от лявата страна.

и естествено не "вдигай" повече от 200 ... :) 

Успех!

п.п. След като автомобила е с предно задвижване, то се слагат по-читавите гуми на предния мост. 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Още ли ги дъвчете тези галоши?  Без значение как ги сложите, 50 - 100 км със скорост до 50 ще минат.  Да не забравиш и резервната че не пишеш на колко години са.  Това за в България ли се отнася?

За слагане на навигацията се обърни към сервиз. И за галошите също специалист.  На рутракера има пълни карти на света от август и април 2021.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 43 минути, Филипов написа:

Да не забравиш и резервната че не пишеш на колко години са.  Това за в България ли се отнася?

Не „забравяй“, че ...

  • резервната може да е „патерица“;
  • или изобщо да я няма!
преди 11 часа, JKirilov написа:

А колко? 5000 мили? Не се излагай, просто карай по-бавно!

Може и по-бързо - с репатрак!

Репатрак в гр. София на ниска цена от Пътна помощ Биг

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 19 часа, Petrov123 написа:

Въобще събирам информация за един сериозен материал по въпроса.

Мога да споделя моят опит като бивш гумаджия. Всяка една гума има доста надписи по нея, които е добре да се разчитат. Това "155/70 R13 75 T" означава следното: Гумата е произведена за джанти с диаметър 13, но не съм сигурен в мерната еденица. В БГ му викат цолаж. 155/70 означава съотношението дебелина към височина. Защото гуми за 13-ки джанти има много. Един по-ниски, други по-тънки или по-широки. R от "R13" означава, че е с радиална конструкция, ама в днешно време всички са такива. "75" означава, че е създадена за не по-голямо от 381кг натоварване. Т е скоростният индекс, който показва, че гумата е произведена да бъде карана с не повече от 190км/ч. Rotation стрелката показва в коя посока е проектирана да се върти. "Top" "Outside" показват от коя страна на джантата (колата трябва да е гумата). Последните са такива, защото както сам сте разбрал, шарът или грайфера са проектирани да отвеждат водата от мокрия път навън, а не навътре, под колата. Друго обозначение е под какво налягане трябва да се помпа. Често е изписано (max. bar) или нещо от сорта. Продължително каране с меки гуми ги износва от външните страни. С пренапомпани - износва се средата на грайфера. Ако имат снежинка и грайферите са "нацепени със зигзагообразни фугички, които забравих как се казват) значи гумата е създадена за сняг, заледени пътища и ниски темперетури. Като под "създадена" се има е пред вид и самият калчук. Зимните гуми са с много по-мек, който си остава такъв в студ. Летните са с по-твърд, който зимата става като дъска. С качествени летни гуми е адски опасно да се кара зимата и обратното - с качествени зимни гуми е опасно да се кара лятото. Друго немаловажно - DOT. Има го само от едната страна на гумата, често от вътрешната. Състои се от четирицифрено число и прилича като жигосан печат. В смисъл не е със стандартния шрифт и размер на останалите надписи, а е щампован и е малък. Първите 2 цифри показват месеца на производство, вторите две - годината. Ако е 0919 примерно, означава 9-ти месец (септември) на 2019 година. И, според мен, най-важното от всичко - марката. Едно време имаше само Мишлен и всички останали. Мишлен бяха Мерцедеса при гумите. Колкото до посоката на въртене и страните, не са задължителни. Има много гуми само с посока на въртене, без значение коя страна ще е вътрешна. А тези с оказана страна, по спомен, май не съм виждал да имат и посока на въртене. В противен случай няма да могат да се разменят по стандартната схема и така ще трябва да се продават. Или комплект 4 или изрично упоменато дали е лява или дясна. В смисъл важно е оказаната страна да е отвън. Няма значение дали са от ляво или от дясно на колата. Но, ако имат и посока, добре е да се съобразите.

Какво прави една гума добра? На първо място - сцеплението и с пътната настилка, на второ - издръжливостта на калчука на триене (износване) и на удар, не на последно място - цената. Някъде в челото на класацията и теглото и балансът. Доста опит имам в този бизнес и яко изкривени, сцепени джанти, но здрава гума - само Мишлен. При останалите стигнало ли се е до удар в джантата, гумата е с цепка. Също, зимните гуми имат повече калчук и съответно трябват повече тежести за баланс. Само на Мишлен ми се е случвало на зимна гума изобщо да не слагам тежест или нещо от сорта на 10-20 грама. Емаше едно време едни турски Ласа - на тях по 80-90 грама съм слагал. При летните гуми е доста по-малко. Там често се случва и на "бюджетни" гуми да не се слагат тежести или малко. Ест. при Мишлен много по-често.

Добра практика е, ако гумаджията е добър в занаята, на нови гуми ако са само с посока, да подбере двете с най-малко тежести за отпред. Ако са със указана страна, пак да ги подбере, но вече една идея по-трудно, защото може да се окаже, че две гуми монтирани на джантите да са леви, са с най-малко тежести. При свалянето на гумата за сезона примерно, е добре да се маркира - примерно FL, което значи Front Left. След това, да кажем били са летни гуми, надписани и прибрани за следващата пролет, е добре да се прегледат за равномерно износване на грайфера. Ако всичко е наред, еднакво износени са, нямат лепенки и т.н. има схема по която да се сложат (нямам я при мен вече, едно време я знаех наизуст) Примерно гумата с FL се слага задна дясна, предната дясна се слага задна лява, а двете задни се монтират както са си били, ама отпред. Нещо такова беше, но не гарантирам за достоверност. Но, ако някоя гума има много или големи лепенки, по-добре да е отзад. В смисъл дали да се разменят позициите на гумите и как - се преценява на място. По-здравите, по-неизносени, с по-малко тежести и с по-малко или липсващи лепенки, се слагат отпред, защото предницата е много по-тежка, 70% от спирачното натоварване ляга на нея, предните колела завиват, дисбаланс се усеща моментално във волана на водача. И рискът от катастрофа при проблем с предна гума е огромен пред този със задна гума.

Колкото дали са без вътрешни, то май вече дори на каруците слагат такива. На безкамерна гума може да се сложи вътрешна и се прави, ако да кажем има множесто малки дупчици (7-8-10 и т.н.) и возилото е тип каруца или нещо от сорта. Безкамерните гуми са с друго калчукуво покритие отвътре и по ръба, където "лягат" на джантите. Също и винтилите са отделни - монтират се в джантата.

Естествено, като всеки пазар, има яки ментета, "всесезонни" гуми, опасни за каране целогодишно. Опасни от гледна точка на сцепление. Ест, най-важното нещо е шофирането. Нищо няма да стане, ако сте сложили гумите наобратно. Ако сте някакъв пилот, който кара на писта с максималната възможна скорост, може и да излетите от нея на десен завой примерно, ако всичките ви гуми са с TOP страната ня ляво и асфалтът е мокър.

Колкото до лепенето и ремонтът, има доста начини - студени лепенки, топли, фитили, спрейове, регенерат. Гумите регенерат са износени, струговани в завод и залепен слой с грайфери отново. Често обаче този слой се отлепя по краищата. При пукната гума, лепи се отвътре. Фитилите не са предназначени за постоянно решение, а за на път. После трябва да бъдат подменени с лепенка, но в БГ е честа практика да се прилагат като перманентно решение, тъй като в много случаи издържат много време и може да се поставят без дори да се сваля гумата от колата. Ако е пиронче на предна гума примерно, навивате волана, за да Ви е удобно да работите, вадите го, вкарвате фитила, теглите, режете го и готово. Ест, ако не знаете къде е спукана, ще трябва да я свалите. За мен най-доброто решение е вода и веро. По-добро дори от потапянето на гумата във вода. В единя от сервизите, в които работех, имахме една спецялна скоба с корито и ги потапяхме, но трябваше доста "набито" око, за да се видят наистина малки дупчици, които костваха спадане на гумата само с 1 бар на месец примерно. А с верото за 1 мин.  става голяма пяна, която е очевадна.. За шпройове - не препоръчвам. едно време имаха успеваемост от 30% и после допълнително таксувах клиентите, за да измия цялата гняс от спрея.

Май за финал да вметна за схемата за въртене на гумите - не знам дали някой я прилага вече. В смисъл тя е създадена преди много десетилетия, когато автомобилите са били лукс, пазени, съответно и гумите им. Идеята е била да се изкара с едни гуми 5-10-15 години и за тази цел, да се износват равномерно, а не предните да кажем, след 5 години износени, задните като нови и да трябва да купуваш само две нови гуми. В днешно време колите се карат ежедневно, за година се изминават огромни разстояния, гумите не са една торба пари всяка. Също, са масово разпространени. Не е нужно да чакаш за доставка половин година. И, подмяната им е бизнес. Преди 30-40 години хората са си ги сменяли сами, днес това е бизнес. Ако искаш да ги износиш равномерно за 2-3 години примерно, на 20-30-50 хил. км. разменяне - ще ти излезне доста по-евтино да караш и да ги сменяте две по две (или по една) без  да ги разменяте. На всяка ротация се плаща монтаж, демонтаж и баланс.

А, и една ВАЖНА добавка. Ако имате различни гуми, гледайте да са две по две или поне на задвижващите колела да са с еднакъв размер. Не знам дали сте запознат с устройството на диференцяла, но той винаги върти колелото, което е по-лесно за въртене или и двете, ако натоварването е еднакво. Ако едната гума е по-ниска - тя е по-лесна за въртене и на прави участъци диференцялът винаги ще върти само нея.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 2 часа, snood написа:

Мога да споделя моят опит като бивш гумаджия. Всяка една гума има доста надписи по нея, които е добре да се разчитат.
Това "155/70 R13 75 T" означава следното: Гумата е произведена за джанти с диаметър 13, но не съм сигурен в мерната едИница.

Много нещо си написал и с почти всичко съм съгласен.

ЕдИницата - дето се чудиш. В немско-говорещите страни казват „цол“, в англо-говорещите - „инч“, в Нидерландия - „дюйм“, но все е 25,4 мм.
Пишеш „дебелина“, а всъщност е „ширина“. А второто число - процентното съотношение „височина/ширина“.155/70 - широка 155 мм, висока - 70% от 155 = 108,5 мм.

И още нещо. При предно задвижване - задните гуми само „се разхождат“! 6 години карах - предните сменяни летни/зимни, а задните едни и същи. Накрая задните бяха по-добре, от предните - дето съм ги карал на половина. И четирите бяха Michelin Energy.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 17 часа, jhoro написа:

А второто число - процентното съотношение „височина/ширина“.155/70 - широка 155 мм, висока - 70% от 155 = 108,5 мм.

Да. В нета има калкулатори, които изчисляват диаметъра. Нещо пак важно, датчикът на километража е в скоростната кутия или диференцяла (не съм сигурен). Ако размерът на гумите в диаметър е различен от зададените от автомобилния производител, километражът няма да показва коректно скоростта и изминатото разстояние.

 

на 17.09.2021 г. в 19:33, Petrov123 написа:

Обаче хич не е просто как си комуникират гумите при различните предавки, как да се разменят и др.

Гумите не "комуникират" с предавките. Предавките са просто обяснено зъбни колелета, които биват сменяни посредством скоростния лист или автоматично (на автоматик трансмисиите). Колкот е по-малко зъбното колело, толкова по-лесно се върти. Като на колелото, но там зъбните колела не са директно едно в друго, а с верига. Колкото е по-малко колелото на педалите и по-голямо на задната гума, толкова по-лесно и бързо се въртят педалите, но скоростта е много малка и обратното. Иначе износването на гумите може да е индокатор за евентуални проблеми с окачването. Например, ако грайферите са заострени в единя край, да кажем като си плъзнеш ръката по грайферите по посоката на движение са гладки, а в обратната посока ти задират ръката - проблем с амортисьорите, който е от много време. И, най-вероятно ще вият. Много хора бъркат този вум с вума на лагер. Също, при неравномерно износване. Например и двете предни или само едната се износват повече отвън или отвътре. На някои коли при реглаж се настройва страничен наклон на гумата и успоредност стрямо другата чрез кормилните накрайници. Страничният наклон се регулира или от двата болта, които държат шенхела за амортисьора, и/или от болтовете на носача. Но доста коли нямат такава опция (като масовите Рено, Пежо с Макферсон окачване). В смисъл и да е наклонена гумата, майсторът нищо не може да направи, за да я вкара в допустимите граници. Може само да я вкара в граници да е успоредна с другата, но не и да и оправи наклона.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Добавете отговор

Можете да публикувате отговор сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате регистрация, влезте в профила си за да публикувате от него.

Гост
Напишете отговор в тази тема...

×   Вмъкнахте текст, който съдържа форматиране.   Премахни форматирането на текста

  Разрешени са само 75 емотикони.

×   Съдържанието от линка беше вградено автоматично.   Премахни съдържанието и покажи само линк

×   Съдържанието, което сте написали преди беше възстановено..   Изтрий всичко

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Добави ново...

Информация

Поставихме бисквитки на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите Условия за ползване