Премини към съдържанието
  • Добре дошли!

    Добре дошли в нашите форуми, пълни с полезна информация. Имате проблем с компютъра или телефона си? Публикувайте нова тема и ще намерите решение на всичките си проблеми. Общувайте свободно и открийте безброй нови приятели.

    Моля, регистрирайте се за да публикувате тема и да получите пълен достъп до всички функции.

     

Търсещ истини

Ко-вирусът 19, карантината и страхът. Психологически аспекти

Препоръчан отговор


преди 31 минути, Shiniasu написа:

А където е имало порвоначално страх, дали на негово място сега не се забелязва апатия? Дори ще бъда по-провокативен: след като бяхме наплашени, принудени да платим и тепърва да плащаме висока цена, дали няма да се появи разочарование, че нищо от "обещаното" и от това срещу което плащаме превантивно, не се случва? Проблемът от чисто психологична гледна точка е, че ние не виждаме резултата от действията си в момента. Да, с рестрикциите може и да се предотвратява много по-лош сценарий, но тъй като той не се случва на нас директно, ние само го предполагаме като вероятност, оценяваме го като вероятност и съответно цената, която заплащаме, заплащаме като за срещу вероятност. А очакваното не се случва. Което, разбира се е добре, но и оставаме с усещането, че сме заплатили за нищо.

Моето чувство е, че ни направиха на маймуни. Прекараха ни. Няма да се преструвам на "не-минат" и да го крия. Измамен съм и то не само аз.

Карат ме да се чувствам сред чужди, да бъда подозрителен, да не вярвам на никого. Започвам да харесвам версиите, че това е свързано с учението на НАТО и са ме направили на глупак, за да бъде занятието по- реалистично. Това обаче не е честно. Да участвам в чужда игра, по непонятни правила и без съгласието ми е унизително. 

Ще научим отговора, но засега трупам омраза и желание за мъст. Не обичам да ме правят на маймуна.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

"Горещ" телефон


 

                                                                У В А Ж А Е М И   Г Р А Ж Д А Н И, 

Звънете на безплатния телефон

call.jpg                                              0 800 88 001

КОЛЦЕНТЪРЪТ НА МТСП ЩЕ ПРЕДОСТАВЯ ПСИХОЛОГИЧЕСКА  ПОДКРЕПА НА ВЪЗРАСТНИ ХОРА

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

0000443638-article2.jpg

Ако те е страх от нещо - изяж го! Заведение в Ханой предлага КоронаБургер

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Както и всеки друг враг, първо е необходимо да го идентифицираш. След това да го опознаеш, преди да можеш да го победиш. По отношение на корона-вируса, някои хора още не са преминали първия етап. Да, историята с Дон Кихот и вятърните мелници е поучителна, обаче... Точно това е най-важното - да можем да различим истинския враг от илюзорния. Някои отхвърлят вируса като реален враг, мислят го за илюзия, а приемат, че някой ги лъже и преувеличава и това е действителен противник. Значи отново имаме противник. Не може без противник - ако не е истински, ще е илюзорен. А различаването - всеки сам трябва да се научи на това.

Думите "дръж приятелите си близо, а враговете си още по-близо" са добре известни. В тях са засегнати и трите аспекта - познаване на врага; това, да не се страхуваш от него; да не го подценяваш, като го приемаш като нещо далечно и нямащо отношение към теб.


Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
на ‎30‎.‎3‎.‎2020‎ г. в 15:00, Shiniasu написа:

Думите "дръж приятелите си близо, а враговете си още по-близо" са добре известни. В тях са засегнати и трите аспекта - познаване на врага; това, да не се страхуваш от него; да не го подценяваш, като го приемаш като нещо далечно и нямащо отношение към теб.

Да се мисли, че вирус ни е враг е глупаво! Все едно да кажем, че невестулката е отровна.

Най-големия враг на даден човек е друг човек, който е изпаднал в паника.

Основно е, дали човек се подава на паника или не. Тук не става въпрос за подценяване или преекспониране на даден вид пандемия. Тя - де факто е - факт!!!

Тук се свежда до, дали човек подхожда адекватно или не. Повечето хора които са живели в суета и реално не са осъзнавали до колко вредят на другите - нормални хора в действителност изобщо не ги интересуват другите.

Самия психологичен момент се стопява когато стане вече социален. Да, има два вида хора: Такива които психически знаят какво да правят в такива моменти и такива които не знаят.

В основата е дали се страхуват от заразяване или не. Друг е момента, че от липса на елементарна хигиена определени хора разнасят вируса. И тук е разковничето, т.е. не говорим за прости хора, а за хора които считат себе си за високо културни. Това е - да, има много хора които живеят в илюзия, че имат достатъчно култура, а де факто - нямат.

Простия човек е дисциплиниран за разлика от въпросните "културни" хора. 

Време е да се научим на правилна култура! Това в днешния индивид е проблем, а не вируса.

Пред смъртта - всички сме равни!!! Тя, рано или късно, ще ни покоси. Дали ще е от вирус или нещо друго, то от нас зависи.

Та, молбата ми, към всички които са били извън България: Стойте си по домовете!!! Доволно вреда нанесохте!!!

За другите: На здраве! Нека Бог е с вас! Амин

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
на 26.03.2020 г. в 17:03, Търсещ истини написа:

Моето чувство е, че ни направиха на маймуни. Прекараха ни. Няма да се преструвам на "не-минат" и да го крия. Измамен съм и то не само аз.

Карат ме да се чувствам сред чужди, да бъда подозрителен, да не вярвам на никого. Започвам да харесвам версиите, че това е свързано с учението на НАТО и са ме направили на глупак, за да бъде занятието по- реалистично. Това обаче не е честно. Да участвам в чужда игра, по непонятни правила и без съгласието ми е унизително. 

Ще научим отговора, но засега трупам омраза и желание за мъст. Не обичам да ме правят на маймуна.

Аз пък имам чувството, че в момента никой не знае какво точно (трябва да) прави. Никой не е наясно с това, което ще последва. Да, пак "ще сме прекарани" накрая - най-вероятно. Който умее да прекарва другите и има властта за това, почти сигурно ще намери начин да извлече полза от всяка ситуация. 

Снощи и аз реагирах доста емоционално (вътрешно, външно не си пролича), когато съобщиха, че носенето на маски на обществени места става задължително за всички. Първоначалната ми мисъл беше: защо по дяволите ми ограничават свободата и разни други формулировки в този дух. Но след като се опитах да погледна по-малко емоционално на идеята, осъзнах, че не тя ограничава свободата ми. Все още не нося маска, но имам "в джоба си" и не ми пука, когато стане задължително да я нося. Ползата е съмнителна, вярата ми в добронамереността на правителството е ниска, а оценката за действията им - крайно отрицателна... Ясно е, че при такова отношение от моя страна е много лесно да се реагира с отрицание, с нежелание и т.н. Но всъщност отношението е това, което заробва. Аз и в затвора ще съм по-свободен от тях. Това последното сигурно за мнозина ще прозвучи странно. ...

В крайна сметка предполагам, че най-добре би било всеки сам да реши какво би могъл да направи в тази ситуация за себе си и за другите, и разбира се да не си пречим един на друг. 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 1 час, iИ.дИоNд.Ni написа:

Простия човек е дисциплиниран

Сигурно разглеждате някаква тясна граница на простотията. Смятам, че тези под границата- най простите, не са дисциплинирани и това е по определение- ако е дисциплиниран, ако спазва нормите, вече не е толкова прост. 

А за т. нар. "културни хора", сещам се за важната българска чиновничка, хваната за кражба на парфюм на Варшавското летище. Както клептоманията, така и другите склонности към закононарушаване се разпределя във всички класи, но не смятам, че сред културните е повече, но несъмнено го има.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 23 минути, Търсещ истини написа:

Сигурно разглеждате някаква тясна граница на простотията. Смятам, че тези под границата- най простите, не са дисциплинирани и това е по определение- ако е дисциплиниран, ако спазва нормите, вече не е толкова прост. 

А за т. нар. "културни хора", сещам се за важната българска чиновничка, хваната за кражба на парфюм на Варшавското летище. Както клептоманията, така и другите склонности към закононарушаване се разпределя във всички класи, но не смятам, че сред културните е повече, но несъмнено го има.

Под простия човек е животното!!! То, за разлика от простия човек има имунитет. Да, има хора само по външен вид, но това не означава, че са врагове, т.е. тук не говоря за образован или не, а за прост човек, който като едно добро питомно животно като му кажеш не - и не го прави. За дивите, то те там е друго ... те не са контактни, т.е. не водят социален живот. Да, именно те ще оцелеят, защото при тях нагона е по-силен от инстинкта за запазване на вида.

Що се касае до културата, то коя?! Вижда се, че вирусите нямат култура, а дали са култивирани е само и единствено вид конспирация. Да, благодарението на невежеството на човечеството в момента един вирус взима по-висша форма в йерархията от интелигентния човек, защото не мисли и не разсъждава, а се размножава и има доволно място на тази земя, за да мутира във вид който ще гарантира, че дори човечеството да изчезне, то, той вируса в нова мутация ще оцелее.

Така, че колкото и човек да си мисли, че е на върха на хранителната верига, то или огън, или червеи и т.н.

Самото човечество трябва да се смири, а тези които си мислят, че са върха, да се замислят дали след като са вече мъртви ще е значение това което са направели и оставели след себе си. Да, но психологията на днешно време е - живей сега, имай всичко сега и след теб - не му мисли ... Това е ... това доведе атеизма!!!

Та, застрашени са атеистите, а не вярващите. Да, ще има и паднали сред тях, но те няма да са виновни!

Всичко е божа работа, а психологията е елементарна: Или се смиряваш или правиш лошо на другите.

Както казах, праведния не се страхува, знае какво да прави и вярва, че Бог е милостив. Против друга воля, било то и светска не би въстанал.

В тоя ред на мисли под прост човек разбирам вярващия в божественото, т.е. в така нареченото имагинерно нещо наречено по-висша сила дори от светските хора.

За клептоманията .... няма да дам становище .... Един наш бивш министър председател на едно парти си сложи в един скъп костюм една пържола за вкъщи... - Да, по онова време бе един от видните (и с култура) наши политици ....   

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 1 час, iИ.дИоNд.Ni написа:

Под простия човек е животното!!! То, за разлика от простия човек има имунитет. Да, има хора само по външен вид, но това не означава, че са врагове, т.е. тук не говоря за образован или не, а за прост човек, който като едно добро питомно животно като му кажеш не - и не го прави. За дивите, то те там е друго ... те не са контактни, т.е. не водят социален живот. Да, именно те ще оцелеят, защото при тях нагона е по-силен от инстинкта за запазване на вида.

Доста ексцентричен възглед за вида хомо сапиенс (разумен човек). Не мога да се съглася с вас в някои отношения.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Май в Европа вече се наблюдава тенденция към затихване. Все още е рано да се каже категорично, но има такива индикации. В същото време правителството и някои медии имам чувството, че представят информацията твърде тенденциозно - самата информация е коректна, но акцентът който се поставя и начина на представяне са такива, че насочват вниманието към местата където проблемите са най-сериозни. В същото време продължава да се повтаря, че единственото сигурно решение е изолацията и намалената обществена активност. Какво означава това за мен. Преди всичко, че въпросната изолация като мярка работи. От една страна е желанието да се подчертае колко сериозен е проблемът. Дали наистина е сериозен или не много сериозен, не е чак толкова важно, колкото необходимостта да се изкара по-сериозен отколкото е. Но за да се извлекат нужните дивиденти проблемът все пак трябва да бъде решен. Всъщност карантината е единствената по-сериозна мярко, която правителството наложи като решение. Даже е силно да се каже карантина, но важното е хората да бъдат убедени, че им е предоставено решение, което действа и което се е оказало решително за справяне с проблема. Тук пак отново няма чак такова значение дали мярката действително действа, а в какво ще бъдат убедени хората. Лично моето мнение е, че мярката е полезна, но в случая разглеждам проблемът като възможност за извличане на дивиденти и в този смисъл полезността не е чак толкова важна. Постоянно се правят сравнения с други страни където карантината бе въведена по-късно и където заразените са много повече за да могат управляващите да влязат в ролята на спасители. Всъщност изтъкването на полезността на решенията, дори и тя да е минимална и неглижиране на критиката, дори и тя да е основателна, са основни прийоми на управляващите. и трябва да им се признае, че са доста хитри. манипулатори. Що се отнася до икономическата криза, тя вече е създадена. Оправданието с пандемията вече е налично и съществуването на последната оттук нататък е по-скоро проблем. Пак повтарям, че за да се получат максимални политически дивиденти, то тя трябва все пак да бъде преборена, за да могат управляващите да се представят като победители.

 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
на ‎31‎.‎3‎.‎2020‎ г. в 19:58, Търсещ истини написа:

Не мога да се съглася с вас в някои отношения.

Нормално е. Изказвам вид крайност, но те крайностите съществуват, а истината е в тангенс отношение (функция) ... ;) За разлика от синус и косинус, то тя в дадени гранични стойности е необозрима в главата на конкретен даден човек .... затова и се получават така наречените модерни нюанси ... ;) 

Да, спектъра на всяко нещо може да се накъса, но разделителната способност на усета, на чувството, при различните хора е различен ....  и да, ексцентричен е моя възглед към света, но той е част от една непозната истина, а не грешна представа към света.

Именно в индивидуалните способности на човек се крие ключа на живота, а че някой с въпросния "заключва" вид група от обществото е друга тема....

Клишето: Животното, детето нямат граници, и е въпрос на техните стопани, родители дали ще ги вкарват във вид "заключена" група или ще ги оставят свободно и най-вече праведно да си формират мирогледа към то нещо което не се знае кой е направил. (Визирам света) ...

Всичко се свежда до: Его vs Индивидуалност!!! Не до CO-19 или вид страх ....

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Извънредното положение: кой ще оцелее?

Интервюто заслужава да бъде прочетено!

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 2 часа, Мойра написа:

Извънредното положение: кой ще оцелее?

Интервюто заслужава да бъде прочетено!

Благодаря. Позволявам си да прехвърля текста тук

Цитат

 

Казват, че когато кризата отмине, трябва да сме готови за новата вълна - последствията от социалната изолация, от промяната на бита и на навиците ни. Потърсихме двама утвърдени учени в областта на съзнанието и психиката, за да видим пандемията през тяхната експертиза.

 

Д-р Давид Иерохам е психиатър, психотерапевт, психодрама-терапевт и супервизор. Преподавател в магистърска програма „Артистични психо-социални практики и психодрама“ на НБУ. Цветелина Йосифова е психотерапевт (психодрама, психоанализа и групова анализа). Преподавател в магистърска програма „Артистични психо-социални практики и психодрама“ на НБУ.

 

Д-р Давид Иерохам: Въпросът „Кой ще оцелее?“ не трябва да се възприема като „кой заслужава да оцелее“, защото всеки при сегашните обстоятелства преди всичко заслужава да оцелее. Така че първото нещо което всеки човек е задължително да си каже сега е: „Аз заслужавам да оцелея!“. След това трябва да помислим не само за себе си, а за всички останали хора, че не само аз, но всеки един човек „заслужава да оцелее“.

 

Има разлика между оцеляването на индивида и оцеляването на човека като вид. Видът може да загине при неуспешна борба с промените във външния свят. В момента ние всички хора, като човешки вид, водим такава борба. Тук голямата отговорност пада върху политиците, тоест “правителството и щаба”.

 

Индивидът обаче умира от вътрешните си конфликти и тук идва въпросът за „извънредното положение“ и как отделният човек застава по отношение на него и как го интегрира в собственото си мислене и начина си на живот.

 

Какво точно се случва с психическото състояние на хората в момента? Какво ни липсва сега, защо страдаме?

 

Д-р Давид Иерохам: Лесно е да използваме патетичните „психологични” клишета от рода на „няма развитие и промяна без болка” - нравоучения от рода, че търпим наказание, защото бяхме се самозабравили в търсенето на наслаждения, бяхме арогантни, алчни и лакоми, суетно-втренчени в илюзията на собственото си всемогъщество.

 

Нека оставим този словесен потенциал на политици, президенти, „възпитатели на обществото".

Драмата, в която сме действащи лица, е твърде непозната, нахлула внезапно в живота ни и пипнешком, стъпка по стъпка трябва да я разберем, за да запазим поне до известна степен здравословното си психично функциониране.

 

Преди всичко как да я диагностицираме? Струва ми се, че ако погледнем отстрани външната сцена, на която стоим, можем чрез нея донякъде да си представим и „вътрешната сцена” на нашите преживявания.

 

Затворени в домовете си гледаме, през прозорците, пусти улици, не се чуват почти никакви шумове, ако двама души се разминават, единият поне е с маска и отбягвайки да се поглеждат, внимават да са поне на два метра разстояние. Практически външната сцена е почти празна, да не кажа пуста, като улиците вече не притежават хората както преди, нито автомобилите, чието движение предопределяха. Тя, външната сцена, вече не ни притежава, опустяла е самата тя, а нас е оставила освободени, но вътрешно празни.

 

Според мен подобна е и вътрешната ни сцена, все по-избледняващи преживявания и все по-големи пространства за нови преживявания, които обаче не могат да бъдат доставени отвън.

 

Това освободено пространство вътре в нас е абсолютно необходимо, за да „оцелеем” в извънредното положение, защото то може да се изпълни с по-автентични неща, които ние можем да сътворим: като истината за самите нас, реалистични надежди, вяра в себе си и едно особено напрежение, което ни е необходимо, за да не допуснем връзките ни с обкръжаващия ни свят и хора да избледнеят, защото те са заплашени именно от избледняване.

 

Необходимо е по-голямо усилие да се поставим на мястото на другия, да го разберем, а и от негова страна той да направи същото усилие, за да ни разбере нас.

 

Като че ли в пустотата се губят формите и структурата на другия, но с усилие можем да останем в един процес с него, опитвайки се по някакъв нов за нас начин да се изразим и да му дадем възможност и той да се изрази. Интуитивно ние правим това: хората вече не се здрависват, а се поздравяват по различни начини, което ги забавлява и дава повече време да се замислим, за тяхното и за нашето лично пространство и как те влизат в допир едно с друго.

 

Може би ще започнат да отпадат клишетата и в нашето общуване.

 

В този процес ще се активират и повече базисните ни творчески възможности. Този, който излиза от собствените си клишета по-бързо и възприема нови за него, даже и необичайни, изразявания, той ще преодолява и по-лесно рестрикциите на собственото си „извънредно положение”.

 

Цветелина Йосифова: Дори когато страхът не бива назован директно и конкретно, той все повече присъства в мисленето и текста на обикновените хора, на „щаба“ – под формата на все по-стриктни „директиви и забрани“, на правителството – с това „кой, какво и колко да получи или да не получи“, на медиците, които в огледалото на позатихналите аплодисменти виждат отразен собствения си ужас и вик за помощ.

 

Всичко това повлиява общата атмосфера, в която се случват отношенията ни. Сменя темите, нюансите, думите, реакциите. Страхът присъства невидимо и видимо. Говорим за това колко се страхуваме или колко не се страхуваме. Липсва сигурността на познатото и лесното, на нещата, с които сме свикнали и възприемаме като норма.

 

Фройд казва, че „...зад всяко желание стои един страх…“. Под сегашния страх стоят желанието ни за живот, който не е блокиран, и желанието да сътворяваме ежедневието вместо чувството за загуба на контрол над собствения живот и усещането за пропуснати възможности.

 

Кой страда най-много и кой минава по-лесно през това?

 

Цветелина Йосифова: Страдат всички. Не мисля, че има някой способен да премине лесно през случващото се, доколкото то все повече става реалност на живота ни.

 

Наблюдаваме два противоположни начини на отреагиране. Единият е на крайно отричане как „това не ни засяга“. Можем да свържем това състояние с детската омнипотентност и чувството за всемогъщество и безсмъртие.

 

Другият дава пълна власт на страха. При него страхът е толкова силен и всеобхватен, че залива целия живот, до абсолютно сливане с нещото, от което се страхуваме. Именно този тип страх изгражда „домове-бункери“, претъпкани с храна фризери като единствена възможност за спасение, която умът на ужасения допуска. Най-много липсва междинната част от спектъра на преживявания, която предполага по-голяма реалистичност и съхранена способност за мислене. Реалността не бива да бъде избягвана.

 

Колкото по-голям е страхът, толкова по-неконкретен и абстрактен става. Започваме да се страхуваме от нещо могъщо, непознаваемо, изменчиво и застрашаващо ни. Физическата изолация усилва тези преживявания. Това състояние на нашия ум граничи с ужасяването. Външно то бива отлагано, но всъщност предстои. Можем да го сравним с преживяването в момента, в който се раждаме, когато светът изглежда враждебен и застрашаващ. При раждането ни обаче се появява необходимият друг, който ни партнира и създава защитената среда, за да се развиваме и израстваме.

 

В ситуацията на групово ужасяване другият, от когото очакваме подкрепа, трябва да бъде търсен на вътрешната сцена на групата. Рискът е да бъде подменен с фалшиви външни заместители.

 

Такива се явяват на обществената сцена. Обществената група – парализирана, изплашена и въдворена, в момента е повече и все още в състояние на съпротива и отричане, отколкото депресивна или точно слята със страха. Тя търси своя нов лидер-спасител или диктатор, който да я изведе от състоянието на парализа и страх.

 

Това очакване обаче се различава от очакването и необходимостта да бъдеш здрав или излекуван.

 

Когато загубата стане лично и непосредствено преживяване, ужасяването се материализира. Появяват се обвинението, че някой близък ни е изоставил, депресията, чувството за безсмислие и загуба.

 

Д-р Давид Иерохам: Вирусът не иска да ни убие, той иска да ни подчини. Той да определя как да живеем и кога ще умрем. Той е тиранин, но и той ще си отиде и след това ще има други кандидати да ни подчиняват или под формата на други вируси и бедствия или под формата на мутри, на президенти, на идеолози и модни икони.

 

Парадоксалното е, че ние сме в ожесточена битка с него чрез подчиняването си на предпазните правила: от миене на ръцете до физическата ни дистанция един от друг. Парадоксът е, че именно в тези рестрикции е борбата на всеки един от нас срещу диктатурата на „короната”. 

 

Подобно беше преди десети ноември, когато и най малкото „неучастие” в тоталитарната система беше малка лична победа над нея, но това се отнася за  друго и много подобно, като усещане, историческо време. Днес всеки спасен живот и всеки неинфектиран и неразболял се е част от нашата лична победа над вируса.

 

Защо обществото се разцепи между това да предпочита да жертва „слабите“ в името на обичайната си икономика и от друга страна – паниката да опази кривата на статистиката?

 

Цветелина Йосифова: Политическото говорене у нас често е лишено от емпатия и прозорливост и така допринася за разцепване в обществените ценности. То атакува солидарността.

 

Не по-малко често вече казани по неподходящ начин думи се налага да бъдат публично редактирани или тълкувани. За жалост се редактират думите, не мислите и рядко действията. Политическото говорене винаги изостава от реалността, защото не я познава достатъчно.

 

Докато политиците редактират думите си, днес обществото ни е разцепено между справедливо и несправедливо. Една наглед външна дилема, която преживяваме лично и вътрешно, и докосва всеки един. В такава ситуация единственият полезен ход, който имат политиците, е да изберат страната на справедливостта.

 

Кризата оказва благотворно въздействие на обединението на различни професионални групи, през  търсене на подкрепа от държавата в този момент. Тя дава възможност на различни „маргинали“ да се появят на онази единствена сцена, която вижда държавата, колкото ограничена и преднамерена да е тя.

 

Този процес носи едновременно чувство за срам на обществото и представлява постижение за „маргиналите“. Неизбежно е и сравнението със страните от западна Европа, техните мерки, техните политики и как те се отнасят и достигат живота на отделния човек.

 

У нас засега нещата са сурови – като една всеобща карантина на духа и доста неясно икономическо бъдеще. Изглежда пазим кривата на статистиката успешно, но едновременно има риск да изгубим перспектива за бъдещето, да пропуснем отделния човек, цели групи и неща. Отцепваме непознатите общности.

 

Драмата в момента на територията на тялото ли се разиграва или вътре в психиката на всеки един от нас?

 

Д-р Давид Иерохам: Когато спазваш правилата, които много интересно се отнасят до тялото и включват от „едната ръка да измие другата“, през това как да се позиционираме по отношение на телата на другите и как да ги предпазим от собствената си агресия, като втурване в личното им пространство чрез докосване или даже гръмогласно произнесени думи в близост до тях, които могат да им донесат нашите телесни течности, до това как ние да допринесем за повишаването на техния имунитет чрез зачитането на техните чувства, ние ще оцелеем.

 

Цветелина Йосифова: Тялото е единствената ни принадлежност. То ни съпровожда от раждането до смъртта. То лоялно съдържа и носи всичките ни преживявания, независимо какво му причиняваме. Човекът е чувствителен към неговата съдба. Когато тялото е атакувано, става неизбежно психиката спешно да търси изход.

 

Драмата днес се разиграва на тази тънка граница – между „вътре“ и „вън“, какво е сигурно, кое е тленно, кое ще остане, кое ще изчезне? Дали психиката ни може да износи тялото или тялото износва психиката…? Драмата днес има лично и интимно измерение за всеки човек. То трябва да бъде много внимателно изследвано и подкрепено.

 

Същият конфликт се разиграва и на обществената сцена. Днес светът се е слял с причинителя на заразата. Светът се е превърнал в една виртуална стая, в която всички сме затворени не по своя воля. На нейната врата пише COVID-19. Отвътре се чуват човешки говор, писъци, плач, крясъци, смехове, песни, дикторски текст от мегафон, детски плач… Дори когато се вслушаме, не успяваме да различим собствения си глас. Пазачът на вратата преценява кому да даде маска и кому не.

 

Казват, че катастрофите обединяват, а пандемиите разделят, защото хората ги е страх един от друг? Ще бъдем ли същите някога пак?

 

Цветелина Йосифова: Пазим се от внезапността на възможната лична загуба и храним надеждата да не споходи точно нас. Отричаме до последно този сценарий. Умовете ни възприемат всеки срещнат като потенциален вредител, който би могъл да стане причина за нашата голяма лична загуба. Няма да бъдем същите никога повече.

 

Състоянието на човека не може да бъде идеологически или политически постулирано. Случващото се засяга нещо дълбоко в нас, нещо от ядрото на човешкото и същността на живота.

 

Преживяваме голяма криза - едновременно лична и обществена. Трудно е да правим прогнози и те да са верни. Можем обаче да преживяваме времето като опитваме да не губим връзка с реалността. Това е от най-голяма полза за психичното ни здраве.

 

ВСЯКА ПОДОБНА КРИЗА ОСТАВЯ НЕИЗЛИЧИМИ БЕЛЕЗИ.

 

Те са словесни, мисловни, по тялото, но това е и най-вече психичната болка, която изпитваме. Тази болка не може да бъде заглушена, когато е предизвикана от загуба на близък. Сегашната криза ще присъства в спомените на децата ни, ще повлияе мисленето на следващите поколения – едновременно като предупреждение за крехкостта на човешкия живот и като реална травма.

 

Хубавото на всяка криза, както и на сегашната е, че ни предоставя шанс. Шансът да сме по-малко извън себе си. Шансът да познаваме вътрешния си свят, неговите потребности, да се съберем около собствената си същност и ресурси.

 

Обществените отношения, икономиката, политиката и световният ред също ще претърпят неизбежна промяна, която в сегашния момент е трудно да бъде прогнозирана докрай. Кризата изисква различни форми на солидарност. Това е мерило за зрелостта ни в този момент.

 

 

Д-р Давид Иерохам: Дали ще бъдем същите? Мисля категорично, че ще бъдем и че на нищо след пандемията няма да се научим и тези „образователи”, които казват че ще се научим на нещо, дълбоко грешат.

 

НИЩО ДОБРО НЕ Е ИЗЛЯЗЛО ОТ ГЛОБАЛНИТЕ КРИЗИ, КАТО ВОЙНИ, ГЕНОЦИДИ, КОНЦЕНТРАЦИОННИ ЛАГЕРИ, СТАЛИНИСТКИ ЧИСТКИ, ДИКТАТУРИ.

 

Както сега не видяхме кой знае каква солидарност и хуманизъм в Европа, въпреки че сме преживели всички бедствия, които споменах по горе, така ще бъде и след тази пандемия.

 

Най-голямата ни надежда не е в потенциала на човешкото общество, а в новото, неоткрито още лекарство. Ако ние преодолеем пандемията само с предпазните мерки, които взимаме, това ще е голямата победа, но ние чакаме отново на химията, на лекарството - както по време на война разчитаме на по-големите оръдия, както по време на геноцид се надяваме на обърналия ни гръб Господ-Бог.

 

Нещо ще се промени, ако сега победи солидарността на нас обикновените хора. Тя сега е налице, но остава по-незабелязана и така трябва да бъде.

 

Каква е ролята на „рисковата група“ – над 66 годишните и болните в тази драма? Това клеймо – че само те са под реален риск - реално ли е или илюзорно?

 

Д-р Давид Иерохам: В момента те са по малката група сред заразените. Може би традицията е, че по-старите трябва да се пожертват в името на това да останат живи по-младите. По принцип тази възрастова група е от онеправданите - ако съкращават работници в една организация, първи си отиват по-старите.

 

Счита се, че те по-трудно се адаптират и по трудно придобиват нови знания. По-възрастните преди епидемията много по-трудно се приемаха на болнично лечение и т.н. Може би е просто „геноцидно мислене”.

 

Цветелина Йосифова: В моменти на криза, обществата се защитават, опирайки се на нещата, които могат да бъдат доказани с числа. Статистиката казва, че тази възрастова група носи товара на най-големия риск. Разумно е да полагаме повече грижи за най-рисковите групи.

 

Когато хората загубят контрол, имат нужда да обвиняват. Кой е виновен за всичко това?

 

Д-р Давид Иерохам: Когато загубим контрол, изграждаме конспиративни теории. Те не помагат за решенията в кризата.

 

Вероятно някой ден след излизането от бедствието те ще се интензифицират, както и митологиите, и вероятно ще докарат – пази Боже – и някой диктатор. Кандидати има.

 

Цветелина Йосифова: Човек започва да обвинява другия, когато бива изоставен. В ситуация на реална загуба обвиняваме починалия, че ни е изоставил. Този тип загуби се преработват трудно. Изисква време и голямо себепреодоляване, за да се постигне приемане на факта на загубата и да не кървим като открита рана.

 

Днес изоставени са светът и човечеството. Бедата е, че не знаем кой точно го е сторил и какво точно се е случило. Знаем само, че сме наказани с изоставяне. Можем да си представяме различни неща, да изграждаме различни теории. Въпреки рационалните обяснения, липсва задоволителен отговор. Загубили сме контрола да можем да знаем кого да обвиняваме. „Виновният“ е нещо абстрактно, непознаваемо, неясно, което поражда страх и ни ужасява.

 

 

 

Как да запазим връзката със света, ако стоим вкъщи? Как да запазим връзка със себе си?

 

Д-р Давид Иерохам: Трудно е в изолация да си отговориш на въпроса: „Кой съм аз?”. При отварянето на човека към „вътрешните му пространства“ и при наличното избледняване на възприятията ни /като насън/ и не толкова нашите, колкото на света за нас, изтънява и нашата способност за структуриране  и осмисляне на преживяванията ни .

 

Тогава от този основен за психичното ни здраве въпрос, остава само: „Кой…?“. Този „Кой“ ни е необходим, за да се срещнем в пустинните полета на нашия ум и да се запознаем с него, тоест да се открием отново на преживелищната ни „вътрешна сцена”. Това ще ни подпомогне в надеждите ни и вярата ни, че заслужаваме да останем живи.

 

Цветелина Йосифова: Липсва готова формула. Всяка сутрин трябва да заставаме пред огледалото, да си припомняме кои сме, за да сме способни, каквото и да правим и да се случва този ден, вечерта отново да се срещнем със себе си и да се разпознаем.

Изолацията носи своите рискове. Те са повече и по-големи когато човек живее сам.

 

Застигат ни чувство на потиснатост, негативни мисли, липса на цел и смисъл в живота. Тези рискове не могат да се компенсират от дигиталната комуникация. Ако обаче днес кажем, че можем да сме в постоянна дигитална връзка и отношения, за да избегнем изолацията, не казваме нищо, защото все още не знаем какво точно означава това.

 

Често когато човек е сам, дори не прибягва до такива форми на комуникация. В този случай изолацията би могла да подсили самоубийствени мисли и поведение. 

Когато човек е в семейна или друга общност, рисковете са различни. Тяхното преодоляване би могло да е наглед по-просто. В общност винаги се намира някой друг, в който можеш да се огледаш или с когото до поговориш, независимо дали по-възрастен или по-млад. Това отваря ситуацията и дава перспективата за намиране на нови решения. 



 

Изолацията в дисфункционални среда носи огромни рискове. Те били опасни за някой през различни агресивни или асоциални актове – домашно насилие, диктат на един над друг, липса на лично пространство и разбиране за нуждите на другия при този временен нов ред.

 

Тези дни всичко се заменя с онлайн и виртуалната си версия. Кое дигитализацията никога няма да замени?

 

Цветелина Йосифова: Онлайн общуването не ни лишава от сетива, макар голяма част от тях да са поставени на пауза в момента. Компенсираме липсата на движение, човешки допир, усещането за различните ухания, естествеността и непринудеността на живия контакт най-вече през езика.

 

Също и през заблудата на търсенето на все по-подходящи, по-устойчиви на външни влияния и сигурни платформи за общуване, вероятно така защитавайки се от ужасяването.

 

Д-р Давид Иерохам: Ние трябва да останем „онлайн“, най-вече, със себе си.

 

 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Ако не си се обичал до сега, ще ти е трудно с карантината така е.

Всичко е в съзнанието.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 8 часа, haidukpikaso написа:

Всичко е в съзнанието.

И във съвестта ....

Тук не говорим за това дали осмисляш случващото се, или разбираш, а до колко си над дадено общество ...

Това всеки един трябва да се замисли, но първо трябва да се почне от някъде .... и най-добре е с ококорени очи и вулгарния изказ: К'во става?!

До вчера, до преди кризата всичко, бе ОК, но сега ...

Онзи ден гледам в най-близкия град едни върнали се от "печал рибарство". Техните "роби" ме питат мен до кога ще е така, че са гладни ....

Това си е ново изпитание, а не наказание, за което обаче се знае още от преди този век. Защо сега точно се обръща внимание на това, само малцина знаят.

Ефекта е постигнат. Проблема е повече социален, а не психологически. Само където моделите към обществото не могат да се прилагат към индивида.

Съзнанието по своята същност е свързано с начина на обработка на информацията. Няма ли съвест обаче, то крайния резултат е никакъв. И за разлика от съзнателния живот, то има и друг вид живот, който в момента е в "повечко".

Всичко това някои индивиди само си мислят, че могат да управляват ... но дали е така, то бъдещето ще покаже.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Е, случва се нещо очаквано. Правителството открито обяви населението за несериозно и безотговорно и така предварително извини всички евентуални свои бъдещи неуспехи с народната глупост. Църквите разбира се няма да се затворят и управляващите ще разчитат на разумността на хората, но иначе хората са неразумни, защото вчера много от тях излязоха на улицата. Мутафчийски, кое от двете? Маските се въведоха отново от страх, като компромис за да останат църквите отворени. Но каквото и да се случи виновно ще е безотговорното население, а не отговорните и загрижени управляващи. 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

п.п.

Единствения психологически аспект в момента е: Дали поставяш своя интерес над обществения?!

Някои се съобразяват с обществото, други не. Де факто се вижда кой е за обществото и кой е за своя род, потомство и всичко което той е направил с какво е наследил от своите родители и техния манталитет.

Реално това си е религиозен казус ... а не вид научен или абстрактен модел ...

преди 13 минути, Shiniasu написа:

Правителството

:) Ти пъ .... :)

Правителството прави нещо .... Прави телствувателствувайте ... :) 

Само виждам колко им завиждаш, че са на власт ... и че си мислиш за по-умен от тях ... :) 

Благодаря, че ме разсмя ... :) 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 46 минути, iИ.дИоNд.Ni написа:

Единствения психологически аспект в момента е: Дали поставяш своя интерес над обществения?!

Това е социален и морален аспект и изобщо не е единственият. Какво означава "сега"? Аспектите не зависят от времето

преди 57 минути, iИ.дИоNд.Ni написа:

Само виждам колко им завиждаш, че са на власт ... и че си мислиш за по-умен от тях ... :)

Виждам се не по-умен, а по-необвързан с прикрити цели, с политика и корупция. Това всъщност означава, че съм по-умен, да. 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Едно интересно събитие при тази карантина.

По принцип, инстинктът ни, в ситуация на неяснота, насочва човек да се скупчва с други хора, евентуално да си изясни ситуацията или да постъпи така, както някой, който има идея за решение. 

С въведената карантина и социална дистанция, човек е окован пред облъчването на екрана. Това е изключително удобно за манипулация. Както се казва в една реклама за рекламни послания в транспорта "Рекламирайте при нас. Пътникът не може да избяга от вашата реклама докато пътува". За изясняване на ситуацията не върши работа и телефонът- общуваме със също толкова изолирани и облъчени от ТV хора. Ако някой е намерил превъзходен начин за надвиване на вируса, той може да стане известен на другите само ако мине през цедката на екрана. Дори съседите му нямат възможност да научат. Начин ще има, а другите ще продължат да се страхуват.

Ако карантината продължи достатъчно дълго и ако единственото влияние е на ТV, то нашето предстоящо поведение може да бъде лесно манипулирано.  Жалко.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 1 час, Търсещ истини написа:

Едно интересно събитие при тази карантина.

По принцип, инстинктът ни, в ситуация на неяснота, насочва човек да се скупчва с други хора, евентуално да си изясни ситуацията или да постъпи така, както някой, който има идея за решение.

В ситуация на неяснота, не съм сигурен дали истинкта е към скупчване. Скупчване може да предизвика някой (както в случая), който реши да обясни неяснотиите.

В ситуация на опасност, инстинкта е към криене и бягане- в никакъв случай към скупчване. За всичко останало съм съгласен.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 2 часа, Търсещ истини написа:

Ако карантината продължи достатъчно дълго и ако единственото влияние е на ТV, то нашето предстоящо поведение може да бъде лесно манипулирано.  Жалко.

То и сега е такова. А от това слънце лицето ми утре ще е изгоряло "на маска" - е туй е проблем :)))) 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 1 час, _Belial_ написа:

В ситуация на неяснота, не съм сигурен дали истинкта е към скупчване. Скупчване може да предизвика някой (както в случая), който реши да обясни неяснотиите.

В ситуация на опасност, инстинкта е към криене и бягане- в никакъв случай към скупчване.

Да се върнем в Троя. Троянците са разгромени. Те хукват към един съседен хълм, където после идва и Еней. Никой не знае какво да правят и Еней ги повежда или по- скоро тръгва където му видят очите и боговете, т.е. късметът, а те му се доверяват и го следват.

Във "Време разделно" също. Събират се в пещера, където ще си помагат и ще са близо до роднини. Най- малката единица е семейната- двама, но тя е твърде безпомощна срещу заплахите. При земетресение- първо бягаш, ако си глава- със семейството, но после се събираш при другите, да научиш какво става тук и там, какво ще прави този и онзи...

Изобщо, криенето сам е като на онзи японски войник, дето двадесет години нямал информация, че войната свършила и е свободен да се прибира. 

Надявам се, се изразих ясно какво имам предвид.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 8 минути, Търсещ истини написа:

Да се върнем в Троя. Троянците са разгромени. Те хукват към един съседен хълм, където после идва и Еней. Никой не знае какво да правят и Еней ги повежда или по- скоро тръгва където му видят очите и боговете, т.е. късметът, а те му се доверяват и го следват.

Във "Време разделно" също. Събират се в пещера, където ще си помагат и ще са близо до роднини. Най- малката единица е семейната- двама, но тя е твърде безпомощна срещу заплахите. При земетресение- първо бягаш, ако си глава- със семейството, но после се събираш при другите, да научиш какво става тук и там, какво ще прави този и онзи...

Изобщо, криенето сам е като на онзи японски войник, дето двадесет години нямал информация, че войната свършила и е свободен да се прибира. 

Надявам се, се изразих ясно какво имам предвид.

Даваш за примери Мит и Филм. Несериозно е.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 1 минута, _Belial_ написа:

Даваш за примери Мит и Филм. Несериозно е.

Давам за пример успешен човешки опит, увековечен в писмено слово. 

Тези, които бягат и се крият поединично са по- застрашени.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Добавете отговор

Можете да публикувате отговор сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате регистрация, влезте в профила си за да публикувате от него.

Гост
Напишете отговор в тази тема...

×   Вмъкнахте текст, който съдържа форматиране.   Премахни форматирането на текста

  Разрешени са само 75 емотикони.

×   Съдържанието от линка беше вградено автоматично.   Премахни съдържанието и покажи само линк

×   Съдържанието, което сте написали преди беше възстановено..   Изтрий всичко

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Добави ново...