Премини към съдържанието
  • Добре дошли!

    Добре дошли в нашите форуми, пълни с полезна информация. Имате проблем с компютъра или телефона си? Публикувайте нова тема и ще намерите решение на всичките си проблеми. Общувайте свободно и открийте безброй нови приятели.

    Моля, регистрирайте се за да публикувате тема и да получите пълен достъп до всички функции.

     

Препоръчан отговор


Здравейте не бях в БГ, и сега ще ми се наложи да сключа договор и много се чудя а1 или Виваком

 

В момента имам ваучер към а1 и е добре смисъл 6лв 1гб 100мин

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Ами отиваш в офис на даден оператор, казваш какво искаш и ако ти го предложат подписваш договор и готово.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

A1 (ментел) винаги когато съм проверявал условията им са опитвали да ме метнат. Предполагам и сега са си същите.  

Виваком не ги харесвам по други причини,  но доста техни клиенти познавам и са доволни от услугата.  

Аз съм на Теленор от много години и не бих ги сменил, обхвата им е добър и нета е на ниво.  

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 6 минути, Michigan111 написа:

  Аз съм на Теленор от много години и не бих ги сменил, обхвата им е добър и нета е на ниво.  

Ако пътуваш често в чужбина Турция, Сърбия и т.н страни който не са в европейския съюз А1 е за предпочитане. Имат дневни пакети с минути и мегабайти според тарифния план за 2-3 лв.

При виваком е 6лв + такса за активиране, теленор предлага само за бизнес абонати.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 35 минути, Michigan111 написа:

A1 (ментел) винаги когато съм проверявал условията им са опитвали да ме метнат. Предполагам и сега са си същите.  

Виваком не ги харесвам по други причини,  но доста техни клиенти познавам и са доволни от услугата.  

Аз съм на Теленор от много години и не бих ги сменил, обхвата им е добър и нета е на ниво.  

Аз точно заради теленор или на времето Глобул, ползвам и Ментел. Там, дето Ментел имат обхват, Глобул даже не бяха и чували и то чак до сега.  Но това са частни случаи. АСбонат съм на тримата оператори, но Виваком ме изненадаха най-неприятно, макар че сами сме си виновни ние, българите. Сключвам две годишен договор и нещеш ли, след края на договора от 21, минавам на 33 лева сметка, без никой да ми се обади да подновя договора. Отивам във Виваком да се рзправям, там едно момиче ми обяснява, че трябвало по-рано да се обадя и се чуди, дали колегите и не са ми се обаждали. Е не са, щото така им бе изгодно - да платя един месец 12 лева отгоре.  И понеже аз на другите двама оператори плащам по 5 лева месечна такса отпреди 2009-та година, те ми звъняха постоянно всяка година, напоследък престанаха.  Оная от Виваком ми вика, няма ли да е по-добре да съм на един оператор - Виваком, аз и викам, че обхвт ми трявба. Тя ми опонира, че Вивата имали най-добрия обхват ако знам, а аз и опонирам, че на конкурентите плащам по 5 лева за обхват. Млъкна.  Обаче викам да си взема устройство към новия ми вивакомски план, който си е същия дефакто. Пак 21 лева, ама тоя път с HBO, Diema Extra  и Пу*ки му май*и.  ОК, имам пари , не ми се чака и викам една Нокиа 6.2 да взема. Тая почва да ми сваля от витрината телефона, аз по едно време се отказах, щото май*а му стара, не искам телефон втора употреба, а телефон в кутия.  ОК, тая ме разбра и ще ми се обажда като поръча. Вече две седмици чакам, телефон няма. Отделно, че за моя план телефона е достатъчно скъп и когато човек се разрови разбира, че малко се е прецакал. Не малко, а много в моя случай. Да, ама викам да отида на другите оператори. Там или го няма тоя телефон или някакви безумни цени и планове. В крайна сметка останах в безтегловност. Телефон вероятно ще взема, но дефакто ни един оператор не разполага с Нокии. Което е направо неразбираемо при положение, че Нокиите се произвеждат в Индия, а не в Китай.  Но за Виваком.  Оставям телефоните, които бих искал да взема на по-ниска цена. отивам към телевизиите. Уж трявбаше да имам HBO Go, Diema Extra  и куп друго за общо над 30 лева такса след 2 години, вече 2 седмици нямаам нищо. Ще ходя пак да се разправям. Взеха си таксата, но телевизии нямам. преди 2 години пак бе така и ходих да се разправям с Виваком. Тогава имаше някакво закъснение от няколко дни и се оправи. Сега чакам две седмици и никакви телевизии, освен стартовите. Е ще отида да се рзправям, ама ми писна вече с тия лапачи на пари.  Когото и да хванеш, в земята да го забиеш и повече да не го споменаваш! На тримата оператори съм и да ви кажа честно, бих закопал всички!


Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 56 минути, Michigan111 написа:

Аз съм на Теленор от много години и не бих ги сменил

Надяваш се да те черпят с чехски бири? Надявай се... :)

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
току-що, JKirilov написа:

Надяваш се да те черпят с чехски бири? Надявай се... :)

На комисионна съм, по 2 бири на хвалебствен пост...за тая година имам изкарани вече...2 бири (с днешните 2), бирария ще отварям вече  :D

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Това се нарича Олигопол.  

Определение за термина Олигопол

Линк № 1

Линк № 2

Много пазари, на които видимо има несъвършена (монополистична) конкуренция, всъщност са доминирани от няколко големи производители, всеки от които предлага широк кръг търговски марки. Този вид пазар се нарича олигопол - пазар, на който доминират няколко субекта, наричан понякога и конкуренция между няколко избрани.

В много страни има олигополистична структура на пазара в отрасли като нефта, автомобилостроенето, производството на цигари, пивоварната промишленост. В Западна Европа тази структура все по-често се появява и в сферата на услугите, като банковото дело.

activity.jpg Можете ли да дадете три примера на олигопол в българската икономика?

Олигополните пазари имат няколко характерни черти, от които ще разгледаме най-важните.

 

1. Малък брой фирми

Както вече видяхме, олигополът е пазар, доминиран от няколко участника. Всяка фирма е сравнително голяма, има голяма пазарна власт и често действа на световните пазари.

Линк № 3

Линк № 4

16. Същност на олигопола. Фирмата в условията на олигопол.

 
 
1. Олигопол
Ситуацията, при която на пазара доминират малък брой фирми се нарича олигопол. Олигополът е една от формите на несъвършена конкуренция, която съществува при малко на брой, относително големи продавачи. Малкото фирми, осъществяващи дейността си на олигополния пазар са зависими една от друга, предвид продаваното количество и пазарната цена. Наличието на няколко големи фирми създава бариери за нови навлизания в олигополния пазар, а тенденцията по отношение на конкуренцията е тя да се води по линия на неценовите фактори, с цел запазване или повишаване на пазарния дял. Както за монопола, така и за олигопола е характерна възможността за извличане на икономическа печалба в краткосрочен и дългосрочен период. Следователно олигополният пазар притежава следните характерни черти:
* малък брой фирми, като някои от тях контролират значителна част от пазара;
* взаимозависимост на фирмите - решенията относно обема на производството и цените на всяка фирма засягат възможностите за печалба на всички останали.
* еднороден или диференциран продукт – продуктът може да бъде както еднороден, така и нееднороден;
* вероятно е наличие или отсъствие на бариери за вход. Обикновено за олигополния пазар е характерно наличие на бариери за вход, особено икономии от мащаба. Не е изключена и възможност нови фирми да навлязат на олигополниште пазари и да се конкурират със съществуващите. *
В зависимост от продукта, който предлагат фирмите, олигополът бива еднороден (чист), когато от гледна точка на купувача продуктите са идентични и нееднороден (диференциран), ако фирмите произвеждат диференцирани продукти. Счита се, че олигополът е преобладаваща форма на пазара в развитите пазарни икономики при съвременни условия.
2. Пазарна концентрация
Съществува възможност степента до която един отрасъл се доминира от една или няколко фирми да бъде измерена. Една характерна особеност на пазара, която подлежи на количествено определяне е пазарната концентрация, или степента до която на даден пазар или отрасъл равнището на производството се контролира от една или няколко фирми. Най-популярните измерители, използувани по отношение на пазарната концентрация са коефициентът на концентрация и индексът на Херфиндал (Herfindahl).
Широко приложение намира коефициентът на концентрация на четирите фирми, който показва процентното отношение на продажбите на 4-те най-големи фирми и общия обем на продажбите в отрасъла. По подобен начин коефициентът на концентрация на 8-те най-големи фирми сочи какъв процент от продажбите на даден отрасъл се пада на 8-те най-големи фирми. Освен обема на продажбите при изчисляването могат да се вземат предвид физическия обем на производството или броя на заетите.
Счита се, че по-точен измерител на степента на концентрация е индексът на Херфиндал (Herfindahl), който отразява броя на всички фирми в даден отрасъл, както и дела на всяка от тях в пазарните продажби. Индексът на Херфиндал (Herfindahl) се изчислява по формулата:
HI = S12 + S22 + ...... + Sn2,
където S1 до Sn са пазарните дялове на всяка от фирмите (в %),
n е броят на фирмите в отрасъла.
Ако имаме отрасъл с единствен производител - чист монопол, чиито пазарен дял е 100%, херфиндаловия индекс ще бъде 10 000. В случая на четири равно поставени производителя, т. е. пазарният дял на всеки един възлиза на 25%, индексът получава стойност 2 500 (4х625). Пазари с индекс по-малък от 1 000 се считат за неконцентрирани, такива с индекс между 1000 и 1800 са умерено концентрирани, а в случаите на надвишаване на 1800, пазарите са с висока степен на концентрация. Показателите за концентрация дават представа за степента на конкурентност, или монополизация на съответните пазари.
В условията на олигополен пазар, фирмата е изправено пред двойно предизвикателство: да отчита поведението на потребителите и внимателно да преценява как действията й засягат и формират реакцията на другите конкуренти на пазара. Поради фактора взоимозависимост, ако един от олигополистите намали своята цена, той ще увеличи своя пазарен дял и следователно пряко и силно ще повлияе върху конкурентите си. За да не изгубят своя дял от пазара те ще трябва да го последват в намалението на цената, встъпвайки по този начин в ценова война. Всяко решение за промяна на цените крие опасности, поради необходимостта да се предвиди реакцията на конкуренцията. Поради тази причина ценовото поведение на фирмите в условията на олигопол има една характерна особеност – подържане на стабилност на цените за продължителни периоди от време.
Ситуацията, в която се намират фирмите на олигополния пазара напомня проблемите, пред които се изправят участниците в различни игри, например като шах или покер. Изборът на един играч в голяма степен зависи от неговите предположения относно реакцията на опонента. По тази причина теорията на игрите, която разглежда ситуации на взаимна зависимост и анализира стратегическото поведение в условията на несигурност, е разпространен инструмент за анализ на олигополните пазари.
С оглед на опасността конкуренцията да намали печалбата, фирмите приемат една атрактивна алтернатива – сътрудничество. Снижавайки риска и несигурността, споразуменията правят възможно олигополистите да действат като монопол, максимизирайки печалбата в отрасъла. В сътрудничество групата от олигополисти може да произвежда по-малко количество продукция и да формира по-висока цена. Малкият брой на фирмите увеличава привлекателността на споразумението. Споразуменията могат да приемат различни форми. Съществуват открити съглашения, под формата на картели, при които фирмите са постигнали съглашение относно цената и обема на производството. Фирмите могат да си сътрудничат и без да имат формално споразумение. Когато е във взаимен интерес фирмите на олигополния пазар са в състояние да прибягнат до тайно съглашение, например под формата на т. нар. лидерство на цените, когато една фирма формира цената, а другите фирми от отрасъла я следват. Съгласно съвременното законодателство повечето форми на картели и споразумения са извън закона.
С изследването на олигопола завършваме анализа на четирите основни пазарни структури – съвършена конкуренция, чист монопол, монополистическа конкуренция и олигопол – който разкрива многообразието на реалните пазари и съществуващата зависимост между пазарните структури и фирмения избор и поведение.

 

 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Не знам за

преди 2 минути, bdenkov написа:

Олигопол

но поназнайвам за олигофрените! :D

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
току-що, JKirilov написа:

Не знам за

но поназнайвам за олигофрените! :D

И аз какво трябва да отговоря.  Да публикувам документ, че съм такъв. Или да защитавам монопола при мобилните оператори и горивата.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 4 минути, Кико написа:

Сключвам две годишен договор и нещеш ли, след края на договора от 21, минавам на 33 лева сметка, без никой да ми се обади да подновя договора.

Най вероятно по договор си бил на 33 лв +анекс за отстъпка за целия срок на договора.  Като минат 2 години договора се удължава,  но не и анекса и продължаваш на 33 лв. Това преди 3 години Теленор го направиха,  но лятото подписвах нов договор и това вече го нямаше.  

Ако ще вземаш телефон с договора, при Теленор провери с по скъпите планове как излиза апарата,  лятото ми излезе на сметка да мина на по висока такса.  

Иначе е ясно, че и трите оператора са си с кусурите,  просто трябва да усетиш кои те дразнят най малко  :D

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 12 минути, Michigan111 написа:

Най вероятно по договор си бил на 33 лв +анекс за отстъпка за целия срок на договора.  Като минат 2 години договора се удължава,  но не и анекса и продължаваш на 33 лв. Това преди 3 години Теленор го направиха,  но лятото подписвах нов договор и това вече го нямаше.  

Ако ще вземаш телефон с договора, при Теленор провери с по скъпите планове как излиза апарата,  лятото ми излезе на сметка да мина на по висока такса.  

Иначе е ясно, че и трите оператора са си с кусурите,  просто трябва да усетиш кои те дразнят най малко  :D

Преди мисля година четох мнение, че операторите са ни хванали цаката. Аз нали казах, от 2009-та някъде имам договори с МТел и Глобул, които не съм подновявал и до днес. Поне не и за 3 от 4-те ми договора. За единия го поднових и е на 18 лева.  Другите са по 5 лева.  Та тия удължения мисля ги въведоха в крачка, както данъците ни за старите автомбоили, дето бяха спрени от движение, но след 5 години тихомълком в Народното Събрания си приеха закон за това, че дължим данъци с доста задна  дата. В моя случай близо 5 години.  Та тия договори с операторите ги въведоха с измама и никой не им потърси сметка на измамниците. Сега вече чета, че след 2 години примерно, няма да плащам 21 лева, а 50 да кажем.  Това се вижда сега. Преди две години никъде не се виждаше, щото аз търсех с лупа!  Тия  работи ги въведоха след това и много хора останахме измамени!

 

 

 

Ако питаш мен, всички оператори трявбва да се разследват от Гешев! Това са огромни измамници и лично аз знам, че някой ден ще дойде и техния ред!

преди 17 минути, JKirilov написа:

Не знам за

но поназнайвам за олигофрените! :D

Човека може да пише разни несъответствия по време на социализма, но в случая нещата,д ето е написал, точно определеят състоянието на пазара  в някои отрасли. 

 

Голямата ни грешка е, че приехме демокрацията, плурализма и Пазарната икономика, за нещо подразбиращо се при определените ни условия.  Но 30 годишния опит ни показа, че дори и на битака, ако такъв съществува още, цените са контролирани. А това би трявбало да е най-първоинстинктния пазар. 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
току-що, Кико написа:

Та тия удължения мисля ги въведоха в крачка

Не са ги въвели в крачка,  пише го в договора, че след изтичане се подновява автоматично в безсрочен,  но без анекса,  който е фиксиран за СРОКА на договора и продължаваш на високата такса.  Иначе и аз стоях 3-4 години на един изтекъл договор без да се променя таксата, ама ми беше изгодно.  И през цялото време ми обясняваха,  че договора ми е изтекъл и така не можело. .. е оказа се че може. 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 1 минута, Michigan111 написа:

Не са ги въвели в крачка,  пише го в договора, че след изтичане се подновява автоматично в безсрочен,  но без анекса,  който е фиксиран за СРОКА на договора и продължаваш на високата такса.  Иначе и аз стоях 3-4 години на един изтекъл договор без да се променя таксата, ама ми беше изгодно.  И през цялото време ми обясняваха,  че договора ми е изтекъл и така не можело. .. е оказа се че може. 

Колега, аз както казах, от 2009-та съм на двамата оператори с такси 5 лева и още съм с такса 5 лева. Договорът е безсрочен. От5начало ме търсеха постоянно да подновсявам, аз или им вдигах и ги изслушвах или напоследък не им вдигах.  Та така още съм на 5 лева такса за 3 телефонни номера на Mтел и Глобул. Смениха собствника, но още договорите ми са на 5 лева и плащам 5 лева! Затова и не искам да подновявам договори, щото реално минимума вече е 12-13 лева!

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
току-що, Кико написа:

Колега, аз както казах, от 2009-та съм на двамата оператори с такси 5 лева и още съм с такса 5 лева. Договорът е безсрочен. От5начало ме търсеха постоянно да подновсявам, аз или им вдигах и ги изслушвах или напоследък не им вдигах.  Та така още съм на 5 лева такса за 3 телефонни номера на Mтел и Глобул. Смениха собствника, но още договорите ми са на 5 лева и плащам 5 лева! Затова и не искам да подновявам договори, щото реално минимума вече е 12-13 лева!

Така де, това казвам и аз, като имаш действащ безсрочен договор само ти можеш да го промениш.  А другото го написах за договора,  който си имал с Виваком и се е удължил на по висока такса.  

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Еми те ти отговориха и са прави. Три оператора (не триМА), като всичките са един дол дренки, по-точно имат малки разлики в някои отношения, имат нароени различни условия, като трябва сам да си прецениш и разгледаш и трите какво предлагат и както НА теб биха ти предложили конкретно. Като отношение и простотия и опити да те преметнат са почти наравно. Все пак може би бих предпочел и видял А1 какво предлагат.
Не са 100 оператора, че да е много трудно да им отвориш сайтовете или отидеш в офис да разгледаш. Не е и нещо фиксирано като услуги че някой да ти каже ТОЙ на какво бил, не означава, че на теб ще ти предложат същото, има програми за лоялност, за това колко години си им бил клиент и т.н.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Е да ми е честита Мтелска а1 карта 32лв месец 10гб 

Неограничени минути

Сега знам че ще ми кажете ама колко яко си се набуталллл

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 21 часа, Filip Valeriev написа:

Е да ми е честита Мтелска а1 карта 32лв месец 10гб 

Неограничени минути

Сега знам че ще ми кажете ама колко яко си се набуталллл

Е нали си огледал всички оферти и си преценил според нуждите си, що да си се набутал. Честито да ти е. Само си огледай все пак договора дали са неограничени към всички,  или само към мобилните, дали имаш смс-си и др подобни капанчета, щото по някоя бананова кора всички слагат 😂

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Добавете отговор

Можете да публикувате отговор сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате регистрация, влезте в профила си за да публикувате от него.

Гост
Напишете отговор в тази тема...

×   Вмъкнахте текст, който съдържа форматиране.   Премахни форматирането на текста

  Разрешени са само 75 емотикони.

×   Съдържанието от линка беше вградено автоматично.   Премахни съдържанието и покажи само линк

×   Съдържанието, което сте написали преди беше възстановено..   Изтрий всичко

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Добави ново...