Премини към съдържанието
  • Добре дошли!

    Добре дошли в нашите форуми, пълни с полезна информация. Имате проблем с компютъра или телефона си? Публикувайте нова тема и ще намерите решение на всичките си проблеми. Общувайте свободно и открийте безброй нови приятели.

    Моля, регистрирайте се за да публикувате тема и да получите пълен достъп до всички функции.

     

Будизъм /за любопитните/


Препоръчан отговор

https://www.youtube.com/watch?v=XWJ0A0AFRJY

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 седмици по-късно...
  • Отговори 16k
  • Създадено
  • Последен отговор

Потребители с най-много отговори

  • Śūnyatā

    1886

  • Реджеп Иведик

    1556

  • NoMeJodas

    1502

  • _Alex&Vanko_

    1366

Если мы исследуем, какое из высказываний Будды о пустоте можно считать самым авторитетным, мы обнаружим, что много раз Будда учил нас уметь рассматривать мир как нечто пустое, как например в изречении: «»Sunnato lokam avekkhassu mogharaja sada sato», что означает «Вы должны видеть мир пустым. Если вы можете осознавать пустоту мира постоянно, смерть не разыщет вас». Эти слова Будды, предписывающие нам видеть мир пустым, показывают, что это наивысшая ценность.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 седмици по-късно...
на 31.12.2020 г. в 18:15, Belhor написа:

Шегичка. Без лоши чувства.

134322835_10223733813311277_815627448525

Мысль работает только на основе памяти, а его пристрастия и неприязнь строятся на предыдущих переживаниях.
Видеть иллюзорную природу вселенной - это по сути видеть иллюзорную природу себя самого. Личност возникает просто благодаря памяти – происходит отождествление настоящего спрошлым и проецирование его в будущее. Подумайте о себе как о чем-то, что существует в данный момент, без прошлого и будущего – где же здесь индивидуальная личность?

Рамеш Балсекар

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

И двете ти поредни цитирания... са напълно неграмотни по отношение и на будизма, и на познанието. Неграмотни... за Неграмотници, които да ги цитират на виртуални раздумки и народни Раздумници.

Караш си точно както и в християнското си падение, но с идеята че сега вече си много повече вкопчен и по-сигурно окопан.

Е... вероятно си с идеята че "годината е вече нова", но не е - старите песни, по старите начини, на стария грамофон, на стария мегдан. И всичко това - заради повторителния списващ фантазьор.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Как да медитираме? (за начинаещи) 

На санскрите неаналитический подход называется шаматха. Тибетский эквивалент этого термина — слово шинэ — состоит из двух слогов: ши, что означает мир, покой или спокойствие, и нэ, что означает пребывать или оставаться. Это переводится как «умиротворённое пребывание», то есть мы просто позволяем уму спокойно пребывать таким, как он есть. Это основополагающая практика, посредством которой мы естественным образом поддерживаем ум в состоянии расслабленного осознания для того, чтобы позволить проявиться его природе.

Когда мы медитируем в этом безобъектном состоянии, наш ум действительно пребывает в своей естественной ясности, полностью безразличный к проносящимся мыслям и эмоциям. Эта естественная ясность — которая лежит за пределами любого дуалистического понимания субъекта и объекта, — всегда присутствует в нас, точно так же, как всегда присутствует пространство. В каком-то смысле безобъектная медитация подобна тому, чтобы спокойно принимать облака и туман, которые могут закрывать небо, в то же время, осознавая, что само небо остаётся неизменным, даже когда оно скрыто от нашего взора.

Безобъектная практика шинэ — это основной подход к успокоению ума. Вам не нужно следить за своими мыслями или эмоциями, как в тех практиках, которые я буду обсуждать далее, и не нужно пытаться их подавлять. Всё, что от вас требуется, — это пребывать во внимательной осознанности, наблюдая за действиями своего ума без привязанности или отвращения к мыслям, эмоциям и почему, что приходит и уходит, и сохраняя своего рода детскую непосредственность: «Ух ты! Сколько мыслей, чувств и эмоций проносится в моём осознании в этот момент!»

Наставления очень просты. Если вы стараетесь практиковать по всей форме, лучше всего по мере возможности использовать семичастную позу для медитации. Если вы не можете принять требуемую позу — например, если вы ведёте машину или идёте по улице, — то просто выпрямите позвоночник, держа остальное тело расслабленным и уравновешенным. Затем позвольте своему уму просто расслабиться в состоянии чистого осознавания настоящего момента.

Точно так же обучение медитации представляет собой постепенный процесс. Возможно, в начале вы будете способны пребывать в покое всего лишь несколько секунд до того, как мысли, ощущения и эмоции начнут всплывать на поверхность. Основное правило — не следовать за этими мыслями и эмоциями, просто быть в курсе того, что появляется в сфере вашего осознавания. Что бы ни проходило через ваш ум, не сосредоточивайтесь на этом и не пытайтесь это подавлять. Просто наблюдайте, как это приходит и уходит.

Начиная следовать за мыслями, вы сразу теряете контакт с тем, что происходит здесь и сейчас, начинаете фантазировать, оценивать, вспоминать и выдумывать разнообразные сценарии, которые могут не иметь никакого отношения к реальности настоящего момента. Чем больше вы позволяете себе увлекаться такими умственными блужданиями, тем дальше уходите от открытости настоящего момента.

Когда вы занимаетесь практикой, решающее значение имеет ваше намерение медитировать.

Кроме того, важно продвигаться вперёд постепенно. Мой отец обязательно говорил всем новым ученикам, включая меня, что самый эффективный подход для начинающего состоит в том, чтобы успокаивать ум на очень короткое время много раз в день. Иначе, говорил он, вы рискуете заскучать или разочароваться в своём прогрессе и в конце концов забросите это занятие. Как говорится в старых текстах: «Капля за каплей наполняют чашу».

Поэтому, когда вы только начинаете, не ставьте себе явно завышенную цель сидеть в медитации по двадцать ми -нут. Вместо этого стремитесь к минуте или даже половине минуты, используя те несколько секунд, когда появится склонность или желание передохнуть от ежедневной рутины и понаблюдать за своим умом, вместо того чтобы предаваться грёзам. Практикуя таким образом «по капельке», вы обнаружите, что постепенно освобождаетесь от умственных и эмоциональных ограничений, которые служат источником усталости, расстройства, гнева и отчаяния, и открываете в себе безграничный источник ясности, мудрости, усердия, спокойствия и сострадания.

Йонги Мингюр Ринпоче

 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

  • 4 седмици по-късно...
Четирите божествени състояния на съзнанието според Будизма:
 
Метта - стремеж да направиш хората щастливи.
Каруна - състрадание към страдащите.
Мудита - радост за тези, на които им е провървяло в живота. Пълна липса на завист.
Упекха - приемане на хората такива, каквито са. Липса на предубеждение.
Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 19 минути, Aumi написа:
Четирите божествени състояния на съзнанието според Будизма:
 
Метта - стремеж да направиш хората щастливи.
Каруна - състрадание към страдащите.
Мудита - радост за тези, на които им е провървяло в живота. Пълна липса на завист.
Упекха - приемане на хората такива, каквито са. Липса на предубеждение.

Упекха означава и невъзмутимост. Невъзмутимостта в будизма се свързва с осъзнаването, че нещата не винаги са такива, каквито ни изглеждат и каквито ги мислим, често интуитивно или автоматично ги оценяваме на прима виста. 

Учим се да не реагираме бурно. 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 седмици по-късно...

Three marks of existence

If we contemplate even a minute sector of the vast range of life, we are faced with such a tremendous variety of life's manifestations that it defeats description. And yet three basic statements can be made that are valid for all animate existence, from the microbe up to the creative mind of a human genius. These features common to all life were first found and formulated over 2500 years ago by the Buddha, who was rightly called "Knower of the Worlds" (loka-vidu). They are the Three Characteristics (tilakkhana) of all that is conditioned, i.e., dependently arisen. In English renderings, they are also sometimes called Signs, Signata, or Marks.

These three basic facts of all existence are:

Impermanence or Change (anicca)
Suffering or Unsatisfactoriness (dukkha)
Not-self or Insubstantiality (anattaa).

The first and the third apply to inanimate existence as well, while the second (suffering) is, of course, only an experience of the animate. The inanimate, however, can be, and very often is, a cause of suffering for living beings: for instance, a falling stone may cause injury or loss of property may cause mental pain. In that sense, the three are common to all that is conditioned, even to what is below or beyond the normal range of human perception.

Existence can be understood only if these three basic facts are comprehended, and this not only logically, but in confrontation with one's own experience. Insight-wisdom (vipassanaa-pa~n~naa) which is the ultimate liberating factor in Buddhism, consists just of this experience of the three characteristics applied to one's own bodily and mental processes, and deepened and matured in meditation.

To "see things as they really are" means seeing them consistently in the light of the three characteristics. Ignorance of these three, or self-deception about them, is by itself a potent cause for suffering — by knitting, as it were, the net of false hopes, of unrealistic and harmful desires, of false ideologies, false values and aims of life, in which man is caught. Ignoring or distorting these three basic facts can only lead to frustration, disappointment, and despair.

It is important to recognize the way in which these two factors—ignorance and craving—support and reinforce one another. If we understood that the objects we cling to or push away are inherently insubstantial, unsatisfying, and unstable, we would know better than to hang onto them. But we can­not get a clear enough view of these three characteristics, because our per­ception of the objects is distorted by the force of our wanting them to be the source of security, satisfaction and substance. If we could let go of want­ing experience to be one way or an­other, we could see its essentially empty nature; but we cannot stop wanting, because we don’t under­stand these things we want so much are ephemeral.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 седмици по-късно...

Прасангика Мадхямака

В силу ложных концептов ваш ум цепляется за иллюзии постоянства и счастья в сансаре, за самосущее существование «я» и других феноменов — за неправильное восприятие.

«Дитя» взрослеет и постепенно открывает для себя реальность все больше и больше: непостоянство всех вещей и то, что в природе этого мира заключено страдание, а также то, что весь мир существует подобно иллюзии.

После того как «дитя» открывает для себя все тайны внешнего и внутреннего мира, оно становится свободным: пять его органов полностью открыты для ощущений, оно все воспринимает и понимает, но у него не активируются омрачения. Даже если перед ним проплывет золотая рыбка, это не смутит его покоя и умиротворенности, ибо он знает, что золотая рыбка — это просто рыбка, существование которой подобно иллюзии. Так человек может навсегда освободиться от страданий.

Я объясняю вам секреты возникновения магической иллюзии «я» и остальных форм видимости. 

В Праджняпарамите и текстах Прасангики Мадхьямики рекомендуется так же, как и пустоту собственного «я», постигнуть отсутствие самосущего бытия всех феноменов, которые существуют подобно иллюзии.

Когда вы поймете секреты фокусника—сансары, вы уже никогда не будете очарованы магией сансары. В настоящий момент она вводит вас в заблуждение. Вы смотрите на вещи и говорите: «Как это прекрасно!» или «Как это безобразно!» Однако все это существует не так, как вы видите. Все явления, подобно творениям иллюзиониста, возникают из пустоты и растворяются в пустоте. Пустота — основа существования всех феноменов. Но пустота не означает несуществование, она означает взаимозависимое происхождение. Взаимозависимость и пустота — два разных аспекта одного целого. Когда вы увидите эти два аспекта как целое, вы будете свободны от магических иллюзий сансары. Тогда исчезнет ваш страх. Подобно тому, кто, узнав, что опасная змея — не настоящая, а созданная магом иллюзорная змея, отбросит страх, вы тоже, узнав, что «я» существует номинально и не имеет самобытия, освободитесь от своих страхов, рожденных цеплянием за самосу—щее «я». Но никогда не говорите, что «я» не существует. Вы есть. А если кто—то начнет с вами дискутировать и спросит: «Ты существуешь?», никогда не отвечайте: «Существую и не существую одновременно». Это нелогичный ответ.

Вопрос: Согласны ли вы с тем, что с точки зрения Прасангики все феномены существуют как иллюзия?

Ответ: Они подобны иллюзии, но не иллюзия.

Вопрос: Значит, вы признаете, что и все существа существуют подобно иллюзии? В таком случае их страдания подобны иллюзии и состояние будды подобно иллюзии. Тогда зачем мы стремимся к состоянию, подобному иллюзии, ради того чтобы помогать существам, подобным иллюзии, если реально, в истинном смысле, эти существа не рождаются, не умирают и не страдают?

Ответ: Но для этих существ их страдания реальны, они функционируют. Это не иллюзия в мирском смысле.

Гзше Тинлей: Да, имеется в виду иллюзия самосущего существования. Если вы неправильно понимаете теорию пустоты, вы думаете, что, будучи пустым, нельзя развить сострадание. Здесь под пустотой не подразумевается несуществование. Это все равно, что сказать: «Если Земля пуста от плоскостности, значит, Земли не существует. Как же я могу путешествовать по ней, отправляться на разные континенты?» Когда вы правильно понимаете, что означает пустота Земли от плоскостности, у вас не возникает таких вопросов. Для вас, считающих Землю круглой, не представляет трудности отправиться на другой континент. Так же, когда вы понимаете, что существа пусты от самобытия, у вас не возникает трудностей в развитии сострадания. Низшие школы ведут следующий диспут: если все пусто от самобытия, тогда ничто не возникает и не исчезает. Тогда четыре благородные истины невозможны. А если они невозможны, то вы не являетесь буддистом. В коренном тексте, написанном Нагарджуной, говорится обратное: если бы все феномены обладали самобытием, логически вы должны принять, что феномены в этом случае не возникают и не исчезают. Для вас четыре благородные истины в этом случае невозможны. Оппоненты спрашивают: «Почему это так?» Здесь применяется тонкая логика Прасангики Мадхьямики: если бы существовало самобытие, оно бы не зависело от причин, поскольку оно по определению не зависит от причин. Если что—то зависит от причины, это уже есть нечто искусственное. В мирском представлении, если нечто существует как самосущее, естественное, оно не зависит от причин. У нас есть представление о самобытии, и мы считаем, что нечто самосущее не зависит от причин. Поскольку оно не зависит от причин, оно изначально не может возникнуть, а значит, в конце оно не разрушается. Тогда четыре благородные истины для вас невозможны, потому что, если страдание самосуще, оно не зависит от причины, т. е. от источника страдания.

Когда Прасангика говорит об иллюзии, она не имеет в виду сансарическую иллюзию (не имеющую основы), которую могут распознать как иллюзию даже обыватели. Прасангики, говоря о том, что все подобно иллюзии, имеют в виду, что вещи не существуют так, как нам представляются. Земля кажется нам плоской — это тоже иллюзия. То, каким мир нам кажется, это иллюзия, но при этом мир существует. Существа являются вам самосущими, естественными, существующими по природе и не зависящими от причины — это иллюзия. Они не существуют так, они взаимозависимы. Множество факторов собираются вместе — и существа страдают, хотя могут быть более или менее счастливы в мирском смысле. Если вы их ущипнете, их страдание возрастет, если вы подадите им стакан воды, они станут немного счастливее. Если вы знаете, что отсутствие самобытия не отрицает существование, никто не сможет победить вас в диспуте.

Буддийская Логика - Геше Джампа Тинлей

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 месеца по-късно...
на 10.04.2016 г. в 10:15, Śūnyatā написа:

Кьониг, изтъкан си от ненавист, злоба и завист. Не си никакъв Дхарма пазител, какъвто халюцинираш че си. Може би искаш да разбереш защо това е така, понеже сам не го осъзнаваш, затова се опитваш да провокираш някой да ти го каже и покаже?

 

на 10.04.2016 г. в 12:50, Śūnyatā написа:

Кьониг, дойде часа на истината, братле. Истината от твоите думи, от това как виждаш и предаваш представите си за света. Е, ще има и едно две предположения, но те ще са изведени логически от цялото, просто като пояснение на картинката. 

Да оставим травмираната ти психика от дете настрана, нямам представа точно кога е започнало да се оформя кълбото от ненавист, злоба и завист, което представлява в момента твоята "същност", твоята "душа", сляло се е с ума ти и се излива видно за всички в този форум.

Да започнем от сангхата на така наречения от теб измамник - Иво Калушев, който се представя за "лама" дори, от която си бил част, тя после се е разпаднала в БГ. Още тогава си се сблъскал с извратения будизъм в България: Кастанеда, шаманизъм, дарения за "Дхарма". Дотук ок, дал си поне 10 бона, които спомена че ти е поискал Калушев, може би и повече (предположение), но след като си отишъл на мястото където живее (той те е допуснал, все пак си дал много пари, трябвало е да продължи да те забаламосва че си вътрешен на организацията, близо до него, за да снасяш още) си забелязал, както каза, водолазно оборудване за десетки хиляди левове, мерцедес, лодка и изобщо доста висок стандарт за безработен. Това е навяло в теб някои съмнения, но майстора манипулатор Иво Калушев вече те е бил хванала здраво за слабото ти място - егото, като ти е обещал да те вземе с още някои други от сангхата на пътешествие с яхта до Мексико и там да основете нова комуна. Калушев не е бил тъп и е решил да замине с интелигентни хора с които да има за какво да си говори от време на време все пак, докато развива новия си бизнес с капитала на наивните дарители - платени водолазни приключения за аматьори, и логично ти не си попаднал в неговия списък, заминал е с интелигентните и способните, а ти си останал измамен тук.

Втори сезон: Кьониг не се е отказал от будизма, все още си мисли че измамниците са напуснали БГ, а той е може би единствения свестен медитатор, който познава, и започва да се изявява като организатор (слуга в случая, на едри капиталисти от Казанлък) на посещенията и лекциите на кхенпо Рамеш край язовир Копринка. При моето посещение имаше хора дошли чак от Малайзия и Русия да учат Дхарма и се държаха подобаващо в моите очи, докато на теб не ти млъкна устата и виждаш, резултата е този пост. Като цяло резултата е отново греда. Част от участниците в сангхата го удрят на разврат, почват да се чукат с омъжени жени от същата, в резултат на което, както учи и Буда, не е последвало нищо добро, съпругът разбира, явно последен както си му е реда, назрява мощен скандал че вместо с будизъм се устройват оргии с жена му, а човека е инвестирал милиони вече в будистки манастир в Непал ли беше, не помня точно, скандала стига до кхенпо Рамеш, защото любовчиите започват да се карат и пред него (любовника с омъжената и решила да прекрати неморалната си връзка жена), като крайния резултата е разпадане и на този проект - кхенпо Рамеш не иска да има нищо общо с тези хора в България.

Или с каквото се захванеш - съхне. Добре че не се захвана с оная ми работа :D Това се опитваш да направиш и тук, нееднократно си ми го писал, искаш да докажеш че тук няма будизъм, че тук не се пише за будизъм, а кой може да го направи това, освен един "истински будист". 

Трети сезон: Въпросът с оная работа изобщо не е толкова смешен, разбира се. По-опитните психолози, които понякога пишат тук като Мохини, Рамус, Скепсис забелязаха хомосексуалността ти и без да са те виждали - евала за прозрението. Тези прозрения останаха в продължението на темата, което ужким безвъзвратно се "самоизтри" и в което сам си подчертавал неспособността и нежеланието си да контактуваш с жени, констатирайки че "женския полов орган е най-гнусното нещо", което съществува едва ли не във вселената. А ако те бяха видели с розовата ризка, герданчетата и чупките в китките щяха да са 100% сигурни, в което мисля че не са се съмнявали и без да са те виждали, понеже подигравките със сексуалната ти ориентация заеха дузини постове. Та тогава в къщата не ми беше смешно, тъй като искаше да спиш в една стая с мен и трябваше да те наплаша че хъркам много сериозно (и наистина похърквам понякога, особено на не моя диван) и няма да можеш да мигнеш, та тогава оцелях като по чудо. 

Финал: Тези неща ги пиша не за да те обидя, така видях и виждам нещата, нито да затвърдя ненавистта ти, злобата, завистта, невежеството, а смисъла който се опитвам, по-точно с Реджеп все още се учим тук, да изразим неизразимото: а това е факта че твоята и нашата ненавист, злоба, завист и невежество, които не спираме да изливаме тук някои - нямат себеприрода, нямат същност, това е толкова просто когато го осъзнаеш веднъж, тогава ще престанеш да се вкопчваш в представите си за реалността, ще ти олекне и на теб и на околните.

Извинявам се за тона, просто имам също като теб много трески или цели греди за дялане. Желая ти да станеш наистина просветлено същество, същото желая и на останалите пишещи тук, на всички същества изобщо, но няма как да не се положат усилия в правилната посока, Буда ни е показал пътя, но трябва да го извървим сами.

Това е примерът за светец и просветление в будизма...!!!

С такива слова...!!!

 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 2 минути, Refour написа:

Това е примерът за светец и просветление в будизма...!!!

С такива слова...!!!

Никога не съм твърдял, че съм светец, камо ли просветлен. Заблуждаваш се.

Имаш нужда от любов, омразата ще те погуби. 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

  • 9 месеца по-късно...

Тая няма да е баш така.

В тази тема няма да допусна повторение на циркаджийския чат.

Badr.

 

 

Редактирано от badr (преглед на промените)
Линк към коментара
Сподели в други сайтове

  • 11 месеца по-късно...
на 2.02.2021 г. в 8:28, Aumi написа:
Четирите божествени състояния на съзнанието според Будизма:
 
Метта - стремеж да направиш хората щастливи.
Каруна - състрадание към страдащите.
Мудита - радост за тези, на които им е провървяло в живота. Пълна липса на завист.
Упекха - приемане на хората такива, каквито са. Липса на предубеждение.

Браво. Някой да напише нещо свестно по будизма.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

на 2.02.2021 г. в 8:28, Aumi написа:
Четирите божествени състояния на съзнанието според гражданин на Сливен (където будителите сме в повече....) ... :) 
 
Любов - стремеж да направиш хората щастливи.
Обич - състрадание към страдащите.
Божественост - радост за тези, на които им е провървяло в живота. Пълна липса на завист.
Човечност - приемане на хората такива, каквито са. Липса на предубеждение.

Опит за превод по български ...

п.п. Не случайно "химнЪт" на Сливен е "Стани, стани юнак балкански ..." ;) ... и в 12:00 напомня всеки от Сливен, че е време за събуждане дори на тези които активно живеят нощно време ... :) = Някои неща се вършат по "тъмни доби" ... т.е. да не те видят ... ил познаят .... :) = Не е необходимо да носиш некви предпазни средства ... :) Вкл. и дрехи дори ... :)  

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Добавете отговор

Можете да публикувате отговор сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате регистрация, влезте в профила си за да публикувате от него.

Гост
Публикацията ви съдържа термини, които не допускаме! Моля, редактирайте съдържанието си и премахнете подчертаните думи по-долу. Ако замените букви от думата със звездички или друго, за да заобиколите това предупреждение, профилът ви ще бъде блокиран и наказан!
Напишете отговор в тази тема...

×   Вмъкнахте текст, който съдържа форматиране.   Премахни форматирането на текста

  Разрешени са само 75 емотикони.

×   Съдържанието от линка беше вградено автоматично.   Премахни съдържанието и покажи само линк

×   Съдържанието, което сте написали преди беше възстановено..   Изтрий всичко

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Добави ново...