Премини към съдържанието
  • Добре дошли!

    Добре дошли в нашите форуми, пълни с полезна информация. Имате проблем с компютъра или телефона си? Публикувайте нова тема и ще намерите решение на всичките си проблеми. Общувайте свободно и открийте безброй нови приятели.

    Моля, регистрирайте се за да публикувате тема и да получите пълен достъп до всички функции.

     

Препоръчан отговор

преди 1 минута, insec написа:

Егото е способно да обърне всичко в своя полза - духовността не прави изключение.

Факт - ето, ти например разбираш от будизъм, без да разбираш от будизъм. Чудесата на егото!

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 14 минути, Соник написа:

Става ми донякъде мило, като гледам как си гукате.

Щото си все още скорошен - не се притеснявай, нямаме съюз срещу теб. Като се замисля, май няма друг човек във форума, с който да съм се дракал толкова, колкото със рамус, та не си сипвай допълнително паранои, че и без това си баят натоварен.

 

п.п. а лицемерие е когато някой крие нещо - та какво съм скрил от теб, можеш ли да посочиш?

преди 9 минути, Соник написа:

Факт - ето, ти например разбираш от будизъм, без да разбираш от будизъм. Чудесата на егото!

Къде видя да претендирам, че разбирам от будизъм - ако може с цитат?

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 5 минути, insec написа:

Щото си все още скорошен - не се притеснявай, нямаме съюз срещу теб. Като се замисля, май няма друг човек във форума, с който да съм се дракал толкова, колкото със рамус, та не си сипвай допълнително паранои, че и без това си баят натоварен.

 

п.п. а лицемерие е когато някой крие нещо - та какво съм скрил от теб, можеш ли да посочиш?

Къде видя да претендирам, че разбирам от будизъм - ако може с цитат?

Е, нали баш с теб говорихме навремето, че не съм скорошен? И при теб концентрацията нещо не е на ниво.

Иначе, ми е ясно, че непрекъснато се образуват и разпадат разни съюзи, но в случая ме забавляват самозаблудите на Рамус - не, че има нещо весело, де.

Значи лицемерие било като скриеш нещо? Аз се опитвам непрекъснато да образовам Рамус и вече се поуморих, сега и с теб ли трябва да се занимавам? Хайде, няма нужда - а и мисля, че си схватлив точно колкото и той - аз все пак ти поясних с конкретен пример какво имам предвид.

А за претенциите ти, че разбираш от будизъм, ти обясних и миналия път и ти пак не разбра - съвсем просто е: след като заявяваш, че определени будистки текстове и обяснения са глупост, това автоматично означава, че претендираш да си запознат с будизма. Какво точно не разбираш?!

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 9 минути, Соник написа:

....

Човек, ако ти покажа един трабант с емблема на мерцедес и ти заява, че е мерцедес, ти ще ми повярваш ли? Няма как да минат книгите на Сяо за будистки текстове, защото най- напред не са издържани логически. 

Че си отдавна във форума знам, но не си постоянен и съответно имаш бегли наблюдения за отношенията м/у тук присъстващите - сега се задържаш по- дълго и, така както лекомислено без никакъв критически поглед си взел книгите на Сяо за чиста монета, така сега си на прага на самовнушението, че с рамуса сме дружки, които се подкрепят в разговора с теб. Уверявам те, че няма нищо такова, с рамуса не се дишаме, но това по никакъв начин не променя обстоятелството, че ти си просто най- обикновен, посредствен глупак и, като всеки такъв си се украсил с една езотерична имитация, която неуспешно се опитваш да ни пробуташ за единствения истински оригинал. И не - не трябва да се занимаваш с мен, туй си е твоя инициатива, и както виждам всеки ти обяснява, че инициативата ти е ужасно глупава. Тряя си страшно кух, за да се слагаш за преподавател на хора из форумите, които въобще не познаваш - отделно, че това, което преподаваш не струва и йота, па камо ли да има нещо общо с будизма. Ти пишеш т.е. основно цитираш, разни глупотевини. Не се ли замисляш поне, че не определям сутрите, като идиотски, да съм написал някъде, че будистките сутри са измишльотини? Тия ми обиди се отнасят за книгите на твоя човек, в които разказва за мъдроста на семената - такава тъпотия никъде, никога, не съм срещал в будистки текст, даже те помолих да ми намериш цитат от такъв, не от книгите на Сяо. А ако си мислиш, че никой не забелязва, как се правиш на приятно разсеян при всеки по- критичен и уместен въпрос, то направо .... скрий се бе човек, скрий се и не се показвай, че ставаш само за смях.

п.п. щял да ме образова - боже мили. :lol6:

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 7 часа, insec написа:

...

Добре, няма да се занимавам с теб. Така или иначе това води до твоето ядосване, след което почваш да сипеш обиди, а това, както си благоволил да се изразиш, наистина го виждат всички.

Ако беше попитал като човек, вместо да се подиграваш, щях да ти обясня веднага, но ти реши да се правиш на интересен.

Все пак ще поясня онова, което така те е притеснило - може на някой да му е от полза:

"мисловното съзнание без мисли" е просто обозначаване на онова състояние, за което мнозина си мислят, че е върхът на практиката и което се постига чрез медитация - практикуващият успява да се концентрира до такава степен, че вече наистина няма мисли. Разбира се, това не е точно така, но няма да навлизам в подробности. Въпросът е, че това състояние не е истинското аз и не е целта в будизма, независимо че и то се постига по време на практиката.

Мъдрост на семената (道種智): мъдростта на кармичните семена. Това е мъдрост, превъзхождаща общата и конкретната мъдрост и която се състои в наблюдаването на функционирането и проявата на кармичните семена. Следователно онзи, който я притежава, разбира как точно действа кармата и до какво следствие ще доведе всяка причина.

Специално "мъдростта на семената" я давам и на китайски и така всеки може да си провери сам дали я има, или я няма в сутрите.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 8 часа, Соник написа:

Аз се опитвам непрекъснато да образовам Рамус и вече се поуморих

Нищо де - делюзиите са нещо естествено.

Редицата от делюзии нараства прогресивно - вие сте будист, вие разбирате от будизъм, вие трябва да вярвате, вие знаете... Естествен и от добро сърце е опита ви да образовате всеки тук, вероятно с претенцията че вие сте образован :) Даже и сте наясно кой ви е учителя, какво е казал буда, какво е имал предвид, какво пише в едни или други "писания", които сам спускате.

Личната ви харизма и съпричастност даже подтикнаха и мадхямика да бъде "предупреден" да не си прави лоша карма, дори рискувахте с оценката "може би сте прав, макар по изключение" спрямо рамус... :) само и само удобно да заобиколите че написаното от рамус не се отнася и до вас... 

Скучничко и повторяемо - и няколко други религиозни последователи също напират с делюзиите си. Имат проблем и не могат да се разберат... но тях не ги интересува нищичко отвъд играта в главаите им.

преди 20 минути, Соник написа:

практикуващият успява да се концентрира до такава степен, че вече наистина няма мисли.

леле... Тва мисли, тва концентрации,

Айде пак приказки от сергията за домати и боб. Най-весели са "обясненията" като за бавноразвиващи, и то от човек, който нищо не разбира от това, което обяснява.

Още думичката "разбиране" не е ясна, но няма и как - важното е, че се ползва като на пазара и върши работа в театъра в който да се изживеете на пояснител...

преди 20 минути, Соник написа:

Все пак ще поясня онова, което така те е притеснило

Да, човека е много притеснен. спасете го моля ви, имайте милост. :) Вие тоя учителски маниер откъде го носите - питам, просто да върви празния моабет.

Но най-веселата част е че делюзията че се "занимавате" с един, с друг... И колко благост звучи от тия "занимавки" към списъка с другите делюзии.

преди 20 минути, Соник написа:

Следователно онзи, който я притежава

Вие, специално "притежавате ли я"?

преди 20 минути, Соник написа:

това води до твоето ядосване, след което почваш да сипеш обиди

преди 7 часа, insec написа:

боже мили.

:lol6:Няма 'боже" - него го е "блеснал" буда - поне вярва че е така... А ти - "боже" .

Айде малко по-сериозно - примерно "Буда мили" :)

 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 9 минути, _ramus_ написа:

само и само удобно да заобиколите че написаното от рамус не се отнася и до вас...

Написаното от Рамус (с главна буква - нали все пак е "име") се отнася само до Рамус и издава неговите делюзии и дефицити. Не съм сигурен, че знаете какво е "делюзия", както и повечето думи, които употребявате с такава лекота, та да поясня: например, някой до такава степен си е повярвал, че е много умен и прекрасно разбира всичко, че изобщо не го интересуват фактите и как всеки път, когато се опита да е конкретен за нещо, се дъни. Просто подминава и продължава да ръси едни и същи клишета към всеки, който му "хареса".

А за да не си създавате допълнителни напразни илюзии - всъщност никой не го интересува какво пишете, това Ви вълнува само и единствено Вас. :)

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 5 минути, Соник написа:

с главна буква - нали все пак е "име

греда - не е име. 

преди 5 минути, Соник написа:

не го интересуват фактите и как всеки път

Освен понятието РАЗБИРАНЕ, нямате и представа за понятието ФАКТ. Няма и как - просто сте вярващ и можете само да генерирате и изразявате делюзиите си.

преди 5 минути, Соник написа:

Не съм сигурен,

Не сте сигурен... чудесно. Пък толкова ви е нужно да сте.

Учителските маниери ви се качват в главата . В тази любима роля ви посвети вашият "учител" ли? Преди, или след като е преживял... 'просветление'?

преди 8 минути, Соник написа:

неговите делюзии и дефицити

плагиат... :lol6:Но дори и да се папагалят думички - тяхното значение няма как, освен повърхностно - според папагала.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 6 часа, Соник написа:

Специално "мъдростта на семената" я давам и на китайски и така всеки може да си провери сам дали я има, или я няма в сутрите.

Щот сме китайци ли 🙄 специално специални. Аз се надявах на урду, ама нейсе. И мерси за обясненията, бяха предостатъчно изчерпатели и красноречиви, вече разсея всякакви съмнения - кой, ако не ти, ще ме образова в будизма. Уви, не съм кандидат ни за истинския аз, ни за прераждането, нито за там каквото още си си наумил - язък за благословията, дето в твое лице съм срещнал такъв експерт в тази материя.

 

преди 6 часа, _ramus_ написа:

Айде малко по-сериозно

ей сегичка ще превключа и на "Вие", само чакам да ми мине ядосването. 😄 Но да те осведомя нещо важно, което може би не знаеш - кармичния мениджмънт на мъдрите семена включва и възкресение Христово, тъй че съм си съвсем в нормата с "боже мили".

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

"Now, Kalamas, one who is a disciple of the noble ones — his mind thus free from hostility, free from ill will, undefiled, & pure — acquires four assurances in the here-&-now:

"'If there is a world after death, if there is the fruit of actions rightly & wrongly done, then this is the basis by which, with the break-up of the body, after death, I will reappear in a good destination, the heavenly world.' This is the first assurance he acquires.

"'But if there is no world after death, if there is no fruit of actions rightly & wrongly done, then here in the present life I look after myself with ease — free from hostility, free from ill will, free from trouble.' This is the second assurance he acquires.

"'If evil is done through acting, still I have willed no evil for anyone. Having done no evil action, from where will suffering touch me?' This is the third assurance he acquires.

"'But if no evil is done through acting, then I can assume myself pure in both respects.' This is the fourth assurance he acquires.

"One who is a disciple of the noble ones — his mind thus free from hostility, free from ill will, undefiled, & pure — acquires these four assurances in the here-&-now."

"So it is, Blessed One. So it is, O One Well-gone. One who is a disciple of the noble ones — his mind thus free from hostility, free from ill will, undefiled, & pure — acquires four assurances in the here-&-now:

"'If there is a world after death, if there is the fruit of actions rightly & wrongly done, then this is the basis by which, with the break-up of the body, after death, I will reappear in a good destination, the heavenly world.' This is the first assurance he acquires.

"'But if there is no world after death, if there is no fruit of actions rightly & wrongly done, then here in the present life I look after myself with ease — free from hostility, free from ill will, free from trouble.' This is the second assurance he acquires.

"'If evil is done through acting, still I have willed no evil for anyone. Having done no evil action, from where will suffering touch me?' This is the third assurance he acquires.

"'But if no evil is done through acting, then I can assume myself pure in both ways.' This is the fourth assurance he acquires.

https://www.accesstoinsight.org/tipitaka/an/an03/an03.065.than.html

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 седмици по-късно...

Търпението (優婆塞戒經)

В седма глава на предписанията, които дава на бодхисатвите, Буда се спира на въпроса за търпението:


Относно търпението, което можем да проявим към някой, който ни презира и се отнася несправедливо към нас, ние можем да го практикуваме, като изпитваме състрадание към подобни хора и им пожелаваме да станат буди.

Нека не забравяме, че онова, което тези хора презират в нас, винаги е временно: аз не съм тялото, на което някой се подиграва, нито чертата от характера, думите или идеите, които осмива. Ако сме наясно с това, чуждите атаки просто ще се хлъзгат по нас.

Нека освен това си даваме сметка, че ако тези хора са агресивни, то това е, защото те страдат много и невежеството им ги заслепява. Така ще можем да отговорим на тяхната агресивност със състрадание и по този начин да намерим нужното търпение, за да приемем спокойно презрението им.

Най-сетне, можем да работим усърдно върху онова, което има смисъл, така че онова, което е безсмислено, да не ни занимава. Така, ако някой се опитва да ни навреди или да се възползва от нас по някакви маловажни причини, няма да му обърнем внимание, тъй като ще сме се заети с онова, което е наистина важно. Какво значение имат в действителност подобни дреболии, от които се интересуват толкова хора, за онзи, който се стреми единствено към трупане на добродетели и опознаване на истината?

Трябва също така да се научим да бъдем търпеливи към учението на дхарма: смисълът в думите на Буда може да ни убягва, но ако сме усърдни в търсенето му и подхождаме с търпение, един ден ще го открием и ще се просветлим. Нека си припомним, че нашето истинско аз е естествено надарено с безкрайно търпение. Така онзи, който постигне първото бхуми на бодхисатва и така може да осъзнава във всеки един момент истинското си аз, придобива огромно търпение.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 20 часа, Соник написа:

В седма глава на предписанията, които дава на бодхисатвите, Буда се спира на въпроса за търпението:


Относно търпението, което можем да проявим към някой, който ни презира и се отнася несправедливо към нас, ние можем да го практикуваме, като изпитваме състрадание към подобни хора и им пожелаваме да станат буди.

Още в първото изречение "авторчето" започва таман като "проповедник" да говори от името на Буда, а са просто негови интерпретации...

"Който НИ презира"+"се отнася несправедливо към НАС"?!?!

Множественото число нема смисъл от коментар, ама кой реши, че го презират?!...., кой реши, че се отнасят несправедливо към него?!? Къде е Азът, къде е Егото в целата история?!? ...еле па в темата...

Кво става в случаите на нереалистична себепредстава, "самочувствие без покритие", изкривени възприятия за реалното?!?

В гимназиалните класове е пълно с ученици, които претендират, че даскала ги презира и се отнася несправедливо към тях....някой може и да имат право в зависимост от даскала, ама само тези, които подминават критиката си остават в "пашкула" на собствената им надценена себепредстава и свръхнадценени самооценки за развитието на уменията и способностите им. И те ти предпоставки за Дисоциация, породени единстено от неумението да се търпи критика.

Да беха само глупости това, което е написано, та и се рекламира за пореден път, което е в разрез с правилата на форума, как и да е...да го подмине човек...да не е агресивен към "проповедника" на "механиката как да си останеш Жертва"...

Ама в текста е вплетен опит за внушение към психясване. Едва ли "авторчето" осъзнава това...

преди 20 часа, Соник написа:

Нека не забравяме, че онова, което тези хора презират в нас, винаги е временно: аз не съм тялото, на което някой се подиграва, нито чертата от характера, думите или идеите, които осмива. Ако сме наясно с това, чуждите атаки просто ще се хлъзгат по нас.

Текст, който е написан да въздейства на дълбоко дисоциирани хора! С такова "сцепване на съзнанието", че да са си "разчленили" психиката от тялото си в опит да "избягат от напрежението", съпътстващо растежа и развитието на индивида в обществото, преодоляването на илюзиите че съм си ОК, ама тва не мога, онова не мога, щото никой не ми го е дал. Напрежение, което се изпитва и не само в цивилизацията...

"Агресивен" ще е всеки, на който такъв като "авторчето" отиде да му "проповядва" да е търпелив към него, докато човека си копае градината, а след "проповедта" му поиска да му даде от реколтата, разчитайки точно на това, с което не се съобразява - социално обособените норми - да му даде щото е в нужда. И ако не му даде, значи се държи "агресивно" и "несправедливо" (оценки, които произтичат от съпоставка точно със соц.норми). Възползване му се казва на това.

А защо като е в нужда от храна не си копае сам, ами провежда внушаващи оценки как някой въображаем бил "агресивен", без думичка защо, на какво би се дължало подобно отношение?! 

Той "авторчето" си се възползва "да копае биткойни" със сайта му, рекламирайки го нон-стоп в проформа отворената тема, дето уж е за Аз-а?!? Лошо нема...труди се човека и е намерил начин да си изкарва прехраната, ама защо требе да таргетира психически нестабилните...тва е паразитиране върху по-слабия!

Модерните "дигитални проповедници", брее....от "услужливия будизъм"...вече нема нужда да се ходи на черква...не е модерно.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Защо в будизма се казва, че няма аз?

Идеята, че няма аз, е основен принцип в будизма, чието разбиране е важно условие, за да се просветлим. Невъзможно е да се освободим и да влезем в нирвана, ако в нас все още има „белези на аз“.
Нека си припомним, че „белезите на аз“ и всички останали будистки термини, като петте агрегата, четирите благородни истини, трите отрови и нирвана, както и техните определения, са формулирани от Буда и могат да помогнат на практикуващите да следват пътя и учението му.

Буда казва, че има пет агрегата, които се срещат във всички човешки същества и че можем да ги наблюдаваме в ежедневния си живот. Тези пет агрегата са дхарми, които непрекъснато се появяват и изчезват. Те се променят под въздействието на причини и условия и нямат присъща природа. В множество сутри Буда ги сравнява с пяна, мехурчета или с мираж или илюзия, за да подчертае, че тези дхарми винаги се променят и са непостоянни и следователно са илюзорни и заблуждаващи. По тази причина практикуващите не трябва да бъркат петте агрегата с истинското и постоянно аз.

Да разгледаме накратко тези пет агрегата:

  1. Агрегатът на формата: става дума за нашето тяло. Повечето хора смятат физическото си тяло за своето аз и когато, например, някой бъде ударен, той казва: „Аз бях ударен!“. Това означава, че този човек счита физическото си тяло за своето аз.
  2. Агрегатът на усещането: става дума за различните усещания, които могат да са приятни, неприятни или неутрални. Нека си представим, че изпитваме удоволствие: достатъчно е обаче да се появи и най-малката болка в тялото ни, за да изчезне това приятно усещане. А когато по-късно болката изчезне на свой ред, ще изпитаме нещо, което не е нито щастие, нито страдание и което можем да наречем „неутрално“. Усещанията следователно са непостоянни и не бива да ги взимаме за аз само защото „аз“ изпитвам всичко това.
  3. Агрегатът на възприятията: благодарение на него възприемаме всичко онова, което ни заобикаля, и понеже казваме: „аз виждам“ или „аз чувам“, „аз съм привлечен или отблъснат от определен обект“, можем да си въобразим, че в този агрегат има някакво аз. Всъщност обаче и в този агрегат няма аз. В действителност, ние никога не възприемаме даден обект твърде дълго и нищо не ни привлича или отблъсква завинаги.
  4. Агрегатът на процеса: той ни позволява да извършваме телесни, вербални и умствени действия, за да осъществим нашите мисли и намерения. Тук също бихме могли да видим аз, понеже казваме, че „аз правя това или онова“, но това също е илюзия и този процес също не е постоянен.
  5. Агрегатът на виджнаните (съзнанията): много хора си въобразяват, че да се разсъждава и различава е върховната човешка способност. „Cogito, ergo sum: Мисля, значи съм“ (превеждано по-свободно и като „Мисля, следователно съществувам“), казваше навремето Рене Декарт. Тук обаче също няма аз. Мислите, както и всичко останало, са продукт на причини и необходими условия и изчезват рано или късно.

И все пак ние непрекъснато се идентифицираме с нашите мисли, усещания или възприятия и ни се струва, че в тях различаваме някакво аз, което обаче е илюзия и няма нищо общо с истинското и постоянно аз, за което говори Буда.

Има една метафора, използвана от Буда, която е много известна и гласи „да варим пясък с надеждата, че ще се превърне в ориз“. Каквото и да правим, никога няма да получим ориз от пясък и няма никакво значение на каква температура ще го варим, на какво налягане или с какви подправки. С други думи, непостоянните дхарми, които непрестанно се появяват и изчезват в трите свята (света на желанието, света на формата и света без форма), никога няма да ни отведат до състоянието на нирвана, което не се появява и не изчезва.

Петте агрегата формират заедно всяко чувстващо същество и както Буда го демонстрира толкова добре, в никой от тях няма аз. Затова казваме, че няма аз и че онези, които искат да се освободят, трябва да не се привързват към тези агрегати, за да не ги превръщат в свое аз и така да запазят „белезите на аз“.

Важно е отново да си припомним, че в определени сутри Буда говори за „истинско аз“, но е очевидно, че това истинско аз няма нищо общо с всичко онова, което ние, хората, сме свикнали да наричаме „аз“.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 1 час, Соник написа:

Защо в будизма се казва, че няма аз?

Идеята, че няма аз, е основен принцип в будизма, чието разбиране е важно условие, за да се просветлим. Невъзможно е да се освободим и да влезем в нирвана, ако в нас все още има „белези на аз“.
Нека си припомним, че „белезите на аз“ и всички останали будистки термини, като петте агрегата, четирите благородни истини, трите отрови и нирвана, както и техните определения, са формулирани от Буда и могат да помогнат на практикуващите да следват пътя и учението му.

Буда казва, че има пет агрегата, които се срещат във всички човешки същества и че можем да ги наблюдаваме в ежедневния си живот. Тези пет агрегата са дхарми, които непрекъснато се появяват и изчезват. Те се променят под въздействието на причини и условия и нямат присъща природа. В множество сутри Буда ги сравнява с пяна, мехурчета или с мираж или илюзия, за да подчертае, че тези дхарми винаги се променят и са непостоянни и следователно са илюзорни и заблуждаващи. По тази причина практикуващите не трябва да бъркат петте агрегата с истинското и постоянно аз.

Да разгледаме накратко тези пет агрегата:

  1. Агрегатът на формата: става дума за нашето тяло. Повечето хора смятат физическото си тяло за своето аз и когато, например, някой бъде ударен, той казва: „Аз бях ударен!“. Това означава, че този човек счита физическото си тяло за своето аз.
  2. Агрегатът на усещането: става дума за различните усещания, които могат да са приятни, неприятни или неутрални. Нека си представим, че изпитваме удоволствие: достатъчно е обаче да се появи и най-малката болка в тялото ни, за да изчезне това приятно усещане. А когато по-късно болката изчезне на свой ред, ще изпитаме нещо, което не е нито щастие, нито страдание и което можем да наречем „неутрално“. Усещанията следователно са непостоянни и не бива да ги взимаме за аз само защото „аз“ изпитвам всичко това.
  3. Агрегатът на възприятията: благодарение на него възприемаме всичко онова, което ни заобикаля, и понеже казваме: „аз виждам“ или „аз чувам“, „аз съм привлечен или отблъснат от определен обект“, можем да си въобразим, че в този агрегат има някакво аз. Всъщност обаче и в този агрегат няма аз. В действителност, ние никога не възприемаме даден обект твърде дълго и нищо не ни привлича или отблъсква завинаги.
  4. Агрегатът на процеса: той ни позволява да извършваме телесни, вербални и умствени действия, за да осъществим нашите мисли и намерения. Тук също бихме могли да видим аз, понеже казваме, че „аз правя това или онова“, но това също е илюзия и този процес също не е постоянен.
  5. Агрегатът на виджнаните (съзнанията): много хора си въобразяват, че да се разсъждава и различава е върховната човешка способност. „Cogito, ergo sum: Мисля, значи съм“ (превеждано по-свободно и като „Мисля, следователно съществувам“), казваше навремето Рене Декарт. Тук обаче също няма аз. Мислите, както и всичко останало, са продукт на причини и необходими условия и изчезват рано или късно.

И все пак ние непрекъснато се идентифицираме с нашите мисли, усещания или възприятия и ни се струва, че в тях различаваме някакво аз, което обаче е илюзия и няма нищо общо с истинското и постоянно аз, за което говори Буда.

Има една метафора, използвана от Буда, която е много известна и гласи „да варим пясък с надеждата, че ще се превърне в ориз“. Каквото и да правим, никога няма да получим ориз от пясък и няма никакво значение на каква температура ще го варим, на какво налягане или с какви подправки. С други думи, непостоянните дхарми, които непрестанно се появяват и изчезват в трите свята (света на желанието, света на формата и света без форма), никога няма да ни отведат до състоянието на нирвана, което не се появява и не изчезва.

Петте агрегата формират заедно всяко чувстващо същество и както Буда го демонстрира толкова добре, в никой от тях няма аз. Затова казваме, че няма аз и че онези, които искат да се освободят, трябва да не се привързват към тези агрегати, за да не ги превръщат в свое аз и така да запазят „белезите на аз“.

Важно е отново да си припомним, че в определени сутри Буда говори за „истинско аз“, но е очевидно, че това истинско аз няма нищо общо с всичко онова, което ние, хората, сме свикнали да наричаме „аз“.

https://www.vraicoeur.org/bg/статии/защо-в-будизма-се-казва-че-няма-аз/

Не разбирам, как чрез илюзорно съзнание могат да се убедят други илюзорни съзнания, че съществува постоянно аз?

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 2 часа, Śūnyatā написа:

Не разбирам, как чрез илюзорно съзнание могат да се убедят други илюзорни съзнания, че съществува постоянно аз?

че то може да се зададе и следния въпрос, как едно илюзорно съзнание ще се просветли (да достигне нирвана), нали то е илюзорно и не съществува,това по същата причина както в цитата, то съзнанието на хората хем било илюзорно, но ще правим разни техники с илюзорното си съществуване и ще се просветлим, тъпизъм братче въртим се в кръг и се виждат все тъпизми от Буда и тъпото му учение, ами къде стои постоянното и истинско аз да попитам и как се свързва с нашето илюзорно съзнание, ами Буда няма отговори, щото е писал тъпизми под формата на някакво си учение.

(всъщност на Буда един астрален енергиен разум тъпанар му е диктувал цялото негово учение и е измислил нещо си от рода приятни приказчици за тъпанари)

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 25 минути, some_spirit написа:

че то може да се зададе и следния въпрос, как едно илюзорно съзнание ще се просветли (да достигне нирвана), нали то е илюзорно и не съществува,

Илюзорно и несъществуващо са различни неща. Илюзорното съществува поради причини и условия, които са непостоянни, нямат постоянна същност. 

Просветленият, ясен ум, вижда илюзиите като илюзии, а не като неизменна реалност. 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 8 часа, some_spirit написа:

 

(всъщност на Буда един астрален енергиен разум тъпанар му е диктувал цялото негово учение и е измислил нещо си от рода приятни приказчици за тъпанари)

Ако учението призоваващо към мир и ненасилие, е тъпо, какво да кажем за другите, които призовават към смърт, насилие и унищожение?

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 18 часа, Соник написа:

тези дхарми винаги се променят и са непостоянни и следователно са илюзорни и заблуждаващи.

всичко се променя и е непостоянно. Вкл - и Този, който установява това. Написаното, изговореното, направеното - също се променя - това прави ли ги илюзорни и заблуждаващи? :)

 

преди 18 часа, Соник написа:

че можем да ги наблюдаваме в ежедневния си живот.

За да възникне "такова наблюдение" също са нужни условия . (Едно от тях е НАБЛЮДАТЕЛ, наблюдение и наблюдавано). Това прави ли ги "илюзорни" и заблуждаващи? :)

5-те агрегата и това обяснение за тях е направо като за малоумници. Най-малоумното започва от обясненията за "2-агрегат" и върви докрай

За по-малки деца - няма въобще начин да стигнат.  За по-големи - няма да им обърнат внимание.

Защо продължавате да се изживявате на даскал в неделно училище, след като вие нямате елементарна представа за особеностите на таргета си в сегашно време?

преди 18 часа, Соник написа:

никога няма да ни отведат до състоянието на нирвана, което не се появява и не изчезва.

Въпросното "състояние" също са му нужни условия и е изменчиво - следователно "илюзия" и заблуда ли е?

Всички "състояния" се появяват и изчезват и са преходни в един по-общ план.

Ето така с малоумия се компрометира будизъм, само защото двамината умници толкова напират да се изживее всеки на "учител". Провалените напират все пак да са "полезни" с нещо си... Вероятно защото те вече са "преживели своята илюзия за АЗ" :)

Възникването на АЗ-образ в психичното поле е важна част от психичното развитие. Хора, които блокират по него, имат проблеми с идентификацията си и се вкопчват в идентификациите си.

Не е  нужен будизъм за да се извлече наблюдението че всеки вкопчен е заблуден. Нещо повече - заблудата е естествено явление в етапите по израстването и развитието.

Не е нужен никакъв будизъм за да се извлече извод, че вкопчените хора са блокирали и самоблокиращи се - поради причини и условия. За тях си - хич не са илюзии, но за "отвън ' - е друго. Умението да се "откопчиш" не е път към истината, нито към Нирвана, а просто връщане в пътя на развитието. Обещанията за "нирвана" сред тия текстове са атавизми и са неадекватни сред новите условия в информирането и съвременните познания.

За будиста - неговите заблуди са "истини" и 'думи на буда". Така е сред всяка колективна приказка, която генерира заблуда за повярвалите в нея. Но на тях им е нужно именно това - ползите са огромни, като на дадени етапи дори не е "полза" а илюзията е - че е "единствената истината".

Парадоксът е, че будистки религиозници, претендират за "пояснения що е илюзия" след като те самите са потънали в нея. Кой ще 'спаси' будистите от вкопчеността им в 'будизма"?

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Патакара

(Джатака)

Патакара е много красиво младо момиче, произхождащо от богато индийско семейство. На 16 години тя трябва да се омъжи за мъж от същата каста, въпреки че е влюбена в работник, с който случайно се е запознала в дома си. Последният обаче принадлежи към по-низша каста и не може да се ожени за Патакара.

Затова малко преди сватбата си тя избягва с този работник, те се заселват някъде, където никой не ги познава, и се оженват един за друг.

В продължение на шест месеца живеят приятен, макар и скромен живот. След това един ден Патакара си дава сметка, че е бременна. Затова пожелава да се върне при родителите си, защото според традицията в Индия жената отива да роди при майка си. В същото време и двамата са наясно, че едва ли ще бъдат посрещнати много мило, а могат направо и да бъдат изгонени. Затова се чудят доста време какво да предприемат и в крайна сметка, деветте месеца на бременността изминават, без тя да се е прибрала при родителите си. В последния момент, когато съпругът ѝ е на работа, тя се решава да тръгне.

„Когато мъжът ми се върне, казва тя на съседа си, кажи му, че съм отишла при майка си.“

И Патакара поема по пътя, който ще я отведе при родителите ѝ. Когато съпругът ѝ научава, че е тръгнала, оставя всичко и хуква след нея. Когато я намира, тя вече има силни контракции. С неговата помощ тя ражда едно малко момченце и те решават, че след като детето вече е на бял свят, е безсмислено да продължават пътя си и се връщат вкъщи.

След две години Патакара забременява отново. Този път обаче те решават да тръгнат по-рано, за да отидат при родителите ѝ. Докато вървят, ги връхлита буря и са принудени да се скрият в един изоставен храм. Когато контракциите започват, Патакара помолва съпруга си да отиде да потърси няколко бамбукови листа, за да си направят нещо като палатка сред полуразрушените стени. Детето се ражда преждевременно, докато работникът е навън. Патакара започва да се безпокои, защото той така и не се появява. Когато излиза от храма, тя го намира навън, с ръце пълни с бамбукови и бананови листа, да лежи неподвижно на земята. Някакво опасно животно го е убило.

Отчаянието дава сили на младата жена да продължи, за да отиде при родителите си, като носи децата си в двете си ръце. Бурята обаче е накарала близката река да прелее и Патакара няма как да я прекоси, докато носи и двете си деца. Затова е принудена да остави по-голямото на брега, за да се опита първо да прекоси с бебето и след това да се върне за него. След това слага новороденото на главата си, като го покрива с едно бананово листо, и влиза в реката, където течението е много силно.

Това, за съжаление, е едва началото на нейните трудности: един изгладнял орел вижда детето върху главата ѝ, спуска се върху него, забива ноктите си и го отнася в небето. Патакара започва да маха отчаяно с ръце, за да се опита да хване орела, но не успява. За сметка това, когато детето, останало на брега, вижда жестовете ѝ, то решава, че майка му го вика. Побързва да влезе в реката и водата го отнася. Тогава Патакара е обхваната от паника. Напълно опустошена от загубата на двете си деца, тя прекосява реката, крещейки, а сълзите се стичат по лицето ѝ.

Когато най-после стига в родното си село, вижда, че къщата на родителите ѝ е само една руйна: бурята я е разрушила и е отнесла близките ѝ. В една-единствена ужасна нощ Патакара губи всичко: съпруга си, децата си, родителите и брат си и цялото семейно богатство. Тогава изведнъж я сграбчва демонът на лудостта. Тя се побърква напълно и дрипите ѝ предизвикват отвращението на селяните. Тъй като вече нищо не я задържа в селото, където е нежелана от местните жители, тя си тръгва, за да се отдалечи, колкото се може повече, от всичко онова, което е значело нещо за нея до този момент. Патакара се скита сама със спомените си, напълно объркана и без дори да си дава сметка какво се случва около нея.

„Патакара!“ изведнъж я повиква някой.

Тя, която вече не вижда нищо, не чува нищо и не усеща дъжда по кожата си, реагира на този глас. Вдига очи и претърсва замъгленото пространство около себе си. Това е Буда Шакямуни. За нея това е едно истинско откровение. Тя крещи, плаче и моли за помощта му. Тогава Буда ѝ говори за Четирите благородни истини и така ѝ позволява да си върне разсъдъка и да се успокои. След това за Патакара не е трудно да последва Буда и да стане монахиня, тъй като и без това е изгубила всичко, което е било част от стария ѝ живот.

Като монахиня тя грижливо спазва будистките предписания. Един ден, докато се мие, тя вижда, че водата от първото ведро веднага попива в земята. Когато излива второто ведро водата попива по-бавно, а при третото ведро отнема още повече време, докато водата слезе надолу. Като наблюдава този феномен, тя си дава сметка, че първото ведро е като синовете ѝ: едва родени, те са ѝ отнети. Водата от второто ведро ѝ напомня за съпруга ѝ, който е живял малко по-дълго с нея, преди да си отиде на свой ред. Водата от последното ведро пък я кара да си спомни за родителите си, които са останали още по-дълго с нея, но накрая също умират. Тя си дава сметка, че всичко е непостоянно, че нищо от всичко това не е истинско, т.е. трайно, и така тя получава първия плод на архатите, т.е. става шротапанна. Тя продължава да работи всеки ден и достига високо ниво в практиката. Измежду всички монахини тя най-добре спазва будистките предписания.

Когато по-късно става будистки учител, тя разказва една история, която ѝ се е случила много отдавна: в предишен живот откраднала пари от съседите си, с които била в лоши отношения, и след това отрекла пред тях да го е направила. Толкова се увлякла да отхвърля обвиненията им, че казала следните думи, които се оказали съдбоносни за нея:

„Заклевам се, че нищо не съм откраднала! Ако лъжа, нека синът ми да умре веднага, щом се роди, съпругът ми да загине от зъбите на отровна змия, а семейството ми да бъде погълнато от вятъра и дъжда!“

Понеже нищо не ѝ се случило по онова време, тя решила, че изреченото е било без значение.

„Виждате ли, продължила Патакара пред учениците си, аз не вярвах в собствените си думи и лъжех най-безсрамно. В този живот обаче изгубих децата си, съпруга си и семейството си по същия начин, по който някога бях предрекла, без дори да си дам сметка.“

Патакара разбира, че всички нещастия, които е преживяла, са просто илюзии, подобни на пяната, пораждана от вълните, когато се стоварват върху скалите, и която изчезва толкова бързо, колкото се е появила. Животът е такъв, че всичко, което идва, след това много бързо изчезва, и нищо от онова, което се случва не е истинско.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

на 19.08.2021 г. в 0:05, _ramus_ написа:

Щото съм крайно успешно се смея

Две баничка и едно швепс

на 7.09.2021 г. в 6:03, Aumii написа:

Ако учението призоваващо към мир и ненасилие, е тъпо, какво да кажем за другите, които призовават към смърт, насилие и унищожение?

По принцип ученията не се разбират.

А има хора, които не се и опитват и слушат какво ще ги насъска попа.

Не са виновни ученията, а поповете и посетителите на проповедите

Риндзай например не иска да убием Буда ако го срещнем.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 26 минути, Реджеп Иведик написа:

Риндзай например не иска да убием Буда ако го срещнем.

Щото ти, специално, като го срещнеш направо ще го "познаеш", нали? :) Ааа, да - по "втората игла".

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Добавете отговор

Можете да публикувате отговор сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате регистрация, влезте в профила си за да публикувате от него.

Гост
Напишете отговор в тази тема...

×   Вмъкнахте текст, който съдържа форматиране.   Премахни форматирането на текста

  Разрешени са само 75 емотикони.

×   Съдържанието от линка беше вградено автоматично.   Премахни съдържанието и покажи само линк

×   Съдържанието, което сте написали преди беше възстановено..   Изтрий всичко

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Добави ново...

Информация

Поставихме бисквитки на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите Условия за ползване