Премини към съдържанието
  • Добре дошли!

    Добре дошли в нашите форуми, пълни с полезна информация. Имате проблем с компютъра или телефона си? Публикувайте нова тема и ще намерите решение на всичките си проблеми. Общувайте свободно и открийте безброй нови приятели.

    Моля, регистрирайте се за да публикувате тема и да получите пълен достъп до всички функции.

     

За истинското аз


Препоръчан отговор

Трите свята и плодът на освобождението

Нека първо кажем какво представлява освобождението в будизма: да се освободим означава да се отървем от всички грижи и проблеми в трите свята. За целта трябва да се премахне аз и всичко, което му принадлежи.

А какви са тези три свята? Всъщност всички чувстващи същества се намират някъде в тези свята и се раждат в някой от шестте пътя. Сега ще обясним връзката между трите свята, шестте пътя на прераждане и плода на освобождението. Защо говорим за трите свята и шестте пътя? Просто защото всички чувстващи същества живеят в тези три свята и се прераждат в някой от шестте пътя на прераждане. С други думи, всяко място, където живеят съществата, се намира в някой от тези три свята и формата на всяко същество съответства на един от шестте пътя: то може да бъде животно, човек, дева и т.н.

В долната таблица сме обобщили зависимостите между трите свята, шестте пътя, кармичните състояния и плодовете на освобождението:

Трите свята Шестте пътя Съответстващото кармично състояние Съответстващият кармичен плод
Светът без форма четирите деви на света без форма Самадхи (премахване на кармата на физическото тяло) Трети и четвърти плод
Светът на формата девите на четирите дхяни в света на формата Самадхи (премахване на привързаностите към света на желанието)
Светът на желанието шестте деви в света на желанието десетте добродетелни действия
(способност да се понасят унижения)
Първи и втори плод
ашурите десетте добродетелни действия
(лесно се ядосват)
човешките същества петте предписания
(приемане на трите убежища)
животните тежка карма на глупостта Освобождението е невъзможно
гладните духове тежка карма на скъперничество
адът

петте отвратителни престъпления и десетте лоши кармични действия

Никога не бива да се забравя, че зад всичко това стои татхагатагарбха, осмата виджнана, без която нищо не би съществувало и не би имало причинно-следствени връзки.

Трите свята са светът на желанието, светът на формата и светът без форма.

Най-общо казано съществата в света на желанието изпитват плътско желание, желание да се хранят и т.н.

Боговете в света на формата пък все още имат физическо тяло и затова говорим за форма, но вече нямат желанията на съществата в света на желанието.

Боговете в света без форма вече нямат дори физически тела. 

. Всички тези богове обаче независимо от нивото си на медитация продължават да се намират в цикъла на раждането и смъртта в трите свята и шестте пътя.

Нека сега разгледаме шестте пътя на прераждане, които са в ада, като гладен дух, като животно, като човек, като ашура в небесата и като дева. Традиционно се е считало, че шестте пътя на прераждане принадлежат само на света на желанието, така че сега ще разгледаме как стоят нещата там.

Първо, нека видим как кармичните семена съответстват на трите свята и шестте пътя.

Това, което сме направили в този живот, съответства на пътя, в който ще бъдем насочени от кармата в следващия си живот. Да вземем например най-ниското ниво – ада; той е кармичният плод от извършаването на петте отвратителни престъпления и десетте лоши кармични действия.

Петте отвратителни престъпления са отцеубийството, майцеубийството, убийството на архат, разрушаването на сангха (будистката общност) и проливането на кръвта на Буда (хората не биха могли да убият Буда, тъй като той притежава изключителни заслуги, добродетели и мощ).

Ако някой извърши тези престъпления, той ще пропадне в ада, тъй като щедростта и милосърдието на родителите, архатите, будите и сангха общността към чувстващите същества са най-големи. Ако някой обиди човек, който охотно му помага и се държи добре с него, то той ще пропадне в ада. Това е така, тъй като въз основа на това кармично действие татхагатагарбха ще заведе чувстващото същество в ада независимо от личните му желания.

Ако някой извършва лоши кармични действия под въздействието на гнева, то той ще пропадне в ада на свирепия огън, защото това, което е направил, съответства на огъня. По същия начин, ако някой е коравосърдечен, то той ще пропадне в замръзналия ад.

Всъщност татхагатагарбха ще ни помогне да се преродим в онзи от шестте пътя, на който съответстват нашите умствени и кармични действия. Над ада живеят гладните духове. За разлика от чувстващите същества, попаднали в ада заради извършването на петте отвратителни престъпления и десетте лоши кармични действия, гладните духове страдат от липса на храна от самото си раждане заради тежката си карма на скъперничество.

Над гладните духове са животните. Както можем да забележим, кармата на чувстващите същества, намиращи се в пътя на животните, е глупостта. Тяхната карма на глупостта е тежка. Да вземем например котките и кучетата – обикновено би отнело доста време, за да ги научим на нещо, а понякога така и не успяват да се справят. Следователно можем да си дадем сметка, че чувстващите същества, намиращи се в пътя на животните, страдат от тежка карма на глупостта.

Впрочем от гледна точка на еволюцията котките и кучетата се считат за висши организми. Сравнени с тях, по-низшите организми в животинския свят имат много по-тежка карма на глупостта, като се затрудняват да различават и разбират каквото и да било.

Над животните се намират хората. Причината да се преродим като хора е чистата карма, породена от спазването на морални изисквания. Ние, хората, знаем, че убийството на друг човек противоречи на нравствеността. За разлика от животните, хората не биха се избили взаимно при най-малкия конфликт, защото имат усет за морал. 

След като са премахвали привързването към света на желанието, аскетите и брамините са се прераждали в света на формата. Те дори успявали да се преродят в света без форма, след като премахнели привързването към физическото си тяло. Но без значение къде се прераждали, те продължавали да се въртят в цикъла на раждането и смъртта в трите свята заради силното си привързване към своето аз, което не им позволявало да се освободят от цикъла на прераждането.

 

Ако практикуващият иска да се освободи, той трябва да постигне четирите плода на освобождението на шравака архатите:

  1. За да постигне първия плод на освобождението – плода на шротапанна (сротапанна), човек трябва да развърже трите възела.
  2. За да постигне втория плод на освобождението – плода на сакридагамин, човек трябва да започне да изпитва по-малко алчност, гняв и невежество.
  3. За да постигне третия плод на освобождението – плода на анагамин, човек трябва да избягва привързването към света на желанието.
  4. За да постигне четвъртия плод на освобождението – плода на архат, човек трябва да премахне привързването към трите свята.

Какво са трите възела и как да ги развържем? Да развържем трите възела означава да премахнем недоразуменията по отношение на своето аз, недоразуменията по отношение на обетите и практиките и погрешните възгледи за реалността (бел. прев.: напр. че светът е сътворен от всемогъщ бог, че съществуват чакри, астрално тяло и др.).

След като постигне първия плод, като развърже трите възела, човек може да се освободи от цикъла на раждането и смъртта, след като се прероди седем пъти между човешкия свят и света на девите. Ако иска да напредне и да постигне втория плод, той трябва да надвие привързването си към света на желанието и да постигне състояние на малко желания, гняв и невежество. Така той ще получи втория плод, а след това трябва напълно да премахне привързването си към света на желанието, за да постигне първата дхяна. Ако успее да постигне първата дхяна, то той ще се прероди като дева в света на формата и вече няма да се нуждае от материална храна. Първата дхяна се постига след отстраняване на сексуалното желание, така че в света на формата съществото се храни с радостта, породена от медитацията, и има неутрално тяло без полови органи.

Онзи, който премахне недоразуменията по отношение на своето аз и постигне първата дхяна, ще получи третия плод. Той става анагамин, като се отказва от привързването към света на желанието и повече няма да се роди в човешкия свят след смъртта си, докато постигналият втория плод ще се роди още веднъж като човек след смъртта си.

Постигналият четвъртия плод се нарича архат и може да се освободи в рамките на този живот. Казано иначе, той е премахнал привързването си към света на желанието, света на формата и света без форма и затова е способен да се освободи от прераждането.

https://www.vraicoeur.org/bg/текстове/будистки-конференции/трите-свята-и-плодът-на-освобождениет/

...............................................................

Както се вижда, съвсем не е лесно човек да се освободи от Колелото на Самсара.

Правилата са много трудни за изпълнение.

 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 2,6k
  • Създадено
  • Последен отговор

Потребители с най-много отговори

Например много от тях проповядват една обективно недоказуема, но пък субективно примамлива доктрина, а именно че човешката личност оцелява след физическата смърт. Самата идея за безсмъртие оцелява и се възпроизвежда, защото ни подтиква към пожелателно мислене. А то ни върши добра работа, защото човешката психика има и се отличава с една почти универсална склонност - да смесва вярваното - или умозримото - с желаното. („Желанието ти е породило таз мисъл в теб", както казва крал Хенри IV на сина си, принц Хари ((Цит. по превода на Валери Петров (срв. Хенри IV, Ч, II, 4.5),

Ричард Докинс

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 23 минути, Śūnyatā написа:

Например много от тях проповядват една обективно недоказуема, но пък субективно примамлива доктрина, а именно че човешката личност оцелява след физическата смърт. Самата идея за безсмъртие оцелява и се възпроизвежда, защото ни подтиква към пожелателно мислене. А то ни върши добра работа, защото човешката психика има и се отличава с една почти универсална склонност - да смесва вярваното - или умозримото - с желаното. („Желанието ти е породило таз мисъл в теб", както казва крал Хенри IV на сина си, принц Хари ((Цит. по превода на Валери Петров (срв. Хенри IV, Ч, II, 4.5),

Ричард Докинс

Интересно, след като не вярваш в Прераждането и живота след смъртта, приемаш ли за истина идеите на Будизма, които обсъждаш? 

 

 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 35 минути, Aumi написа:

Интересно, след като не вярваш в Прераждането и живота след смъртта, приемаш ли за истина идеите на Будизма, които обсъждаш? 

Идеите са четирите печата, според които всеки който ги приема е будист. Вярата в прераждането не е част от тях. 

В СН 22.59 пише:

“Монаси, добре обученият благороден последовател, вижда, че е разочарован от материалните форми, че е разочарован от усещанията, че е разочарован от възприятията, че е разочарован от менталните формации, че е разочарован от съзнанието. Това разочарование го води до безпристрастност. Постигайки тази свобода от страстите той е освободен. Постигайки освобождение, възниква познанието, че е освободен. Той знае: раждането е изчерпано, водил е свят живот, това, което е трябвало да бъде направено е направено, няма нищо повече отвъд това съществуване.”

В Шурангама сутра:

Шуддхипанткхака

Татхагата сжалился надо мной, над моей тупостью, и научил меня, как нужно сидеть тихо, спокойно, с пустым и безмятежным умом, просто пытаясь регулировать дыхание. С этого времени, я научился сосредотачиваться на своём дыхании и постепенно становился всё более и более умиротворённым. И в то же время прекратили действовать оскверняющие мой ум обстоятельства и связанные с ним понятия о перерождении и продолжении существования, об изменениях и смерти. К тому времени я приобрёл полную свободу от привязанностей, оскверняющих ум и достиг степени архата.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 10 минути, Aumi написа:

Не може да съществува Будизъм без основната идея за Самсара - Кармата и Прераждането.

Много ти разбира главата от будизъм. Прочети за четирите печата. 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 15 минути, Śūnyatā написа:

Много ти разбира главата от будизъм. Прочети за четирите печата. 

Будизмът не се изчерпва с Четирите печата.

На теб колкото и да не ти се иска да има Карма и Прераждане - това стои в основата на Будисткото учение.

http://cebudiz.blogspot.com/2019/03/blog-post.html

 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 13 минути, Aumi написа:

Будизмът не се изчерпва с Четирите печата.

На теб колкото и да не ти се иска да има Карма и Прераждане - това стои в основата на Будисткото учение.

http://cebudiz.blogspot.com/2019/03/blog-post.html

 

Глупости. Има всякакви будистки секти, които си противоречат, затова са четирите печата, за да се отсее кой е будист и кой не. 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 15 часа, Aumi написа:

Както се вижда, съвсем не е лесно човек да се освободи от Колелото на Самсара.

Правилата са много трудни за изпълнение.

Не думай... :lol6:Най-после някой да "види" нещо... Алелуя!

преди 13 часа, Śūnyatā написа:

Това разочарование го води до безпристрастност.

Постигайки тази свобода от страстите той е освободен.

Постигайки освобождение, възниква познанието, че е освободен.

Той знае: раждането е изчерпано, водил е свят живот, това, което е трябвало да бъде направено е направено, няма нищо повече отвъд това съществуване.”

това са поредните будистки глупости... Но няма как да се очакват чудеса от цитиращия ги.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 13 часа, Śūnyatā написа:

Глупости. Има всякакви будистки секти, които си противоречат, затова са четирите печата, за да се отсее кой е будист и кой не. 

Къде в Четирите печата се отричат Кармата и Прераждането?

преди 7 часа, _ramus_ написа:

Не думай... :lol6:Най-после някой да "види" нещо... Алелуя!

Рамус, ако те сърби някъде, идѝ другаде да те почешат!

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 1 час, Aumi написа:

Къде в Четирите печата се отричат Кармата и Прераждането?

Четирите печата утвърждават, а не отричат. Ако отричаха щяха да се наричат Четирите пачата и отричането на безброй заблуди. Всичко което противоречи на тези печати се отрича автоматично. Прочети ги, но ако си в плен на желанията (виж и Четирите Благородни Истини) - нищо няма да разбереш и ще продължиш да си плямпаш по инерция. 

https://bg.m.wikipedia.org/wiki/Четирите_печата

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

А каква е целта на будизма, ако не е освобождаване от необходимостта от прераждане? В крайна сметка и Блалгородният Път и просветлението, и ликвидирането на кармата привързваща към Самсара водят до това. Иначе секти наистина има всякакви, но сектите не противоречат на основните течения по ключовите им възгледи. Когато разминаванията са в основополагащите положения, то това вече не е секта, а различно учение.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Не трябва да забравяме, че будистите отхвърляли не само понятието Абсолют, но и понятието душа, anātman е един от основополагащите закони на будисткия мироглед, а най-главната форма на неведение било неведението за несъществуването на индивидуално Аз, затова, когато става въпрос за прераждане, трябва да помним, че това е само словесен израз, че никакво реално прераждане няма, защото просто няма кой да се прероди.

Сарвепалли Радхакришнан

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 40 минути, Śūnyatā написа:

Не трябва да забравяме, че будистите отхвърляли не само понятието Абсолют, но и понятието душа, anātman е един от основополагащите закони на будисткия мироглед, а най-главната форма на неведение било неведението за несъществуването на индивидуално Аз, затова, когато става въпрос за прераждане, трябва да помним, че това е само словесен израз, че никакво реално прераждане няма, защото просто няма кой да се прероди.

Сарвепалли Радхакришнан

Самият човек е различен, променен в два последователни момента и от гледна точка на будизма, той вече не е същия човек. Но той в същото време не е и някой друг. Човекът сега е плод, резултат от човека преди. Така че приемствеността е налице. Същата приемственост я има и при прераждането. Иначе ако думите на въпросния Радхакришнан (не знам откъде ги изнамираш тези псевдобудистки авторитети) бяха верни, то теб като личност нямаше да те има, защото няма какво да пренесе съзнанието ти от днес за утре (а не само от едно прераждане в друго).

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 1 час, Śūnyatā написа:

Всичко което противоречи на тези печати се отрича автоматично.

А какво противоречи на четвъртия печат, че Нирвана е отвъд крайностите? 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

на 15.04.2021 г. в 6:48, Aumi написа:

...............................................................

Както се вижда, съвсем не е лесно човек да се освободи от Колелото на Самсара.

Правилата са много трудни за изпълнение.

 

Да, много е трудно. Ако беше лесно, всички щяхме да го направим и изобщо нямаше да има нужда да го дискутираме.

на 15.04.2021 г. в 7:33, Śūnyatā написа:

Например много от тях проповядват една обективно недоказуема, но пък субективно примамлива доктрина, а именно че човешката личност оцелява след физическата смърт. Самата идея за безсмъртие оцелява и се възпроизвежда, защото ни подтиква към пожелателно мислене. А то ни върши добра работа, защото човешката психика има и се отличава с една почти универсална склонност - да смесва вярваното - или умозримото - с желаното. („Желанието ти е породило таз мисъл в теб", както казва крал Хенри IV на сина си, принц Хари ((Цит. по превода на Валери Петров (срв. Хенри IV, Ч, II, 4.5),

Ричард Докинс

Да, в случая човекът е прав и човешката личност наистина не оцелява след физическата смърт.

на 15.04.2021 г. в 8:24, Śūnyatā написа:

Идеите са четирите печата, според които всеки който ги приема е будист. Вярата в прераждането не е част от тях.

Печатите са три: всички феномени са нетрайни, в никоя проявена дхарма няма аз и нирвана е абсолютна тишина. Те се използват за проверка дали дадено писание или изказване е будистко или не.

Иначе, за да може някой да се нарече будист, е необходимо да вземе убежище в трите съкровища: Буда, Дхарма и Сангха.

преди 2 часа, Shiniasu написа:

А каква е целта на будизма, ако не е освобождаване от необходимостта от прераждане? В крайна сметка и Блалгородният Път и просветлението, и ликвидирането на кармата привързваща към Самсара водят до това. Иначе секти наистина има всякакви, но сектите не противоречат на основните течения по ключовите им възгледи. Когато разминаванията са в основополагащите положения, то това вече не е секта, а различно учение.

Всъщност целта е да се освободим от самсара.

Това може да стане като спрем да се прераждаме и към това се стремят последователите на малката колесница.

От друга страна, последователите на голямата колесница се стремят да станат буди. Буда е свободен от самсара, но това не му пречи да проявява тела и да взаимодейства с всичко и всички.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 30 минути, Соник написа:

Печатите са три: всички феномени са нетрайни, в никоя проявена дхарма няма аз и нирвана е абсолютна тишина. Те се използват за проверка дали дадено писание или изказване е будистко или не.

Иначе, за да може някой да се нарече будист, е необходимо да вземе убежище в трите съкровища: Буда, Дхарма и Сангха.

Четири са, ако пропуснеш дукха, която е обяснена още в първата проповед на Буда, то няма как да достигнеш до пътя, освобождението и Нирвана. Както и да провериш дали дадено писание или изказване е будистко или не.

Придобиването на мъдрост

е равносилно на просветление.

Мъдростта, прозряла истинската

природа на съществуване на нещата,

е мъдростта, осъзнала прочутия

принцип в будизма Шунята.

Ако наистина приемам убежище,

то е в празнотата на самия мен

и на всички и всичко, което виждам.

Тази мъдрост, която осъзнава

празнотата е изключителна.

Тя има силата да ни освободи

във всеки един момент.

из “Въведение в будизма”

преди 1 час, witness написа:

А какво противоречи на четвъртия печат, че Нирвана е отвъд крайностите? 

Самсара. 

______________

По- подробно те (Четирите печата) могат да бъдат обобщени така:

1. Ако не можете да приемете,  че всички съставни или създадени неща са непостоянни, ако мислите, че има някаква изходна първична субстанция или идея, която е постоянна, тогава не сте будист.

2. Ако не можете да признаете, че емоциите – това е страдание, ако смятате, че всъщност някои емоции са изключително приятни, тогава не сте будист.

3. Ако не можете да приемете, че всички явления са илюзорни и празни, ако смятате, че някои неща съществуват независимо и самодостатъчно, тогава не сте будист.

4. И ако вярвате, че просветлението съществува в измеренията на времето, пространството и енергиите, вие отново не сте будист.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Освен че с кудкудякане се оказва, че "нещо си било много трудно", се противопоставя друга теза, според която - за да се самонарече 'будист" някой си, било нужно само да се "подпечата" и да приеме купчинка от канони. И... воала - вече е будист. :) 

Че то и християнството - пак е така. Че и исляма, че и комунизма или... която и да е друга социално-значима идеология - достатъчно е сред всяка поредния да "приемел и повярвал в нещо си" и - хоп... !

Интересно - защо тогава всички споменати, приели и повярвали в едно или друго - като задължително условие да са "будисти" - се напрягат да ползват научни познавателни постановки? И да оправдават "приемането и повярването на каноните " с игри на логика, философия или западно-интелигентни мешавици плюс триковете на позоваванията на "свещени слова"?

Странно е да се повелява "преди всичко някой си да приемел и повярвал в нещо си"... и тогава ще имал основание да бъдел 'принадлежен' към нещото си. Ако не го направи - си има също етикет - заблуден, страдащ, неспасяем, зъл, нещастен...

Внасянето на прилагателно към АЗ (истински, преходен, илюзорен... ) - е една типична игра на "измишльотини" за да може някой да оправдае, че бил приел и повярвал в нещо си.

преди 50 минути, Śūnyatā написа:

1. Ако не можете да приемете,  че всички съставни или създадени неща са непостоянни, ако мислите, че има някаква изходна първична субстанция или идея, която е постоянна, тогава не сте будист.

2. Ако не можете да признаете, че емоциите – това е страдание, ако смятате, че всъщност някои емоции са изключително приятни, тогава не сте будист.

3. Ако не можете да приемете, че всички явления са илюзорни и празни, ако смятате, че някои неща съществуват независимо и самодостатъчно, тогава не сте будист.

4. И ако вярвате, че просветлението съществува в измеренията на времето, пространството и енергиите, вие отново не сте будист.

Освен че изписаните интерпретации на четирите печата са малоумни, проповедника си позволява да тълкува и интерпретира канон... :) Дори и не намеква че е негова лична интерпретация, а че "можело да се каже и така..." - характерната безлична форма, която говори за мъдрост, осъзнаване и вникване в същността... 

Странно е как бореца срещу вярването и религиозността в бог или във филанкишиев, всъщност е последовател в положения, в които също е вярващ, приемащ, признаващ... Наистовите проповеди колко е грешна вярата на някои си, докато неговата е праведната... :) Той е мъдър, щото мъдростта била - според канона. Всичкото му е според канона, и затова той е мъдър, пуст, прозрял и... спокоен .

Но такива са завъртулките на живота - върти се по една обикновена маймунска спирала... и само дрешките се сменят, а отдолу е все маймунка.

 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 4 часа, Śūnyatā написа:

4. И ако вярвате, че просветлението съществува в измеренията на времето, пространството и енергиите, вие отново не сте будист.

Да де, но как тогава според теб "съществува" просветлението, като постоянно отричаш възможността за подобен род съществуване, това се питам отдавна, очевидно не само аз. Иначе аз не съм будист по определени критерии и като каква ще се определя или ме определят ми е последна грижа. Теб не са те гонили от православната църква доколкото знам, защо да не си православен християнин. Сам си се отделил оттам, сам се наричаш будист. Защо пък да не си, както и хората, които нищо не разбират от ученията на будизма, но иначе са морални и състрадателни например, както съществува и обратното явление сред будисти и сред хора от всички религии. 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 25 минути, witness написа:

Да де, но как тогава според теб "съществува" просветлението, като постоянно отричаш възможността за подобен род съществуване, това се питам отдавна, очевидно не само аз. Иначе аз не съм будист по определени критерии и като каква ще се определя или ме определят ми е последна грижа. Теб не са те гонили от православната църква доколкото знам, защо да не си православен християнин. Сам си се отделил оттам, сам се наричаш будист. Защо пък да не си, както и хората, които нищо не разбират от ученията на будизма, но иначе са морални и състрадателни например, както съществува и обратното явление сред будисти и сред хора от всички религии. 

Бих ти отговорил, ако бях просветлен. И бих отговорил що е то нирвана с остатък, но не и какво е паранирвана. 

Първите три печата, които са и трите характеристики или свойства на съществуването са скелета на будистката система. Призма, без която не може да се пречупи правилно действителността. 

Това което пиша е това което знам, а това което знам съм го получил само чрез практика или личен опит. 

Тези три свойства са ракетата носител в психиката на будиста, която трябва да го отведе до нирвана. Тази ракета представлява подредба на известните факти в система. Дори в нея да има дупки и тъмни места - това е по-добре, отколкото нищо или система от лъжливи заключения. 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 55 минути, Śūnyatā написа:

Това което пиша е това което знам, а това което знам съм го получил само чрез практика или личен опит. 

И по-големи изцепки си писал... :) Да не говорим че е твое вярване, но си е обикновена лъжа.

Едва ли има кой да им се върже, но за теб имат значение утвърдителния им характер. Весел е парадоксът с това "кои са печатите" и как си разбрал за тях "само чрез практика и личен опит". :)

Чудесно показателно също е и ползването на глагола ПОЛУЧИЛ... :) от кого - от Буда ли, или от фантазните всекидневни завихряния... 

Такива глупости, толкова години, едно и също...

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 1 час, Śūnyatā написа:

Бих ти отговорил, ако бях просветлен.

Ако беше просветлен тя нямаше да задава въпроса по-скоро "реторично" . :)  Но пък говориш от "будистка гледна точка" - щото вече си "будист". Сам ли си го назначи това принадлежно понятие, или също си го "получил само чрез практика и личен опит"?

на 15.04.2021 г. в 7:48, Aumi написа:

Да развържем трите възела означава да премахнем недоразуменията по отношение на своето аз, недоразуменията по отношение на обетите и практиките и погрешните възгледи за реалността (бел. прев.: напр. че светът е сътворен от всемогъщ бог, че съществуват чакри, астрално тяло и др.).

В бележката на преводача умело е пропуснато допълнението, което трябва да добави и будисткото описание...

Интересно е, че будистките възгледи се изключват от този списък, което е съвсем обяснимо от религиозна гледна точка. Парадоксът се ражда от това, че целта на някакви възгледи... е да се стигне до точка на развитие на осъзнаването, при която да самоотпадне значението, смисъла и целта на възгледите, по принцип, каквито и да са. А това няма как да се случи сред нуждата от религиозно повторение и неизменните повторителни изтрещявания на едни и същи канонични и свещени опорни точки.

Последователите се завързват и определят именно от подадените "будистки възгледи и цяла стройна система от приемания, вярвания и всички атрибути на религиозно учение. Всяко кудкудякане с будистки уклон показва именно това, вкл и сред Калдата, а и навсякъде сред виртуала и извън него.

Големият проблем на будизма е вкопчването във възгледите, формите, описанията повторенията и свеждането им до религиозна доктрина и идеология, вкл и организирана система в името на тия.

Да добавя и че обръщенията на Буда и досега се наричат "проповеди" от последователите му. Не че той би ги нарекъл така, вероятно. :) Не че е и ясно какво е казал, след като не го е записал сам, а са му го записвали векове след събитията, при това - точно от Нуждаещите се последователи.

А сред форума КАЛДАТА един папагал се изживява като будист, но не и религиозен, а опитен - тълкува, опровергава, нарича, посочва, съветва... защото е благ,мъдър и спокоен практик... :)

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 8 часа, Śūnyatā написа:

4. И ако вярвате, че просветлението съществува в измеренията на времето, пространството и енергиите, вие отново не сте будист.

Значи просветлението е извън измеренията, а Буда знаем е  бил именно в тези измерения, тогава как би могъл да бъде просветен?

 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 2 часа, _ramus_ написа:

Не че е и ясно какво е казал, след като не го е записал сам, а са му го записвали векове след събитията, при това - точно от Нуждаещите се последователи.

И що ти е да си ги измисляш тия глупости?

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Добавете отговор

Можете да публикувате отговор сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате регистрация, влезте в профила си за да публикувате от него.

Гост
Публикацията ви съдържа термини, които не допускаме! Моля, редактирайте съдържанието си и премахнете подчертаните думи по-долу. Ако замените букви от думата със звездички или друго, за да заобиколите това предупреждение, профилът ви ще бъде блокиран и наказан!
Напишете отговор в тази тема...

×   Вмъкнахте текст, който съдържа форматиране.   Премахни форматирането на текста

  Разрешени са само 75 емотикони.

×   Съдържанието от линка беше вградено автоматично.   Премахни съдържанието и покажи само линк

×   Съдържанието, което сте написали преди беше възстановено..   Изтрий всичко

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Добави ново...