Премини към съдържанието
От 1-ви септември 2021 г., вход във форумите ще е възможен само с имейл адрес вместо потребителско име. Ако не помните имейла с който сте се регистрирали, вижте го в настройките на профила си. ×
  • Добре дошли!

    Добре дошли в нашите форуми, пълни с полезна информация. Имате проблем с компютъра или телефона си? Публикувайте нова тема и ще намерите решение на всичките си проблеми. Общувайте свободно и открийте безброй нови приятели.

    Моля, регистрирайте се за да публикувате тема и да получите пълен достъп до всички функции.

     

Препоръчан отговор


преди 26 минути, Соник написа:

Точно така, тези два възгледа са съвършено несъвместими.

Според теб. Вероятно и според някой други, но така изказано твърдението ти е крайно. Ето, аз посочих идея за съвместяването им (не че тази идея е моя, т.е. не съм открил топлата вода). Освен това е налице подсилване с думата "съвършено" от твоя страна. Не ми се правят анализи, но поне мога да насоча вниманието в тази посока.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 2,4k
  • Създадено
  • Последен отговор

Потребители с най-много отговори

преди 13 минути, Shiniasu написа:

Според теб. Вероятно и според някой други, но така изказано твърдението ти е крайно. Ето, аз посочих идея за съвместяването им (не че тази идея е моя, т.е. не съм открил топлата вода). Освен това е налице подсилване с думата "съвършено" от твоя страна. Не ми се правят анализи, но поне мога да насоча вниманието в тази посока.

Естествено, че според мен, нали аз ти пиша тук, а не примерно будистките сутри.

Ти обаче винаги много внимателно избягваш да споменеш на какво се основаваш за твърденията си. Искам да кажа, че е ясно, че си го ударил на разсъждения, но все отнякъде трябва да взимаш изходен материал.

 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 12 минути, Соник написа:

Много просто - в будистките сутри татхагатагарбха се нарича и складово съзнание, защото съдържа кармата в себе си и съответно я проявява. Всяко същество има "собствена" татхагатагарбха, която съдържа и проявява "неговата" карма.

Доколко алая-виджняна е татхагата-гарбха е въпрос. Дори и да има някакво припокриване, не е сигурно доколко то е пълно. Поне за мен. 

Дали семената на кармата се складират в алая-виджняна също не знам. Не съм съвсем наясно какъв точно е обхватът на това понятие и не мога да направя точна съпоставка с терминологията към която съм привикнал. Този превод като "склад" или като "основа" (мула) пораждат в мен някои въпроси. Лайя е точката от която започва проявлението на дадено нещо (каквото и да е, тяло или действие). Тя е един вид границата между това "тук" и това "отвъд", между изявеното и потенциала. Това, което е а-лайя е извън света на обективното съществуване. По принцип избягвам да навлизам в вподобни абстракции, защото това са понятия за които ясна представа може да се получи само от опит, т.е. трябва да си поне архат. А моята представа е изградена на база на казаното от други. Но така или иначе мога да видя, че този превод на алая-виджняна е доста проблемен. Също така и понятието виджняна, защото всъщност когато илюзията за аз отпадне не би трябвало да се говори за съзнание, а просто за знание.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 4 минути, Shiniasu написа:

Дали семената на кармата се складират в алая-виджняна също не знам. Не съм съвсем наясно какъв точно е обхватът на това понятие и не мога да направя точна съпоставка с терминологията към която съм привикнал. Този превод като "склад" или като "основа" (мула) пораждат в мен някои въпроси. Лайя е точката от която започва проявлението на дадено нещо (каквото и да е, тяло или действие). Тя е един вид границата между това "тук" и това "отвъд", между изявеното и потенциала. Това, което е а-лайя е извън света на обективното съществуване. По принцип избягвам да навлизам в вподобни абстракции, защото това са понятия за които ясна представа може да се получи само от опит, т.е. трябва да си поне архат. А моята представа е изградена на база на казаното от други.

Да, аз именно за това те питам. За кои други говорим?

Например "архат" също е будистки термин, ти използваш и други будистки термини - в крайна сметка, за будист ли се считаш или за последовател на друго учение?

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 48 минути, Соник написа:

Ти обаче винаги много внимателно избягваш да споменеш на какво се основаваш за твърденията си. Искам да кажа, че е ясно, че си го ударил на разсъждения, но все отнякъде трябва да взимаш изходен материал.

Е, понякога използвам цитати, така че се виждат източниците. Не е нещо, което да не се знае поне от част от дригите пишещи, че споделям идеите на теософията. 


Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 22 минути, Shiniasu написа:

Е, понякога използвам цитати, така че се виждат източниците. Не е нещо, което да не се знае поне от част от дригите пишещи, че споделям идеите на теософията. 

Добре, а защото тогава ползваш будистка терминология? Искам да кажа според теб теософията обхваща и будизма ли?

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 6 часа, Соник написа:

че се нуждаеш от помощ дори в една виртуална среда.

:) А от нещо друго? дали не се нуждая?

А според теб има ли разлика между нужда и потребност"?

А какво е според теб "желание"...

Ама много станаха а още на първите "станаха невидими"... :) Списъка набъбна, отникъде отговорите надежда не виждат...

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 38 минути, Соник написа:

Добре, а защото тогава ползваш будистка терминология? Искам да кажа според теб теософията обхваща и будизма ли?

Доколко е будистка също е въпрос. "Източна" е по-правилно и тя се използва (не само от мен) там където в съответния език липсват съответните понятия. 

Но пък нека и аз от своя страна да попитам, защо свързваш темата само с будизма? 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 8 часа, _ramus_ написа:

Имаш значителни пропуски и в образованието си, и в разбирането си относно техническата познавателна картина, вкл и на базово ниво. Многократно вече това изпъква като извод.

Това не е вярно. Изводът ти е погрешен. “Познавателната ти картина”, в случая, е размазана. Но няма нужда да се фокусираш за такива дреболии.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 5 часа, Соник написа:

Ако наистина сам си се сетил си за поздравления.....

Няма за какво да ме поздравяш, но мерси все пак. След по- дълги отсъствия, Скепса винаги се включва със "здравейте приятели" или нещо в този дух - отделно, че избягва да влиза в обяснителен режим за по- дълбоките дебри на будизма. А Сяо го помня, защото така се случи в едно от твоите участия, че тогава в един друг форум ми показаха клип, в който някакъв тайвански будистки учител освещаваше, дали храм или нещо друго това съм забравил, като се въртеше с едно кандило - въртя се въртя се и накрая повърна на червения килим пред всички; тогава този клип го бях пуснал и тук, а резила беше толкова комичен, че как да го забрави човек. Инак, дори не помня ника ти, тъй че не съм ровил в профила ти, което можеш и сам да провериш на практика - имаш история на посещенията в профила ти.

Така, че както виждаш въпрос на логика, наблюдение и внимание, и в този смисъл - не, не съм "разбирач на будизма", щото най- напред никога не съм и стъпвал в будистки център, никога не съм срещал будистки учител, камо ли да съм получавал учения, тъй че ни най- малко не се правя на будист и никога не съм се вживявал, като такъв. Но! съм достатъчно добър с логиката, за да схващам някои нещица и да виждам, кога нечие представяне на будизма не отговаря на будистката философия. Със сигурност обаче има и достатъчно умели хитреци, които биха заблудили и мен - което дори не би трябвало да е особено трудно предвид повърхностните ми знания за будизма, но все още не се е случвало. Отдавам го не толкова на моите качества, а на слабите способности на измамниците и може би известна доза късмет.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 7 часа, Соник написа:

И, разбира се, няма начало

Искаш да кажеш, че Будизмът отрича да има някакво начало и не обяснява как са се появили съществата и как е възникнал животът?

преди 1 час, insec написа:

Няма за какво да ме поздравяш, но мерси все пак. След по- дълги отсъствия, Скепса винаги се включва със "здравейте приятели" или нещо в този дух


Понякога хората се превъплъщават в други никове, когато искат да кажат неща, които не могат да кажат от ника, с който са общували и са се представили в светлина, в която са свикнали да ги виждат.

Ти също пишеш от различни никове. Ако Скепса пише от ник Соник, не е длъжен да си признава, че е той.

Примерно нещата, които Соник казва на Рамус, не би могъл да ги каже от ник Скепсис. Нито пък Скепсис би могъл да каже тези неща на Рамус, които казва от ник Соник. 

Някои никове тук играят ролята на приятели и не могат в пряк текст да кажат нещата които мислят за тях, за да не се развали "приятелството" им. Но пък ако влязат да пишат с друг ник, казват всичко което мислят за тях.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 5 часа, Гретел написа:

Това не е вярно. Изводът ти е погрешен.

Да ти припомня ли още от "процесорите"... Сега - и за "сигналите"... Преди тия... ??? :) Включванията ти относно технически казуси всички са погрешни - и в изводните части и сред фрагментите. Няма нито един технически въпрос, в който ти да си адекватна - и като информираност, като разбиране...

Всъщност много са такива сред калдата, но за теб се беше споменало че си била инженер, при това в ИТ ? Тая клюка я беше споменал твоя просветлен земляк - цанил се доброволно за защитник, спасител, порицател на враговете ти - когато се изживя на обидена и огорчена... преди години. При това - "от нищо и никакво" се изживя като наранена птица - разбира се в основата стоеше някой си рамус... :) После, след време - замазване, астрология, държиш се внимателно и дистанцирано и... много предпазливо, с къси изречения и иронични вметки... И - "нямам време да пиша"

Сега - с "предположения'  за някакви сценарии за филми - рамус, писането, плащане от калдата... Просто така - като за "нямане на време" :)

Та - като пишеш "не е вярно" - искаш ли да вкараме един технически казус - от ИТ-технологиите? Да видим как си - казусът е по твой избор, макар че... колкото и да ми е широк периметъра на интереси и познания, няма как да го покрия "целия" Но все пак - сечение все ще се намери и - ето територия за сравнение. Все пак КАЛДАТА е сайт за техническа информираност и помощ за потребители в същото... Ти често се представяш с технически вметки от широк периметър на интереси... Техниката е благодатна територия  и не е като теософията и духовните залитания. Всичко в техниката е точна наука и има основателност, ясни предпоставки, възможност за повторяемост и познанията и опита - веднага си проличават, в сравнение с папагалщините.

Е...??? Ще се пробваш ли... или само на "нямам време", астрологията ми е по-интересна, тоя или оня, това или онова ми харесват, бог или теософията, религията или нещо си... Просто така - за протокола и силата думите да представят делата на даден субект. Защото научени и папагалени думички - нямат дела на които да се основават и нямат никаква стойност за разлика от фантазьорите които много държат да си присвоят преживяване за такава. ...

Дреболии? - всъщност ДА, такива са. И събрани в достатъчно количество стават достатъчни за форма на разбор. Да - изводите са само със статистическа значимост - условни и относителни, само в когнитивен и личностен план...

И да - аз пък имам време, макар и да не е "по 4 часа дневно". :) Имам време... за всичко имам време. защото това е моето време и живота ми. Когато е достатъчно важно и сериозно - се намира време.   Всъщност - докато съм жив... няма друго "време", освен моето време. И в него оправданието за нещо си, че "съм нямал време' не важи.

преди 3 часа, Aumi написа:

Някои никове тук играят ролята на приятели

Разбира се, че има и такива. Но Камен не е бил от тях - поне с мен. Както е и сега - честен, точен, прям. Историята сред КАЛДАТА е запечатала че е влизал в защитен режим с рамус, но е намерил начин да го преодолява и после сам да си признава. И други опитаха това... но само го опитват и после пак издишат... А някои се опитаха да го изиграят наужким, с имитация . Един дамски ник успя и ме заблуди... за известно време. :) но това е вече "незначителна история", при все че е поучителна да внимавам с преценките и реализма...

Често ми признава че именно с мен много уважава че може да си позволи да ми напише всичко и да си позволи свобода, която с други не си позволява. Чували сме се само веднъж по мобилен - останалото е само виртуално. Но е чудесен, с доста качества... и странности - както сме всички сериозни хора. :) 

Камен е един от юзерите, заради които си заслужаваше участието ми в КАЛДАТА. Да е жив и здрав... и дано има повече хора като него, колкото и клиширано и идеалистично да звучи, е от сърце.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 2 часа, _ramus_ написа:

искаш ли да вкараме един технически казус - от ИТ-технологиите? Да видим как си - казусът е по твой избор, макар че... колкото и да ми е широк периметъра на интереси и познания, няма как да го покрия "целия" Но все пак - сечение все ще се намери и - ето територия за сравнение. Все пак КАЛДАТА е сайт за техническа информираност

Ето един фрагмент от assembler. За кой тип микропроцесор е и какво извършва. Впрочем, микропроцесора ще намериш в гугъл.

et1a          ldab     #$23

eta0         ldaa     adctl

                 lsla

                 bhs     et1ao

                 stab    adct1

                 ldaa     adr4

                 cmpa     #$80

                 bls         et1a2

                 cmpa      bfprg

                 blo          et1a1

                 ldaa        adr1

                cmpa       bfprg

                 blo          et1a1

                 ldaa        adr2

                 cmpa      bfprg

                 blo          et1a1

                 ldaa        adr3

                 cmpa       bfprg

                  blo          et1a1

et1a3         ldab        #$01

..............................................
 

Много добра памет имаш, помниш неща от преди много години. Уви, времето си върви... тогава форумът беше по-интересен. Някои качествени списващи напуснаха, и от АСТРОЛОГИЯТА също, уви... Забравила съм, смътно си спомням, че кой знае защо се втелясах и ме е срам за това. Бях начинаеща, сега се научих на игнор.
 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 8 часа, Aumi написа:

Понякога хората се превъплъщават в други никове, когато искат да кажат неща, които не могат да кажат от ника, с който са общували и са се представили в светлина, в която са свикнали да ги виждат.

Безспорно е така, но изпитвам особени съмнения Скепса да е чак толкова повърхностен, с което вече определено би ме изненадал.

 

п.п. а пиша от друг профил, защото искам Саунда да го затрия, та когато съм си изкарал пореден бан влизам с този, пък и никога не съм крил, че съм си аз.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 12 часа, Aumi написа:

Будизмът отрича да има някакво начало и не обяснява как са се появили съществата и как е възникнал животът?

Будистът не си губи времето с неща, които никога няма да разбере, т.е. с метафизика. В Самютта Никая има 10 сутри за жени монахини, ето една:

5.10 Ваджира

В Саватти. Тогава, на сутринта биккуни Ваджира се облякла и взела своята купа и роба, и отишла в Саватти за дарения. След като вървяла за дарения в Саватти и се върнала от своята обиколка за дарения, след своето хранене тя отишла в Горичката на слепите за да прекара деня. Тогава Мара, Злият, желаейки да предизвика страх, треперене и ужас в биккуни Ваджира, желаейки да изпадне от уединението, отишъл при нея и се обърнал към нея в стихове: 

552 "От кого е създадено това същество? 
Къде е създателят на съществото? 
Къде е възникнало това същество? 
Къде съществото се прекратява?"

Тогава следната мисъл се появила в биккуни Ваджира: "Кой е този, който рецитира стиха – човешко същество или нечовешко същество?" Тогава следната мисъл възникнала в нея: "Това е Мара, Злият, който рецитира стиха желаейки да предизвика страх, треперене и ужас в мен, желаейки да изпадна от уединението." Тогава биккуни Ваджира, след като разбрала: "Това е Мара, Злият," му отговорила в стихове: 

553 "Защо предполагаш 'едно същество'? 
Мара, не е ли това твой спекулативен възглед? 
Това е една купчина от прости формации: 
В която същество не се открива. 

554 "Точна както, при сглобяването на части, Думата 'колесница' се използва, Така, когато групите съществуват, Се използва условността 'едно същество.'

555 "Само страданието е това, което се появява, Страданието е това което е налично и отминава. 
Нищо освен страданието не възниква, Нищо освен страданието не се прекратява." 

Тогава Мара, Злият, разбирайки: "Биккуни Ваджира ме е разпознала," тъжен и разочарован, изчезнал на мига. 

Превод от Пали – Бикку Боди Превод от руски и сравнение с английски – Теравада будизъм на български – 2020

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 27 минути, Śūnyatā написа:

Будистът не си губи времето с неща, които никога няма да разбере, т.е. с метафизика

Всички религии имат някакво обяснение за възникването на света и живота в него.

Будизмът е религията с най-голямо по обем учение, и следва също да има някакъв отговор или разсъждения по темата за възникването на живота.

преди 30 минути, Śūnyatā написа:

555 "Само страданието е това, което се появява, Страданието е това което е налично и отминава. 
Нищо освен страданието не възниква, Нищо освен страданието не се прекратява." 

Ясно е, че след като има същества и живот, се появява и страданието.

Но следва да има и обяснение откъде и как са се появили тези същества.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 3 минути, Aumi написа:

Но следва да има и обяснение откъде

И да има - какво значение? Него няма какво да го питаш - той е ползвател само на това дето му върши работа. В случая се има предвид - да намери утеха и да си докара покой, щастие, радост. Нещо като "хапче" с което да си ги достави... и толкова. Колко пъти още ще трябва да го пише.

Без всякаква стойност са опитите да му показваш идейните и фантазните му компромати (ти, или който и да е друг ) - не го интересува нищо, освен това да си донесе "наградата". Предвид колко години от живота си я е търсил - това е за него "намиране" и по-скоро ще си откъсне двете ръце, но няма да позволи да пусне онова, което "си е докопал".

-------

Понеже разни "празници" не ме интересуват с нищо, но като почивни дни, съчетани с почти "летни температури" ще ги ползвам за пътешествие из зоната от яз Кърджали, до Странджа. Приятно чоплене на "обясненията" !

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 25 минути, Aumi написа:

Но следва да има и обяснение откъде и как са се появили тези същества.

35.23 Всичко 

В Саватти. "Монаси, ще ви уча за всичко. Слушайте това ... . "А какво, монаси, е всичко? Окото и формите, ухото и звуците, носът и ароматите, езикът и вкусовете, тялото и тактилните обекти, умът и умствените явления. Това се нарича всичко. 

"Ако някой, монаси, каже следното: 'Ако отстраня това "всичко", аз ще опиша друго "всичко"' – то това ще бъде празно самохвалство от негова страна?* Ако той бъде разпитан [относно това] той няма да бъде способен да отговори и, освен това, ще се сблъска с досада. Поради каква причина? Защото, монаси, това няма да бъде в неговата област [на познание]."

*Коментарите: Това би било просто изказване. Но ако някой премине отвъд дванадесетте сетивни бази, той няма да може да посочи никакво реално явление.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 21 минути, _ramus_ написа:

Понеже разни "празници" не ме интересуват с нищо, но като почивни дни, съчетани с почти "летни температури" ще ги ползвам за пътешествие из зоната от яз Кърджали, до Странджа.

Приятно прекарване на почивните дни!

 

преди 9 минути, Śūnyatā написа:

35.23 Всичко 

В Саватти. "Монаси, ще ви уча за всичко. Слушайте това ... . "А какво, монаси, е всичко? Окото и формите, ухото и звуците, носът и ароматите, езикът и вкусовете, тялото и тактилните обекти, умът и умствените явления. Това се нарича всичко. 

"Ако някой, монаси, каже следното: 'Ако отстраня това "всичко", аз ще опиша друго "всичко"' – то това ще бъде празно самохвалство от негова страна?* Ако той бъде разпитан [относно това] той няма да бъде способен да отговори и, освен това, ще се сблъска с досада. Поради каква причина? Защото, монаси, това няма да бъде в неговата област [на познание]."

*Коментарите: Това би било просто изказване. Но ако някой премине отвъд дванадесетте сетивни бази, той няма да може да посочи никакво реално явление.

Само че, ако се поровиш, ще установиш, че Буда е имал обяснение за Началото:

Аганя Сута - Aggañña Sutta

По това време, Васета, имаше само една маса вода и всичко беше тъмнина, ослепителна тъмнина .... И рано или късно, след много дълъг период от време, пикантна земя се разпростря над водите, където бяха тези същества. Приличаше точно на кожата, която се образува прекалено гореща мляко като се охлажда. Беше надарен с цвят, мирис и вкус. Беше цветът на финото гхи или отопляем масло и беше много сладко, като чисто диво пчелен мед (1)

Някои от светлинните създания (Аббасарите), които имаха любопитство и алчна природа, започнаха да се гмуркат и да вкусят от пикантната земна субстанция. В този момент съществото установи, че то е толкова вкусно. По този начин алчността започна да се просмуква и тя изяде ненаситно, алчно веществото, като също призова другарите си (които летяха над и на земята) да се присъединят към празника. Не след дълго съществата започнали да се хранят лакомо и поради огромното количество кално вещество те можели да се хранят с него много дълго време.

Докато се хранеха и ядяха, техните светещ тялото започна да се покрива от калната субстанция, образуваше по-грубо тяло, след това изведнъж се видяха слънцето и луната, както и звездите, а също и нощта и денят започнаха на Земята. Логичното обяснение на това беше, че съществата са самоозаряващи се, толкова ослепителни и светещи, че не забелязват Слънцето. Земята беше покрита с тяхната светлина. И така, когато материализацията се осъществи, светлината избледня в новозамисленото им „тяло“ от кал и по този начин нощта и денят им станаха очевидни. Тогава, когато нощта и денят станаха очевидни, също се появиха сезони и години.

Тялото им все още беше грубо и с груба форма. Така след много дълго време калоподобното вещество започна да се изчерпва. Тогава, гъбаподобни растения започнаха да растат толкова бързо, че замениха подобни на тиня океан. Съществата започнаха да ги поглъщат и те също ги намираха за вкусни, като сладък мед и мляко. Тялото им се втвърди повече и детайлите започнаха да стават по-фини.

След още много дълго време гъбите също започнаха да се изтощават, заменени от маниока или ряпа-подобни на растения. Те също започнаха да ги поглъщат денем и денем и по този начин започнаха да забелязват различия сред тях. Тъй като промените в телата им варират помежду си, възниква концепцията за разликата. Раждат се концепциите за красивото и грозното. Красивата презира грозното и те се надменят заради външния си вид.

След това, след ряпата, земята се отглежда оризови растения. Първите оризови растения бяха без обвивка и ядки. Сладкият и подобен на мед ориз процъфтява обилно. Хората ги консумираха много дълго време. Но има хора, които са станали алчни и мързеливи. Взели са повече ориз, отколкото са им били необходими за еднодневна храна. Започнаха да приемат запаси от ориз за два, четири, осем и шестнадесет дни, тъй като бяха мързеливи да приемат ориз всеки ден. Поради това много други същества започнаха да съхраняват и съхраняват ориза. Времето за генериране на оризови растения става все по-бавно и по-бавно. Обикновено отнемаше само една нощ, за да расте растението и да бъде готово за консумация, но от кармичната сила растението започваше да расте все по-бавно. Също така оризът расте в зърна и люспи, разпръснати, които съществата трябва да работят, да кърмят, поддържат, събират и готвят, за да получат белия ориз.

По това време тялото на съществата е станало фино еволюирало. Вече имаше разлика между мъж и жена. Мъжът се зае с жени и обратно. След това, тъй като бяха дълбоко привлечени един от друг, страстта и желанието бяха възбудени и те се впуснаха в сексуални връзки. Хората, които видяха двойка, занимаваща се със сексуална активност, им се скараха и обикновено на двойката им беше забранено да влизат в селото за определен период от време. Поради това снизходителните двойки построиха затворени жилища, където се отдадоха на сексуална активност.

 

https://bg.istanbulseo.net/wiki/Aggañña_Sutta

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 1 час, Aumi написа:

Всички религии имат някакво обяснение за възникването на света и живота в него.

Всички религии описват някакво относително начало, отнасящо се до някаква част от съществуващото. Повечето при това използват някаква символика. Добре е когато се търсят отговори да се формулира точно обекта на изследване - дали ще е животът като цяло, животът на Земята, времето, дали ще се търси абсолютна първопричина и др. 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 16 часа, Shiniasu написа:

Доколко е будистка също е въпрос. "Източна" е по-правилно и тя се използва (не само от мен) там където в съответния език липсват съответните понятия. 

Но пък нека и аз от своя страна да попитам, защо свързваш темата само с будизма? 

Не, не е въпрос: "буда-природа" ("природата на буда") и "архат" са будистки термини или ти не мислиш така?

И не, не свързвам темата само с будизма, мисля, че го споменах някъде. В смисъл всеки си пише каквото си иска, нали така?

преди 15 часа, insec написа:

А Сяо го помня, защото така се случи в едно от твоите участия, че тогава в един друг форум ми показаха клип, в който някакъв тайвански будистки учител освещаваше, дали храм или нещо друго това съм забравил, като се въртеше с едно кандило - въртя се въртя се и накрая повърна на червения килим пред всички; тогава този клип го бях пуснал и тук, а резила беше толкова комичен, че как да го забрави човек.

Каква е връзката между тези две неща: учителя Сяо и една монахиня, на която й се е завило свят?

преди 15 часа, insec написа:

Така, че както виждаш въпрос на логика, наблюдение и внимание, и в този смисъл - не, не съм "разбирач на будизма", щото най- напред никога не съм и стъпвал в будистки център, никога не съм срещал будистки учител, камо ли да съм получавал учения, тъй че ни най- малко не се правя на будист и никога не съм се вживявал, като такъв. Но! съм достатъчно добър с логиката, за да схващам някои нещица и да виждам, кога нечие представяне на будизма не отговаря на будистката философия. Със сигурност обаче има и достатъчно умели хитреци, които биха заблудили и мен - което дори не би трябвало да е особено трудно предвид повърхностните ми знания за будизма, но все още не се е случвало. Отдавам го не толкова на моите качества, а на слабите способности на измамниците и може би известна доза късмет.

Как съчетаваш тези две твърдения: "не разбирам специално от будизъм" и "напълно наясно съм с будистката философия"?

Колко философии, области на познанието (по Рамус), науки или каквото искаш познаваш, по отношение на които можеш да заявиш: "аз не ги познавам добре, но съм съвършено наясно със същността им" и подобно твърдение да звучи сериозно?

преди 15 часа, Aumi написа:

Искаш да кажеш, че Будизмът отрича да има някакво начало и не обяснява как са се появили съществата и как е възникнал животът?

Интересно си го формулирала. Според теб какво повече мога да ти кажа от "татхагатагарбха винаги е съществувала" и "татхагатагарбхите винаги са проявали кармата", от което следва, че винаги е имало чувстващи същества?

Какво точно те притеснява, ако те притеснява нещо?

преди 17 часа, _ramus_ написа:

:) А от нещо друго? дали не се нуждая?

Е, ти ако не знаеш от какво се нуждаеш, не виждам защо ще питаш някой, стигнал до границата на когнитивния си хоризонт, който от общия ти тон, допускам, че е срамно нисък. Но все пак ще ти отговоря: имаш нужда от едно хубаво нашляпване, но отдавна си преминал необходимата за това възраст. Както виждаш, не мога да ти помогна, но съм сигурен, че не си разочарован, тъй като не си очаквал друго от някой, затворен в малката си кутийка.

преди 17 часа, _ramus_ написа:

А според теб има ли разлика между нужда и потребност"?

А какво е според теб "желание"...

Разбира се, че има разлика между "нужда" и "потребност" и тя е в главата ти. А трите наредени заедно с "желание" накрая дори малко ме плашат...

преди 17 часа, _ramus_ написа:

Списъка набъбна, отникъде отговорите надежда не виждат...

Това е много поетично - браво. Явно имаш най-разнообразни таланти.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 25 минути, Соник написа:

Не, не е въпрос: "буда-природа" ("природата на буда") и "архат" са будистки термини или ти не мислиш така?

Архат не е будистки. Също нирвана, самсара, калпа, виджняна и мн. други думи са взаимствани от по-рано. 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 2 часа, _ramus_ написа:

Понеже разни "празници" не ме интересуват с нищо, но като почивни дни, съчетани с почти "летни температури" ще ги ползвам за пътешествие из зоната от яз Кърджали, до Странджа. Приятно чоплене на "обясненията" !

А виж това вече е интересно и заслужава "хибриден" и всякакъв друг анализ. Защо авторът намира за нужно да сподели, че "празниците" не го интересуват? Защо държи да информира всички къде отивал и какво щял да прави?

преди 30 минути, Shiniasu написа:

Архат не е будистки. Също нирвана, самсара, калпа, виджняна и мн. други думи са взаимствани от по-рано. 

Интересно, аз ти казвам, че "архат" и "природата на буда" са будистки термини, а ти ловко изпускаш втория термин, за да ми кажеш, че първият не е специално будистки и после ми изсипваш един куп термини, които не съм коментирал.

За архат, как да ти кажа, позовавам се на това например - https://www.britannica.com/topic/arhat

А ти на какво се позоваваш?

И след като явно не отричаш, че "природата на буда" е будистки термин, защо я използваш?

 

преди 2 часа, Aumi написа:

Само че, ако се поровиш, ще установиш, че Буда е имал обяснение за Началото:

Аганя Сута - Aggañña Sutta

По това време, Васета, имаше само една маса вода и всичко беше тъмнина, ослепителна тъмнина .... И рано или късно, след много дълъг период от време, пикантна земя се разпростря над водите, където бяха тези същества. Приличаше точно на кожата, която се образува прекалено гореща мляко като се охлажда. Беше надарен с цвят, мирис и вкус. Беше цветът на финото гхи или отопляем масло и беше много сладко, като чисто диво пчелен мед (1)

Някои от светлинните създания (Аббасарите), които имаха любопитство и алчна природа, започнаха да се гмуркат и да вкусят от пикантната земна субстанция. В този момент съществото установи, че то е толкова вкусно. По този начин алчността започна да се просмуква и тя изяде ненаситно, алчно веществото, като също призова другарите си (които летяха над и на земята) да се присъединят към празника. Не след дълго съществата започнали да се хранят лакомо и поради огромното количество кално вещество те можели да се хранят с него много дълго време.

Докато се хранеха и ядяха, техните светещ тялото започна да се покрива от калната субстанция, образуваше по-грубо тяло, след това изведнъж се видяха слънцето и луната, както и звездите, а също и нощта и денят започнаха на Земята. Логичното обяснение на това беше, че съществата са самоозаряващи се, толкова ослепителни и светещи, че не забелязват Слънцето. Земята беше покрита с тяхната светлина. И така, когато материализацията се осъществи, светлината избледня в новозамисленото им „тяло“ от кал и по този начин нощта и денят им станаха очевидни. Тогава, когато нощта и денят станаха очевидни, също се появиха сезони и години.

Тялото им все още беше грубо и с груба форма. Така след много дълго време калоподобното вещество започна да се изчерпва. Тогава, гъбаподобни растения започнаха да растат толкова бързо, че замениха подобни на тиня океан. Съществата започнаха да ги поглъщат и те също ги намираха за вкусни, като сладък мед и мляко. Тялото им се втвърди повече и детайлите започнаха да стават по-фини.

След още много дълго време гъбите също започнаха да се изтощават, заменени от маниока или ряпа-подобни на растения. Те също започнаха да ги поглъщат денем и денем и по този начин започнаха да забелязват различия сред тях. Тъй като промените в телата им варират помежду си, възниква концепцията за разликата. Раждат се концепциите за красивото и грозното. Красивата презира грозното и те се надменят заради външния си вид.

След това, след ряпата, земята се отглежда оризови растения. Първите оризови растения бяха без обвивка и ядки. Сладкият и подобен на мед ориз процъфтява обилно. Хората ги консумираха много дълго време. Но има хора, които са станали алчни и мързеливи. Взели са повече ориз, отколкото са им били необходими за еднодневна храна. Започнаха да приемат запаси от ориз за два, четири, осем и шестнадесет дни, тъй като бяха мързеливи да приемат ориз всеки ден. Поради това много други същества започнаха да съхраняват и съхраняват ориза. Времето за генериране на оризови растения става все по-бавно и по-бавно. Обикновено отнемаше само една нощ, за да расте растението и да бъде готово за консумация, но от кармичната сила растението започваше да расте все по-бавно. Също така оризът расте в зърна и люспи, разпръснати, които съществата трябва да работят, да кърмят, поддържат, събират и готвят, за да получат белия ориз.

По това време тялото на съществата е станало фино еволюирало. Вече имаше разлика между мъж и жена. Мъжът се зае с жени и обратно. След това, тъй като бяха дълбоко привлечени един от друг, страстта и желанието бяха възбудени и те се впуснаха в сексуални връзки. Хората, които видяха двойка, занимаваща се със сексуална активност, им се скараха и обикновено на двойката им беше забранено да влизат в селото за определен период от време. Поради това снизходителните двойки построиха затворени жилища, където се отдадоха на сексуална активност.

 

https://bg.istanbulseo.net/wiki/Aggañña_Sutta

А, ти за това начало ли говориш? Това е началото на нашата вселена.

Поздравявам те за този цитат, който наред с другото показва поредната сутра от палийския канон, на която Шунята по някаква причина е пропуснал да обърне внимание.

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

преди 56 минути, Соник написа:

И след като явно не отричаш, че "природата на буда" е будистки термин, защо я използваш?

Защото искам, върши ми работа. Фактът обаче, че задълбаваш в тази посока, като че ли терминът буда-природа е някаква изключителна собственост на някого, която трябва да се ползва едва ли не с позволение, показва нещо. Най-малкото е защитна реакция изместваща фокуса далеч от смисъла на казаното. Лесно е когато не искаш да разгледаш нещо да кажеш, че то не е будизъм и да спреш с този "аргумент". По същия начин някои други будисти обявяват, че нещо си е метафизика, за да оправдаят нежеланието си да помислят. Ами да си кажат, че не ги интересува, вместо да увъртат. 

преди 1 час, Соник написа:

За архат, как да ти кажа, позовавам се на това например - https://www.britannica.com/topic/arhat

Да, но терминът се използва също в индуизма и джайнизма с подобно значение. 

Линк към коментара
Сподели в други сайтове

Добавете отговор

Можете да публикувате отговор сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате регистрация, влезте в профила си за да публикувате от него.

Гост
Напишете отговор в тази тема...

×   Вмъкнахте текст, който съдържа форматиране.   Премахни форматирането на текста

  Разрешени са само 75 емотикони.

×   Съдържанието от линка беше вградено автоматично.   Премахни съдържанието и покажи само линк

×   Съдържанието, което сте написали преди беше възстановено..   Изтрий всичко

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Добави ново...

Информация

Поставихме бисквитки на устройството ви за най-добро потребителско изживяване. Можете да промените настройките си за бисквитки, или в противен случай приемаме, че сте съгласни с нашите Условия за ползване