Премини към съдържанието
  • Добре дошли!

    Добре дошли в нашите форуми, пълни с полезна информация. Имате проблем с компютъра или телефона си? Публикувайте нова тема и ще намерите решение на всичките си проблеми. Общувайте свободно и открийте безброй нови приятели.

    Моля, регистрирайте се за да публикувате тема и да получите пълен достъп до всички функции.

     

Препоръчан отговор


преди 25 минути, insec написа:

Да вярно е - моя грешка, че посочих будизма, като пример за духовна традиция, която не поддържа представата за вечна душа. Добре, че се включи да ме коригираш - наистина не знаех, че и в будизма спасяват души.

Не, грешката е моя, че понякога пиша неща пред неправилните хора. 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 12 часа, insec написа:

Е ти па - човека години наред упорито продължава да съгласува тука из темите, ти сега го сечеш. Недей бре - кво че го прайм тоз будизъм без душа. Друг път не съм срещал чак такъв зор в будизма да има я души, я богове, я отвъдни светове. Халал да му е, нека има, всичко има: живот след смъртта, ангелчета, архангелчета, пратеници божии, каквото му душа сака. :Д

Достигнах до извода, че будизмът не е религия, а форма на реализъм, която само е опакована като религия. Будизмът в основата си е чисто емпричен, защото се базира на възприятието и анализа, а метафорите и украшенията (упая) са само инструменти, чрез които се разсимволизират извратените ни представите за реалността. След като тези представи загубят очарованието си, което е дълъг и сложен процес, човек може да намери мир, да се помири с реалността, като я приеме такава, каквато е, а не такава каквато би му се искало да бъде.

Защо будизмът е опакован като религия? Ами защото никой не иска и да знае, че реалността е непостоянна, неудовлетворителна и безличностна. Ти си го написал в отговор на Шиниасу, хората са алчни, искат "всичко да има" и при това по много. Дагпо, който е дългогодишен практикуващ, се аргументира пред Реджеп, че едно просветлено чувстващо същество се разпознава чрез магически или свръхестествени белези. Нищо не може да бъде по-далеч от истината или чистота на Дхарма, която като част от живота или реалността се характеризира със сурова простота. Пародоксално, но в това се крие "очарованието" на Гаутама и неговите искрени последователи. Пръстът, който сочи луната, не е самата луна. 

Такива примери могат да се открият и в научната фантастика. За никой не е тайна, че от много години чета и анализирам произведенията на Филип К. Дик. Малко известен обаче е факта, че в началото на творческата си кариера той пише седем реалистични романа, които аналогично базовите характеристики в будизма, никой не иска да знае или да издава, понеже много малко са тези на които им е интересно да ги четат. Кой иска илюзиите му да бъдат раздробени и направени на пух и прах? Колко са тези, на които не им липсва смелост и решителност, за да разплетат нишката до край. Разочарован, той се завръща към това което му е направило най-силно впечатление като дете - фантастичните комикси и печели наградата Хюго. Станислав Лем пише, че американската фантастика като цяло е доста изкуствена, с изключение творчеството на Дик, който авторът на Соларис нарича "единственият стойностен американски фантаст". За него Лем пише също, че използва украшенията на научната фантастика (опаковката), за да разказва истории за ентропията, променените състояние на съзнанието, социалното и културното разочарование. Разбира се, този прийом се използва и от поети (Филип Ларкин) и от много други.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Едно от най-древните учения е даоското (известно от над 5000 години).
Така е станало, че то е достигнало от древността до наше време в действащ вид.

Даоският канон се състои от много книги. Накратко могат да бъдат представени само някои основни принципи.
В началото на съчинението "Сборник предания на Джун и Люй за Пътя" (кит. 《鐘呂傳道集》/《钟吕传道集》) 
се определят въпросите за развитието на човека.

Цитат:
"呂祖曰。
人之生也。
安而不病。
壯而不老。
生而不死。
何道可致如此。
[Патриарх Лю каза:
човек в живота да бъде
здрав а не болен,
млад а не стар,
жив а не мъртъв,
по кой Път може да стане това ?]"

Според тази школа живият човек е комбинация от Ин и Ян.
Само Ин е безсилен призрак, а само Ян е безсмъртно същество.

Цитат:
"鍾祖曰:
仙非一也。
純陰而無陽者,鬼也;
純陽而無陰者,仙也;
陰陽相雜者,人也。
惟人可以爲鬼,可以爲仙。
[Патриарх Чжун отговорил:
Не всяко безмъртие е цел на усъвършенстването.
Същество, което е изцяло Ин и в него съвсем няма Ян е призрак;
Същество, което е изцяло Ян без Ин - това е истински безсмъртен;
Хората винаги са наполовина Ин и наполовина Ян.
Затова тяхната съдба е да станат или призрак, или безсмъртен.]"

Може да има движение "по течението" или "срещу течението".
В обикновения светски живот човек се движи по течението на промените.
При това постепенно разпилява силите си и изчерпва своята жизненост.

Целта на обратното, възходящо развитие, е увеличаването на Ян (положителното начало), 
възвръщане на разпиляната по течението на живота жизненост, излекуване и подмладяване.
По-нататък следват по-високите етапи на развитие на духовното тяло.

Например в школата "У-Люпай" има 6 етапа на енергийно/духовно развитие на човека:
1. Начална работа по изграждане на основата - това са определени енергийни практики.
2. Основна работа по изграждане на основата (завършилият този етап става Жънсян - безсмъртен човек)
3. Претопяване на Дзин[телесна субстанция] в Ци[енергия] (завършилият този етап става Дисян - земен безсмъртен)
4. Претопяване на Ци в Шен[дух] (завършилият този етап става Шънсян, безсмъртен-дух)
5. Претопяване на Шен в Празнота (завършилият този етап се нарича Велик отшелник)
6. Претопяване на Празнотата и сливане с Дао (завършилият този етап става Тянсян - небесен безсмъртен)

За всеки етап има точни критерии, по които може да се определи дали е преминат.
Това е система от практики (включително специални упражнения, тренировки), а не някаква отвлечена философия или вяра.
В даоските критерии за развитие става дума за промени на човека, които се наблюдават видимо, 
физически, а не за нещо, което се извършва някъде в съзнанието.

В тези етапи на развитие се включват различните видове човешки постижения, от по-нисши към по-висши:
здраве, дълголетие, подмладяване, свръхспособности, нетленно тяло след смъртта, 
различни видове дематериализация, възнесение.

Известната книга на Джао Бичън, която е достигнала до нас в непълен превод през английски и руски до български
представя системата на късни наследници на даоските школи.

Цитат от тази книга:
"Медитиращият ще допусне голяма грешка, ако седи неподвижно, за да усъвършенства същностната си природа,
забравяйки за вечния живот.
Черупката на яйцето например е подобна на тялото, а жълтъкът - на живота. Когато малкото пиле се излюпва,
черупката се пука и изхвърля, но ако тя се пукне преди да е свършило времето за мътене, 
не можете да бъдете сигурни, че пилето ще излезе живо. Затова практикуващият Дао трябва да пази
физическото си тяло като нещо скъпоценно. Той трябва да знае, че:

"Без тяло не може да се постигне Дао.
Но с тяло никога не може да се осъществи Истината."

И ако тренировката на тялото се окаже ефективна, тогава ще настъпи моментът то да бъде изоставено."
 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 3 часа, NVJ написа:

Едно от най-древните учения е даоското (известно от над 5000 години).
Така е станало, че то е достигнало от древността до наше време в действащ вид.

Даоският канон се състои от много книги. Накратко могат да бъдат представени само някои основни принципи.
В началото на съчинението "Сборник предания на Джун и Люй за Пътя" (кит. 《鐘呂傳道集》/《钟吕传道集》) 
се определят въпросите за развитието на човека.

Цитат:
"呂祖曰。
人之生也。
安而不病。
壯而不老。
生而不死。
何道可致如此。
[Патриарх Лю каза:
човек в живота да бъде
здрав а не болен,
млад а не стар,
жив а не мъртъв,
по кой Път може да стане това ?]"

Според тази школа живият човек е комбинация от Ин и Ян.
Само Ин е безсилен призрак, а само Ян е безсмъртно същество.

Цитат:
"鍾祖曰:
仙非一也。
純陰而無陽者,鬼也;
純陽而無陰者,仙也;
陰陽相雜者,人也。
惟人可以爲鬼,可以爲仙。
[Патриарх Чжун отговорил:
Не всяко безмъртие е цел на усъвършенстването.
Същество, което е изцяло Ин и в него съвсем няма Ян е призрак;
Същество, което е изцяло Ян без Ин - това е истински безсмъртен;
Хората винаги са наполовина Ин и наполовина Ян.
Затова тяхната съдба е да станат или призрак, или безсмъртен.]"

Може да има движение "по течението" или "срещу течението".
В обикновения светски живот човек се движи по течението на промените.
При това постепенно разпилява силите си и изчерпва своята жизненост.

Целта на обратното, възходящо развитие, е увеличаването на Ян (положителното начало), 
възвръщане на разпиляната по течението на живота жизненост, излекуване и подмладяване.
По-нататък следват по-високите етапи на развитие на духовното тяло.

Например в школата "У-Люпай" има 6 етапа на енергийно/духовно развитие на човека:
1. Начална работа по изграждане на основата - това са определени енергийни практики.
2. Основна работа по изграждане на основата (завършилият този етап става Жънсян - безсмъртен човек)
3. Претопяване на Дзин[телесна субстанция] в Ци[енергия] (завършилият този етап става Дисян - земен безсмъртен)
4. Претопяване на Ци в Шен[дух] (завършилият този етап става Шънсян, безсмъртен-дух)
5. Претопяване на Шен в Празнота (завършилият този етап се нарича Велик отшелник)
6. Претопяване на Празнотата и сливане с Дао (завършилият този етап става Тянсян - небесен безсмъртен)

За всеки етап има точни критерии, по които може да се определи дали е преминат.
Това е система от практики (включително специални упражнения, тренировки), а не някаква отвлечена философия или вяра.
В даоските критерии за развитие става дума за промени на човека, които се наблюдават видимо, 
физически, а не за нещо, което се извършва някъде в съзнанието.

В тези етапи на развитие се включват различните видове човешки постижения, от по-нисши към по-висши:
здраве, дълголетие, подмладяване, свръхспособности, нетленно тяло след смъртта, 
различни видове дематериализация, възнесение.

Известната книга на Джао Бичън, която е достигнала до нас в непълен превод през английски и руски до български
представя системата на късни наследници на даоските школи.

Цитат от тази книга:
"Медитиращият ще допусне голяма грешка, ако седи неподвижно, за да усъвършенства същностната си природа,
забравяйки за вечния живот.
Черупката на яйцето например е подобна на тялото, а жълтъкът - на живота. Когато малкото пиле се излюпва,
черупката се пука и изхвърля, но ако тя се пукне преди да е свършило времето за мътене, 
не можете да бъдете сигурни, че пилето ще излезе живо. Затова практикуващият Дао трябва да пази
физическото си тяло като нещо скъпоценно. Той трябва да знае, че:

"Без тяло не може да се постигне Дао.
Но с тяло никога не може да се осъществи Истината."

И ако тренировката на тялото се окаже ефективна, тогава ще настъпи моментът то да бъде изоставено."
 

Но телата (плътно физическо тяло) на различните раси са различни. Практиките за телата на жълтата раса са неподходящи за белите хора. Да не споменавам и това, че за “над 5 000 хиляди години”, от когато е това учение, и телата на китайците са еволюирали. 
Разбирам така акцента на поста ти: генериране на духовна субстанция от материята на физическото тяло.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
на 24.06.2020 г. в 18:47, Sleda написа:

Практиките за телата на жълтата раса са неподходящи за белите хора. Да не споменавам и това, че за “над 5 000 хиляди години”, от когато е това учение, и телата на китайците са еволюирали. 

Винаги срещам такова възражение - обикновено ми отговарят "това не е мое", "това не е подходящо за бялата раса",
или "това не е за българи".
Но винаги виждам, че тези, които казват така, съвсем не са запознати с източните практики, за които съм споменал.
Обикновено не казват и как са разбрали, че са неподходящи, често не предлагат и друго по-подходящо.

За себе си съм намерил нещо полезно в даоските учения, убедил съм се, че и основните практики имат ефект.
Затова не виждам защо да се отнасям с недоверие към това.
Да, бял съм, въпреки че сред предците ми сигурно е имало различни народи, дошли някога по българските земи.

Има общи принципи, които действат за всяко живо същество, не само за човек от една или друга раса.
Наистина има и специфични неща, подходящи само за някои хора или време.
Но като цяло в древните учения има истини за света и човека.

Преди години минах през различни системи, но накрая стигнах до даоските, в които намерих повече.
Затова съм доста учуден, че не намирам никой друг да проявява поне малък интерес.
Обяснявам си това просто: хората не са запознати; и в хаоса от всякакви съмнителни новоизмислени неща
много трудно може да се достигне до нещо полезно и вярно.

 


Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 3 часа, NVJ написа:

Винаги срещам такова възражение - обикновено ми отговарят "това не е мое", "това не е подходящо за бялата раса",
или "това не е за българи".
Но винаги виждам, че тези, които казват така, съвсем не са запознати с източните практики, за които съм споменал.
Обикновено не казват и как са разбрали, че са неподходящи, често не предлагат и друго по-подходящо.

За себе си съм намерил нещо полезно в даоските учения, убедил съм се, че и основните практики имат ефект.
Затова не виждам защо да се отнасям с недоверие към това.
Да, бял съм, въпреки че сред предците ми сигурно е имало различни народи, дошли някога по българските земи.

Има общи принципи, които действат за всяко живо същество, не само за човек от една или друга раса.
Наистина има и специфични неща, подходящи само за някои хора или време.
Но като цяло в древните учения има истини за света и човека.

Преди години минах през различни системи, но накрая стигнах до даоските, в които намерих повече.
Затова съм доста учуден, че не намирам никой друг да проявява поне малък интерес.
Обяснявам си това просто: хората не са запознати; и в хаоса от всякакви съмнителни новоизмислени неща
много трудно може да се достигне до нещо полезно и вярно.

 

Добре, хубаво е че си намерил за себе си учението което ти харесва и подходящите практики. Но, не ми се обсъжда с теб защото говорим на различни езици. Дано да намериш съмишленици.

Само ще кажа, че в древността духът не е кристализирал плътното тяло толкова силно, както е сега. Затова съзнанието  тогава е имало достъп до духовните светове, както казваш, познавало е директно повече истини от сега. Защото в хода на еволюцията, (еволюция не в Дарвинов смисъл) физическото тяло се е втвърдило и е “зазидало” духа с цел индивидуализация, отделено от другите и от духовните светове, себе-съзнание, с определена цел. Но инфлексната точка в еволюцията сега е достигната и процесът тръгва обратно нагоре.

Исках да кажа само, че структурата на физическото тяло сега е различна, от материята на което се генерира духовна субстанция.

 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 4 часа, NVJ написа:

Винаги срещам такова възражение - обикновено ми отговарят "това не е мое", "това не е подходящо за бялата раса",
или "това не е за българи".
Но винаги виждам, че тези, които казват така, съвсем не са запознати с източните практики, за които съм споменал.
Обикновено не казват и как са разбрали, че са неподходящи, често не предлагат и друго по-подходящо.

За себе си съм намерил нещо полезно в даоските учения, убедил съм се, че и основните практики имат ефект.
Затова не виждам защо да се отнасям с недоверие към това.
Да, бял съм, въпреки че сред предците ми сигурно е имало различни народи, дошли някога по българските земи.

Има общи принципи, които действат за всяко живо същество, не само за човек от една или друга раса.
Наистина има и специфични неща, подходящи само за някои хора или време.
Но като цяло в древните учения има истини за света и човека.

Преди години минах през различни системи, но накрая стигнах до даоските, в които намерих повече.
Затова съм доста учуден, че не намирам никой друг да проявява поне малък интерес.
Обяснявам си това просто: хората не са запознати; и в хаоса от всякакви съмнителни новоизмислени неща
много трудно може да се достигне до нещо полезно и вярно.

 

 

ДАО-то е много добро и върши работа - аз съм от тези, които го харесват. Може да си поговорим по темата щом и теб те интересува...

Ето малко снимки по въпроса, олицетворяващи идеята на ИН и ЯН:

S5UI0BJF_t.jpg

 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Археологически находки показват, че символите Ин-Ян, свързани с Дао, са били използвани
от праисторическите цивилизации от Източна Европа.
Като например древната култура от 4800 - 3000 години преди нашата ера на територията на Румъния и Украйна:

http://www.danel.com.hr/Cucuteni-Trypillian culture.html

Символите Ин-Ян, използвани в Европа 1000 години преди Древен Китай:

Как са изглеждали тези хора (не са били от жълтата раса):

Подобни са били праисторическите култури на територията на България от преди около 7000 години -
културата на Варненския некропол и Винча, продължаваща на запад в земите на Сърбия.

Виждал съм разкопките на тази праисторическа цивилизация край Телиш - Плевенско,
които правеше археологът Венцислав Гергов.
Сега тези места са пусти, но имат някои природни особености.
Въобще интересен е въпроса как е било избирано мястото в древността.

Тези развити стари цивилизации са били по нашите земи хиляди години преди Древен Египет и Древен Китай.
Възможно е даже преди тях да е имало още по-стари цивилизации, които са истинските създатели на тази култура.
Това са били предимно земеделски цивилизации.

В тези времена е имало писмени знаци от типа на руните.
Но те са били използвани като символи или гадателски знаци, а не за написване на книги:

https://twitter.com/Robkearney1981/status/1277744563336237057/photo/1

За мене е интересно да се намери живо наследство от тези древни цивилизации,
а не да се изучава история като самоцелно натрупване на факти.

 

 

 

 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
на 24.06.2020 г. в 15:52, NVJ написа:

В даоските критерии за развитие става дума за промени на човека, които се наблюдават видимо, 
физически, а не за нещо, което се извършва някъде в съзнанието.

В тези етапи на развитие се включват различните видове човешки постижения, от по-нисши към по-висши:
здраве, дълголетие, подмладяване, свръхспособности, нетленно тяло след смъртта, 
различни видове дематериализация, възнесение.

Видимо без съзнание няма. Физическо тяло без съзнание е зеленчук или труп. Това не са постижения, а демонстрация на ненаситно желание за безсмъртие, нищо доказуемо. Предполагам се наблюдават позитивни ефекти върху здравето от някои практики, но тях ги има и при другите учения, адептите на които се въздържат от множество вредни за здравето вещества и умерен режим на хранене.

Greed is without essence.
All attachment is illusion.

Yogacarabhumi Sastra

In the end, a life without greed is achieved simply by realizing that greed has no fundamental reality; there is no one to be greedy and there is nothing to be greedy about. Once we fully understand this truth, we will be beyond all greed. The wisdom of the bodhi mind easily transcends any and all attachments to this Saha world.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 7 часа, NVJ написа:

За мене е интересно да се намери живо наследство от тези древни цивилизации,
а не да се изучава история като самоцелно натрупване на факти.

Ами при нас си го има живото наследство - в българските традиции и обичаи. Примерно - св.св. Константин и Елена са си Ян и Ин. Неслучайно тогава е празника на нестинарите. Ние си носим древните знания в песните и в обичаите.

 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 6 часа, Śūnyatā написа:

Физическо тяло без съзнание е зеленчук или труп

:lol6: Личи си поредния рекорд на тъпомера сред форума... Тва шампионите в тая дисциплина не могат без да докажат , че тренират здраво и рекордите са им в кърпа вързани.

Защо всеки път когато някой напише по-сериозни неща се намира друг, който да пише подобни глупости, само и само да си докара личния рецитал, на поредното място?

преди 29 минути, Tiho написа:

Ние си носим древните знания в песните и в обичаите.

значи - "знания"?

Как се пренасят "знания" в песни и обичаи? Или пък в "картинки" на рисунки върху керамика...

Да напомня, че зад анаграмата ИН-ЯН не стои просто картинка. Стои цялостна система от абстрактни описания, извеждащи принципи, динамика, нива и строеж на процесите сред Вселената. Извинете ме, но подобна дълбочина и широта на перспективата и синтеза не се "пренасят" с никакви "песни и обичаи", нито с подобни битовизми и културни елементи.

Да напомня също и че - независимо от популярността на анаграмата има огромно значение кой как я отразява - защото по отражението лесно се определя и нивото на възприятието и осмислянето на всеки интерпретатор. Отново най-популярното значение се ползва масово и всеки като се докара че е изпапагалил дадени писания... и вече е експерт и познавач. Поне в това визирания "мадхямик" е точен пример за лична фиксация насред фантазите си колко е будистки разбирач.

ДАОизма не се върти или основава само около системата за описание, наречена сборно ИН-ЯН. Има още две концептуални подобни описания, всяко от което дефинира, описва и систематизира Вселената. Трите системи се допълват в една обща синтезна "карта" в описание на вселената и ролята на човека в нея, които нямат аналог никъде по глобала и културите по планетата.

В допълнение и нещо друго важно - трите визирани системи от описания не касаят някаква мания по философстване или състезания по фантастика - а всяка от системите е ядро за насока в практическа работа.

Също така - трите са точно "карта" за работа със съзнанието, а не за тялото. Трите визират няколкото посоки за практическа работа, спрямо различните типологии в подходите към самоосъзнаване и развитието, което това генерира.

Заради това точно ДАО е изворът на т.н. ВЪТРЕШНИ системи / стилове, които са израз и акцент в самостоятелната вътрешна работа, съчетана и с двигателни умения. Невежите "популярни разбирачи' хващат само външния аспект, а той е най-малката част от постиженията и нивото в практиката.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
на 30.06.2020 г. в 23:40, Tiho написа:

Примерно - св.св. Константин и Елена са си Ян и Ин. Неслучайно тогава е празника на нестинарите.

 

Прави ми впечатление, че в древните традиции е представена двойнствеността  
- две сили, светло и тъмно, Ин и Ян, между които има някакво равноправие.

Но повечето такива учения са развити (може би по-късно) в друга посока -
когато се мисли, че светлината и тъмнината не са равнопоставени
- счита се, че светлината е енергия, а тъмнината е липса на енергия, а не друга равноправна енергия.
Или в областта на нравствеността
- казват, че злото е отсъствие на добро, а не друга същност, равнопоставена с доброто.

 

на 30.06.2020 г. в 17:33, Śūnyatā написа:

Видимо без съзнание няма. Физическо тяло без съзнание е зеленчук или труп. Това не са постижения, а демонстрация на ненаситно желание за безсмъртие, нищо доказуемо. Предполагам се наблюдават позитивни ефекти върху здравето от някои практики, но тях ги има и при другите учения, адептите на които се въздържат от множество вредни за здравето вещества и умерен режим на хранене.

Greed is without essence.
All attachment is illusion.

Yogacarabhumi Sastra

In the end, a life without greed is achieved simply by realizing that greed has no fundamental reality; there is no one to be greedy and there is nothing to be greedy about. Once we fully understand this truth, we will be beyond all greed. The wisdom of the bodhi mind easily transcends any and all attachments to this Saha world.

Ако здравето и живота според вас са нещо недоказуемо и не заслужават внимание, тогава какво следва ?
Да признаем, че смъртта и унищожението са най-доброто за живите същества ?
Каква е тази цел ?

От практиките (не само даоски, но и други, разбира се) не просто се наблюдават ефекти,
а човекът се променя видимо и цялостно - и физически и душевно.
Това е напълно доказуемо след лекарски преглед, ако това е въпроса.

Това, което се съдържа в цитираното на английски трябва да бъде реализирано -
осъществено на практика, а не просто прочетено, разбрано, осъзнато.

Системите за подготовка, подобни на даоската, представляват точно метод за практическа реализация.
Иначе без метод тялото на човека просто господства.
Ако е гладно или боли, или се разрушава, тогава човек е принуден да се подчини.
Никаква мисъл или съзнание не могат да командват тялото, когато е в това обикновено състояние.

Безполезно е човек да говори за осъзнаване, непривързване и т.н. в това състояние, в което тялото господства над него.
Затова развитието започва от тялото.
Ако първо не се овладее и промени тялото с тези методи, по-известни като "йога",
човек може само да се преструва, че не зависи от тялото си,
но в действителност съвсем няма да е така, и това не е начина, по който може да се напредва в развитието.

 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 2 часа, NVJ написа:

Прави ми впечатление, че в древните традиции е представена двойнствеността  
- две сили, светло и тъмно, Ин и Ян, между които има някакво равноправие.

Но повечето такива учения са развити (може би по-късно) в друга посока -
когато се мисли, че светлината и тъмнината не са равнопоставени
- счита се, че светлината е енергия, а тъмнината е липса на енергия, а не друга равноправна енергия.
Или в областта на нравствеността
- казват, че злото е отсъствие на добро, а не друга същност, равнопоставена с доброто.

 

Ами аз не се сещам за учение, в което да няма зло, което да съперничи с доброто.

Онова за липсата на светлина не са ли разни съвременни научни трактовки - спомням си разказче с младия айнщайн, който развива такава теза (но май не е достоверно, като реална случка).

 

Ако трябва да избираме между съвременен вариант на дадена традиция и нейната оригинална същност от древността, кое мислиш, че е по-близо до истината?

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 15 часа, NVJ написа:

Прави ми впечатление, че в древните традиции е представена двойнствеността  
- две сили, светло и тъмно, Ин и Ян, между които има някакво равноправие.

Но повечето такива учения са развити (може би по-късно) в друга посока -
когато се мисли, че светлината и тъмнината не са равнопоставени
- счита се, че светлината е енергия, а тъмнината е липса на енергия, а не друга равноправна енергия.
Или в областта на нравствеността
- казват, че злото е отсъствие на добро, а не друга същност, равнопоставена с доброто.

В древните традиции първоначално двойствеността е доста по-различна от добро и зло. Доброто и злото са човешки оценки основани на определени норми. За да определиш нещо като добро или като зло, трябва да го съпоставиш с въпросните норми. 

Когато се разглежда космогонията на различните религии, там може да се говори за активни и пасивни принципи, за мъжко и женско начало - ин и ян в случая с дао. Двете не са противоположности, а са различни състояния на едно и също нещо. Т.е. те представляват въпросното нещо диференцирано. Те не могат да бъдат разглеждани поотделно. Самият символ Тай Дзи изразява взаимодействието на двата принципа в динамика, като всеки един от тях съдържа в себе си и другия. А във времето се редуват периоди на доминация на единия спрямо другия. Свастиката като символ изразява същата идея, където хоризонталната черта изразяваща пасивния принцип е пречупена за да покаже, че тя съдържа в себе си активния и обратни. Свастиката подобно на Тай Дзи съдържа и идеята за цикличност.

На друго ниво може да се търси противоположност между проявено и непроявено - ограничено във форма и безпределно. Тук в Дао това е противопоставянето на У Дзи и Тай Дзи. 

Освен това, когато се разглеждат различните видове противоположности, това е добре да включва и връзката между тях. Това е триадата, която в различните религии се разглежда по на пръв поглед по доста различен начин - дух, душа, тяло (форма); Отец, Свети Дух (Майка), Син; Воля, Сила, Желание; Атма, Будхи, Манас и други.

Доброто и злото по някакъв начин се свързват с гореспоменатите дуалности, но когато те се разглеждат на едно по-материално ниво и се обвържат конкретно с еволюцията на хората.

Липсата на светлина или тъмнината е по-правилно според мен да се разглежда като непроявено състояние на светлината. Реално липсващото означава липса в някакъв ограничен относителен смисъл. Липсващото нещо в действителност не липсва, а просто не са налице необходимите условия, то да бъде проявено в конкретния случай. Но в непроявено, недиференцирано състояние то си съществува като потенциал.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 2 часа, Shiniasu написа:

Липсата на светлина или тъмнината е по-правилно според мен да се разглежда като непроявено състояние на светлината. Реално липсващото означава липса в някакъв ограничен относителен смисъл. Липсващото нещо в действителност не липсва, а просто не са налице необходимите условия, то да бъде проявено в конкретния случай. Но в непроявено, недиференцирано състояние то си съществува като потенциал.

Всъщност във вселената няма нито едно място, където да липса светлина. Светлината е електромагнитна енергия в целия и спектър. Вселената е изпълнена с електромагнитна енергия открай докрай - абсолютна нула като температура няма никъде.

Въпрос на сетива е да се вижда светлина винаги (а ако говорим за духовна светлина - въпрос на правилна настройка).

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 18 часа, NVJ написа:

Системите за подготовка, подобни на даоската, представляват точно метод за практическа реализация.
Иначе без метод тялото на човека просто господства.
Ако е гладно или боли, или се разрушава, тогава човек е принуден да се подчини.
Никаква мисъл или съзнание не могат да командват тялото, когато е в това обикновено състояние.

Безполезно е човек да говори за осъзнаване, непривързване и т.н. в това състояние, в което тялото господства над него.
Затова развитието започва от тялото.
Ако първо не се овладее и промени тялото с тези методи, по-известни като "йога",
човек може само да се преструва, че не зависи от тялото си,
но в действителност съвсем няма да е така, и това не е начина, по който може да се напредва в развитието.

извинете, но това са  някакви популистки и чалга схващания и най-малкото не са сериозни.

Развитието не започва от тялото, а са в единство с вътрешното (съзнанието). Всяка тренировка или дисциплиниране на двигателни умения, навици или обучение - всъщност се реализира чрез висококогнитивни процеси...  Да, постъпково за вътрешно дисциплиниране и повишаване на самоорганизацията в съзнанието, се ползва тренировка първо на тялото... но това не е задължително и е само за определен типаж хора, с определени особености и възможности.

Тялото НЕ МОЖЕ ДА ГОСПОДСТВА... тялото само по себе си е нищо, за да "господарства" над психиката. Дори и при напълно неосъзнати хора ТЯЛОТО е само инструмент - без синхронизация, без физиостаза и управляем динамичен баланс, с огромен брой обратни връзки всеки миг, тялото би се самоунищожило.

Не мога да повярвам че се налага да пиша това, в тема сред която списващите са с претенция че нещо разбират, а са на нивото на папагалят недоумици, като че са в детска градина. И то - само и само защото са понагълтали от готовите, народни нравоучителни и популярни хапченца за вдъхновение.

ЧОВЕК никога не зависи от тялото си - това е обикновен фейк за хора които напират да си обяснят защо не могат да преодолеят елементарни бариери и блокажи и проблем ценности и мотивация... и т.н. "воля".

ЧОВЕК - това е сложно съставно понятие и е пряко зависимо от идента и нивото на личността, която се изразява с него и има предвид нещо съвсем "нейно си"...

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 18 часа, NVJ написа:

Системите за подготовка, подобни на даоската, представляват точно метод за практическа реализация.
Иначе без метод тялото на човека просто господства.
Ако е гладно или боли, или се разрушава, тогава човек е принуден да се подчини.
Никаква мисъл или съзнание не могат да командват тялото, когато е в това обикновено състояние.

Безполезно е човек да говори за осъзнаване, непривързване и т.н. в това състояние, в което тялото господства над него.
Затова развитието започва от тялото.
Ако първо не се овладее и промени тялото с тези методи, по-известни като "йога",
човек може само да се преструва, че не зависи от тялото си,
но в действителност съвсем няма да е така, и това не е начина, по който може да се напредва в развитието.

Йога е добре, но - реално йога е 95% работа със съзнанието, и 5% работа с тялото. Това дори съм го коментирал и с обикновен млад индиец, който беше тръгнал до пообиколи европа през лятото, и минаваше през Турция, България и нататък.

Иначе масово йога се възприема като основно разни пози, асани и други външни упражнения, и я развиват едва ли не като спорт. А работата с нея е като с всяка друга духовна система - основното е вътрешното, а не външното. Когато се развие вътрешното, тогава се проявява то и в тялото, и го укрепва, и му дава способности...

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 18 минути, _ramus_ написа:

извинете, но това са  някакви популистки и чалга схващания и най-малкото не са сериозни.

По правилният въпрос не е ли по-скоро лингвинистичен.Един език е проява на общественото поле.Силно ме съмнява наличието на сходства м/у обществата по времето, когато се появило това учение и сегашното англоезично общество.Механичен пренос на едни такива концепции ми се струва несериозно.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 2 часа, badr написа:

По правилният въпрос не е ли по-скоро лингвинистичен.Един език е проява на общественото поле.Силно ме съмнява наличието на сходства м/у обществата по времето, когато се появило това учение и сегашното англоезично общество.Механичен пренос на едни такива концепции ми се струва несериозно.

Обществата и преди и сега се състоят от човеци. Базовите референти, светоусещането или обектите, събитията от действителността са почти същите. Механичният пренос на думи и понятия, без адекватно тълкуване на тяхното значение, наистина е безсмислен. Лексиката се променя, но все още възприемаме небето като синьо, тревата като зелена, емоциите не са се променили коренно, така че, не е толкова трудно или невъзможно да се правят паралели.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
на 2.07.2020 г. в 21:14, Tiho написа:

Ако трябва да избираме между съвременен вариант на дадена традиция и нейната оригинална същност от древността, кое мислиш, че е по-близо до истината?

Практически съм се занимавал с някои упражнения от йога, чигун, дао-ин, ян-шън.
Православното християнство ми е близко.
За всички останали учения или религии не би трябвало да коментирам, защото с някои от тях даже съвсем не съм запознат.

Но за тези, с които някак съм се занимавал или изучавал, мисля, че старите, първоначалните са по-силни и правилни.

на 3.07.2020 г. в 9:52, Shiniasu написа:

В древните традиции първоначално двойствеността е доста по-различна от добро и зло. Доброто и злото са човешки оценки основани на определени норми.

Да, изглежда че е така. За мен са по-интересни общите природни закони, а не толкова човешките оценки.

на 3.07.2020 г. в 12:55, _ramus_ написа:

Не мога да повярвам че се налага да пиша това, в тема сред която списващите са с претенция че нещо разбират, а са на нивото на папагалят недоумици, като че са в детска градина. И то - само и само защото са понагълтали от готовите, народни нравоучителни и популярни хапченца за вдъхновение.

Вие много се надценявате и сте склонен към изкуствено усложнени умствени спекулации.
Това, което се опитвам да опиша е нещо много просто и практическо:
занимавал съм се с конкретни упражнения от йога и китайски системи (чи-гун);
на практика съм установил какво е тяхното въздействие;
Сравнил съм своите знания с други хора, които се занимават със същото и съм се уверил,
че и при тях се потвърждава това, което съм установил сам.

Не се занимавам с мистика, езотерика, окултизъм, ню-ейдж, психотерапия, спекулативна философия и т.н..
Всеки, който се занимава с конкретни системи като йога (в частност упражнения), трябва сам на практика
да постигне тяхната цел.
Тук не става дума за нещо абстрактно-теоретично, което трябва да се обяснява, доказва или измисля.
Също така, това са практически проверяеми неща, а не нещо, което е предмет на вярване или
папагалско декламиране, срещу което съм против и аз.

на 3.07.2020 г. в 13:12, Tiho написа:

Иначе масово йога се възприема като основно разни пози, асани и други външни упражнения, и я развиват едва ли не като спорт. А работата с нея е като с всяка друга духовна система - основното е вътрешното, а не външното.

Точно това е въпроса.
Срещал съм две мнения, които са противоположни, но представляват неправилни крайности:
1. Йога е състояние на съзнанието
2. Йога е гимнастика

Защото между "тяло" и "съзнание" има нещо трето, което свързва. То се упражнява в енергийните практики.
Например в йога се нарича пранаяма - работа с енергията "прана".
За да се премине от работа с тялото - "гимнастика, спорт", към работа със "съзнанието",
трябва да се постигне работата с "енергията" - наричана общо чи-гун в китайските системи.

Това не са някакви отвлечени умствени концепции, теории или философии, които някой трябва да обяснява, разбира и т.н.,

а въпрос на практическа работа и постигане.

 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 1 час, NVJ написа:

Срещал съм две мнения, които са противоположни, но представляват неправилни крайности:

1. Йога е състояние на съзнанието
2. Йога е гимнастика

Не са чак толкова неправилни. Йога е със изключително широк спектър и не е никакъв проблем човек да се занимава с чисто физическите упражнения, чието здравословно въздействие само идиот може да оспорва. На практика в България повечето йога центрове са със такъв акцент.

п.п. разбира се някой може да отбележи, защо да наричаме тези упражнения йога - но какво да се направи, като исторически погледнато те си идат от йога. Дори загряващите упражнения, които са общи за всички видове спорт са открити преди хиляди, хиляди години и се съдържат в йога. Йога е даже сърцето, корена, семето, от което са поникнали бойните изкуства. Изобщо йога е изключително универсална.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
на 5.07.2020 г. в 14:55, NVJ написа:

Това, което се опитвам да опиша е нещо много просто и практическо:
занимавал съм се с конкретни упражнения от йога и китайски системи (чи-гун);
на практика съм установил какво е тяхното въздействие;
Сравнил съм своите знания с други хора, които се занимават със същото и съм се уверил,
че и при тях се потвърждава това, което съм установил сам.

Много е просто - това, което изброявате са си обикновени спекулации. Сега ще направя сравнение и аналогия:

Сред всяка религиозна общност ще ви направят напълно подобно описание - например:

"Занимавам се... практиката на молитвата... тя работи и на практика съм установил нейното въздействие и съм го сравнил със същото при други хора, които постигат и установяват същото, което съм установил и сам".

На практика това не означава нищо, ако не е убеждението "ЧЕ ОЗНАЧАВА". Пак се сблъскват убеждения, и пак е липса на рационален поглед и критичен рационален анализ, в който да преобладават съмнението и всички "инструменти" за заобикаляне и изход от самозаблудните пориви на пристрастията.

Както и в будизма, йога и много други "учения", при ДАО също има различни "течения" спрямо особеностите на таргета. Има даоски религиозни храмове - за религиозни последователи - точно както е и в будизма. В ДАО е налична и философска концептуална парадигма, налични са и практически форми на работа, отдаденост и начин на живот. Както и сред будизма, налице е и напълно рационално поглеждане... към ДАО. Китайците всъщност са доста рационални хора и рационалните практически похвати и отношение въобще не им е чуждо, както за сред всички останали редки личности по глобала, истории и култури...

Проблемът с някаква "практика" сам по себе си не е далеч от личната самозаблудна версия, която изразява определена личност. Същата ползва "практиката си" за да валидира личните си вярвания, под предлога че това се потвърждавало...

Всеки може да си намери "потвърждения" - сред темата и целия раздел "РЕЛИГИЯ", а и в много други раздели, масово си списват хора които напъват да докажат на себе си и на останалите колко са им "правилни възгледите". Всеки религиозен последовател прави точно същото, скривайки го с "практика", доказателства аргументи... или пък от сорта "ясно усещам че...  съм, просветлен... щото ясно го усещам и ясно съм го преживял и почувствал...  и няма как да не е истина.... Даже и като гледам при други, дето "го правят така" - пак се получава същото"... Пък се папагалят "святи слова" от канони и свещени писания... И разни "медитативни извърляния", дето някои си ги играят като "практика"...

За това става въпрос - като говорите за ДАОизъм, може и малко по-сериозно, вместо да преминавате през една или друга тема, с играта на "съжаление" че "нямало някой, дето да разбира и да се занимава с това". До днес мога да завъртя свободна форма на Ба-Гуа-Джан, в няколко разновидности. Направих го преди час, на едното тепе в Пловдив. И го правя вече над 30 години. Преди доста години бях научил дългата форма (105 движения) на Ян-стила, както и няколко къси форми в Син-и-цюан... И това дори не е "практика" в сериозно отношение, а е само "докосване" ...

В този смисъл - не сте запознат, че освен ИН-ЯН , в ДАО има още две подобни системи от обяснения и концептуални описания, в ядрото на които има две други анаграми. Това не е никаква "умствена спекулация" - просто не сте запознат, нямате дори основа - пишете си го сам. Но с усилия и повторения списвате "колко са прости нещата които се опитвате да кажете"... Това е ясно - интересуваше ме доколко въобще имате дълбочина, щото тия "практически резултати" си ги играят доста други списващи сред калдата, че и извън виртуала, но това си си детинщини.

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 7 часа, _ramus_ написа:

Пак се сблъскват убеждения, и пак е липса на рационален поглед и критичен рационален анализ, в който да преобладават съмнението и всички "инструменти" за заобикаляне и изход от самозаблудните пориви на пристрастията.

Рационалния поглед и критичен рационален анализ, както и съмнението, нямат нищо общо с духовността, а така също и с религията. 

Всеки може свободно да изповядва нещо, а убеждението в какво вярва не може да се базира на вид разум. 

Някой е повярвал в ДАОизъм, друг в Бог, трети на себе си и т.н., споделя вид своя практика, от други индивиди е срещнал вид потвърждения, това е нормално. 

Не сте Вие да определите дали това е форма на самозаблуда или стремеж на индивида към приобщаване към вид общност. 

Ако за Вас е от значение само и единствено разума, то това е вид ограничение, което Вие сам сте си сложили. Извън разума обаче има и друго. То е духовно. Дали въпросното ще е налично в религията не е свързано с вид разсъждения, вид практика, вид познание, а в изповядването на вяра в нещо или прекланяне пред вид учение. Да, има вярващи хора и такива които се прекланят пред други. Вярващия човек изповядва, не се прекланя! 

Прави сте само в едно: Много хора назубрят нещо и се стремят чрез вид повтаряне да убедят другия, че знаят. Нямат способността да се абстрахират и погледнат от другата гледна точка. 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 1 час, iИ.дИоNд.Ni написа:

Рационалния поглед и критичен рационален анализ, както и съмнението, нямат нищо общо с духовността, а така също и с религията. 

Не си прав, понеже фактите показват друго. От една страна религиите (не всички) са формирани върху ядро метафизични представи, страхове и надежди. Но от друга, те често използват рационален поглед и критичен рационален анализ. В противен случай би трябвало да признаят, че в Бог няма нищо нищо рационално и цялото творение се явява ирационално безумие, в което се срещат рационало-безбожни елементи, които ще горят в Ада.

Давам пример за такава религия - будизмът. По-точно теравада, понеже по-новите му клонове използват метафизични представи. В сутрите Буда многократно се изказва против метафизиката. Но какво предлага в замяна? Антиметафизика - преход от ментално-вербално конструиране на битието към неговото непосредствено преживяване.

На практика: Спираш да рисуваш сладоледи и да лъжеш и да продаваш метафизични сладоледи на хората, да ги убеждаваш колко по-хубави са твоите сладоледи от наличните - сатанинските, а похапваш  какъвто има сладолед, тук и сега. Без да бъдеш лаком и алчен за още, че така ще останеш и без този, сатанинския, който ще излапат проповедниците на божествения сладолед :D

Можеш и 30г. да се въртиш всяка сутрин като пумпал на тепетата в Пловдив, да правиш по 105 пъти Ба-Гуа-Джан, докато си мислиш че докосваш ДАО под шлифера, но пак ще умреш, защото всичко съставно или конструирано подлежи на разрушение, включително и съзнанието...

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове
преди 52 минути, Śūnyatā написа:

Давам пример за такава религия - будизмът. По-точно теравада

Алелуя

преди 53 минути, Śūnyatā написа:

понеже по-новите му клонове използват метафизични представи.

Анатема

 

Сподели този отговор


Линк към този отговор
Сподели в други сайтове

Добавете отговор

Можете да публикувате отговор сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате регистрация, влезте в профила си за да публикувате от него.

Гост
Напишете отговор в тази тема...

×   Вмъкнахте текст, който съдържа форматиране.   Премахни форматирането на текста

  Разрешени са само 75 емотикони.

×   Съдържанието от линка беше вградено автоматично.   Премахни съдържанието и покажи само линк

×   Съдържанието, което сте написали преди беше възстановено..   Изтрий всичко

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Добави ново...